Is mijn harde schijf te langzaam?

Pagina: 1
Acties:
  • 451 views

• Dinand
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-11-2025
Mijn nieuwe HP9371 pc (Intel Core2Quad processor Q9300 (2.5 GHz), 4 GB geheugen en 1,5 TB aan harddisks (2x 750 GB, 7200 rpm) is de laatste tijd erg langzaam. Kan aan Vista liggen of aan mijn hard drive maar het is echt verschrikkelijk! Nou heb ik met Wopti een test gedaan naar de snelheid van mijn hard drive en dit zijn de resultaten:

Average speed of hard drive reading: 3,3 MB/s
Average speed of hard drive writing: 5,0 MB/s

Dit ligt toch ver onder van wat het moet zijn?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Heb je PIO aanstaan ofzo?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Hoe zit het met het processorgebruik? Is dat ook extreem hoog? Dan is het mogelijk dat je harddisk in PIO-modus staat zoals BlackWhizz al aangeeft.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Check eens voor bad sectors etc.

En zie ook: OM FAQ / Beleid

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Draai ook even het diagnostische tooltje van de fabrikant. Meestal moet je dan ff een iso branden en die CD dan opstarten.

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 15:27
sata kabels niet goed aangesloten misschien wel / defect en dan gaat de boel nog wel eens verder op PIO modus ofzo...

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
doe eens hd tune in admin mode, als je daar maar 2-5MB/sec heb weet je hoe laat het is... vaak als je de hdd controller smijn is het opgelost

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Smijn? Wat is smijn? :?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Ga naar hardware scherm, gooi de hd kontroller en de hd's weg, dan rebooten.
Indien het nu weg is kun je beter andere sata kabel eens proberen, misschien slechte kwaliteit.

• Dinand
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik moet even de andere tips doornemen omdat ik een redelijke noob ben maar mij CPU gebruik is 0,1% en RAM geheugen is 31% in gebruik. Hoe kan ik zien dat mijn PIO-mode aanstaat en hoe kan ik dat aanpassen?

PS; Het gaat om mijn interne harde schijf, geen externe dus kabels vervangen is niet van toepassing.

[ Voor 20% gewijzigd door Dinand op 18-10-2008 22:18 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dinand schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:16:PS; Het gaat om mijn interne harde schijf, geen externe dus kabels vervangen is niet van toepassing.
Hoe dacht je dat een schijf intern is aangesloten? Draadloos? :+
Die zitten ook gewoon met een stukkie kabel aan het moederbord vast hoor.
Verder *zou* je natuurlijk ook even middels google kunnen zoeken naar de manier om te checken of je HDD's in PIO modus draaien.

Alles kan stuk.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En waarom hier niet even zoeken. Je hebt een erg vaak voorkomend probleem.

ARME AOW’er

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dinand, ookal weet je misschien nog niet te veel van hardware of hardware configuraties en geef jij zelf aan dat je nog een redelijk noob bent, er wordt hier op GoT van een ieder verwacht zelf enig initiatief te tonen. Zie ook: OM FAQ / Beleid

Wanneer je van bepaalde materie nog niet erg veel weet is het dan ook verstandig je eens in te lezen en opzoek te gaan naar de juiste informatie. Met de GoT search, FAQ's of eventueel Google kun je over het algemeen een heel eind komen. Zo zou ik dit deel van de FAQ's eens doornemen: OM FAQ / Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Daarnaast, zie de link die Guardian Angel heeft gegeven, genoeg topics welke hetzelfde onderwerp behandelen. Mocht je er hierna nog niet uitkomen, dan ben je vrij om nogmaals een topic te openen, dit topic sluit ik. Geef in de topic start overigens, naast de probleem omschrijving, ook duidelijk aan wat je reeds zelf hebt geprobeerd of gevonden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.