[Mobo] - Intel DP35DP Dragontail Peak - Is dat wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Hallo!

Er was een tijd dat ik nauwgezet in de gaten hield hoe de hardwaremarkt zich ontwikkelde en welk model moederbord de correcte southbridge had en welke northbridge je absoluut moest mijden. Helaas heb ik daar niet echt meer de tijd voor.

Ik moet nu wat nieuwe werkplekken inrichten met computers die gebruikt gaan worden voor webdevelopment. Ik heb her en der wat offertes opgevraagd. Meeste daarin is wel duidelijk ... ik kan alleen van Mobo en geheugen geen inschatting maken. Vandaar deze drie vragen:

- Intel DP35DP Dragontail Peak: is dat wat, kwalitatief gezien en qua snelheid, of doe ik er goed aan om specifiek te vragen naar een Asus of vergelijkbaar?
- Met betrekking tot geheugen (nu in offerte: PC2-5300): Is het de moeite om naar PC2-6400 te gaan?
- Met betrekking tot geheugen: maakt het veel uit welk merk geheugen erin gaat?

Voor de duidelijkheid: ik ga de apparaten niet tweaken en spellen zullen er al helemaal niet op gespeeld gaan worden. Maar een beetje fatsoenlijke netwerkverbinding is weer wel van belang. Ik kan me herinneren uit het verleden dat op sommige moederborden de geintegreerde netwerkchips soms te brak voor woorden waren.

Alvast dank voor het advies.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Intel moederborden zijn meestal wel aardig betrouwbaar. Wel zou de northbridge aardig warm kunnen worden als je een processorkoeler gebruikt waarvan de ventilator niet naar beneden tegen het moederbord blaast maar dan zal het ongetwijfeld nog wel binnen de specificaties blijven.

Het prijsverschil tussen PC5300 en PC6400 geheugen is normaal gezien verwaarloosbaar. Misschien dat het op grote hoeveelheden wel aardig verschilt. In dat geval moet je zien of de gebruikte toepassingen profiteren van een snelle geheugentoegang of niet. In principe, om 1:1 te draaien met de FSB voldoet PC5300 geheugen in dual channel al voor processors met een FSB van 333MHz (of 1333MHz effectief).

Dit moederbord van Intel heeft een Intel netwerkkaart onboard wat normaal gezien wel wat beter zou moeten zijn dan een Realtek gevalletje.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals je in PMG FAQ - welke moet ik kiezen kunt lezen gaan we er vanuit dat een tweaker zelf z'n hardware kan kiezen.

Voor wat betreft het geheugen is het ook makkelijk zelf uit te zoeken wat je nodig hebt, kijk in de manual van je moederbord, daar staat het precies in uitgelegd.

Omdat er geen plek is op GoT voor 'wat moet ik kopen'vragen gaat deze op slot.

Dit topic is gesloten.