Audio: 1 kanaal naar meerdere (inverse mixer)

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Hallo,

Jullie kennen allemaal wel een mixer -> meerder kanalen mixen tot 1.
Ik wil precies het omgekeerde doen. 1 kanaal klonen naar meerdere.

Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van hoe je dit kan doen op een manier
die de geluidskwaliteit behoudt ...

Er bestaan van die Y-pluggen (bvb. voor MP3-spelers) die je in je apparaat stopt en waar je dan bvb. 2 oortjes kan op aansluiten. Iets zegt me echter dat dit de geluidskwaliteit moet beïnvloeden ...
Of mag je toch gewoon de soldeerbout bovenhalen en een kabel maken met 1 male connector en x aantal female connectors?

Dus: hoe zet ik 1 kanaal om in meerdere met behoud van geluidskwaliteit?

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:06
1) Er bestaan van die Y-pluggen (bvb. voor MP3-spelers) die je in je apparaat stopt en waar je dan bvb. 2 oortjes kan op aansluiten. Iets zegt me echter dat dit de geluidskwaliteit moet beïnvloeden ...
2) Of mag je toch gewoon de soldeerbout bovenhalen en een kabel maken met 1 male connector en x aantal female connectors?
Dat zijn toch allebei dezelfde oplossingen? Zolang er genoeg vermogen is zal je denk ik niets merken van geluidsafname. Het is niet de kwaliteit, maar het volume wat afneemt. Aangezien 1 kanaal ineens twee koptelefoons moet voorzien van spanning in plaats van één. Indien je er een versterker tussen gebruikt, bijvoorbeeld je Home Cinema set, zal je niets merken van afname. ;)

Mag ik vragen wat voor een audio apparatuur je erop aan gaat sluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Exception op 16-10-2008 11:41 ]

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Volgens mij gaat dit recent topic over hetzelfde probleem.
Constant verwisselen van stekkers, speakers & hoofdtelefoon

Gewoon een Y splittertje halen hebben ze als het goed is bij elke elektronica zaak.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• DieterVDW
Hmm zo eenvoudig? Dus het feit dat je output plots 2 toestellen moet aandrijven maakt eigenlijk weinig uit?
Een output is toch gebouwd om te werken met een toestel van een bepaalde impedantie, 2 toestellen aansluiten wijzigt dit toch?
Iemand die elektronisch kan onderbouwen dat dit niet veel effect heeft?

Het is de bedoeling om de output van een mengpaneel aan te sluiten op minstens 4 hoofdtelefoons.
Stel dat de gemiddelde output wel 2 hoofdtelefoons kan aandrijven, dan veronderstel ik dat 4 een beetje teveel van het goede is? Ik zal toch wel íets moeten doen om deze hoofdtelefoons correct aan te sturen?

Technisch gezien leidt dit toch wél tot kwaliteitsverlies? Als er minder signaal geleverd wordt aan de hoofdtelefoon, dan moet dit signaal door de interne preamp van de hoofdtelefoon (ik veronderstel even dat er 1 is) geboost worden om tot een acceptabel volume te komen. Zwak signaal boosten = lage SNR ratio ...

Maar goed, voor 2 hoofdtelefoons werkt dit misschien wel, voor meer zal ik toch ergens het signaal moeten voldoende opvoeren vermoed ik. Hoe doe ik dit?
Individuele volumeregelingen zouden ook erg handig zijn.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32

lier

MikroTik nerd

Waarom gebruik je geen hoofdtelefoon versterker ?

Ik ben het met je eens dat je mag verwachten dat het invloed heeft op de ingouwde versterker, de impedantie wordt natuurlijk een factor 4 lager (uitgaande van gelijke impedatie curves).

Kan je vertellen wat de exacte toepassing is ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DieterVDW
lier schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 13:29:
Waarom gebruik je geen hoofdtelefoon versterker ?

Ik ben het met je eens dat je mag verwachten dat het invloed heeft op de ingouwde versterker, de impedantie wordt natuurlijk een factor 4 lager (uitgaande van gelijke impedatie curves).

Kan je vertellen wat de exacte toepassing is ?
Inderdaad, ik heb net het volgende gevonden: Behringer MA400.
Dus gewoon 1male-4female kabel kopen/solderen en dan voor elke koptelefoon zo'n bakje gebruiken zou moeten werken?

De exacte toepassing: een stille repetitieoptie voor ons bandje, bij gebrek aan repetitieruimte.
Alle instrumenten aansluiten op mengpaneeltje, output doorsturen naar koptelefoon voor elk bandlid.
In hoeverre dit een goeie optie is om te repeteren laat ik even in het midden, ik probeer alleen de technische haalbaarheid + kostenplaatje in te schatten.

• DieterVDW
Lichtjes offtopic (omgekeerde geval van hierboven):
Kun je zo'n Y-stekkertje ook gebruiken als eenvoudige mixer?

Bvb: Ik heb 1 aux input op mijn stereosysteem.
Kan ik daar een Y-plugje instoppen en bvb. een TV en een laptop op aansluiten?
Er zal altijd maar 1 van de 2 toestellen aan staan, zal dit goed werken?
Geen kwaliteitsverlies door het 3de aangesloten toestel dat af staat?

• cerietke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik had zoiets met een cd-speler en computer aan mijn versterker, maar als de computer aan stond zonder ook maar wat aan geluid af te spelen dan drukte hij de cd-speler weg. Oplossing was de kabel los maken als ik een cd wilde luisteren. Kan natuurlijk net mijn situatie zjn geweest.

Verwijderd

DieterVDW schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 19:53:
Lichtjes offtopic (omgekeerde geval van hierboven):
Kun je zo'n Y-stekkertje ook gebruiken als eenvoudige mixer?

Bvb: Ik heb 1 aux input op mijn stereosysteem.
Kan ik daar een Y-plugje instoppen en bvb. een TV en een laptop op aansluiten?
Er zal altijd maar 1 van de 2 toestellen aan staan, zal dit goed werken?
Geen kwaliteitsverlies door het 3de aangesloten toestel dat af staat?
Nee, kan in principe niet zomaar, zie ook de post boven mij. Hou even de twee principes uit elkaar: splitten en mixen. Om terug te komen op je eerste vraag: het maken van een 'koude split' is vrij gebruikelijk op lijn-niveau, ook in de pro audio wereld. Bij splitten treedt een verwaarloosbaar volumeverschil op wanneer je één lijn uitgang naa twee lijn ingangen split. Dit komt doordat je audiosignaal een wisselspanning is. Wanneer je twee apparaten parallel schakelt, neemt de stroom af, maar de spanning blijft (nagenoeg) gelijk. Daarom kun je dit over het algemeen straffeloos doen. Echter, bij het splitten van versterkte signalen naar luidsprekers toe (en ook bij het splitten naar meerdere hoofdtelefoons) kom je hier niet zomaar mee weg. Wat je nodig hebt is dit: klik: 1 input, hoef je zelf niet te klooien met kabeltjes, en iedere koptelefoon zijn eigen volumeknop. Kost niet veel geloof ik.

• DieterVDW
Hoop dat deze ook goed is, kleiner en goedkoper. Denk dat ik die zal kopen. Bedankt voor de tip!

Verwijderd

DieterVDW schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 11:25:
[...]

Hoop dat deze ook goed is, kleiner en goedkoper. Denk dat ik die zal kopen. Bedankt voor de tip!
Zelfde principe, ook prima! Kende hem nog niet...
Pagina: 1