Passief of actief gekoelde videokaart

Pagina: 1
Acties:

• BoraTDI
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
Hallo,

al een hele tijd ben ik aan het kijken op Tweakers en op andere sites/fora naar componenten om een nieuwe computer te bouwen of te laten bouwen. Mijn huidige computer is 7-8 jaar oud (AMD Athlon 1800) en ik wil een keer iets nieuws. Waar het me met name om gaat, is de monitor. Ik wil een 22" zoals bijvoorbeeld de Samsung T220. Afgelopen week ben ik er voor wezen kijken in de winkel en die ziet er wel erg mooi uit!

Als basis zou ik een ASUS P5Q nemen (vanwege de goede ervaringen van een vriend van me) met daarop een Intel E8400. Welke videokaart ik moet nemen, is een groter probleem. Vandaar ook mijn topicstart hierover.
Ik zie passief gekoelde kaarten en actief gekoelde. De vraag is, welke heb ik nodig? Een Sapphire Radeon 4850 is een mooie kaart maar die vind ik aan de dure kant. Ik ga geen spelletjes spelen of andere zware toepassingen. Alleen een beetje 3D tekenen met SolidWorks en het gebruikelijke internetten. De MX200 kaart die ik nu in de computer heb, kan dit ook dus echt zo'n dure heb ik daarvoor niet nodig. Ik wil natuurlijk wel dat ik een (erg) mooi beeld krijg op de T220. Dat mooie scherpe van een plasma/TFT televisie.
Er zijn zoveel kaarten en merken dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik zag van ASUS ook een paar kaarten zoals bv de EN9500GT MAGIC/DI/512M of de passief gekoelde EN8500GT SILENT/HTD/512M. Of dit een goede combinatie is met het moederbord en scherm, weet ik dus niet. Hiervoor zou ik graag advies willen van jullie. Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

Dank je wel alvast voor de moeite.

Groet,
Wilfred

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sorry, maar: **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Afgezien van dat lousy standaardantwoord: als je niet gaat gamen, neem een recente Nvidia of Ati GPU die goodkoop is. Voorbeelden zijn de 4670 van Ati of de 9500GT van Nvidia. Passief is stil, als je daar waarde aan hecht zou ik dat zeker doen.

[ Voor 59% gewijzigd door rodie83 op 15-10-2008 14:43 ]

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 23:06

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik zou voor de idd voor de ATI 4670 gaan.. mooi kaartje en een geweldige prijs/kwaliteit verhouding!

-- All science is either physics or stamp collecting

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ja leuke kaart die 4670 maar voor de eisen die TS stelt al weer veel te duur. Een 3450 voldoet ook en is veel goedkoper. En zo'n kaartje heeft geen actieve koeling nodig en dus zou ik voor een passieve versie gaan, scheelt geluid. Maar iedere moderne onboard oplossing zou in principe ook kunnen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een 3xxx-serie van Ati of een 96xx-serie van NVidia gaat vast wel voldoen voor redelijk wat rekenpower op GPU-niveau en voldoende power als een filmpje gekeken moet worden of een spelletje gespeeld.

Wat ik me wel even afvraag; en wat voor de topicstarter interessant is; hebben bepaalde applicaties voordeel bij hardwarematige GPU-acceleratie (zoals bijvoorbeeld bij de Nividia Quadro-kaarten) want ondertussen zijn ook veel consumentenkaarten gedeeltelijk in te zetten voor extra functies.

Wat ook wel fijn is (want je wil goed beeld) is om uit te zoeken welke aansluiting tussen videokaart en monitor je zou willen hebben; ik denk minstens DVI maar misschien is HDMI ook een oplossing. Helaas vermeld je dat nergens in de specs van de genoemde produkten maar ook over alle aansluitingen is veel te vinden.

Bomen en bos is niet erg maar kader af welke eisen je wel hebt en ga daarna eens rustig een paar kaarten vergelijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BoraTDI
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik wil wel een behoorlijke tijd weer met de computer vooruit kunnen. Dus een HDMI uitgang is wel gewenst ja. Zeker als ik er in de toekomst nog een Blue-ray speler in wil zetten en via de computer een DVD of BR via de 'normale' tv (flatscreen) wil kijken.
Ik heb ook verhalen gelezen over combinaties van moederborden en videokaarten die niet zo lekker zijn. Ook de temperatuur moet niet te hoog worden ivm met de levensduur van de kaart. Maar een actief gekoelde heeft een fan en alles wat draait en beweegt, gaat op een gegeven moment defect.

De kaart die MAX3400 noemt, is misschien ook wel een optie. Ik zag op mycom.nl een ASUS EAH3450/HTP.
Specs:

Merk ASUS
Type EAH3450/HTP/512M
Interface PCIe x16 V2.0
Fabrikant ATI
Type Chipset RADEON HD 3450
Geheugen 512 MB
Kloksnelheid - Chip 600 MHz
Kloksnelheid - Geheugen 800 MHz
Geheugencontroller 64-bit
Type geheugen DDR2
DirectX versie 10.1
HDCP ja
Vertex Shader versie 4.1
HDTV uitgang 1x
DVI-I uitgangen 1x
TV-out ja
TV-out interface HDTV
Video-in nee
Gebruikt 2 inbouwslots nee
Koeling type Passief | zonder fan

Kan dit goed in combinatie met een ASUS P5Q?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-03 15:58
Het maakt niet uit waar je de kaart in stopt, zolang het moederbord maar een Pci-e slot heeft (en voor de 3450 hoeft dat niet eens een 16x slot te zijn)

De P5Q is een recent moederbord en daar kan je gewoon elke pci-e videokaart in proppen. Van een Ati Radeon 3450 tot een 4870X2 :)

één is geen, twee is één

Pagina: 1