Toon posts:

Voordelen Apple beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers
Ik ben al een tijde op zoek naar een nieuw en groter beeldscherm. Ik zal het voornamelijk gebruiken voor 3D Studio Max. Nou kwam ik laats in de Apple Store en vielen die juweeltjes mij gelijk op. Zeer mooie beeldschermen, alleen de prijs was wat minder mooi. Dus nu vroeg ik me af, is het die investering waard in vergelijking met andere beeldschermen? Kan iemand mij de voordelen en nadelen vertellen. Ik ga er vanuit dat je dit beeldscherm ook gewoon op een windows computer kunt aansluiten, wat mij vertelt is. Verder nog een bijvraag, als ik een groter beeldscherm koop, moet ik dan ook een betere grafische kaart kopen? Of staat dit los van elkaar.

Alvast bedankt
Evo.

Verwijderd

Voordeel: uiterlijk
Nadeel: prijs

De grootte van het scherm maakt niet uit, maar wel je beeldschermresolutie

Verwijderd

Topicstarter
Maar zijn deze beeldschermen niet beter in prestaties? Want als het alleen het uiterlijk is, dan vind ik het een duur grapje. En bij een groter beeldscherm, word je resolutie dan ook groter?
Bedankt,
Evo.

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Welkom op het forum evo989.

Apple schermen zijn niet anders dan PC schermen. Ze hebben een DVI aansluiting, daarmee kan je ze prima op een PC aansluiten.

Ik zou voor jouw gebruik eerder voor een goed DELL scherm gaan, maar Apple is zeker geschikt.

Voor meer details kan je best wat reviews googelen denk ik.

Voor een beeldscherm aan te sluiten heb je een grafische kaart nodig die de native resolutie aankan van je scherm (zou geen probleem moeten zijn) en liefst een digitale DVI aansluiting heeft.

EDIT: Bij Apple betaal je meer voor design dan beeldkwaliteit. Alhoewel de kwaliteit prima is, het hangt af van wat je eisen zijn. De resolutie is meestal gewoon de standaard voor een bepaalde grote scherm. bv 20" wide 1680x1050, 24" wide 1920*1200. Een 22" heeft meestal ook 1680x1050, dus daar ga je wel een groter beeld hebben maar niet meer pixels dan op een 20".

[ Voor 26% gewijzigd door The Dud3 op 18-10-2008 14:13 ]

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De merk van de monitor zegt niet zo veel, kijk liever naar het paneel dat erin zit, dat bepaalt vaak de kwaliteit. Ik weet niet naar welke grootte je aan het kijken bent, maar bij bijvoorbeeld een 30" heb je vrijwel altijd S-IPS panelen, die van goede kwaliteit zijn. Kijk je echter naar 24"jes dan zit je naast monitor met S-IPS ook met TN of MVA/PVA panelen. TN is een stuk minder van kwaliteit dan de andere bijvoorbeeld.

Dus als je monitoren gaat vergelijken, let dan op de panelen die gebruikt worden.

Verder is het zo dat als je erop wil gaan gamen op volle resolutie een snellere videokaart we handig is. Gamen op 2560*1600 bijvoorbeeld gaat niet altijd even soepel (zelf heb ik een HD4870 gekocht, puur om fatsoenlijk op die reso te kunnen draaien :P).

Als het puur gaat om 2D dan kun je in principe met de meest achterhaalde kaart nog 2560*1600 draaien, gezien je daar ~16MB voor nodig hebt op 32b kleurdiepte.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:08:
Maar zijn deze beeldschermen niet beter in prestaties? Want als het alleen het uiterlijk is, dan vind ik het een duur grapje. En bij een groter beeldscherm, word je resolutie dan ook groter?
Ze presteren niet zomaar beter omdat 'het Apple' is.. Je kan misschien wat zeggen over de kwaliteit van de behuizing, maar daar durf ik geen uitspraken over te doen.

Bij een groter beeldscherm wordt je resolutie niet zomaar groter. Ik maak nu gebruik van 1024x768 op een 15inch scherm. Als ik op een 20inch scherm ga werken kan ik deze resolutie ook behouden, maar kan ik er ook voor kiezen om een hogere resolutie te pakken. Gevolg is wel dat alles 'kleiner' wordt wat gedeeltelijk gecompenseerd wordt door de grootte van het scherm :p

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:18

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat is natuurlijk maar deels waar Dwars. Je kunt een TFT wel forceren op een lagere resolutie te draaien, maar dat schaalt niet altijd even lekker. Voor het beste resultaat zit je toch vast aan de native resolutie van je scherm.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:08:
Maar zijn deze beeldschermen niet beter in prestaties?
Beter dan wat? Ze zullen beter zijn dan sommige goedkopere schermen, maar er zijn net zo goed goedkopere schermen die hetzelfde presteren.

Je vraag is iets (understatement :P ) te algemeen. Je kunt toch ook niet van een willekeurige auto zeggen dat hij beter is. Beter dan wat?
De merk van de monitor zegt niet zo veel, kijk liever naar het paneel dat erin zit, dat bepaalt vaak de kwaliteit
Dat vind ik iets te zwart/wit gezegd. Sowieso zijn er merken die geen TN-panelen gebruiken in hun losse schermen (Eizo, Lacie, Apple ook?) en je kunt zeker wel stellen dat een gemiddelde Eizo beter uit de fabriek komt rollen met betere LUT's en dergelijke dan een gemiddelde LG/Samsung. En dan kun je ook nog eens kijken naar zaken als service, wat bij betere merken toch snel onsite zal zijn.

Een merk kan imho dus wel degelijk iets zeggen, zeker als je over een merk praat met alleen maar highend schermen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 18-10-2008 14:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor alle replies. Ik ben al een stukje verder gekomen zo. Maar wat raden jullie me aan (welk model) als ik een beeldscherm zou kopen van rond de 22/23 inch voor beeldbewerking en 3Dmax qua prijs/kwaliteit.
Misschien kunnen jullie dit niet beantwoorden of is de vraag slecht omdat er nog andere factoren meespelen!? Ik betreed een nog onbekende wereld voor mij dus vandaar.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:10:
Als het puur gaat om 2D dan kun je in principe met de meest achterhaalde kaart nog 2560*1600 draaien, gezien je daar ~16MB voor nodig hebt op 32b kleurdiepte.
Niet alle kaarten hebben Dual-link DVI, dit is wel vereist om 2560x1600 te tonen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:18

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je weet al wat je ermee wilt doen. Waarschijnlijk weet je ook al wat je er aan uit wilt geven. Als je nu **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? even leest dan zie je dat het beste wat je kan doen reviews lezen is.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt, ik zal eerst die links is aandachtig doorlezen!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58
Houd er ook rekening mee dat de nieuwe cinema display alleen een displayport heeft.

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

lowfi schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:43:
Houd er ook rekening mee dat de nieuwe cinema display alleen een displayport heeft.
Past die in de display port to DVI converter die bv op een ATI HD4xxx-serie zit?
Probably not, omdat er specifiek over een mini displayport wordt gesproken?

Die Apple's LED cinema schermen zijn nou net wat ik zoek. LED icm IPS en dan wordt je beperkt door het ontbreken van een aansluiting 8)7

Niet op voorraad.

Pagina: 1