Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Jumper Settings

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweaker leden,

Een week geleden startte mijn computer niet meer! Toen ik hem had geopend zag ik dat er kabeltjes los waren. Ik had toen mijn moederbord boekje erbij gepakt en gekeken wat voor soort kabeltjes het waren. Het waren de kabeltjes van de Jumper Settings, zo stond het in ieder geval in het boekje. Ik had alles gedaan wat er in het boekje stond, maar mijn pc ging nog steeds niet aan. Toen ben ik naar mijn neef gegaan, maar hij kwam er ook niet uit. Hij gad me een tip: registreer je op Tweakers en stel je vraag op het forum. Dat heb ik dus maar gedaan. Wie kan mij hiermee helpen? Type moederbord: Intel 440BX AGPset. Het zijn allemaal kleine kabeltjes die eruit zijn. Zoals: Power ATX, HDD Led en Speaker Connector.

Bedankt voor uw begrip!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, heb je ook een merk van het moederbord of is het een echte Intel? Meestal kan je met merk & type op de site van de fabrikant (of anders misschien via Google cache) vast wel een pin-out vinden van het moederbord.

Ga er trouwens niet altijd vanuit dat de kabeltjes die naar het moederbord toe moeten, correct gelabeld zijn; ik heb de afgelopen jaren meerdere kasten gezien waar voor sommige functies de +/- was omgedraaid of dat merkjes als "speaker" en "HDD Led" gewoon op de verkeerde stekkertjes was geprint.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ga ervan uit dat het Intel is, staat ook op het boekje: GA-6BXC Intel 440BX AGPset. Ik kan de kabel en bovenin plaatsen en onderin. Welke moet ik nemen?

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:38:
Ik kan de kabel en bovenin plaatsen en onderin. Welke moet ik nemen?
De kabel bovenin en onderin? Volgens mij haal je kabels door elkaar want de pin-out voor de ATX/LED/Speaker zit helemaal aan de rand (verborgen naar de 3 lange zwarte sleuven (ISA-slots).

Wil je nogmaals in je boekje kijken welke aansluiting waardoor dient op je moederbord en dat hier even noemen over welke kabel je het nou precies hebt?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 20:20

BHQ

Dat is een Gigabyte bordje.

Had je zo kunnen vinden door 'GA-6BXC' in google te rammen, 5 sec werk...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Yasper! Ik heb nog een foto gemaakt van het boekje wat er bijvoorbeeld staat bij Speaker Connector.Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/10y008h.jpg

• MAX3400

MAX3400

Geen idee of je speaker maar 1 stekker is. Zo ja, kijk naar hoeveel draadjes eraan zitten.

Bij 3 draadjes moet ie waarschijnlijk dus op die onderste rij gemonteerd, bij 4 draadjes op dat blokje met pinnetjes.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:27:Toen ik hem had geopend zag ik dat er kabeltjes los waren. Ik had toen mijn moederbord boekje erbij gepakt en gekeken wat voor soort kabeltjes het waren.
Hoe weet je zo zeker dat die loshangende kabeltjes de oorzaak zijn van je probleem?

1. Het komt regelmatig voor dat sommige bekabeling niet aan is gesloten. Dat is normaal.
2. Doorgaans gaan dit soort kabels niet zomaar en vanzelf los, en al helemaal niet een heel stel gelijkertijd.

Dus voordat je je nek gaat breken over het oplossen daarvan... Misschien toch even nakijken of de powerknop van je computer niet via een andere weg aan is gesloten op je moederbord?
Ik kan me niet voorstellen wat, maar je weet het nooit.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de kabels zitten goed vast, maar ik weet niet waar je aan moeten bij de pinnetjes. Bedankt voor jullie reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook zijn dat ik de SW1 en SW2 verkeerd heb ingesteld?

Bedankt voor al uw reacties en begrip!

• MAX3400

MAX3400

Ohnoz, jij moet ons uitleggen wat je doet. We hebben het hier over een bord van minstens 5 jaar oud dus SW1 en SW2 zit niet meer in ons geheugen...

Oftewel; het vriendelijke verzoek om wederom te beschrijven welke kabel op welke pin-out je wil monteren, wat SW1/SW2 is, zowel op het moederbord als in het boekje etc? En anders foto's bijplaatsen.

Of wachten op Terw_Dan; onze mobo-guru/freak ;)

Verwijderd

Topicstarter
SW1 & SW2 zijn in totaal 8 knoppen. SW1 heeft er 4 en SW2 ook. Je moet ze instellen op MHz. Bijvoorbeeld 233/66MHz: Dan stel je SW1 op 1 en 4 aan en 3&2 uit. Dat moet je ook SW2 instellen als je 233/66MHz hebt. SW2: 1,2 en 4 aan en 3 uit. Dit is dus de functie van de 2 SW. Bedankt voor uw reactie!

• MAX3400

MAX3400

Ow, SW1 en SW2 zijn voor je display op de voorkant van je PC zodat je ziet hoe snel je PC is?

Als het je niet 100% boeit, hoef je ze niet aan te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Nee SW1 en SW2 zijn allebei gewoon vastgemaak taan de moederbord :)

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn 2 kleine blauwe vierkantjes te zien hier: Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-6bxc_big.jpg O-)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:32:
Nee SW1 en SW2 zijn allebei gewoon vastgemaak taan de moederbord :)
En staan die niet in de handleiding genoemd?

Mist jouw handleiding soms pagina 4?

http://download.gigabyte....erboard_manual_6bxc_e.pdf

Kortom: Hiermee stel je de FSB en multiplier in, overeenkomstig de processor die erin zit. En of dat nu goed staat? tja, wij weten niet welke processor er nu in zit.

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 16-10-2008 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij heeft nog wel alle pagina's! Ikheb er pentium 2 op staan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal! Ik heb hem gemaakt!!!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:49:
Bedankt allemaal! Ik heb hem gemaakt!!!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Helemaal top!!! d:)b

Ow, en misschien voor een volgend probleem, gezien de misverstanden die we hier soms hadden over kabeltjes en onderdeeltjes; lees een keer rustig het topic: Voordat je toevlucht zoekt op GoT en een topic opent

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb slecht nieuws jongens! Nadat mijn pc het weer helemaal deed, had ik hem even uitgezet. Toen ik hem weer aan wou doen, deed hij het niet meer :( Wat deed ik verkeerd of wat moet ik doen om hem te repareren! Bedankt allemaal!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Het lijkt me dat je het probleem niet moet zoeken in de kabeltjes, je hebt er immers niets aan gewijzigd.
Als een pc niet meer wil opstarten ligt het gewoonlijk aan een defect in de voeding/moederbord of een combinatie daarvan.

Je moet dus dingen gaan uitsluiten, krijgt het moederbord stroom (Brand er een groene LED op het mobo)?
Start de voeding wel ? (gebruik bijv een paperclip)

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar het ligt waarschijnlijk wel aan de kabeltjes omdat ik ze er een keer perongeluk uit had gehaald. Bedankt allemaal! :)

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-11 14:40
Volgens mij kun je al die kleine kabeltjes er eerst af halen, en dan alleen het kabeltje voor de aan/uit knop aansluiten. Kijk dan eens of hij het doet. (reset ed heb je toch niet echt nodig). Verder hoop ik niet dat je aan de FSB en multiplier gezeten hebt, aangezien als je deze te hoog zet je pc te warm/instabiel kan worden.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor uw snelle reactie, maar hoe kan ik dan aan de FSB instellingen komen?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 20:20

BHQ

In de BIOS of met jumpers. Staat ook in de handleiding...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom zowieso niet in de Bios, omdat ik mijn computer niet meer aan kan krijgen. Het enige probleem is dat ik de kabel in 2 soorten pinnen kan plaatsen. Bovenin en onderin. Bedankt! 8)

Verwijderd

Het kan zijn dat je powerbutton niet goed zit aangesloten. De vorige keer dat je computer aanging, hoe ging dat? Doordat je op het knopje drukte of doordat je de stekker in het stopcontact deed?

Verwijderd

Topicstarter
Gister deed de computer het doordat ik op het Power knopje klikte. Maar nu gaat mijn computer wel aan, maar er gebeurt niks! Ook op me monitor verschijnt er niks. De voeding draait alleen, en de processor. Er hoort eigenlijk een system beep te komen en dan start de computer. Ik heb dus waarschijnlijk de kabels op de verkeerde plaats in de pinnen gezet.

Verwijderd

Topicstarter
Wat heb ik nu verkeerd gedaan dat mijn pc niet meer start??

• trinite_t
Ten eerste, je hebt een edit knopje, gebruik deze, niet twee posts vlak achter elkaar.

Verder, haal alle kabeltjes eens los die niet echt nodig zijn.
Nodig zijn:
voeding, power knop.
verder zijn een tb en een monitor welk handig ;). Start hij nu welk op?
Zo nee, kijk of je de pc speaker goed kunt aangesloten krijgen en hopen dat je enkele piepjes krijgt.
Werkt het welk, sluit dan kabel voor kabel alles (goed) weer aan. En ja, dat is rotwerk en als je het niet eerder gedaan hebt, kost tijd. Maar dat is de enige manier om te kijken of je ergens problemen hebt.

Pak er je mobo boekje bij om alles stap voor stap aan te sluiten. Ik ben het nl nog niet eerder tegengekomen dat je de aan/uit kabel op twee plaatsen kunt aansluiten. (maarja, mss heb ik wat gemist ;))

Nog een vraag, heb je met de jumpers op het moederbord zitten rommelen?

[ Voor 13% gewijzigd door trinite_t op 17-10-2008 10:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb de kabels alleen geplaatst in de pinnen waar ze ook horen. Ik snap iets niet in de handleiding namelijk als ik Power ATX kabel wil plaatsen in een pin krijg ik 2 plaatsen aangegeven waar ik hem kan plaatsen, welke moet ik nemen. Hier een voorbeeld: http://i33.tinypic.com/rh4gfs.jpg

• trinite_t
Ik heb de handleiding even gedownload (hier) en je hebt inderdaad gelijk, je kunt ze in allebei plaatsen. Sluit nu van dat blok en de rij in de afbeelding in je vorige post alleen de soft power connector eens aan. Verder niets. kijk nog wel even of alle andere kabels er wel goed in zitten (vooral de voeding naar je moederbord). En probeer dan de pc op te starten, gebeurt er nu iets?
Zo niet, dan zet je de kabel op de soft power connector pinnen in het blok erboven. Werkt het nu ook niet, probeer dan die twee pennetjes waar je de connector op moet moet zetten even kort met een schroevendraaier kort te sluiten, (niet vasthouden, alleen even aantikken totdat je de computer hoort opstarten). Als dit ook niet werkt geef ik het denk ik ook zo'n beetje op ;). 't is al een oud beestje he :D

[ Voor 4% gewijzigd door trinite_t op 17-10-2008 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar hebben de 2 blauwe vierkanten er niks mee te maken, sw1 & sw1? Mijn pc startte net, toen windows startte ging de monitor op standby. Bedankt!

• trinite_t
Bedankt is hier niet nodig, SW1 en SW2 zijn toch van die dip-switch blokjes? Deze zijn er voor het instellen van je processor snelheid. Ik neem aan dat je die niet gewijzigd hebt? Zo ja, dan moet je ze weer terug zetten naar hun oude stand.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het probleem! Ik weet de oude stand niet meer :s

• trinite_t
Wat voor processor heb je er in zitten? Of kun je een typenummer geven?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee :? Er zit Pentium 2 in, misschien als ik een foto maak dat je het weet?

• trinite_t
Staan er geen getalletjes op? / een code van getalletjes en cijfers?

Verwijderd

Topicstarter
Dit staat er precies op:

Intel Pentium ||
with MMX Technology

80523PY356512PE SL243
08461243-0454 Costa Rica

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deschutes (80523)

* L1 cache: 16 + 16 KiB (Data + Instructions)
* L2 cache: 512 KiB, as external chips on the CPU module clocked at half the CPU frequency.
* Packaging: Slot 1 module
* MMX
* Front side bus: 66, 100 MHz, GTL+
* VCore: 2.0 V
* Process: 0.25 µm CMOS
* First release: January 26, 1998
* Clockrate: 266 - 450 MHz
o 66 MHz FSB : 266, 300, 333 MHz
o 100 MHz FSB: 350, 400, 450 MHz

En hier kun je zelf je verdere code ontsleutelen: http://users.erols.com/chare/cpu_id.htm

Verwijderd

Topicstarter
Om precies te zijn snap ik het niet helemaal. Ik kan de dip-switch blokjes in 11 standen zetten. Ik noem de 11 standen wel hieronder op:

1: Pentium® || 233/66MHz FSB
2: Pentium® || 266/66 MHZ FSB
3: Pentium® || 300/66 MHz FSB
4: Pentium® || 333/66 MHz FSB
5: Pentium® || 366/66 MHz FSB
6: Pentium® || 300/100 MHz FSB
7: Pentium® || 350/100 MHz FSB
8: Pentium® || 400/100 MHz FSB
9: Pentium® || 450/100 MHz FSB
10: Pentium® || 500/100 MHz FSB
11: Pentium® || 550/100 MHz FSB

Welke moet ik nemen ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:04:
Dit staat er precies op:

Intel Pentium ||
with MMX Technology

80523PY356512PE SL243
08461243-0454 Costa Rica
80523PY350512PE bedoel je? ( 0 ipv 6 dus, dus 350512)

P2, 350Mhz, 512Kb cache. De 350Mhz werkt op een FSB van 100Mhz, multiplier 3.5x
7: Pentium® || 350/100 MHz FSB dus.

Maar... ik mis, zoals ook al eerder mbt de switch-settings waar je t telkens over had, je eigen inzet. WAT heb je zelf nu al gezocht, buiten dit topic om???

[google=80523PY350512PE] had je bijvoorbeeld genoeg suggesties gegeven dat t een 350Mhz is.....

[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 17-10-2008 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Danku SJSmiley, ik zet de settings even op 7 :) En laat nog wel even wat horen erna :)
Edit: Ik heb hem op 7 ingeesteld dus SW1: alles off en SW2: 3 en 4 ON.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2008 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jammer, mijn pc doet het nog steeds niet :S

• remco_k

remco_k

Yapser schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 09:55:
In de BIOS of met jumpers. Staat ook in de handleiding...
Even een paar huisregels die je maar niet wilt begrijpen:
1. Bedanken hoeft hier niet
2. Een topic kicken met een nieuwe post binnen 24 uur wordt niet gewaardeerd
3. Waar is je eigen inzet?

Verder snap ik werkelijk waar geen *** van je verhaal. Het ene moment vertel je dat je computer het spontaan niet meer doet. Doorgaans vallen kabels niet vanzelf eruit en gaan jumper of switches niet vanzelf naar een andere stand. Kabouters bestaan niet.
Daarna heb je per ongeluk de kabels losgetrokken? :?
En ga je om de tijd te doden maar gewoon leuk aan de switches SW1 en 2 zitten pielen? :+
Ik ben het echt helemaal kwijt.

Kom eens met een duidelijk verhaal en probeer (voordat je dat verhaal hier post) ZELF de oorzaak en oplossing te vinden. Doe dat met deze Hangen en Opstartproblemen troubleshooter (kijk ook even hier: PMG FAQ )
Doe alles stap voor stap. Probeer te snappen wat je doet, want dát wordt van een tweaker verwacht.
Lukt er dan iets niet wat niet wordt beantwoord in die troubleshooter, met google of elders op GoT, plaats die vraag dan hier. We zijn namelijk geen helpdesk, daar zijn andere forums voor.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 17-10-2008 20:29 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Remco, ik ben inderdaad een beetje de weg kwijt :| Doordat ik de computer zo snel mogelijk wou repareren heb ik van alles geprobeerd. Dankzij DJSmiley heb ik de switches SW1 en SW2 goed gekregen. Ook heb ik net de heletijd geprobeerd de Speaker kabel bovenin onderin andersom, ook met de Power ATX kabel. Het wilt steeds maar niet lukken, ik doe iets verkeerd denk ik :?

• remco_k

remco_k

En heb je nou die topics die ik aanwees doorgelopen? Nee. Doe dat nou gewoon voordat je verder gaat posten hier. Toon wat eigen inzet want dit gaat werkelijk nergens naar toe op deze manier.

1. Die speaker kan je voorlopig los laten hangen. Je computer doet het zonder net zo goed of slecht als met.
2. De ATX power connector kan er maar op 1 manier op dus dat is niet zo moeilijk.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 17-10-2008 21:03 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat dacht ik ook al. De pc start nog steeds niet. Er iets iets vreemds; misschien heb ik de switches verkeerd ingesteld.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als ik jou was zou ik deze PC inruilen bij de sloop, je hebt dan waarschijnlijk ook nog een veel nieuwere. Zonder gekheid...

Het personeel moet het wel goed vinden natuurlijk, officieel mag het niet. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:28:
Ja, dat dacht ik ook al. De pc start nog steeds niet. Er iets iets vreemds; misschien heb ik de switches verkeerd ingesteld.
Ik geef het op. Jij moet jezelf helpen hoor. Je voert duidelijk niet uit wat je gevraagd wordt en zo komen we nooit ergens. Ga naar een winkel en laat 'm door een vakman nakijken of koop een nieuwe zou ik je nu willen adviseren. :N

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha, oke ;)
Pagina: 1