Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 23:57
Due to popular demand doen we weer een htpc als special voor de aankomende bbg. En da's opzich ook geen gek idee met de aankomende wintermaanden, gezellige op de bank een film kijken ;)

Het systeem uit mei is denk ik nog wel een solide basis om te updaten. Praktisch elk onderdeel is goedkoper geworden (behalve de tv-kaart, die is nog maar bij een shop leverbaar?), wat betekend dat er weer wat mooiers uitgezocht kan worden. Ook in hardwareland is er het nodige gebeurd, met als grootste gebeurtenis dat Intel met de GMA 4500HD in de G45-chipset een gepast antwoord kan geven op AMDs Radeon 3200 in de 780G. Afijn, mijn eerste voorstel:

Update 23-10: nieuw voorstel: Rafe in "[BBG] Special: htpc november 2008"
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 79,37€ 79,37
1Chieftec HT-01B€ 163,91€ 163,91
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 67,01€ 67,01
1Hauppauge WinTV HVR-3000€ 91,25€ 91,25
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 23,68€ 23,68
1LG GGC-H20L€ 97,-€ 97,-
1Microsoft Media Center Remote & Receiver€ 19,95€ 19,95
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 89,95€ 89,95
1Scythe Ninja Mini€ 28,-€ 28,-
1Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard€ 28,56€ 28,56
ImporterenTotaal€ 688,68

De grotere kast zorgt ervoor dat de HVR-2200 vervangen kan worden door de HVR-3000, die is beter leverbaar en goedkoper. Verder een wat snellere processor met dezelfde tdp, dus de Scythe Ninja Mini moet het prima afkunnen. Aan de andere kant betekent de grotere kast wel dat we een groter koelblok kunnen nemen, dit ga ik nog uitzoeken. Voor de eerste opzet ben ik nog even bij AMD gebleven, dit moederbord heeft z'n sporen al verdiend maar een Intel-oplossing behoort ook zeker tot de mogelijkheden.

Vorige keer was het budget 750 euro en dat wilde ik aanhouden, tenzij jullie er anders over denken. Ik ben benieuwd naar jullie meningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 08:03

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Werkt die HVR-3000 wel met digitale kabelproviders die met een smartcard werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Nee, de enige (goede) oplossing daarvoor is pricewatch: Digital Everywhere FloppyDTV C/CI voorzover ik weet. Traditioneel wordt dat bij de tv-kaart als alternatief gemeld, maar misschien is het wel een idee om die als standaardonderdeel op te nemen en de HVR-3000 als alternatief. Een htpc-gebruiker zal denk ik wel digitale tv hebben thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Voor die 20 euro extra kun je er net zo goed 2gb bij doen.

Eventueel zou je een wat sjieker keyboard kunnen doen.

[ Voor 33% gewijzigd door MuisM4t op 21-10-2008 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-04 21:23

Wiethoofd

Broadcast TOM

Waarom geen pricewatch: Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H die heeft 128MB dedicated sideport geheugen voor het grafische gedeelte en moet met de nu uitgezochte dualcore prima full hd kunnen weergeven. Zie ook de productreview door TERW_DAN waarin staat:
quote: Terw_Dan
Een nadeel vind ik zelf het ontbreken van een duallink DVI (maar dat lijkt dus aan de chipset te liggen) en het feit dat het niet mogelijk is om enkel het sideport geheugen te gebruiken. Op deze 2 kleine puntjes na vormt het bord een prima basis voor een HTPC, waarmee ik dit ding wel het ultieme HTPC bord wil noemen.
De 5050e zou eventueel ook nog te vervangen zijn door een 4850e, iets langzamer, zuiniger, maar ook dualcore en up to the task. En dan blijft er als het goed is nog genoeg over voor een goedkope Logitech Harmony Remote. Dat hele kleine toetsenbordminidingetje van Logitech kan trouwens ook als vervangen van tobo+muis en hij is lekker klein (maar redelijk prijzig).

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-04 22:48

Ruudjah

2022

Misschien als optie een SSD ipv een harddisk aanbevelen. Vaak staat er al een NAS, die de multimedia opslag voor z'n rekening neemt. Dan is een SSD met betere responstijden écht wel een verbetering in de user experience van een HTPC. Kwa opslag hoef je het niet te laten: Ieder modern besturingssysteem draait goed met 16GB opslagruimte. Zeker als het alleen HTPC als functie heeft.
De SSD is daarnaast nog eens stil, zuinig, niet gevoelig voor omgeving (zoals HD dat wel is), en levert minder warmte dan een HDD. Toch een behoorlijk belangrijk argument voor een HTPC.

De Mobi Mtron is een snelle SSD met een goed prijs/prestatieverhouding zonder problemen als de OCZ core die heeft. Een 16GB versie moet binnen het budget van een HTPC kunnen vallen.

Wellicht is het ook een optie om een compleet stille voeding te leveren. Overigens mis ik de voeding nu.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Er zit een 300W voeding in de behuizing ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Wiethoofd op 21-10-2008 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-03 19:27
Dure kast, maar ziet er wel mooi uit...wel vind ik jammer dat hij alle poorten (usb firewire cardreader) aan de zijkant heeft zitten...Ik heb maar een smal kastje/tv meubel waar hij maar net in past en dan kom ik dus niet meer aan de poorten.

De Antec Fusion Remote heeft ze aan de voorzijde zitten, maar die zijn niet bepaald netjes weg/afgewerkt...

de Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H kost €25 meer, dat is die 128mb dedicated geheugen niet echt waard imo. Kan je beter gaan voor een crossfire X oplossing, maar of dat echt nodig is in de HTPC vraag ik mij af. (kan natuurlijk ook in combinatie met het eerder genoemde bord, maar ik denk dat het niet echt voordelen heeft)

Hoewel ik voor mijn eigen systeem wel voor een flinke videokaart ga denk ik :P heb toch liever een leuke pc bij de tv dan een playstation 3 of Wii :P maar dat is niet de bedoeling hier natuurlijk

::edit:: SSD kan leuk zijn...maar dan moet het wel zo zijn dat het OS significant sneller boot van de betreffende SSD tov van de HDD anders heeft het niet echt veel nut...

Ik vraag mij overigens ook af hoe stil en efficient die voeding is...

[ Voor 12% gewijzigd door StraightOn.NL op 21-10-2008 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:25
Een leuk alternatief is wellicht een adapter via cf2ide.nl plus een CF kaartje van 16GB voor het os e.d. 0,0 bewegende delen en dus ook 0,0 geluid en - vergeleken met een SSD - betaalbaar.

Overigens vind ik bijna 30 euro meer voor een proc die 0,1 GHZ sneller is volstrekt belachelijk of zie ik zelf iets over het hoofd?

[ Voor 35% gewijzigd door Autoreply op 21-10-2008 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Vorige keer was het budget 750 euro en dat wilde ik aanhouden, tenzij jullie er anders over denken. Ik ben benieuwd naar jullie meningen
Een SSD is het misschien zelfs wel waard het budget op te hogen. Voor een HTPC zijn de voordelen gewoon erg groot.
::edit:: SSD kan leuk zijn...maar dan moet het wel zo zijn dat het OS significant sneller boot van de betreffende SSD tov van de HDD anders heeft het niet echt veel nut...
Dat sneller booten is vaak al het geval bij goede SSD's. Waar het om gaat is de user experience: als je aan het zappen bent, wil je gewoon een responsief systeem. Als je bijvoorbeeld een muziekje opzet, dan wil je eigenlijk direct het menu met alle albums voor je neus hebben. Met een SSD is dit een stuk vlotter en voelt veel lekkerder aan dan bij een HDD, is mijn ervaring. Het opbouwen van de schermen wordt vaak vertraagd doordat de software caches in moet lezen vanaf persistente storage. Als je dit kan vernsallen, wat een SSD doet, dan win je behoorlijk wat aan user-experience.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Wiethoofd: dat Sideport-geheugen is wel interessant, maar ik vraag me af of dat nut heeft bij het decoden van hd-video. Als het er om gaat spannen qua budget zet ik mijn geld dan liever opzij voor een iets krachtigere cpu. Logitch Harmony is een goeie, ga ik naar kijken. Welk mini-toetsenbordje bedoel je precies?

Ruudjah: je kan er niet van uit kan gaan dat iedereen een NAS heeft staan. Een bbg-systeem is in principe een systeem dat is samengesteld voor een bepaalde taak met een bepaald budget waar de meeste mensen mee uit de voeten kunnen. Met dat in je achterhoofd valt een SSD sowieso voorlopig buiten de boot, want zonder NAS kom je opslagcapaciteit te kort. Er is natuurlijk niets wat je tegenhoudt om een bbg-systeem aan te passen aan je specifieke eisen en wensen. Volgens catchingfire in "Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is..." is het overigens geen onaardige behuizing.

StraightOn: scherp opgemerkt. Ik zag in Home Theater PC (HTPC) Deel 1 ook nog wat behuizingen staan, hoewel ze allemaal nog niet in de PW staan. Als er Nederlandse shops zijn die ze hebben zal ik de pricewatch-doeds lief aankijken om ze toe te laten voegen. Ik ga sowieso nog wel even rondkijken wat ik ben ook wel voorstander van aansluitingen aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 23:19
Als harddisk voor je OS kan je veel beter de Western Digital Scorpio Black 160GB 2,5" kiezen, ik moet de review even zoeken maar deze is echt stiller dan die Samsung, lekker snel en meer ruimte heb je ook echt niet nodig. Voor de opslag is die samsung natuurlijk prima.

Ik heb zelf deze schijf besteld omdat ik SSD nog veel te duur vind en de enigszins betaalbare modellen zijn eigenlijk niet echt veel sneller dan deze scorpio.
Heb nog een AC Ryan externe esata harddisk waar de 1GB f1 Samsung in zit.. die ga ik achter mn tv meubel plaatsen, zo is deze ook lekker stil. Bovendien is de voedingskabel van deze behuizing intern te verbinden zodat hij ook op standby kan :)

[ Voor 43% gewijzigd door Jazco2nd op 21-10-2008 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Een leuk alternatief is wellicht een adapter via cf2ide.nl plus een CF kaartje van 16GB voor het os e.d. 0,0 bewegende delen en dus ook 0,0 geluid en - vergeleken met een SSD - betaalbaar.
Nee. Deze SSD heeft geen wear-levelling algoritme, en is kwa random & sequentiele doorvoer een stuk langzamer dan een HDD. Toegegeven, op random access times wint deze SSD het misschien van een HDD, maar de algehele snelheid zal zeker niet beter zijn dan een HDD. Wel is het zo dat je een goedkope SSD hebt: maar dan kan je misschien beter een OCZ Core (of ieder andere willekeurige SSD met een JMicron controller) nemen.
Ruudjah: je kan er niet van uit kan gaan dat iedereen een NAS heeft staan. Een bbg-systeem is in principe een systeem dat is samengesteld voor een bepaalde taak met een bepaald budget waar de meeste mensen mee uit de voeten kunnen. Met dat in je achterhoofd valt een SSD sowieso voorlopig buiten de boot, want zonder NAS kom je opslagcapaciteit te kort. Er is natuurlijk niets wat je tegenhoudt om een bbg-systeem aan te passen aan je specifieke eisen en wensen. Volgens stefimke in "Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is..." is het overigens geen onaardige behuizing.
Het één sluit het ander natuurlijk niet uit. Daarnaast kan je op een BBG customized advies geven, of een advies voor meerdere richtingen. In andere woorden: je kan natuurlijk simpelweg aangeven dat als je een NAS hebt, een SSD wellicht een betere keus is. Ik denk dat SSD nu mainstream is onder tech enthousiasts, de markt begint nu mainstream te worden voor early-adopters. Deze twee groepen worden denk ik behoorlijk gerepresenteerd onder het TweakVolk.
Daarnaast, zoals ik al aangaf: Een SSD voor een HTPC kan best een goede reden zijn om het budget te vergroten. Daarom is het dus wellicht een optie om beide aan te bieden: HDD kan idlen terwijl alleen media geconsumeerd wordt zonder HDD toegang (TV/Radio/etc), terwijl de SSD dus voor de software wordt gebruikt. Daarbij wil ik nog eens verwijzen naar de bekende voordelen van SSD, die in het geval van een HTPC zwaarder wegen omdat het een PC is die in de huiskamer staat, en de user experience nu eenmaal belangrijker is dan een PC, waarvan men laadtijden min of meer gewend zijn.
Edit: Verder kan je het advies zó geven, dat je een externe HDD met UTP aansluiting erbij adviseert. Dat dit dus bij de HTPC hoort. Waarom kan dat? In het geval van een HTPC wil je niet een ratelende disk in je huiskamer hebben. Het combineert de voordelen van twee werelden: goedkope opslag zonder het nadeel van de warmte en de herrie. Dan geef je dus als advies een HTPC met een SSD in combinatie met een externe HDD met UTP aansluiting.

[ Voor 64% gewijzigd door Ruudjah op 21-10-2008 01:56 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-04 15:29
Met die chieftech kast zou ik, gezien de manier van montage, me wel druk maken over resoneren van de kast door de harde schijven. Tenzij je een SSD neemt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59363

Is het nog te vroeg om de nieuwe NVidia Chipset aan te bevelen? Asus levert een mAtx bord: pricewatch: Asus P5N7A-VM. Volgens de reviews een heel mooi bord (met enkele kleine opstart probleempjes, welke middels bios updates opgelost kunnen worden).

Ter aanvulling: ik heb het inderdaad over de NVidia Nforce 730i chipset met als GPU's:9300 en 9400.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 59363 op 21-10-2008 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 14:31
MuisM4t schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:36:
Voor die 20 euro extra kun je er net zo goed 2gb bij doen.

Eventueel zou je een wat sjieker keyboard kunnen doen.
Met 4GB zit je vast aan een 64 bit OS. En voor 64-bit Vista zijn er nog niet genoeg 64-bit programma's (PowerDVD, CoreAVC) beschikbaar, waardoor je Windows Media Center software niet alles zal ondersteunen. Het is allemaal op te lossen, maar voor een simpel op te zetten systeem kan je nog beter 32-bit gebruiken (en dus maar max 3,5 GB geheugen).

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277496

StraightOn.NL schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:56:
Dure kast, maar ziet er wel mooi uit...wel vind ik jammer dat hij alle poorten (usb firewire cardreader) aan de zijkant heeft zitten...Ik heb maar een smal kastje/tv meubel waar hij maar net in past en dan kom ik dus niet meer aan de poorten.
...
Denk dat meer mensen die vervelend vinden. Ik heb zelf gisteren de Chieftec HM-03B besteld, die ook in hogere varianten te krijgen is.

http://www.chieftec.com/hm-03.html

Deze heeft wel een klepje aan de voorkant waar je je usb,memory cards ect kwijt kan. Is alleen wel duurder en wordt geleverd zonder voeding. Maar dan heb je ook wat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:00
Anoniem: 59363 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 08:52:
Is het nog te vroeg om de nieuwe NVidia Chipset aan te bevelen? Asus levert een mAtx bord: pricewatch: Asus P5N7A-VM. Volgens de reviews een heel mooi bord (met enkele kleine opstart probleempjes, welke middels bios updates opgelost kunnen worden).
Je bedoelt de Nvidia Geforce 9300 chipset? Hier een mooie review op Anandtech die toch wel wat stof tot nadenken bied: The IGP Chronicles Part 3: NVIDIA's GeForce 9300

Maar met wat voor een processor dan? Het lijkt mij dat een HTPC ook zuinig moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:39

_Apache_

For life.

Een kleine noot, is een AB zoals de Logitech Harmony express erbuiten gelaten? Rechtvaardigd het de prijs niet oid? Want k zou op de 4850e nemen en dan hou je een paar tientjes over, die kan je steken in een apparaat wat het imho meer nodig heeft, harmony 555 is 'maar' 3 tientjes duurder.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145209

De chipset in het moederbord (AMD 780G) heeft volgens AnandTech een geluidsprobleem met HD materiaal waarin Dolby TrueHD of DTS-HD wordt gebruikt. Ook zou 1080P/24 fps minder dan geweldig zijn. Zie review daarover.

Een optie daarvoor is een ander moederbord met een andere chipset gebruiken. Een nieuwe chipset die beter wordt beoordeeld is bijvoorbeeld de nvidia geforce 9300 (review) in combinatie met een intel proc. Al kan ik nog geen bordjes met die chipset in de pricewatch vinden. Een HD videokaart is een andere optie.

Misschien dat niet iedereen deze zaken even erg vindt (zeker niet als je geen blu-ray schijven gaat afspelen), maar persoonlijk zou ik toch wel een HTPC die alle HD-video en audio probleemloos kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boeie schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 09:20:
[...]

Je bedoelt de Nvidia Geforce 9300 chipset? Hier een mooie review op Anandtech die toch wel wat stof tot nadenken bied: The IGP Chronicles Part 3: NVIDIA's GeForce 9300

Maar met wat voor een processor dan? Het lijkt mij dat een HTPC ook zuinig moet zijn.
Die GeForce 9300 was in combinatie met een Intel processor juist veel zuiniger dan die andere AMD-based systemen. Zelfs met Cool'n'Quiet aan (wat problemen oplevert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Boeie heb je de update gelezen? http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=508

@Schaduwtje zie mijn post hierboven voor 1 van de borden. Gigabyte, ECS, Zotac, EVGA, MSI e.d. (gaan deze) aanbieden .

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 59363 op 21-10-2008 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Nee, had ik nog niet gelezen, nu wel en dit vind ik wel een interessante:
Anandtech:7. Our chipset launch article featured Intel's Q9300 Quad Core processor and the 9950BE Quad Core from AMD. We did this to show best performance attributes on each IGP platform. We will have an update to the article in a couple of days that will feature Intel's Q8200, E7200, E5200, and E1200 along with the 8750, 9350e, 4850e, and BE2400 from AMD in BD playback and a couple of general performance scores in order to gauge performance across a wide variety of popular processor choices.
Hier op Techreport Is er nog wat gesteggel over driver issues met de Nvidia borden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
_Apache_ schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 09:28:
Een kleine noot, is een AB zoals de Logitech Harmony express erbuiten gelaten? Rechtvaardigd het de prijs niet oid? Want k zou op de 4850e nemen en dan hou je een paar tientjes over, die kan je steken in een apparaat wat het imho meer nodig heeft, harmony 555 is 'maar' 3 tientjes duurder.
Er zit al een AB bij, die van Microsoft, dus een Harmony is niet perse nodig (het is een mogelijke optie). Als je een Logitech Harmony gaat gebruiken heb je nog steeds een ontvanger nodig, en dan is die ontvanger van Microsoft (waar dus ook een AB bij zit) erg goedkoop. De receiver van Microsoft heb je dus nodig of je nu een Harmony hebt of niet. Harmony is dus een extraatje en dat is niet nodig in deze BBG.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:39

_Apache_

For life.

@ DrZymo :
K bedoelde natuurlijk het vervangen van de remote, niet het er nast houden, dat is natuurlijk een beetje hopeloos.Maar ik dacht in eerste instantie aan de Antec Fusion Black waar al een reciever inzat, maar nu lees ik dat deze ondersteuning erg slecht is. Je hebt een goed punt, ik heb niets gezegd :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
Als behuizing draag ik de Lian-Li Muse PC-C36 en/of PC-C37 voor. Ik heb alleen het idee dat deze nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Waarom word er niet gekozen voor een processor welke wel post processing ondersteund? De goedkoopste X3 of bijvoorbeeld de nieuwe X2 6500 welke over een kuma core beschikt.

pricewatch: AMD Athlon X2 6500 Black Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224854

Op basis van deze review: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3430&p=14 is het misschien een idee om voor een NVIDIA GeForce 8200 of 8300 moederbord te gaan? (ivm betere 1080P/24 fps playback)
Bijvoorbeeld: Asus M3N78-EM pricewatch: Asus M3N78-EM
Enige wat mij nog niet duidelijk is aan dat moederbord is of die met een remote via USB wakker gemaakt kan worden.

Verder is dit toetsenbord misschien interessant:
Brando - Wireless Multimedia Tiny Keyboard
Afbeeldingslocatie: http://usb.brando.com.hk/prod_img/thumb/UKEYB001700_04_M.jpg
http://usb.brando.com.hk/prod_detail.php?prod_id=00678
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16044

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens is een draadloos netwerk-kaartje, als daar ruimte voor is, ook niet echt overbodige luxe voor overpompen van data tussen de htpc en de 'standaard' pc. Voor 10, 12 euro heb je er al een.

Ik vermoed dat de meeste mensen geen zin hebben in te hannesen met netwerk kabel door de woonkamer.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 145209 op 21-10-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

De Logitech diNovo Mini lijkt me bij een HTPC ideaal als toetsenbord:

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/620/jpg/5824.1.0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/620/jpg/5820.1.0.jpg

specs

Beetje jammer alleen dat zoiets fraais ~€110 moet kosten... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Rafe schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 01:44:
Wiethoofd: dat Sideport-geheugen is wel interessant, maar ik vraag me af of dat nut heeft bij het decoden van hd-video. Als het er om gaat spannen qua budget zet ik mijn geld dan liever opzij voor een iets krachtigere cpu. Logitch Harmony is een goeie, ga ik naar kijken. Welk mini-toetsenbordje bedoel je precies?
Logitech diNovo Mini die MartijnGizmo inderdaad postte bedoel ik als het 'mini-toetsenbordje'.

En het sideport geheugen is deels belangrijk mocht je er een spelletje op gaan spelen oid, maar het hangt van de chipset af of UVD ondersteund wordt en dus kan helpen met het decoden van video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:27
Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:33:
Waarom word er niet gekozen voor een processor welke wel post processing ondersteund? De goedkoopste X3 of bijvoorbeeld de nieuwe X2 6500 welke over een kuma core beschikt.

Kuma is nog niet beschikbaar en dus niet interessant voor deze BBG. Phenom X3 8450 lijkt me wel een mooie keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die PW link is een kuma processor hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:33:

Vrijwel alle reviews op bijvoorbeeld Anandtech en hdtvtest.co.uk raden meestal aan om alle vormen van post processing uit te zetten, omdat het maar heel zelden het beeld mooier maakt. Sterker nog, zeker bij HD materiaal gaat de kwaliteit door post processing meestal alleen maar achteruit. Dus ik denk dat post processing amper een factor zou moeten spelen in de keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-03 19:27
Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:37:
yup, de 6500 is inderdaad een kuma, maar wel een met een flink hoge TDP...zelfde geldt voor de phenom X3

95 Watt is toch wel veel natuurlijk...ik weet niet hoe het verbruik in idle in verhouding ligt tot de 5050e of 4450e maar ik ga er even snel van uit dat dat ook een stuk hoger is.

Als dat niet zo zou zijn kan het een optie zijn...je HTPC staat voornamelijk te idle'n dus daar willen we vooral het verbruik zo laag mogelijk houden lijkt me...maar dan nog...de TDP van beide processors is het dubbele van de 4450e en 5050e helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59363 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 09:44:
@Boeie heb je de update gelezen? http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=508

@Schaduwtje zie mijn post hierboven voor 1 van de borden. Gigabyte, ECS, Zotac, EVGA, MSI e.d. (gaan deze) aanbieden .
Komplett heeft een nvidia GeForce 9300 van MSI zie ik, voor 107 euro. Met een intel E8400 of E8200 proc erop. Wel iets duurder dan de AMD oplossing, maar in ieder geval top ondersteuning voor video én audio. En een stuk minder verbruik dan bij een AMD proc.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 145209 op 21-10-2008 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvs31
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-04 17:38
MartijnGizmo schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:06:
Hij is ook ideaal als toetsenbord voor een HTPC, ik heb hem zelf ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
MartijnGizmo schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:06:

[afbeelding]
[afbeelding]

specs

Beetje jammer alleen dat zoiets fraais ~€110 moet kosten... :/
Zou ik niet doen. Het is een ideaal toetsenbordje, ik heb hem ook voor mijn mediacenter, maar er is 1 probleem. Het apparaat heeft moeite met uit standby komen. Na een bepaalde tijd reageert hij nergens meer op. Zie bijvoorbeeld http://forums.logitech.co...=by_date_ascending&page=1. De enige oplossing tot nu toe (en dat is zelfs de officiele oplossing van Logitech) is om de batterij even los te halen 8)7 .

De discussie loopt al vrij lang en er lijkt nog steeds geen goede oplossing te zijn. Dus tot die tijd wil ik het afraden om dit toetsenbordje als hoofdbesturing van je mediacenter te gebruiken. (Ik gebruik hem als extra, naast mijn Harmony afstandsbediening en heb hem dus minder vaak nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Je kan nu (als je een 780G mobo kiest) het beste tijdelijk een X2 processor nemen. Om optimaal te presteren heeft de 780G de snellere HT verbinding nodig die de Phenoms (X3, X4) bieden, maar als je kijkt naar een 65Watt Phenom zie je dat die al gauw stukken duurder zijn.

Ik heb daarom voor de snelste X2 met 65 Watt TDP gekozen, 2,9 Ghz!
AMD Athlon 64 X2 5600, kost maar 63,90 euro. En zodra er een nieuwe (Kuma?) processor uitkomt met dezelfde TDP als deze maar met de snellere HT bus, en de prijs is ook beetje gezakt, zet ik mijn X2 processor wel in Vraag & Aanbod.

Ik zie geen reden om voor de voorgestelde 45Watt processor te gaan, 65watt processors kan je net zo makkelijk koel houden, ook in kleinere behuizingen. 95 is naar mijn idee echt teveel, dus de huidige Phenoms/Kuma's zou ik niet voor gaan.

Overigens zijn er ook 65watt phenoms maar de reviews zijn nogal negatief over deze modellen, vandaar mijn keus voor de 5600+.

[ Voor 30% gewijzigd door Jazco2nd op 21-10-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Ik zie geen reden om voor de voorgestelde 45Watt processor te gaan, 65watt processors kan je net zo makkelijk koel houden, ook in kleinere behuizingen. 95 is naar mijn idee echt teveel, dus de huidige Phenoms/Kuma's zou ik niet voor gaan.
Wat is dan de reden om wel voor de 65watter te gaan? Wat voor voordeel levert dit de HTPC gebruiker op? Ik zie momenteel alleen een nadeel: 20 watt extra af te voeren in de huiskamer. De extra snelheid merk je toch niet als gebruiker.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215632

Jazco2nd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 14:25:
Ik zie geen reden om voor de voorgestelde 45Watt processor te gaan, 65watt processors kan je net zo makkelijk koel houden, ook in kleinere behuizingen.
Ik zie wel een reden: te weten de warmte ontwikkeling (TDP van 45 is makkelijker te koelen dan 65) en dus het benodigde koelvermogen. Meer fans, of iig sneller geschakelde CPU/systeem fans. Meer herrie, stroomverbruik, etc.

De 4850e zou ik nog steeds kiezen op dit moment.
Minimale investering en altijd later te vervangen voor een CPU die HT3.0 ondersteund en ook op 45watt TDP zit.

Verder hangen een hele hoop zaken van je behoeften af.
Doel van de BBG is om een systeem te hebben dat vrij 'standaard' is.
In dat opzicht zou ik zelfs een tv kaart / decoder optie eruit laten, ik heb deze immers zelf ook niet gekocht!
Ik vond daarentegen een blu-ray / hd-dvd drive belangrijk (de LG die de topicstarter ook koos), een optie die misschien ook niet iedereen zou nemen.

Verder vind ik die hele discussie over 7.1/HD-DTS en weet ik het wat allemaal ook echt totaal niet spannend (op dit moment dan).
Het formaat is niet eens zo 'normaal'. Iemand noemt 'zeker als je bluray schijven wil spelen', nou die heb ik er een aantal, maar op allen zit ook 'gewoon' 5.1.
Verder moet een receiver het ook weer ondersteunen en je moet een dijk aan speakers hebben staan.
Kom aan, alles bij elkaar opgeteld is dit nou niet echt iets wat 'iedereen' zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215632

StraightOn.NL schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:50:
[...]

yup, de 6500 is inderdaad een kuma, maar wel een met een flink hoge TDP...zelfde geldt voor de phenom X3

95 Watt is toch wel veel natuurlijk...ik weet niet hoe het verbruik in idle in verhouding ligt tot de 5050e of 4450e maar ik ga er even snel van uit dat dat ook een stuk hoger is.

Als dat niet zo zou zijn kan het een optie zijn...je HTPC staat voornamelijk te idle'n dus daar willen we vooral het verbruik zo laag mogelijk houden lijkt me...maar dan nog...de TDP van beide processors is het dubbele van de 4450e en 5050e helaas...
Wat ik raar vind is dat als je naar de specs kijkt er een HT speed van 1000 mhz staat.
Was HT3 niet juist 2000 Mhz? En dus is dit NIET een Kuma dan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Zelfs op de AMD site wordt de HT niet altijd goed aangegeven, heeft te maken met up 1000mhz en down 1000mhz dacht ik. Soms staat de som van up en down ingevuld en soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 19:27
Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:37:
Dus. Wil niet zeggen dat ie leverbaar is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Vandaag ben ik verder gegaan met reviews en ervaringen opzoeken en lezen, en de configuratie staat nu op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec NeoPower 430€ 52,78€ 52,78
1Digital Everywhere FloppyDTV C/CI€ 149,95€ 149,95
1Intel Core 2 Duo E5200€ 66,64€ 66,64
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 23,68€ 23,68
1LG GGC-H20L€ 97,-€ 97,-
1Microsoft Media Center Remote & Receiver€ 19,95€ 19,95
1MSI P7NGM Digital€ 107,-€ 107,-
1Scythe Ninja Mini€ 28,-€ 28,-
1Silverstone SST-LC17B€ 89,95€ 89,95
1Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard€ 28,56€ 28,56
1Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 91,-€ 91,-
ImporterenTotaal€ 754,51

De behuizing van SilverStone wordt als voldoende beoordeeld door Silent PC Review en heeft itt de eerst gekozen Chieftec de USB-aansluitingen aan de voorkant. Uit het htpc-topic in dit forum werd gezegd dat in combinatie met de Antec-voeding je een aardig stil systeem kan maken, en die voeding krijgt bij SPCR ook een voldoende.

Grootste wijziging is een Geforce 9300-gebaseerd moederbord met Intel cpu. De G45 van Intel presteert onder de maat en is geen optie, en Nvidia's chipset biedt wel vloeiende 24fps playback. De E5200 is het kleinere broertje van de Wolfdales die je in de bijvoorbeeld met de E8400 vindt, maar dan met 2 in plaats van 4MB cache. Deze combinatie is meer dan genoeg om HD-content af te spelen, getuige de review van The Tech Report waar een langzamere E2180 wordt gebruikt.

Verder blijkt uit testen van StorageReview dat de gekozen WD-schijf de stilste is met een capaciteit van 1TB, terwijl de prestaties niet veel onder doen voor de schijf uit de stal van Samsung. De SSD/NAS combinatie zal ik in de uiteindelijke BBG wel als mogelijk alternatief noemen, maar niet als standaard optie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met je huidige config zit je wel over je begrootte 750 euro heen 8) En het moederbord van een ander merk zal volgens mij net je budget kunnen laten halen. Een kleinere harde schijf, een Samsung F1 640GB is dan ook niet erg aangezien 1TB te veel zou kunnen zijn tevens is hij stiller, al is de Caviar Green zuiniger/net zo zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Het is inderdaad 4,51 teveel, maar prijzen veranderen dagelijks. Het kan goedkoper zijn tegen de tijd dat de BBG online gaat ;)

Maar ik bedenk me opeens dat als je iets aan de FloppyDTV wil hebben, je ook een CAM (AlphaCrypt geloof ik?) moet hebben. En die kost 100 euro waarmee de kosten toch echt te veel worden en het als alternatief genoemd gaat worden. De Hauppauge HVR-3000 ben ik ook niet compleet weg van, het is erg jammer dat de de 2200 in een half jaar tijd alweer EOL is. Verder lijken er geen fatsoenlijke analoge dual tuner kaarten meer te zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 13:32
Rafe schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:43:
Verder lijken er geen fatsoenlijke analoge dual tuner kaarten meer te zijn :/
Mischien de Vista View Saber 2020 (annaloge dual tuner) iets. Kaartje heeft een PCI-e 1x aansluiting. Hij is alleen niet in heel veel shops te krijgen. Maar met zijn 120eu misschien een aardig analoog alternatief.

Verder positieve reviews over gelezen. Alleen geeft hij wat problemen met Vista 64bit. (volgens de jongens van vista view alleen bij 4 GB geheugen. Maar hier en daar lees je dat deze kaard altijd een probleem geeft met Vista 64bit, 32bit draaien kan hier de "oplossing" zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 10:44

shades

huh ?

Toevallig dat er voor komende maand een htpc special is nu net mij standalone dvdspeler/recorder nagenoeg de geest heeft gegeven (gaat na 60min hikken en na 90min skipt ie door toch het eind...)

Ben inmiddels een beetje aan het lezen. Leuk, je kan er ook tv op aansluiten alleen ik heb digitale tv van casema (ziggo inmiddels). Ben helemaal blank wat betreft htpc dus moet alles nog leren..

* Gaat dat werken met die Digital Everywhere FloppyDTV C/CI kaart zoals vermeld in de pricewatch.

* Mijn toekomste htpc moet worden aangesloten op een AV receiver die geen hdmi heeft. Houd dat dan automatisch in dat ik naar een losse videokaart moet gaan kijken die svideo uitgang heeft of is hdmi uitgang naar svideo te converteren...

* euh hoe zit dat met die remote - zit die ontvanger in de behuizing of is dat een apart kaartje :?

Oh - is zie net dat je het boodschappenlijste hebt aangepast - was het gecharmeerd van het moederbord eigenlijk... Waarom ineens van een amd naar intel systeem overstappen. Ik dacht dat er met de 9300 issues (?) waren

[ Voor 14% gewijzigd door shades op 23-10-2008 17:19 ]

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rafe schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:10:
Vandaag ben ik verder gegaan met reviews en ervaringen opzoeken en lezen, en de configuratie staat nu op het volgende....
Op hothardware wordt aangegeven dat de Geforce 9300 qua SD upscaling te wensen overlaat. Het is daarom aan te raden om als optie een dedicated GPU te gebruiken ( > 8500).

"We should note, however, that in the Jaggies 1 and Jaggies 2 tests, the GeForce 9300 just barely squeaked by with its 5 and 3 scores, but due to HQV scoring system the scores are justified. If we disregard the scores, in a side-by-side test versus a discreet card in the GeForce 8500 range or higher, the discreet card actually performs better in those tests." bron: http://hothardware.com/Ar...Motherboard-GPUs/?page=10

Er is volgens mij geen mAtx met een onboard GPU die aan alle fronten (24p / SD post processing / HD post processing / 7.1 LPCM) 100% scoort. Mij lijkt de 9500 GT de beste oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 59363 op 23-10-2008 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

euh,

Is er een "wat moet je weten over htpc systemen" - topic. Ik de faq kom ik hier niets van tegen.
Ik wil dus digitale tv van casema kijken, dvds kijken, programmas opnemen (met timer zodat de htpc uitstaat en vanzelf wakker wordt), muziek luisteren via dat ding en alle kabels (audio; coax/optisch en video; component/svideo) moeten via mijn a/v receiver lopen en het moet werken via die remote voor mce - moet je dan een extra ir-ontvanger regelen ofzo

Werkt dat allemaal :?

@Hielko hieronder: Op wie/wat reageer je nu ???

[ Voor 10% gewijzigd door shades op 23-10-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Tja, apparatuur aanraden die problemen heeft met Vista 64-bit lijkt me ook niet echt een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
Shades: je vragen zijn misschien al beantwoord in Home Theater PC (HTPC) Deel 1 of elders in het forum, gebruik de zoekfunctie ;) Dit topic is in ieder geval bedoeld om mee te denken over de samenstelling van het BBG-systeem.

Over die Saber-kaart ben ik het wel eens met Hielko. Opzich een prima ding als ik de reviews mag geloven, maar geen compatibiliteit exact 4GB is wel een fail te noemen, zeker gezien dat het al een jaar bij ze bekend is volgens Google. Reviews zijn vaak ook amper te vinden over de aanwezige kaarten in de PW.

[ Voor 6% gewijzigd door Rafe op 23-10-2008 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themace
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-02 09:16
shades schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 17:26:
euh,

Is er een "wat moet je weten over htpc systemen" - topic. Ik de faq kom ik hier niets van tegen.
Ik wil dus digitale tv van casema kijken, dvds kijken, programmas opnemen (met timer zodat de htpc uitstaat en vanzelf wakker wordt), muziek luisteren via dat ding en alle kabels (audio; coax/optisch en video; component/svideo) moeten via mijn a/v receiver lopen en het moet werken via die remote voor mce - moet je dan een extra ir-ontvanger regelen ofzo

Werkt dat allemaal :?
Dat is nu net het probleem er is nergens een complete faq. Of verschillende fora zijn er topics(tweakers/avsforum/greenbutton/etc) maar nergens is echt een duidelijke faq met alle informatie.

C't Magazine heeft voor november een boel over htpc/streamingclients erin staan. Ze lopen dacht ik wel wat achter met de hardware geen nvidia 9300/9400 informatie dacht ik.

Voor zover ik weet heb je voor ziggo een floppyDTV nodig en daarnaast ook nog een alphacrypt om je smartcard van ziggo te lezen.
Dat automagische wakker worden en recorden is een lastig onderwerp. sommige configuraties hebben problemen met het slaapstand/hybernate gebeuren.
Kwa aansluitingen is het echt zoeken wat je wilt. Als je alles onboard wilt zul je niet over alle aansluitingen beschikken. Maar er zijn ook mogelijkheden met een loss sound/videokaartjes.
Als je zo'n remote koopt zit daar een usb reciever bij. Sommige kasten hebben een ingebouwde reciever en die willen niet altijd goed werken(antec dacht ik wat issues)

Beste advies is deze thread eens door te lopen :)

Als je echt een htpc wilt. Ga research doen en zet alles op een rijtje.

Zo en nu on-topic. Wat ben ik blij dat die kast is aangepast. Ik vindt zo'n VDF display echt nutteloos. Als je een display neemt ga dan voor een volwaardig display. Helaas heeft dat ook nadelen met bluray afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades

shades

huh ?

rafe & themace: dank... en het is waar, nergens is exact te vinden wat wel/niet/valkuilen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 13:32
Hielko schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 17:32:
Tja, apparatuur aanraden die problemen heeft met Vista 64-bit lijkt me ook niet echt een goed idee.
Let wel, van behoorlijk wat (anlaoge)tuners zijn op internet problemen te vinden met vista 64bit...

//edit: Neem bijvoorbeeld deze: http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=622780 (een uit velen) hier lijkt met een soort gelijk probleem te hebben met een Hauppauge PVR-150.

[ Voor 28% gewijzigd door Subpy op 24-10-2008 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rafe schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:43:

...

Maar ik bedenk me opeens dat als je iets aan de FloppyDTV wil hebben, je ook een CAM (AlphaCrypt geloof ik?) moet hebben. En die kost 100 euro waarmee de kosten toch echt te veel worden en het als alternatief genoemd gaat worden. De Hauppauge HVR-3000 ben ik ook niet compleet weg van, het is erg jammer dat de de 2200 in een half jaar tijd alweer EOL is. Verder lijken er geen fatsoenlijke analoge dual tuner kaarten meer te zijn :/
Ik vraag me sowieso af hoe populair het gebruik van tv-kaarten is. Ik hoef zo'n kaart in ieder geval niet in mijn htpc. Opnemen doe (ik in ieder geval) toch nooit meer. Ik heb ook ooit zo'n dvd-recorder gekocht om op te nemen, maar meer dan stofhappen heeft dat apparaat nooit gedaan. Al het interessante materiaal is toch wel via het Web te vinden via iets als uitzendinggemist of anderszins. Ik weet niet of de anderen ook zo'n trend voelen, maar mocht dat zo zijn kun je een tv-kaart natuurlijk ook in zijn geheel schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Het was natuurlijk de originele gedachte van een MCE/HTPC. Maar met die digitale abonnementen tegenwoordig is het allemaal moeilijker geworden. Zelf heb ik bijvoorbeeld Digitenne met een losse PVR, die blijf ik gewoon gebruiken, of ik nou een HTPC heb of niet.
Ik denk dat het er meer als 'optie' bijgezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Behalve als je nog geen losse PVR hebt, dan is zo'n Digital Everywhere floppydtv kaartje natuurlijk ideaal. Bovendien werkt dat ding via firewire dus je hoeft het niet in je pci te stoppen.
Kan verder alles wat je pvr ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Je hebt helemaal gelijk, maar ik bedoel meer, maak een soort BBG voor een HTPC en bied er een aantal opties bij voor verschillende gebruikers, zoals al eerder genoemd:

- Iemand met een nas/home server, HDD vervangen door een SSD.
- Analoge kabel TV
- Digitale kabel TV
- Digitenne (DVB-T)
- Schotel gebruikers?

Dan dek je alles wel af denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Boeie schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:01:
Je hebt helemaal gelijk, maar ik bedoel meer, maak een soort BBG voor een HTPC en bied er een aantal opties bij voor verschillende gebruikers, zoals al eerder genoemd:

- Iemand met een nas/home server, HDD vervangen door een SSD.
- Analoge kabel TV
- Digitale kabel TV
- Digitenne (DVB-T)
- Schotel gebruikers?

Dan dek je alles wel af denk ik.
Denk dat dit niet echt reeel is aangezien alle extra's die je aandraagt het budget overschreiden:
- SSD ipv HDD -> Over budget
- DVB-C -> Over budget
- DVB-T -> Over budget

Oftewel, in het huidige budget is het niet echt mogelijk om rekening te houden met toch nog steeds exotische oplossingen zoals de FireDTV icm een Alphacrypt waarvan de werking afhankelijk is van de grillen van Ziggo en co...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
DVB-T is toch wel betaalbaar?
Voor onder de 30 euro heb je (welliswaar een usb) dvb-t tuner.
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

edit: Denkfout van mij. Alleen de publieke zenders zijn encryptieloos te ontvangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Danot op 26-10-2008 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themace
1 probleem wat ik ontdekt heb... die remote waar kan je die nog krijgen. Want bij cool-prices.nl staat hij ook niet meer op de website. Er staat nog een andere versie in de pricewatch.
pricewatch: Microsoft Remote Control en Receiver voor MC
Maar bij die winkels : Dell / ITwebwinkel Nederland BV / Tech Depot is de remote niet te vinden of staat de voorraad op 0 en twijfel ik of hij ooit nog eens op voorraad komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
:$

Dat ding is al jaren zo standaard bij htpc's dat ik er wel vanuit ging dat die nog steeds goed leverbaar zou zijn, niet dus :X Gelukkig is pricewatch: Pinnacle PCTV Remote Kit for Windows Vista praktisch hetzelfde apparaat voor dezelfde prijs, alleen met een Pinnacle logo erop. Jammer dat Logitech geen bundel met IR-ontvanger aanbiedt van hun goedkopere Harmony afstandsbedieningen, dat zou een uitstekende combinatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-03 10:55

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Hoe dienen de goedkopere Harmony afstandsbedieningen dan gebruikt te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themace
Zinu schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 11:59:
Hoe dienen de goedkopere Harmony afstandsbedieningen dan gebruikt te worden?
Die kan je programmeren om mediacenter commands te sturen naar een ir-ontvanger. Deze zit helaas niet bij de bundel zoals Rafe zegt. Nu nog een losse vinden want ik denk dati k meteen maar voor een harmony gaat ipv media-center remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Laatst online: 07-04 22:54

Madrox

Oh, Pharaoh!

sander- schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 21:51:
[...]

Denk dat dit niet echt reeel is aangezien alle extra's die je aandraagt het budget overschreiden:
- SSD ipv HDD -> Over budget
- DVB-C -> Over budget
- DVB-T -> Over budget

Oftewel, in het huidige budget is het niet echt mogelijk om rekening te houden met toch nog steeds exotische oplossingen zoals de FireDTV icm een Alphacrypt waarvan de werking afhankelijk is van de grillen van Ziggo en co...
Wat blijft er dan nog over van deze HTCP ?
Lijkt mij dat ze dan beter het budget kunnen opschroeven, o.a. DVB-C lijkt me heel populair; dat zou een HTCP gewoon moeten aankunnen.

DVB-T lijkt me het minst interressante van de twee; de beeldkwaliteit is minder dan bij DVB-C plus dat je maar een beperkt aantal zenders hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 27-10-2008 14:57 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279102

Mythrill schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:13:
Als behuizing draag ik de Lian-Li Muse PC-C36 en/of PC-C37 voor. Ik heb alleen het idee dat deze nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn.
Hey Mythrill,

Beide kasten zijn bij Alternate te bestellen.
Ik heb zelf een C36 thuis staan! Geweldige kasten zijn het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279102

All,

Wat denken jullie van deze config:
Hoofd doel voor deze bak is: Media center: Films afpspelen 1080/ 24p.
Apparaten die ermee verbonden worden:
TV: TX-37LXD800
Audio: Creative 7.1 setje

Mobo: Asus P5N7A-VM (9300 Chipset)
Proc: Intel Core 2 Duo E8400
Mem: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
HDD: Western Digital Caviar SE16 WD6400AAKS, 640GB (still en toch nog snel)

Al binnen:
Kast: Lian - Li PC-C36 (geweldige kast gewoon:P)
Koeler: Scythe SHURIKEN (stille koeler die ook nog in de kast past;))

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P5N7A-VM€ 109,75€ 109,75
1Intel Core 2 Duo E8400€ 142,21€ 142,21
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 22,93€ 22,93
1Western Digital Caviar SE16 WD6400AAKS, 640GB€ 63,10€ 63,10
ImporterenTotaal€ 337,99

Ik heb nog enkele twijfels bij de proc en mem. Zijn deze niet te "zwak" of juist overdone?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 279102 op 31-10-2008 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerder overdone dan zwak, maar opzich is dat niet erg, tis gewoon een goeie proc. Veel geheugen hebben is ook niet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
  • Laatst online: 30-03 09:33
Zal een C2D E5200 icm de config van Hendrikjansuper voldoende zijn om vloeiend 1080p materiaal te kunnen afspelen (inclusief de vogel scene)?

iMac i7, 8GB | MacMini (2,0-GHz/4GB) | Playstation3 | Wii | Panasonic 42pz85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
[FrEEzEr] schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 11:26:
Zal een C2D E5200 icm de config van Hendrikjansuper voldoende zijn om vloeiend 1080p materiaal te kunnen afspelen (inclusief de vogel scene)?
Het is niet de processor die daar belangrijk bij is, maar juist de grafische chip. En aangezien daar een GeForce 9300 in zit is dat geen probleem.

Je processor zal maar minimaal belast worden. Het enige waar je goed op moet letten is dat je valide H.264 bestanden afspeelt (L4.1 profiel) anders werkt DXVA (hardware versnelling) niet en moet de processor het wel allemaal zelf doen.

[ Voor 17% gewijzigd door drZymo op 31-10-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
drZymo schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 11:33:
[...]

Het is niet de processor die daar belangrijk bij is, maar juist de grafische chip. En aangezien daar een GeForce 9300 in zit is dat geen probleem.

Je processor zal maar minimaal belast worden. Het enige waar je goed op moet letten is dat je valide H.264 bestanden afspeelt (L4.1 profiel) anders werkt DXVA (hardware versnelling) niet en moet de processor het wel allemaal zelf doen.
Ik wil voor alle situaties voorbereid zijn dus ook voor video bestanden met een niet valide H.264 profiel. Ik las dat je dan het beste CoreAVC kunt gebruiken, maar trekt de E5200 dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

De vogelscene loopt hier iig vloeiend op 1080p met een E4400, 2GB geheugen en een Asus EN8600GT Silent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
En gaat dat dan via CoreAVC (dus proc) of via de grafische kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-04 08:56

fjs

PSN: ftltc

Hangt ook een beetje af welk software je gebruikt. Als je XBMC gebruikt kan je het beste een dikke processor erin gooien.

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
De bedoeling is om Media portal te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04 16:59
Rafe schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 03:31:
:$

Dat ding is al jaren zo standaard bij htpc's dat ik er wel vanuit ging dat die nog steeds goed leverbaar zou zijn, niet dus :X Gelukkig is pricewatch: Pinnacle PCTV Remote Kit for Windows Vista praktisch hetzelfde apparaat voor dezelfde prijs, alleen met een Pinnacle logo erop. Jammer dat Logitech geen bundel met IR-ontvanger aanbiedt van hun goedkopere Harmony afstandsbedieningen, dat zou een uitstekende combinatie zijn.
't Is jammer dat die Pinnacle zo idioot lelijk is. Hij is groter gemaakt en de knopjes zitten dichter op elkaar, waardoor de bruikbaarheid niet echt wint.

Mijn MCE remote loopt een beetje op z'n laatste benen en ik wil wel wat nieuws (een nieuwe receiver kan er ook wel bij trouwens), maar eigenlijk liever niet dat. En een goedkope Logitech ben ik ook niet zo van gecharmeerd.

Iemand enig idee of de oude versie van de MCE remote nog ergens te krijgen is? Liefst een zwarte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik heb inmiddels mijn HTPC onderdelen binnen en ook in elkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/9826/mypcmg8.jpg
_/-\o_

De behuizing is een Silverstone SST-ML02B-MXR (incl display, externe voeding en afstandsbediening met "joystick-achtige" muis) van 200 euro

Moederbord: GA-MA78GPM-DS2H (780G chipset met 128MB GDDR3) van 100 euro
geheugen: Kingston 2x1GB DDR1066 van ? euro (weet ik ff niet zo snel)
CPU: AMD Athlon X2 5600+ (2,9 GHz, max 65 watt) van 63 euro
DVD brander: Sony/Nec Optiarc (dunne) slot-in 43 euro
koeler: Silverstone 20 euro (unieke zware maar lage koeler die in de behuizing past)
harddisk: Western Digital Scorpio Black 160GB 2.5" voor 60 euro

Totaal: 486 euro.

Motivatie:
Ik wil geen hoge horizontale "bombastische" kast in mijn woonkamer, liever een slanke, zoals de huidige dvd/hdd recorders. Deze kast is bijzonder smal, klein, maar toch mATX compatibel. Bovendien zit er een groot display, kaartlezer en de gebruikelijke vooraansluitingen op.

CPU: ik wacht liever op een net zo goedkope HT3.0 processor als de 5600+. Tot die tijd doe ik het met een goedkope cpu. Leuk dat je voor een lage prijs toch een snelle processor krijgt.
Had ook voor een 45 watt met ongeveer deze prijs kunnen gaan, maar ik wil ook wel wat cpu power want ik ga ook films encoden.
Geheugen: is wel 1066, heeft de cpu nu niks aan, de toekomstige cpu wel.

dvdbrander: slotin want dat ziet er gewoon erg strak uit in deze kast, een normale brander past er niet in, dus ik moest toch al voor een dunne gaan en dan is slotin wel het beste (anders is het zo'n lullige lade net als in een laptop die een beetje naar buiten schiet).

Opslag:
- OS: SSD is belachelijk duur. De Scorpio Black serie is zeer goed getest tov andere 2.5" modellen. 3.5" had ook gekund maar wilde ik niet (ivm geluid en stroom). Bovendien is deze ook nog eens erg goedkoop en doet qua lees/schrijfsnelheid niet onder voor de meeste SSD's. Als er een 16GB ipv 160GB van bestond had ik die gekocht.
- data: ik heb een Samsung F1 750GB in een AC Ryan Behuizing, die wordt via esata + interne doorgeluste voeding aangesloten (zodatie ook uit/standby gaat als de pc uitgaat).

De 780G is ook nog makkelijk te overclocken naar 900-1025 MHz en doet niet onder voor de nieuwste Nvidia 730i chipset. Bovendien zou een Intel processor een stuk duurder zijn.

Voor 486 dus een heel snelle maar ook erg mooie HTPC. Voor 147,50 euro koop je een FloppyDTV firewire kaartje voor Digitenne. Extra modules zoals bij Ziggo is niet nodig. Dan zit ik nog onder de 700 euro :)
Maar zovaak ga ik niet opnemen, denk er nu over om een Logitech DiNovo Mini aan te schaffen, past hier mooi bij! Kost 110 euro en dan zit ik nog onder de 700 8)

(Ok, ik reken de Samsung & AC Ryan behuizing niet mee, maar vervang dat en de Scorpio Black voor 1 of 2 andere harddisk(s) en je zit nog onder de 700)

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 04-11-2008 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

730i? Bedoel je niet 8200/8300? Of heb ik wat gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik bedoel 730i waarin een grafische chipset zit, de Nvidia 9300, opvolger van de 8200. Zie ook (de tabel in) de review hier: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3432

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

offtopic:
nForce 730i chipset
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299

Vind de prijzen nogal raar neergezet, er is gekozen voor overal de goedkoopste onderdelen.
Maar de verzendkosten zijn nergens bij berekend, vaak zit je bij shops gewoon rond de 6-12 euro verzendkosten, zou je zomaar ff +-80 euro in totaal aan verzendkosten moeten lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Logisch nadenkend kan je tot de conclusie komen dat je alles bij 1 shop kunt bestellen en dus maar 1x 5-15 euro verzendkosten kwijt bent, desnoods verander je net dat ene onderdeel naar een iets ander merk/uitvoering/kleur om toch bij 1 winkel te kunnen bestellen. En als je in de buurt van de shop woont, haal je het op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299

Wiethoofd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 00:27:
Logisch nadenkend kan je tot de conclusie komen dat je alles bij 1 shop kunt bestellen en dus maar 1x 5-15 euro verzendkosten kwijt bent, desnoods verander je net dat ene onderdeel naar een iets ander merk/uitvoering/kleur om toch bij 1 winkel te kunnen bestellen. En als je in de buurt van de shop woont, haal je het op...
Mjah, bij de meeste shops waar ik ooit hele systemen in elkaar heb gezet word je bij het ene onderdeel hard genaaid en bij de ander niet... Maargoed dat was 3 jaar geleden zo, weet niet precies hoe het nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Ik snap de keuze van de processor niet helemaal. Een langzamere (en dus goedkopere) processor is net zo goed om HD materiaal af te spelen, als je dan toch beter wilt koop dan een AMD Phenom X3 8450, die kost maar 7 euro meer en die kan door de 1.8GHz HyperTransport ook post processing van blu-ray uitvoeren. Daarnaast zou ik 2 reepjes van 1 GB kiezen, dit wordt ook aanbevolen voor het afspelen van blu-ray op de Gigabyte website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazco2nd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 23:26:
Ik bedoel 730i waarin een grafische chipset zit, de Nvidia 9300, opvolger van de 8200. Zie ook (de tabel in) de review hier: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3432
*Leest tabel*. Ik zie nergens 730i staan... :?. Dat de 9300 er was wist ik wel.

Zo ff googlen:
nieuws: Nvidia introduceert nForce 730i-chipset

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 05-11-2008 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-04 21:56
Waar ik naar opzoek ben is naar een stille media center zonder franje e.d Ik wil maximaal 500 euro uitgeven voor een Media center. Uiteraard zo stil mogelijk en zo zuinig mogelijk.
Wellicht is het een idee om een budget HTPC mee te nemen? 700 euro is veel geld.

Iemand ideeen waar ik op kan bezuinigen?

- bluray mag van mij dvd zijn
- HDMI mag van mij gewoon s-video out zijn
- Processor mag van mij 1ghz (als dit genoeg is voor alle gangbare video formaten)
- Ik hoef geen video's op te nemen, want ik download alles

- Belangrijk is voor dat MCE xp erop draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lees de samenstelling boven je eens:Jazco2nd in "[BBG] Special: htpc november 2008"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Anoniem: 62011 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 06:00:
Ik snap de keuze van de processor niet helemaal. Een langzamere (en dus goedkopere) processor is net zo goed om HD materiaal af te spelen, als je dan toch beter wilt koop dan een AMD Phenom X3 8450, die kost maar 7 euro meer en die kan door de 1.8GHz HyperTransport ook post processing van blu-ray uitvoeren. Daarnaast zou ik 2 reepjes van 1 GB kiezen, dit wordt ook aanbevolen voor het afspelen van blu-ray op de Gigabyte website.
Ik heb ook 2x 1GB. Verder geef ik je helemaal gelijk hoor. Eigenlijk was de cpu keuze niet geheel rationeel. In dit systeem zou de Phenom X3 die je noemt veel beter passen en is ook niet veel duurder.
Ik heb echter 6 jaar geen pc meer voor mezelf gemaakt en wilde nu gewoon een supersnelle processor, vooral omdat ik ook video ga encoden en dan is die X2 2.9GHz een stuk nuttiger dan de X3 1.8 Ghz. Maar toch zou de X3 beter zijn want ik zal het veel meer als een HTPC gebruiken dan om video's te encoden.
Dus mijn samenstelling is niet de ideale (780G based) htpc, maar met zo'n Phenom X3 zeker wel. En dan kan je nog voor jezelf kijken of je voor een mobo zonder 128MB dedicated videogeheugen gaat. Ik wilde dat wel.

De verzendkosten ben ik nu inderdaad vergeten mee te nemen, maar ik heb alles op de behuizing en CPU koeler na bij 1 bedrijf gekocht (4AllClients en daar heb ik enorm veel spijt van, echte afrader, maar da's offtopic, ik vul nog wel een shopsurvey in) dus die kosten vallen wel mee.

Heb het systeem nog niet aangezet, morgen ga ik dat doen en dan XP+Mediaportal erop (XBMC ondersteund helaas hardwarematig video's decoden niet en dat wil ik wel).

En van NVidia is dus de 730i chipset met geintegreerde Geforce 9300. Maar zo'n systeem is wel wat duurder (logisch is gloednieuw). Ik zie net dat de BBG van november hierop is gebaseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 05-11-2008 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224854

Jazco2nd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 17:35:
[...]

XBMC ondersteund helaas hardwarematig video's decoden niet en dat wil ik wel
waarom wil je dat? jouw cpu kan 1080p makkelijk aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazco2nd schreef op woensdag 05 november 2008 @ 17:35:
Heb het systeem nog niet aangezet, morgen ga ik dat doen en dan XP+Mediaportal erop (XBMC ondersteund helaas hardwarematig video's decoden niet en dat wil ik wel).
Waarom XP? Als je nou een onderbemeten HTPC'tje met 512 MB en een oude Athlon 64 of P4 hebt OK, maar Vista draait jouw config met 2 vingers in de neus en heeft een aantal grote pluspunten voor een HTPC (veel betere S3/sleep, DXVA2 hardware decoding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04 11:10
Ik heb vorige week voor iemand een 365 euro kostende PC besteld, alleen geen tobo/muis bluray en tv kaart.

Met bluray en TVkaart zou je op zoiets komen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec NSK1480€ 79,61€ 79,61
1Asus P5N-EM HDMI€ 48,35€ 48,35
1Hauppauge WinTV PVR 150MCE l.p. (OEM)€ 66,50€ 66,50
1Intel Core 2 Duo E5200€ 69,85€ 69,85
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 38,56€ 38,56
1LG GGC-H20L€ 96,40€ 96,40
1Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 58,-€ 58,-
ImporterenTotaal€ 457,27

Ik heb zelf een DVD brander en geen tvkaart besteld. Mooi klein kastje voordelig en kan toch HD video aan.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Anoniem: 224854 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 18:14:
[...]

waarom wil je dat? jouw cpu kan 1080p makkelijk aan
Dan gaan de fans harder draaien en dat zorgt voor geluid. Ik heb niet zo'n hele grote woonkamer dus dat hoor je vrij snel. Alles wat hardwarematig kan moet dus hardwarematig gaan.
Dreamvoid schreef op zondag 09 november 2008 @ 23:26:
[...]

Waarom XP? Als je nou een onderbemeten HTPC'tje met 512 MB en een oude Athlon 64 of P4 hebt OK, maar Vista draait jouw config met 2 vingers in de neus en heeft een aantal grote pluspunten voor een HTPC (veel betere S3/sleep, DXVA2 hardware decoding).
Sorry maar ik zie niet in wat "zware systeemspecs" te maken hebben met de keuze van je OS. Juist dat je dat als argument gebruikt is voor mij argument om voor XP te gaan. Ik wil een zo licht mogelijke OS (maar wel Windows) dat ook nog eens verschrikkelijk snel opstart (nee ik doe hem zelden helemaal uit, maar toch). En dat heb ik al.

De slaapmodus (alles naar harddisk en volledig uit) is bij mij in enkele seconden gerealiseerd. En de standby modus (alles naar ram en ram heeft nog stroom) nog sneller. Meer heb ik niet nodig.

DXVA2 is de Vista versie (werkt met EVR) van DXVA1 (werkt met VMR9). Ik heb nog nooit ergens gelezen dat je met de ene meer kan dan met de andere. Wel weet ik dat met DXVA(1) je CPU tussen de 0% en 5% verbruikt en dat is precies wat ik wil. DXVA icm met MPC-HC (en Mediaportal) kan alleen H264/VC-1 aan, misschien doet DXVA2 ook xvid/mpeg2? Maar ik lees dat je met PowerDVD en DXVA(1) ook mpeg2 hardwarematig kan afspelen.

Geen reden voor mij om over te stappen op vista dus, tenzij je nog een andere reden weet waarom Vista beter geschikt is voor een HTPC?
Ik heb een NLited XP die op de windows CD nog geen 270 MB in beslag neemt, alle overbodige services uitgeschakeld (vandaar mogelijk ook de vrij snelle standby/sleep acties). Bovendien heb ik een paar leuke themes en XPized, YzToolbar/YzShadow die bij elkaar nog steeds veel minder resources vreten. En het ziet er prima uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 10-11-2008 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Jazco2nd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:03:
Ik heb inmiddels mijn HTPC onderdelen binnen en ook in elkaar gezet:

[afbeelding]
_/-\o_

De behuizing is een Silverstone SST-ML02B-MXR (incl display, externe voeding en afstandsbediening met "joystick-achtige" muis) van 200 euro

Moederbord: GA-MA78GPM-DS2H (780G chipset met 128MB GDDR3) van 100 euro
geheugen: Kingston 2x1GB DDR1066 van ? euro (weet ik ff niet zo snel)
CPU: AMD Athlon X2 5600+ (2,9 GHz, max 65 watt) van 63 euro
DVD brander: Sony/Nec Optiarc (dunne) slot-in 43 euro
koeler: Silverstone 20 euro (unieke zware maar lage koeler die in de behuizing past)
harddisk: Western Digital Scorpio Black 160GB 2.5" voor 60 euro

Totaal: 486 euro.

Motivatie:
Ik wil geen hoge horizontale "bombastische" kast in mijn woonkamer, liever een slanke, zoals de huidige dvd/hdd recorders. Deze kast is bijzonder smal, klein, maar toch mATX compatibel. Bovendien zit er een groot display, kaartlezer en de gebruikelijke vooraansluitingen op.

CPU: ik wacht liever op een net zo goedkope HT3.0 processor als de 5600+. Tot die tijd doe ik het met een goedkope cpu. Leuk dat je voor een lage prijs toch een snelle processor krijgt.
Had ook voor een 45 watt met ongeveer deze prijs kunnen gaan, maar ik wil ook wel wat cpu power want ik ga ook films encoden.
Geheugen: is wel 1066, heeft de cpu nu niks aan, de toekomstige cpu wel.

dvdbrander: slotin want dat ziet er gewoon erg strak uit in deze kast, een normale brander past er niet in, dus ik moest toch al voor een dunne gaan en dan is slotin wel het beste (anders is het zo'n lullige lade net als in een laptop die een beetje naar buiten schiet).

Opslag:
- OS: SSD is belachelijk duur. De Scorpio Black serie is zeer goed getest tov andere 2.5" modellen. 3.5" had ook gekund maar wilde ik niet (ivm geluid en stroom). Bovendien is deze ook nog eens erg goedkoop en doet qua lees/schrijfsnelheid niet onder voor de meeste SSD's. Als er een 16GB ipv 160GB van bestond had ik die gekocht.
- data: ik heb een Samsung F1 750GB in een AC Ryan Behuizing, die wordt via esata + interne doorgeluste voeding aangesloten (zodatie ook uit/standby gaat als de pc uitgaat).

De 780G is ook nog makkelijk te overclocken naar 900-1025 MHz en doet niet onder voor de nieuwste Nvidia 730i chipset. Bovendien zou een Intel processor een stuk duurder zijn.

Voor 486 dus een heel snelle maar ook erg mooie HTPC. Voor 147,50 euro koop je een FloppyDTV firewire kaartje voor Digitenne. Extra modules zoals bij Ziggo is niet nodig. Dan zit ik nog onder de 700 euro :)
Maar zovaak ga ik niet opnemen, denk er nu over om een Logitech DiNovo Mini aan te schaffen, past hier mooi bij! Kost 110 euro en dan zit ik nog onder de 700 8)

(Ok, ik reken de Samsung & AC Ryan behuizing niet mee, maar vervang dat en de Scorpio Black voor 1 of 2 andere harddisk(s) en je zit nog onder de 700)
Past een Core 2 Duo + koeler hier ook in?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
jahoor, bestel dan wel de NT07-PRO koeler ipv de NT07-AM2 koeler.
En let wel op dat deze kast 120W voeding heeft. Bij AMD cpu is het makkelijk, TDP van 65 betekend max 65 watt. Bij Intel is het een gemiddelde. 65w voldoet aan MoDT (volgens mailtje van Silverstonetek)
Zie de specs van de koeler voor meer info tot hoever je kan gaan met je Intel cpu keuze:
http://silverstonetek.com...php?pno=nt07-pro&area=usa

[ Voor 47% gewijzigd door Jazco2nd op 10-11-2008 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192153

Jazco2nd ,

mooie config, ik ben nog aan het overwegen of ik dit ook wil.

installeer je dit systeem met Firedtv? Zo ja ben ik benieuwd of de EPG de digitale kanalen goed weergeeft.
Had overigens gelezen dat het draadloze toetsenbord af en toe hapert met standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
drZymo schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 11:33:
[...]

Met de nieuwste releases van de MPC H264 DXVA decoder die in Media Player Classic Homecinema zit kan ism de DXVA2 geschikte GPU's van Nvidia en de 178.24 drivers nu ook L5.1 materiaal gebruik maken van DXVA. Lees na op dit draadje (scroll naar de Changes Log van de svn 867). Zelf even geprobeerd en dit werkt inderdaad behoorlijk goed. Sommige releases die op een heel afwijkende manier geëncode zijn kunnen hier en daar nog wat artifacts vertonen, maar verder een erg leuke ontwikkeling.

Hopelijk wordt in de toekomst zoiets ook mogelijk voor ATI kaarten. En ik hoop ook nog steeds dat de mannen van MPC Homecinema en Mediaportal een keer rond de tafel gaan zitten en de subtitle functie van MPC Homecinema in Mediaportal gaan inbouwen. Dan kun je pas echt DXVA gebruiken op de manier zoals het hoort op een HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Update SSD: De meest voor de hand liggende SSDs, de COZ Core v3 en de Mtron Mobi 3500 zijn te verkrijgen voor €90 respectievelijk €120. Dit veranderd de zaak wellicht wat. IMHO zou ik nu gewoon als advies een TB disk en een 16GB SSD aanbevelen. Die honderd euro op de 750 is het echt wel waard.

TweakBlog

Anoniem: 64755

Ik heb een vraagje over het Gigabyte GA-MA78GM-S2H bord.
Ik wil dit gaan kopen voor mijn HTPC maar ik moet wel zowel HDMI als VGA uitgang tegelijk kunnen gebruiken. Ik zag dat je DVI en HDMI niet tegelijk kan gebruiken maar hoe zit dat dan met die VGA poort en HDMI?
En is dit het beste bord op dit moment dat ik kan pakken voor een HTPC zonder videokaart waar je toch goed HD 1080P content mee af kan spelen?
Pagina: 1 2 Laatste