Koel-/vriescombinatie onherstelbaar

Pagina: 1
Acties:

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 20:15

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Dit topic gaat over garantie op witgoed en lijkt sterk op Aanhoudende problemen met televisie.

Ik heb begin 2005 een Whirlpool koel-/vriescombinatie gekocht bij bekende landelijke witgoedzaak die tevens Hofleverancier is.

De rubbers van de deuren bleken niet goed af te sluiten en daarvoor is tweemaal een monteur geweest zonder dat het probleem uiteindelijk is opgelost. Vorige week vrijdag is de koeling gestopt. De compressor is vervangen door de monteur, maar daarmee is het euvel niet verholpen. Conclusie: lek in het systeem zit op een onbereikbare plek en niet te repareren.

Ik kan een nieuw apparaat kopen met als korting ongeveer de helft van de waarde van mijn eerste combo. Ik ben van mening dat een koelkast 10 jaar mee hoort te gaan en niet na nog geen 4 jaar hoort te kappen. Ik ga daarom niet akkoord met dat bedrag en wens vervanging of aankoopbedrag retour.

Ik heb vanmiddag een klacht verzonden met verwijzing naar de van toepassing zijnde artikelen van Burgerlijk Wetboek Boek 7 in zake koopovereenkomsten en artikel 4 van Algemene Voorwaarden Elektrotechnische Detailhandel.

Waar kan ik de lijst vinden van de verwachte levensduur voor witgoed?

[ Voor 0% gewijzigd door PcDealer op 17-10-2008 13:43 . Reden: thnx coyote1980 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

'De' lijst? Weet je of er een vaste lijst van is dan? :P

Het lijkt mij beter eens te zoeken of je rechtspraak van kantonrechters kunt vinden over koelkasten en conformiteit. Overigens zie je op internet verwachte levensduren die uiteenlopen van vier tot tien jaar. Dat laatste lijkt me realistisch. Ik zou dat gewoon stellen. Let wel dat een rechters zich sowieso ook niet hoeft te houden aan 'de lijst', als die al bestaat. Kan van prijsklasse tot prijsklasse en van model tot model verschillen.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22
PcDealer schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:25:
...maar daarmee is het euvel verholpen. ...

Ik kan een nieuw apparaat kopen met als korting ongeveer de helft van de waarde van mijn eerste combo. Ik ben van mening dat een koelkast 10 jaar mee hoort te gaan en niet na nog geen 4 jaar hoort te kappen. Ik ga daarom niet akkoord met dat bedrag en wens vervanging of aankoopbedrag retour.
Waarschijnlijk een typo in je OP, neem aan dat het euvel juist niet verholpen zal zijn...

Als je hem nu bijna 4 jaar hebt is het imho niet redelijk het volle aankoopbedrag te eisen. Als je van mening bent dat hij 10 jaar mee hoort te gaan zou hij nu bijna 40% afgeschreven moeten zijn en zou het onredelijk zijn dit toch bij de winkel te verhalen.

De helft van de nieuwwaarde vind ik echter ook te mager als voorstel van de leverancier en ik zou hier geen genoegen mee nemen. Ik zou de winkel nogmaals voor de keuze stellen om hem OF te repareren OF te vervangen. Als repareren in hun ogen niet economisch rendabel is staat het ze vrij om te kiezen voor vervanging voor iets gelijkwaardigs (qua specs/merk dan). Een kleine bijbetaling gezien de leeftijd van de oude zou niet onredelijk zijn.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
coyote1980 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:16:
[...]

Waarschijnlijk een typo in je OP, neem aan dat het euvel juist niet verholpen zal zijn...
Check :)
Als je hem nu bijna 4 jaar hebt is het imho niet redelijk het volle aankoopbedrag te eisen. Als je van mening bent dat hij 10 jaar mee hoort te gaan zou hij nu bijna 40% afgeschreven moeten zijn en zou het onredelijk zijn dit toch bij de winkel te verhalen.
Zit wat in. Maar apparaat heeft van begin al gebreken.
De helft van de nieuwwaarde vind ik echter ook te mager als voorstel van de leverancier en ik zou hier geen genoegen mee nemen. Ik zou de winkel nogmaals voor de keuze stellen om hem OF te repareren OF te vervangen. Als repareren in hun ogen niet economisch rendabel is staat het ze vrij om te kiezen voor vervanging voor iets gelijkwaardigs (qua specs/merk dan). Een kleine bijbetaling gezien de leeftijd van de oude zou niet onredelijk zijn.
Niet rendabel, dat vemoedde ik zelf wel. Vervangend apparaat is wat ik heb gevraagd bij e-mail van gisteren.
Daarbij hebben ze het over een certificaat (van 4 jaar) waarmee ik dus extra garantie heb gekocht. Dat zou vervanging sowieso moeten betekenen ongeacht enige van toepassing zijnde wet.

Edit 1:
Ik hoor net dat een nieuwe is besteld Electrolux ENB34000 W8. Ze konden blijkbaar niet anders dan bezorgkosten en verwijderingsbijdrag te rekenen. Dat laatste snap ik, maar met dat eerste ben ik het niet mee eens. Dus dat wordt weer een brief. Daarbij hadden we ook tot 4 jaar extra gekochte garantie. Even die voorwaarden zoeken.

Edit 2:
Uitspraken vanuit rechtspraak heb ik niet kunnen vinden. Alleen onroerend goed. Gebruikte trefwoorden (niet per se tegelijkertijd): "non conformiteit", "consumentenkoop", "overeenkomst" en "koelkast".

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 17-10-2008 14:32 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:24:
... Overigens zie je op internet verwachte levensduren die uiteenlopen van vier tot tien jaar. Dat laatste lijkt me realistisch.
Volgens mij gaat de gemiddelde koelkast veel langer mee, en werken de meeste 15-20 jaar oude apparaten die worden afgedankt (om economische redenen) ook nog gewoon.
PcDealer schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 13:47:
[...]
Ik hoor net dat een nieuwe is besteld Electrolux ENB34000 W8. Ze konden blijkbaar niet anders dan bezorgkosten en verwijderingsbijdrag te rekenen. Dat laatste snap ik, maar met dat eerste ben ik het niet mee eens. Dus dat wordt weer een brief. Daarbij hadden we ook tot 4 jaar extra gekochte garantie. Even die voorwaarden zoeken.
Extra garantie kopen op een koelkast zou ik zelf nooit doen, simpelweg omdat er zo weinig aan kapot kan gaan.
Maar als jij 4 jaar garantie hebt, daar zelfs extra voor betaald hebt, en het apparaat binnen 4 jaar kapot gaat, zijn er volgens mij maar 2 opties:
-de verkoper repareert het ding (wat dus niet lukt)
-je krijgt je volledige aankoopbedrag terug.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
RemcoDelft schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 17:50:
[...]

Volgens mij gaat de gemiddelde koelkast veel langer mee, en werken de meeste 15-20 jaar oude apparaten die worden afgedankt (om economische redenen) ook nog gewoon.
Hi hi, ik heb nu voor EUR 1,00 een tafelmodel koelkost op te kop getikt van 25 jaar oud :)
[...]

Extra garantie kopen op een koelkast zou ik zelf nooit doen, simpelweg omdat er zo weinig aan kapot kan gaan.
Maar als jij 4 jaar garantie hebt, daar zelfs extra voor betaald hebt, en het apparaat binnen 4 jaar kapot gaat, zijn er volgens mij maar 2 opties:
-de verkoper repareert het ding (wat dus niet lukt)
-je krijgt je volledige aankoopbedrag terug.
Op de nieuwe hebben we niets. "Weet u zeker dat u niet extra garantie wil?" Mijn vrouw: "Hebben we nu ook niets aan gehad, hè?" Geen weerwoord verkoper :p

Ik heb net even de achterkant van het certificaat gelezen en je hebt er alleen iets aan als je voorrijkosten wilt vermijden.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Vorige week donderdag ben ik gebeld (een week na mijn e-mail). Er werd gezegd dat ik vanwege een fout in de berekening van de afschrijftermijn EUR 50,00 extra tegoed kreeg. Ik heb gezegd dat ik hun voorstel graag schriftelijk ontvang, maar heb nog niets vernomen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
PcDealer schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:29:
[...]
Hi hi, ik heb nu voor EUR 1,00 een tafelmodel koelkost op te kop getikt van 25 jaar oud :)
Realiseer je je wel dat het energieverbruik van zo'n ding dusdanig is dat je beter een nieuwe kan kopen?
Ik heb net even de achterkant van het certificaat gelezen en je hebt er alleen iets aan als je voorrijkosten wilt vermijden.
Had je dat niet beter kunnen lezen voor je daar voor betaalde?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
RemcoDelft schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 11:22:
[...]

Realiseer je je wel dat het energieverbruik van zo'n ding dusdanig is dat je beter een nieuwe kan kopen?
Moest tijdelijk toch iets. En ik heb reeds een nieuwe staan.
[...]

Had je dat niet beter kunnen lezen voor je daar voor betaalde?
Ook dan vind ik het interessant om het wel te doen. Maar ze doen net alsof je x jaar "zorgeloos" gebruik kunt maken van het certificaat, maar in de praktijk blijkt het toch anders te zijn.

Pagina: 1