Ligt aan je HD content(Decoding, X.264 niet zonder omweg, H.264 wel), programma dat je gaat gebruiken. Belangrijk is dat je dus wel een redelijk sterke processor neemt, die ook nog zuinig is. Zodat je content wat niet goed hardwarematig kan, via software nog kan.
Verwijderd
Ja ik wil gewoon zo'n 4850e erin zetten. Hoezo kan je x264 niet zonder omweg afspelen dan? Wat is die omweg?
Verwijderd
Lees het HTPC topic hier maar eens. Je moet het via een splitter gaan doen. Dan moet het ook nog de juiste manier geencode zijn om er goed door heen te komen. Ik weet er niet alles van, maar dat is wat ik er van begrepen heb.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 13:42 ]
Splitter? Je bedoeld Haali media splitter? Dat heeft niet eens echt iets met het decoden zelf te maken, maar met het kunnen openen van de mkv container.Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 13:41:
Lees het HTPC topic hier maar eens. Je moet het via een splitter gaan doen. Dan moet het ook nog de juiste manier geencode zijn om er goed door heen te komen. Ik weet er niet alles van, maar dat is wat ik er van begrepen heb.
Zoals ik hierboven al zei is met de nieuwste releases van de MPC decoder de L4.1 limiet niet langer van kracht zolang die gebruikt wordt in combinatie met een compatible nVidia GPU met de 178.24 drivers of hoger. Een omweg zou ik dit in ieder geval niet noemen.
Wel is er (nog steeds) het probleem met ondertitels buiten programma's als KM Player en MPC Homecinema. Dit kan nog steeds niet in combinatie met DXVA. Dat is de voornaamste rede om voorlopig bij software decoding te blijven. Omwegen zijn er echter niet bij.
Anders is dat bij de manier die een open source project gebruikt en die waarschijnlijk ook in CoreAVC gaat worden gebruikt mocht die ooit GPU acceleration krijgen. Daarbij wordt de decoder via Cuda op de shaders van de GPU gedraait. Daardoor is ie wel een stuk flexibeler en kunnen softsubtitles wel, maar de winst op gebied van energiegebruik is wel weg. Deze manier zou ik dan misschien wel een omweg willen noemen, maar voordat die bruikbaar is duurt nog wel even.
Verwijderd
Je hebt het alleen over Nvidia hoe zit het met ATI dan, gezien wij het hebben over de 780G en niet over een vidia kaart(beetje jammer dat je dat er dan bij haalt). Jah dat heeft te maken met het open van je container. Anders leest je programma niet goed dat het een hardware te decoden videobestand is.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 16:26 ]
Bij dat verhaal waar ik op reageerde ging het over de Geforce 9300 en dies volgens mij van nVidiaVerwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 16:25:
Je hebt het alleen over Nvidia hoe zit het met ATI dan, gezien wij het hebben over de 780G en niet over een vidia kaart(beetje jammer dat je dat er dan bij haalt). Jah dat heeft te maken met het open van je container. Anders leest je programma niet goed dat het een hardware te decoden videobestand is.
Bij ATI is de L4.1 beperking nog gewoon van kracht. Dus ism de MPC decoder kun je alle geschikte encodes mbv DXVA afspelen. Encodes die bijvoorbeeld teveel reference frames gebruiken en daardoor niet geschikt zijn worden bijna altijd automatisch herkend door de MPC decoder en deze switched dan zelf (anders dan bijvoorbeeld de Cyberlink decoder) naar software-mode.
Het heeft inderdaad te maken met het kunnen openen van de container mkv door programma die daar niet al zelf een splitter voor hebben (zoals Media Player Classic Homecinema dat heeft). Met hoe het vervolgens gedecodeerd gaat worden en of dat dmv DXVA of niet gebeurd, daar heeft het nou weer niet zo veel te maken.
Heb het boekje van de Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H hier liggen.Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 09:33:
Ik heb een vraagje over het Gigabyte GA-MA78GM-S2H bord.
Ik wil dit gaan kopen voor mijn HTPC maar ik moet wel zowel HDMI als VGA uitgang tegelijk kunnen gebruiken. Ik zag dat je DVI en HDMI niet tegelijk kan gebruiken maar hoe zit dat dan met die VGA poort en HDMI?
En is dit het beste bord op dit moment dat ik kan pakken voor een HTPC zonder videokaart waar je toch goed HD 1080P content mee af kan spelen?
Dual display is mogelijk met HDMI + D-Sub, DVI-D + D-Sub.
HDMI + DVI-D kan je volgens mij wel tegelijk gebruiken maar dan geven beide exact dezelfde output.
HD 1080P zou je probleemloos kunnen afspelen ook hardwarematig maar het schijnt wel beetje van je filmformaat en de gebruikte encoding instellingen te liggen zoals hierboven staat.
Bluray/hd-dvd kan je in elk geval prima afspelen.
Kan het nog niet zelf testen, mijn optiarc sony/nec slotin dvdbrander werkt niet dus kan geen OS installeren. Nu een RMA naar 4AllClients want ik was zoo dom om niet eerst de shopsurvey te lezen voordat ik daar bestelde

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 15-11-2008 01:03 ]
Verwijderd
Weet iemand een media speler die films van 24 fps met 25 fps kan afspelen ivm geen ondersteunig van 24p door tv?
Volgens mij kan elke media speler dat. Dat 24p slaat alleen op het feit dat een film een "bioscoop look" krijgt dankzij de lagere framerate (en dat daar dan ook rekening wordt gehouden m.b.t. snelheid van geluid en ondertiteling). Bij 25p gaat dat allemaal een fractie snellerVerwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:26:
Weet iemand een media speler die films van 24 fps met 25 fps kan afspelen ivm geen ondersteunig van 24p door tv?
Het zou erg lastig zijn als dat niet het geval zou zijn, immers dan verkopen ze helemaal geen HD films meer (een hoop oudere en budget HD ready TV's hebben namelijk ook geen 24p ondersteuning)
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Verwijderd
Nee, ik heb een aantal spelers geprobeert maar nergens vond ik de mogelijkheid om 24p als 25p af te spelen zodat m'n tv niet zo stottert, uiteindelijk het programmatje ReClock gevonden.
Ik zat er ook over te denken om een Gigabyte GA-MA78GM-S2H te kopen maar ik zie geen mogelijkheid om er via svideo een tv op aan te sluiten. En ik wil het liefst niet zo'n vga/svideo converter voor kopen aangezien die nogal prijzig zijn.
Weet iemand nog een andere manier om svideo aan te sluiten op dit moederord? Of weet iemand een 780g moederbord met svideo uit? Ik heb moeite om er 1 te vinden die dit heeft.
Weet iemand nog een andere manier om svideo aan te sluiten op dit moederord? Of weet iemand een 780g moederbord met svideo uit? Ik heb moeite om er 1 te vinden die dit heeft.
Ik heb even gekeken: het makkelijkst is om een gewoon een goedkope extra videokaart te nemen. Die dingen zijn maar 30-40 euro ofzo.
wil je per se een gigabyte? Mogelijk heeft Asrock wel een S-video aansluiting op hun 780G moederborden.
Ik ga maar niet in op splitters e.d., maar hier wil ik toch even iets rechtzettenVerwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:45:
Ligt aan je HD content(Decoding, X.264 niet zonder omweg, H.264 wel), programma dat je gaat gebruiken. Belangrijk is dat je dus wel een redelijk sterke processor neemt, die ook nog zuinig is. Zodat je content wat niet goed hardwarematig kan, via software nog kan.
- H.264 is een standaard, en x264 is er een encoder voor.
- Of decoden wel of niet hardwarematig geaccelereerd kan worden hangt af van het level van de h264 stream (en soms kijkt een decoder zelfs naar hoe de stream geclassificeerd is; dus kan hij een level 5.1 flagged stream nog weigeren ook al is het level 4.1 compliant, en soms zelfs visa versa). MPC-HD en DXVA2 gaat volgens mij tot level 4.1.
- CoreAVC en 1080p gaat goed samen op een E6600, zonder enige hardwareacceleratie.
hier nog iets meer over hoeveel reference frames je maximaal kan gebruiken om x264 level 4.1 compliant te laten encoden.
[ Voor 4% gewijzigd door dj_tjerk op 27-11-2008 22:00 ]
Verwijderd
Ik ben blij dat iemand het beter weet dan ik
, het was ook meer dat mensen niet klakkeloos er van uit gaan dat het door de hardware gedecode gaat worden.
Nee idd, enige reden waarom ik het even recht wilde zetten is dat ik het al vaker langs heb zien komen en dat ik het gevoel heb alsof mensen worden afgeschrikt door het niet weten of/waarom hardware acceleratie (niet) werkt.Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 23:23:
Ik ben blij dat iemand het beter weet dan ik, het was ook meer dat mensen niet klakkeloos er van uit gaan dat het door de hardware gedecode gaat worden.
Het enige vreemde voor mij is nog dat ik geen idee heb waarom hardwareacceleratie maar gaat tot level 4.1. Ik wil wel eens weten wie ik daar de schuld van mag geven
Hoeveel plaats heb je nog over om een pci kaart te plaatsen? In deze review wilden ze een Hauppauge WinTV PVR-500 plaatsen, maar dat ging niet omdat de ide connector van de dvd drive in de weg zat. Ik zou zoiezo een sata drive kiezen, maar het is mij niet geheel duidelijk of er dan wel plek genoeg is.Jazco2nd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:03:
Ik heb inmiddels mijn HTPC onderdelen binnen en ook in elkaar gezet:
[afbeelding]
![]()
De behuizing is een Silverstone SST-ML02B-MXR (incl display, externe voeding en afstandsbediening met "joystick-achtige" muis) van 200 euro
Moederbord: GA-MA78GPM-DS2H (780G chipset met 128MB GDDR3) van 100 euro
geheugen: Kingston 2x1GB DDR1066 van ? euro (weet ik ff niet zo snel)
CPU: AMD Athlon X2 5600+ (2,9 GHz, max 65 watt) van 63 euro
DVD brander: Sony/Nec Optiarc (dunne) slot-in 43 euro
koeler: Silverstone 20 euro (unieke zware maar lage koeler die in de behuizing past)
harddisk: Western Digital Scorpio Black 160GB 2.5" voor 60 euro
Totaal: 486 euro.
Motivatie:
Ik wil geen hoge horizontale "bombastische" kast in mijn woonkamer, liever een slanke, zoals de huidige dvd/hdd recorders. Deze kast is bijzonder smal, klein, maar toch mATX compatibel. Bovendien zit er een groot display, kaartlezer en de gebruikelijke vooraansluitingen op.
CPU: ik wacht liever op een net zo goedkope HT3.0 processor als de 5600+. Tot die tijd doe ik het met een goedkope cpu. Leuk dat je voor een lage prijs toch een snelle processor krijgt.
Had ook voor een 45 watt met ongeveer deze prijs kunnen gaan, maar ik wil ook wel wat cpu power want ik ga ook films encoden.
Geheugen: is wel 1066, heeft de cpu nu niks aan, de toekomstige cpu wel.
dvdbrander: slotin want dat ziet er gewoon erg strak uit in deze kast, een normale brander past er niet in, dus ik moest toch al voor een dunne gaan en dan is slotin wel het beste (anders is het zo'n lullige lade net als in een laptop die een beetje naar buiten schiet).
Opslag:
- OS: SSD is belachelijk duur. De Scorpio Black serie is zeer goed getest tov andere 2.5" modellen. 3.5" had ook gekund maar wilde ik niet (ivm geluid en stroom). Bovendien is deze ook nog eens erg goedkoop en doet qua lees/schrijfsnelheid niet onder voor de meeste SSD's. Als er een 16GB ipv 160GB van bestond had ik die gekocht.
- data: ik heb een Samsung F1 750GB in een AC Ryan Behuizing, die wordt via esata + interne doorgeluste voeding aangesloten (zodatie ook uit/standby gaat als de pc uitgaat).
De 780G is ook nog makkelijk te overclocken naar 900-1025 MHz en doet niet onder voor de nieuwste Nvidia 730i chipset. Bovendien zou een Intel processor een stuk duurder zijn.
Voor 486 dus een heel snelle maar ook erg mooie HTPC. Voor 147,50 euro koop je een FloppyDTV firewire kaartje voor Digitenne. Extra modules zoals bij Ziggo is niet nodig. Dan zit ik nog onder de 700 euro
Maar zovaak ga ik niet opnemen, denk er nu over om een Logitech DiNovo Mini aan te schaffen, past hier mooi bij! Kost 110 euro en dan zit ik nog onder de 700![]()
(Ok, ik reken de Samsung & AC Ryan behuizing niet mee, maar vervang dat en de Scorpio Black voor 1 of 2 andere harddisk(s) en je zit nog onder de 700)
Ja lekkere review is dat, een mobo gebruiken die nieteens aan standaarden voldoet (valt me ook erg tegen van MSI).
Ik heb zelf geen PCI kaart erin zitten dus kan niet uit ervaring spreken, maar deze kast is bedoeld om max 1 PCI of 1 PCI Express kaart in te doen. De kaart plaats je niet verticaal op je mobo maar horizontaal. Je kan ook wat zwaardere videokaarten erop zetten want de kaart hangt aan een metalen balk. Ik vind het echt ontzettend goed bedacht van Silverstone.
Maar ik weet niet hoe lang die kaart is, kan best dat het te lang is maarja dat probleem heb je ook bij grotere kasten.
Alle andere dingen die zij in die review lastig of problematisch vonden heb ik in elk geval anders ervaren. Zeker dat van die koeler, ging probleemloos! Ik heb vaker cpu's en koelers bevestigd maar dat was ook alweer 5 jaar geleden en dit keer moest het plastic frame ook vervangen worden. Leuke uitdaging maar niet moeilijk.
Maarja waarom zou je nog een analoge tv kaart gebruiken? kan je beter een FloppyDTV kaart gebruiken en aangezien je die (intern) via Firewire verbind hoef je het niet per se in een pci slot te plaatsen. In mijn kast is nog ruimte om zo'n kaartje elders in de kast vast te maken (heb bijv. een Black edition western digital 2.5", dat scheelt ook ruimte)
Ik heb zelf geen PCI kaart erin zitten dus kan niet uit ervaring spreken, maar deze kast is bedoeld om max 1 PCI of 1 PCI Express kaart in te doen. De kaart plaats je niet verticaal op je mobo maar horizontaal. Je kan ook wat zwaardere videokaarten erop zetten want de kaart hangt aan een metalen balk. Ik vind het echt ontzettend goed bedacht van Silverstone.
Maar ik weet niet hoe lang die kaart is, kan best dat het te lang is maarja dat probleem heb je ook bij grotere kasten.
Alle andere dingen die zij in die review lastig of problematisch vonden heb ik in elk geval anders ervaren. Zeker dat van die koeler, ging probleemloos! Ik heb vaker cpu's en koelers bevestigd maar dat was ook alweer 5 jaar geleden en dit keer moest het plastic frame ook vervangen worden. Leuke uitdaging maar niet moeilijk.
Maarja waarom zou je nog een analoge tv kaart gebruiken? kan je beter een FloppyDTV kaart gebruiken en aangezien je die (intern) via Firewire verbind hoef je het niet per se in een pci slot te plaatsen. In mijn kast is nog ruimte om zo'n kaartje elders in de kast vast te maken (heb bijv. een Black edition western digital 2.5", dat scheelt ook ruimte)
[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 01-12-2008 23:10 ]
Bij de nieuwste SVN builds van MPC-HC is de L4.1 limit voor nVidia GPU's niet meer van toepassing. Er zal dan altijd DXVA gebruikt worden, maar dat kan soms artifacts opleveren als het echt een hele abnormale encode is.dj_tjerk schreef op donderdag 27 november 2008 @ 21:59:
[...]
Ik ga maar niet in op splitters e.d., maar hier wil ik toch even iets rechtzettenZoals je misschien al begrijpt zijn meeste bluray's met h264 streams level 4.1 compliant, maar ook veel "scene" rips zullen dat wel zijn als ik zo naar de regeltjes kijk en de recommended settings. Ook is een stream met hoge compressie niet trager te decoden dan een stream met lage compressie. Over het algemeen is de bitrate van hogere compressie veel lager, en zal er dus minder data zijn om te decoderen, dus is het sneller
- H.264 is een standaard, en x264 is er een encoder voor.
- Of decoden wel of niet hardwarematig geaccelereerd kan worden hangt af van het level van de h264 stream (en soms kijkt een decoder zelfs naar hoe de stream geclassificeerd is; dus kan hij een level 5.1 flagged stream nog weigeren ook al is het level 4.1 compliant, en soms zelfs visa versa). MPC-HD en DXVA2 gaat volgens mij tot level 4.1.
- CoreAVC en 1080p gaat goed samen op een E6600, zonder enige hardwareacceleratie.
Het enige jammere is dat hoge compressie niet zo vaak gebruikt wordt omdat het encoden trager gaat
hier nog iets meer over hoeveel reference frames je maximaal kan gebruiken om x264 level 4.1 compliant te laten encoden.
Kan je dan niet beter zoiets kopen:DumbAss schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 14:19:
Ik heb even gekeken: het makkelijkst is om een gewoon een goedkope extra videokaart te nemen. Die dingen zijn maar 30-40 euro ofzo.

SCART - VGA kabel, kost maar 8,75 Euro?
Of werkt dat niet?
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Gaat niet werken.
Die kabel waar je naar linkt werkt maar met een paar specifieke apparaten en op een normale pc een vga -> scart vereist een ander soort kabel en een hele hoop softwareaanpassingen.
zie ook: [HOWTO] ps one lcd in pc
Ja, het gaat daar over een Playstation display, maar die stuur je exact hetzelfde aan als een normale tv met RGB-scart. Dit soort snoeren zijn voor apparaten welke speciaal voorbereid zijn op scart uitvoer geven over de vga stekker, een normale videokaart is dat niet, en zal je dus flink aan het tweaken moeten.
Mmmm was ik al bang voor, zit zelf met een soortgelijk probleem. Dan kan die idd het beste een extra grafische kaart erbij prikken met S-Video OUT, maar dan is het nut van een Gigabyte GA-MA78GM-S2H een beetje weg want de ingebouwde grafische kaart gebruik je dan helemaal niet.Wiethoofd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 22:39:
[...]
Gaat niet werken.
Die kabel waar je naar linkt werkt maar met een paar specifieke apparaten en op een normale pc een vga -> scart vereist een ander soort kabel en een hele hoop softwareaanpassingen.
zie ook: [HOWTO] ps one lcd in pc
Ja, het gaat daar over een Playstation display, maar die stuur je exact hetzelfde aan als een normale tv met RGB-scart. Dit soort snoeren zijn voor apparaten welke speciaal voorbereid zijn op scart uitvoer geven over de vga stekker, een normale videokaart is dat niet, en zal je dus flink aan het tweaken moeten.
vga/svideo converter heb je voor 50 eurie.DumbAss schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 23:12:
Ik zat er ook over te denken om een Gigabyte GA-MA78GM-S2H te kopen maar ik zie geen mogelijkheid om er via svideo een tv op aan te sluiten. En ik wil het liefst niet zo'n vga/svideo converter voor kopen aangezien die nogal prijzig zijn.
Heb zelf laatst gekocht voor de vga out van m'n laptop, werkt perfect.
Voeding is USB, en verder geen drivers nodig.
Bij conrad gekocht (kan ff geen link geven, tiep op werk).
Enig nadeel is dat je een extern "blokje/dingetje" hebt, maar opzich wel weg te werken.
Gr.
Hier is een LinkjeFrenzy_LS schreef op woensdag 17 december 2008 @ 13:58:
[...]
vga/svideo converter heb je voor 50 eurie.
Heb zelf laatst gekocht voor de vga out van m'n laptop, werkt perfect.
Voeding is USB, en verder geen drivers nodig.
Bij conrad gekocht (kan ff geen link geven, tiep op werk).
Enig nadeel is dat je een extern "blokje/dingetje" hebt, maar opzich wel weg te werken.
Gr.
Op Ebay kan je ze trouwens wel een stuk goedkoper vinden, incl verzend kosten ongeveer 20 Euro
[ Voor 50% gewijzigd door J-P op 19-12-2008 04:26 ]
Verwijderd
Ik kan ze niet vinden op Ebay voor die prijs, zeker niet in Nederland.
Een alternatief is overigens: http://www.erconline.nl/vga-converter-p-1913.html
Wat doe je dan trouwens met je geluid?
Een alternatief is overigens: http://www.erconline.nl/vga-converter-p-1913.html
Wat doe je dan trouwens met je geluid?
Ik overweeg een HTPC zoals die uit de BBG te kopen. Een punt waar ik echter nog even mee zit is het ontbreken van een optische audio-uitgang:
De onboard geluidschip van Realtek draagt als rugnummer ALC888 en voldoet aan Intels High Definition Audio-standaard. De chip kan overweg met DTS Connect en is in staat om via hdmi of analoge 7.1-aansluiting het geluid door te geven.
Ik wil de HTPC aansluiten op mijn A/V receiver. Deze heeft echter geen HDMI. De analoge aansluitingen zijn ook niet echt handig: een extra kabelbos, en analoog, terwijl het signaal ook over één kabeltje moet kunnen...
Zijn er gelijkwaardige moederborden die wel een optische of andere digitale aansluiting hebben voor audio?
De onboard geluidschip van Realtek draagt als rugnummer ALC888 en voldoet aan Intels High Definition Audio-standaard. De chip kan overweg met DTS Connect en is in staat om via hdmi of analoge 7.1-aansluiting het geluid door te geven.
Ik wil de HTPC aansluiten op mijn A/V receiver. Deze heeft echter geen HDMI. De analoge aansluitingen zijn ook niet echt handig: een extra kabelbos, en analoog, terwijl het signaal ook over één kabeltje moet kunnen...
Zijn er gelijkwaardige moederborden die wel een optische of andere digitale aansluiting hebben voor audio?
Verwijderd
Hele interessante thread. Jammer dat AMD en INTEL based HTPC dicussies door elkaar heen lopen.
Ik heb 2 vraagjes:
1) Wat is het verschil tussen deze mobo's:
- GA-MA78GM-DS2H
- GA-MA78GM-DS2HP
- GA-MA78GM-S2H
- GA-MA78GM-S2HP
- GA-MA78GM-U2HP
- GA-MA78GPM-DS2H
De "Comparison Sheet" laat geen essentiele verschillen zien, dacht ik.
2) Kan ik met de "Logitech Harmony One Advanced Universal Remote" een keyboard en een muis vervangen?
Ik heb 2 vraagjes:
- GA-MA78GM-DS2H
- GA-MA78GM-DS2HP
- GA-MA78GM-S2H
- GA-MA78GM-S2HP
- GA-MA78GM-U2HP
- GA-MA78GPM-DS2H
2) Kan ik met de "Logitech Harmony One Advanced Universal Remote" een keyboard en een muis vervangen?
ik zit met een enorm dilemma,
ik heb op dit moment het onderstaande systeem draaiende, eigenlijk aan het eind van zijn latijn, zegmaar bijna dood moederbord.
http://tweakers.net/gallery/17215/sys
nou wil ik gaan updaten
aangezien mijn gebruik zo'n 75% films kijken is en overige voor Gamen en tekenen, ben ik hier beland.
Gezien deze BBG van November ben ik gaan kijken/vergelijken.
Qua prijs, aan upgrade, kom ik ongeveer uit op zo'n 300-350 Euro.
Maar,
wat heb ik dan,
Intel Dual-Core E5200
Kingston ValueRAM 2GB
MSI P7NGM Digital
Scythe Ninja Mini
qua processor en geheugen valt hier nog wat winst te halen, maar kan ook extra voor worden uitgegeven voor de xtra performance.
Wat ik dus wil bereiken is:
- vooruitgang
- 720p en 1080p vlekkeloos kunnen afspelen
- enigszins normaal de huidige games kunnen afspelen (hoeft niet top-max enzo) max 1280-1024 res ofzo)
Heeft iemand hier nuttige op-, of aanmerkingen bij?
ik heb op dit moment het onderstaande systeem draaiende, eigenlijk aan het eind van zijn latijn, zegmaar bijna dood moederbord.
nou wil ik gaan updaten
aangezien mijn gebruik zo'n 75% films kijken is en overige voor Gamen en tekenen, ben ik hier beland.
Maar,
wat heb ik dan,
Intel Dual-Core E5200
Kingston ValueRAM 2GB
MSI P7NGM Digital
Scythe Ninja Mini
qua processor en geheugen valt hier nog wat winst te halen, maar kan ook extra voor worden uitgegeven voor de xtra performance.
- vooruitgang
- enigszins normaal de huidige games kunnen afspelen (hoeft niet top-max enzo) max 1280-1024 res ofzo)
Op je eerste vraag, open de specs van die moederborden in tabbladen en bekijk het zelf. Tis een spelletje zoek de verschillen, gaan wij toch niet voor jou spelen.Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:06:
Hele interessante thread. Jammer dat AMD en INTEL based HTPC dicussies door elkaar heen lopen.
Ik heb 2 vraagjes:
- GA-MA78GM-DS2H
- GA-MA78GM-DS2HP
- GA-MA78GM-S2H
- GA-MA78GM-S2HP
- GA-MA78GM-U2HP
- GA-MA78GPM-DS2H
De GPM-DS2H heeft 128MB DDR3 videogeheugen ingebouwd. (Topmodel met 780G chipset) Verder kunnen ze verschillen op wel/geen esata/firewire/raid/optische uitgangen enzovoorts. Je hebt ook nog verschillende revisies, ook die kunnen in de specs verschillen.
Als je nu een leuke HTPC wil en echt op je budget let, zoek een leuk 780G mobo (sideport is volgens sommigen overbodig, ik vind het leuk). En als je toch wat meer te besteden hebt, ga voor nVidia 9300 chipset met intel cpu dus. Die is gewoon beter, link voor review.
Bovendien heb je met de 780G de kans dat de HDMI poort nutteloos is! Zoals bij mij
2e vraag, google eens, en zoek de toetsen die je op je toetsenbord het meest gebruikt...
Als je een alles in 1 ding wil en toch nog gewoon goed kunnen typen raad ik dit aan:
http://www.amazon.co.uk/K...rd-touchpad/dp/B0017BQL2W
Ipv Dinovo Mini bijvoorbeeld. Want met Dinovo Mini zal je deels met je duimen typen (zoals op een PDA) en daar ga je geen documenten of lange verhalen mee typen. Toch vinden sommigen het fijn. Dat ding kan je afstandsbediening wel vervangen maar naar mijn mening geen echt toetsenbord, maar ik heb liever mn normale formaat kleine remote (ff snel pause etc.) en een toetsenbord.
Tenzij je je htpc puur alleen voor home theater gebruikt natuurlijk. Bij mij is het (naast een werklaptop) de enige pc in huis.
[ Voor 18% gewijzigd door Jazco2nd op 28-01-2009 22:24 ]
Die drie dingen bereik je ook prima met een 780G systeempje. Bijvoorbeeld dit moederbord. Prik er een X2 5050e op en je bespaart niet alleen aanschafkosten (denk 100 euro goedkoper!) maar ook stroom. Dat is een cpu van 2x 2,6Ghz die max 45W verbruikt. Nog even DDR2 800MHz 2x2GB met 4-4-4-12 timings en je bent klaar.HyperTrophy schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:07:
ik zit met een enorm dilemma,
nou wil ik gaan updaten
Maar,
wat heb ik dan,
Intel Dual-Core E5200
Kingston ValueRAM 2GB
MSI P7NGM Digital
Scythe Ninja Mini
- vooruitgang
Oh en zoek even de Silverstone koeler, kost maar 19 euro. Is zeer stil en echt goed (en niet zo hoog).
Goed de 9300 chipset is wat sneller in games maar zo groot is het verschil niet. Ga je het merken?
Btw, de E5200 is geen Core 2 Duo zoals in de Guide staat. Is nog een gewone Pentium Core.
[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 11-02-2009 14:24 ]
Verwijderd
En waar denk je dat die pentium dual core op gebaseerd is? Juist ja Core 2. Gewoon een wolfdale core, die ook in de E8 serie te vinden is(met een deel cache uit geschakeld). Beetje een onzin punt wat je daar maakt.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 15:10 ]