Verkeerde processor in verpakking?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.228 views

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik heb een AMD Athlon64 5200EE X2 (2700Mhz) gekocht in een boxed verpakking van een webshop. Echter nu ik de CPU in mijn pc heb geprikt en ik Everest op heb gestart blijkt Everest aan te geven dat het een Althlon 64 3800+ X2 is geklokt op 2000Mhz.

Zie screenshot: http://s4.tinypic.com/30tt4lh.jpg

In BIOS leek alles te kloppen zoals 2700Mhz en de naam 5200 X2. Ik heb de CPU in BIOS overgeklokt naar 3.15Ghz. Echter baart mij de informatie in Everest zorgen, dat er wellicht een andere CPU is afgeleverd.

Voor de zekerheid heb ik het ook met AMD's eigen cpu utility gecheckt en die geeft ook aan dat de CPU op 2000Mhz loopt, maar deze geeft wel aan dat 2700Mhz de max is.

Systeem:
Vista Ultimate 64-bit SP1
4GB DDR2 Ram (800Mhz, CL5)
Abit AN78GS

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 06:55

DefLite

Why so serious?

En als je de CPU stressed(orthos, Superpi en dergelijke) wat geeft Everest dan aan? Ik denk zelf dat everest fout zit in dit geval.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Geloof je BIOS, niet Everest.

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik verwacht dat everest fout zit. Everest geeft zelf ook 2 verschillende typen aan, onderaan je screenshot staat namelijk wel dat het een 5200+ is.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 23:45

painkill

Pain(k)(ill)

Doe een 3dmark test, en vergelijk de cpu score dan met andere mensen met een 3800 en 5200, dan kom je er snel achter ;)

Mijn SNES verzameling!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat staat er op de CPU zelf? Als in; toen 'ie uit het doosje kwam, staat er helemaal niks aan letters/cijfers op de CPU zelf gegevraveerd/gestanst?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:51
kijk is met CPU-z wat deze aangeeft.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:22:
Wat staat er op de CPU zelf? Als in; toen 'ie uit het doosje kwam, staat er helemaal niks aan letters/cijfers op de CPU zelf gegevraveerd/gestanst?
Inderdaad. Dat is de beste oplossing. Even de code ontleden die boven de stepping staat.
Kan bijvoorbeeld via www.amdgeeks.net
Geen gedonder met software bugs en bios gedoe.
IHS check is gewoon de zekerste oplossing die je kan kiezen.

Wat ik denk is dat die 3800+ geschaald is. Wanneer je rond de 2.4GHz komt zal het hoger zijn en wanneer je over je stock speed heen gaat, dus hoger dan 2.7GHz dan is het zelfs hoger dan 5200+.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik denk niet dat dit C&Q is, die zet je multiplier namelijk omlaag naar 5x, met een HTT frequentie van 200MHz wordt dat een CPU frequentie van 1000MHz, geen 2000MHz. Dat er een fout is gemaakt zou dus best kunnen. Al zal AMD nooit de verkeerde CPU in een doos doen, dan heb je of de verkeerde doos, of de winkel heeft het fout gedaan.

Beste is om naar de code te kijken op de IHS van de CPU zelf, dan weet je het iig zeker :+

• Arcane Apex
Ik heb nu Orthos aan, echter blijft het aantal Mhz dat Orthos aangeeft 1999Mhz, terwijl in de performance tab van de taskmanager beide cores 100% stressed zijn. In Everest is er ook niets veranderd.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 22:37
En wat zegt CPU Z?
Als die ook 3800+ zegt, dan zou ik even de koeler eraf halen en naar de nummers op de IHS kijken.

Edit: Draai ook even zonder overclock.
Het lijkt me zoiezo sterk dat een 3800+ van 2GHz naar 3,15GHz kan gaan.
Mijn 5600+ geraakt amper over de 3,2GHz.

[ Voor 40% gewijzigd door Malantur op 14-10-2008 18:41 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Maak een een foto van de opdruk van de CPU zelf. Dat is volgens mij de betrouwbaarste informatie, hoewel er misschien ook wel fake rebadged CPUs op de markt zijn ??
Zelf heb ik laatst bij een bekende NL webshop een X2 5600+ besteld. Volgens mijn bestelling zou ik een Windsor @ 2800 MHz/2*1MB L2 cache moeten krijgen, maar ik heb een Brisbane @ 2900 MHz/2*512KB L2 ontvangen. Achteraf heb ik liever deze :)

[ Voor 43% gewijzigd door Henk007 op 14-10-2008 18:40 ]

• Arcane Apex
Dit is wat CPU-Z aangeeft:

http://s4.tinypic.com/25fjbk1.jpg

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Avalaxy schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:31:
Ik denk niet dat dit C&Q is, die zet je multiplier namelijk omlaag naar 5x, met een HTT frequentie van 200MHz wordt dat een CPU frequentie van 1000MHz, geen 2000MHz. Dat er een fout is gemaakt zou dus best kunnen. Al zal AMD nooit de verkeerde CPU in een doos doen, dan heb je of de verkeerde doos, of de winkel heeft het fout gedaan.

Beste is om naar de code te kijken op de IHS van de CPU zelf, dan weet je het iig zeker :+
C&Q heeft verschillende clock rates ;)
Dat is normaal in idle stand. Download Orthos even en stress je pc, dan zou de kloksnelheid omhoog moeten gaan. Als dit niet het geval is, kan je eens proberen met een andere bios voor je moederbord.

[ Voor 24% gewijzigd door XWB op 14-10-2008 18:49 ]

March of the Eagles

• Malantur
Heb je de laatste BIOS van je moederbord al?
Lijkt me gewoon een 5200+, maar dan met een fout ingestelde multiplier in de BIOS.
Met een BIOS reset, BIOS update en nieuwste moederbord/CPU drivers is het warschijnlijk op te lossen.

• Arcane Apex
Malantur schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:48:
Heb je de laatste BIOS van je moederbord al?
Lijkt me gewoon een 5200+, maar dan met een fout ingestelde multiplier in de BIOS.
Met een BIOS reset, BIOS update en nieuwste moederbord/CPU drivers is het warschijnlijk op te lossen.
Het moederbord is nog niet zo lang geleden door Abit uitgebracht. Er is nog geen nieuwe BIOS update voor.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 14:54
Is volkomen normaal, is gewoon een energie besparings functie van je cpu. Zodra die niks te doen hebt gaat die op een lagere clocksnelheid draaien, in jou geval dus 2000 Mhz, en zodra die wel iets moet doen gaat die op de door jou ingestelde clock van 3,15Ghz draaien. Geen zorgen maken dus.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-05 17:00
Doe dat eens bij het uitpakken van een winrar/film kijken/etc. als het je cpu maar laat werken.
Dan staat er gewoon 2700mhz.

Je CPU wordt terug geklokt als hij niks te doen heeft, dat bespaard energie.
Wanneer er weer kracht nodig is, gaat hij weer op zijn max lopen.

Flickr!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat je ook kunt doen: Cool'n'Quiet uitzetten in het BIOS (en mogelijk in Windows)
En dan gewoon nog eens kijken.

Die lagere kloksnelheid wordt hier gewoon geregeld door CnQ, voor een lager energieverbruik & warmte-afgifte.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
http://www.abit.com.tw/cp.../nv_gforce8200_an78gs.htm

Je cpu staat in de support list, dus aan je moederbord zal het vast niet liggen. Dit is gewoon de C&Q functie van AMD. Deze kan de cpu terug klokken naar 2 en 1 GHz, wanneer de cpu niks te doen heeft :) Op die manier verbruikt de cpu minder. Van zodra je de cpu gaat stressen (bv gaming), dan zal de kloksnelheid vanzelf naar 2,7GHz gaan. Je kan dit testen door je cpu te stressen (bv met Orthos), en dan in cpu-z kijken of de kloksnelheid omhoog gaat.

March of the Eagles

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Je kunt voor de zekerheid voorlopig in je BIOS gewoon je processor handmatig op 13,5x200 zetten. Gaat waarschijnlijk weer wel ten koste van je C&Q.

@Hacku:
Arcane Apex schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:33:
Ik heb nu Orthos aan, echter blijft het aantal Mhz dat Orthos aangeeft 1999Mhz, terwijl in de performance tab van de taskmanager beide cores 100% stressed zijn. In Everest is er ook niets veranderd.
;)

[ Voor 53% gewijzigd door KneoK op 14-10-2008 18:56 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik neem aan dat TS C&Q niet aan heeft gezet zonder het zelf te weten.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bij Abit staat C&Q standaard aan.
[b][message=30889693,noline]@Hacku:

[...]

;)
Oeh, niet gezien. In dat geval kan je C&Q best even uitzetten in de bios.

[ Voor 133% gewijzigd door XWB op 14-10-2008 18:58 ]

March of the Eagles

• Arcane Apex
Ik hoopte inderdaad dat het wegens een power saving functie was van AMD, echter wanneer ik Orthos draai, blijft de CPU op 2000Mhz op 100% CPU belasting. Ik zal zowiezo kijken of C&Q aanstaat in BIOS, zo ja dan zet ik het uit en hertest ik het met Orthos aan.

Zie screenshot: http://s4.tinypic.com/4qk58i.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Arcane Apex op 14-10-2008 19:12 ]

• Malantur
Arcane Apex schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:50:
[...]

Het moederbord is nog niet zo lang geleden door Abit uitgebracht. Er is nog geen nieuwe BIOS update voor.
BIOS 11 staat op de site, ben je zeker dat ze het bord al met deze nieuwere BIOS leveren? (even in CPU Z op het mainboard tabblad kijken)
Even een BIOS reset kan zeker geen kwaad.
Heb je de CnQ drivers eigenlijk geïnstalleerd? (Op mijn Asus moederbord heb ik in ieder geval CnQ drivers)

[ Voor 17% gewijzigd door Malantur op 14-10-2008 19:05 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Hacku schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:48:
[...]

C&Q heeft verschillende clock rates ;)
Clock rates? C&Q Verandert alleen de multiplier. Kun je misschien uitleggen wat je bedoelt?

• Arcane Apex
Ok ben terug uit BIOS en heb het getest met Orthos. Het lag inderdaad aan de Cool&Quiet functie. Deze bleek standaard op auto te staan in BIOS.(Zoals iemand al eerder aangaf doet Abit dit blijkbaar standaard)
Ik heb zelf die setting niet aangezet.

Wat ik vreemd vind is dat toen C&Q aanstond en wanneer ik Orthos zelfs 2 minuten liet aanstaan, zelfs dan nog niet klokte de CPU zich naar de maximum snelheid. Het is toch de bedoeling dat dit gebeurt? (Ik heb Vista's power settings op maximum performance mode staan ipv power saving mode)

In ieder geval voelt alles in Vista nu een stuk sneller/responsiever aan dan voorheen. Daar ben ik in ieder geval blij mee.

http://s4.tinypic.com/2gtomrb.jpg

Bedankt mensen. :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wat ik vreemd vind is dat toen C&Q aanstond en wanneer ik Orthos zelfs 2 minuten liet aanstaan, zelfs dan nog niet klokte de CPU zich naar de maximum snelheid. Het is toch de bedoeling dat dit gebeurt? (Ik heb Vista's power settings op maximum performance mode staan ipv power saving mode)
Normaal wel. AMD heeft hier ook een driver voor, je zou die eens kunnen installeren.
Avalaxy schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 19:04:
[...]

Clock rates? C&Q Verandert alleen de multiplier. Kun je misschien uitleggen wat je bedoelt?
C&Q heeft drie stages, 1Ghz (vroeger 800MHz), 2GHz (vroeger 1,8GHz) en de maximale kloksnelheid.

March of the Eagles

• Malantur
Offtopic:
Ik raad je nog wel aan om terug in de BIOS te duiken en de HT multiplier op 4x te zetten.
HT link houd je best onder de 1000MHz (hoger geeft weinig preformance winst, meestal gewoon instabiliteit).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Beste Arcane Apex. Zoals in de FAQ te vinden is, PMG FAQ, kan dit inderdaad door CnQ veroorzaakt worden.

Ik mis in je topicstart wel een aantal dingen. Sowieso de melding of CnQ aan of uitstond, maar ook wat je verder al had geprobeerd. Even kijken wat er op de cpu vermeldt staat is iets dat je toch wel kunt doen voordat je een topic opent :)

Dit topic gaat op slot wegens gebrek aan inzet. Een verzoekje voor de volgende keer, post errors, outputs e.d. als tekst en niet als plaatje achter een link. Daarmee wordt je topic vrij waardeloos als de imagehost er weer eens uitligt en heeft het topic ook geen waarde meer voor de knowledgebase.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.