Stille Tb-schijf voor D-Link 323

Pagina: 1
Acties:
  • 597 views

• peekel
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-08-2013
Hallo allemaal,

Ik wil op termijn een D-Link 323 kopen.
Deze NAS-kast kan twee SATA-schijven hebben.
Ik wil 2 x 1Tb inbrengen in raid om zo een goede backup situatie te hebben.
Wat zijn goede 1Tb-schijven die stil zijn?
De D-Link 323 komt in de woonkamer te staan.

Alvast bedankt.

Groet,
Marcel

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:47

painkill

Pain(k)(ill)

Look no further:

http://westerndigital.com.../products.asp?driveid=559

Stilste hd's ooit!

Geluid (uitvergroot)

Green series: http://www.silentpcreview.../wd-greenpower-750-1m.mp3
Seagate: http://www.silentpcreview...ddnoise/seagate-b4-1m.mp3

Vooral op het eind is er een duidelijk verschil.

[ Voor 54% gewijzigd door painkill op 14-10-2008 14:57 ]

Mijn SNES verzameling!

• peekel
Zo dat is snel. :)

Iemand kon me vertellen dat Hitachi ook goed scoort qua stilheid.
Klopt dat?

Groet,
Marcel

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:47
Overigens moet ik je wel waarschuwen dat de D-link 323 niet heel erg stil is, mede omdat de schijven er gewoon ingeschoven worden en dus niet erg vast zitten of met rubbers vastzitten.

Verder wel een erg leuk apparaat met uitgebreide mogelijkheden!

[ Voor 15% gewijzigd door dvdheiden op 14-10-2008 15:03 ]

• Scorpinus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 16:14
peekel schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 14:47:
Ik wil 2 x 1Tb inbrengen in raid om zo een goede backup situatie te hebben.
Even voor de duidelijkheid, raid is geen backup.

Ik gebruik zelf acronis voor een incremental backup op schijf 1, en een script die 's nachts de backup dir van schijf 1 kopieert naar schijf 2. Als je raid gebruikt dan heb je geen bescherming tegen corrupte bestanden of verwijderde bestanden.

Ik gebruik verder de samsung spinpoint 1tb schijven. Zijn ook verrassend stil.

Who is General Failure and why is he reading my disk?

• peekel
HackZois schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:01:
Overigens moet ik je wel waarschuwen dat de D-link 323 niet heel erg stil is, mede omdat de schijven er gewoon ingeschoven worden en dus niet erg vast zitten of met rubbers vastzitten.

Verder wel een erg leuk apparaat met uitgebreide mogelijkheden!
hmmm, niet zo stil zeg je? ik ben net even wezen zoeken op het internet en binnen tweakers maar kon niet zo snel meer terugvinden waar ik gelezen had dat de 323 wel stil zou zijn. En helemaal als je stille schijven plaatst.
Ik ga nog even verder zoeken.

• peekel
Scorpinus schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:04:
[...]

Even voor de duidelijkheid, raid is geen backup.

Ik gebruik zelf acronis voor een incremental backup op schijf 1, en een script die 's nachts de backup dir van schijf 1 kopieert naar schijf 2. Als je raid gebruikt dan heb je geen bescherming tegen corrupte bestanden of verwijderde bestanden.

Bedankt voor de beschrijving. Je werkwijze is ook wel een goed plan. Maar als ik het goed begrijp backup je data van een harde schijf buiten de acronis? Zelf wil ik de twee schijven als hoofdschijven gaan gebruiken.

• peekel
ah gevonden:

http://www.pcmweb.nl/hardware_review.jsp?productid=1971

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2091772,00.asp

daar wordt toch geschreven dat hij stil is, maar dat je wellicht de schijven zou kunnen horen. als de schijven dus stil zijn zou je denken dat het geheel ook stil is.

• peekel
Scorpinus schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:04:
[...]

...............

zou dit een goede aanbieding zijn denk je?

http://www.redcoon.nl/ind...NS_323_2x_1000GB_HD103UJ/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welkom op GoT; ik mis wat info van je zoals beschreven in het topic: Voordat je toevlucht zoekt op GoT en een topic opent

Probleem is nu dus een beetje dat je zometeen van 30 mensen 30 verschillende antwoorden gaat krijgen die misschien allemaal wel zinnig zijn maar je alleen maar meer doen twijfelen over wat er wel en niet kan. In Opslagmedia & I/O Controllers staan veel topics over allerlei interne en externe backup-oplossingen en/of NAS/SAN-oplossingen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:40
zou het zin hebben om te crossposten denk je?

maar de samsung f1 serie is wel lekker stil

• peekel
MAX3400 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:36:
Welkom op GoT; ik mis wat info van je zoals beschreven in het topic: Voordat je toevlucht zoekt op GoT en een topic opent

Probleem is nu dus een beetje dat je zometeen van 30 mensen 30 verschillende antwoorden gaat krijgen die misschien allemaal wel zinnig zijn maar je alleen maar meer doen twijfelen over wat er wel en niet kan. In Opslagmedia & I/O Controllers staan veel topics over allerlei interne en externe backup-oplossingen en/of NAS/SAN-oplossingen.
hoi max,

sorry voor deze binnenkomst. zoals beschreven in de link die je bij hebt gevoegd heb ik wel van te voren gekeken naar de voorkomende topics en heb ik ook het internet afgespeurd. er gaat overigens niet boven de gebruikerseervaring. dit forum is wat dat aan gaat een ideaal deel. echter heb ik daar niet een combinatie gevonden van de nas-server met stille schijven. wel de losse onderwerpen. vandaar dat ik dit topic gestart heb. m'n vraag lijkt me gerechtvaardigd en redelijk omlijnd. ben benieuwd wat je er van vindt.

• peekel
ChaosZ0ne schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:37:
zou het zin hebben om te crossposten denk je?

maar de samsung f1 serie is wel lekker stil
wat bedoel je met crossposten?

• MAX3400

MAX3400

peekel schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:42:
[...]

wat bedoel je met crossposten?
Eventjes; user-reviews vind je door zelf goed te lezen en niet door je te registreren en "denken" dat je in 4 minuten jaren aan informatie al hebt doorgeworsteld... En ook door http://tweakers.net/pricewatch/reviews/cat/50 te bekijken. Crossposten is niet dezelfde vraagstelling ook in een ander topic gooien (wat je namelijk wel hebt gedaan) maar dat terzijde, alsmede het gebruik van Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif; meerdere eigen replies achter elkaar wordt niet helemaal gewaardeerd.

Ik mis dan even, on-topic, een duidelijk omlijnd verhaal in je startpost: wat mag het kosten, hoe groot moeten ze minstens zijn, wat vind jij "stil", etc. etc. De ene persoon heeft Raptors thuis en vind die dingen stil maar dat is ook helemaal afhankelijk van de behuizing. Aangezien je nog geen behuizing hebt (noch onderzoek hebt gedaan), kan niemand beoordelen wat stil is.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 14-10-2008 16:47 ]

• peekel
Kijk daar kan ik wat mee. Allereerst excuses voor het crossposten. De eerste vraag die ik plaatste leverde geen reacties op. Zodra ik een nieuw topic maakte was er gelijk een antwoord. Ik zal proberen om me wat meer aan de regels te houden. De illussie heb ik ook niet om binnen een paar minuten het antwoord te vinden. ;) Anders had ik al een order geplaatst om een systeem aan te schaffen.

Nu dan even nogmaals de opzet van wat ik wil:

1. Thuis maak ik gebruik van een desktop (xp) en een laptop (vista).
2. Nu heb ik de desktop aanstaan om data mbv laptop te benaderen.
3. M'n hobby is o.a. fotografie. Dat vergt wat opslagruimte en backup mogelijkheden.
4. Ik wil van die desktop af die maar constant staat te ratelen.
5. De gedachte is dus een NAS-systeem. Kosten zo rond de 400 a 500 euro.
6. De NAS komt aan een Netgear Wireless Router te hangen in de woonkamer.
7. Stilte is dus een vereiste.
8. Verder moeten er twee 1Tb-schijven in komen die ik als hoofdschijven en als backup-mogelijkheid wil gebruiken.

Wanneer ik door Tweakers heen loop in het deel Opslagmedia & I/O Controllers zie ik o.a. twee topics staan:

- Het grote NAS-topic
- Het stille harde schijven topic.

Beide heb ik grotendeels doorgelezen. Echter heeft het niet een antwoord opgeleverd als ik praat over de combi D-Link DNS 323 en twee stille Tb-schijven.

Hopelijk kunnen jullie me helpen om de juiste keuze te maken.
Alvast bedankt.

Groet,
Marcel

ps. max, ik heb inmiddels m'n profiel wat aangevuld. :)

• MAX3400

MAX3400

Goed, ik zie dus 2 problemen:

1) Zoals HackZois zegt, de DLink is niet echt stil/geisoleerd, dus ga daar eens achteraan. Een NAS is zo stil als de behuizing isoleert, zeg maar.

2) Het is erg zonde om een NAS op WLAN aan te sluiten. Ik heb geen idee welke snelheden je nu kan halen over je netwerk met kopieren over WLAN maar je kan je zo voorstellen dat het overzetten van een SDkaartje met 100 digitale foto's wel even kan duren. Zonde van je "snelle" NAS.

En dan even over schijven; ik ben zelf recentelijk overgestapt op Western Digital Green series en die zijn niet alleen erg stil maar draaien ook op een lager toerental. Sterker nog; ik heb er 5 in mijn PC zitten en het enige wat ik hoor (zelfs bij veel gelijktijdige kopieer-akties) is helaas de koeler van mijn 8800GT.

Dus ja, stil is erg subjectief; ik weet inderdaad wel dat stille schijven voornamelijk van Hitachi, Samsung en WDC vandaan komen.

• peekel
Oke dan. WLAN is blijkbaar geen goede optie. 1Mb/sec haalt die geloof ik. Dus wellicht ligt de oplossing meer in een uitbreiding van de desktop, met die WD-schijven. Ik heb wel eens gedacht aan een externe harde schijf. Echter moet je dan wel zelf de backup-actie doen. M.a.w. je moet er dus actief mee aan de slag. Heb je daar nog ideeen over?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26

ralpje

Deugpopje

peekel schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:05:
Oke dan. WLAN is blijkbaar geen goede optie. 1Mb/sec haalt die geloof ik. Dus wellicht ligt de oplossing meer in een uitbreiding van de desktop, met die WD-schijven.
Maar ook dan benader je toch via WLAN? Ik bedoel, je hebt nu ook je laptop niet aan een draadje hangen.
Effectief maakt dat geen bal uit, dus.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• MAX3400

MAX3400

peekel schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:05:
Oke dan. WLAN is blijkbaar geen goede optie. 1Mb/sec haalt die geloof ik. Dus wellicht ligt de oplossing meer in een uitbreiding van de desktop, met die WD-schijven. Ik heb wel eens gedacht aan een externe harde schijf. Echter moet je dan wel zelf de backup-actie doen. M.a.w. je moet er dus actief mee aan de slag. Heb je daar nog ideeen over?
Ja, daar zijn ook ideeen over maar ook daar komt dan de vraag weer: je hebt dan alsnog een desktop staan die aanstaat met alle herrie van dien (niet zozeer schijven maar oude/vuile fans, etc). Ook een backup is zo veilig/onveilig als je er zelf aandacht aan besteed; er zijn tientallen tools die automatisch data naar een externe schijf kunnen schrijven maar als je nooit controleert of dat goed is gegaan of de schijf in dezelfde kamer laat staan en de PC brandt uit, blijf je een probleem houden.

Terug naar de tekentafel; hoe wil je je backup hebben? Waar moet het heen? Hoe belangrijk is het? Welke snelheden? etc.

Het klinkt misschien als kastje&muur maar we springen een beetje van de hak op de tak omdat "iemand" hier wat zegt en jij dan ook een andere oplossing wel goed vindt... ;)
ralpje schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:07:
[...]

Maar ook dan benader je toch via WLAN? Ik bedoel, je hebt nu ook je laptop niet aan een draadje hangen.
Effectief maakt dat geen bal uit, dus.
Niet helemaal; als de digitale camera op de desktop wordt uitgelezen, heb je niks meer met WLAN te maken en kan de backup via USB/eSATA enorm rap verlopen.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 14-10-2008 17:10 ]

• peekel
dat klopt niet helemaal. ik denk dat ik dan een externe harde schijf gewoon op de laptop aansluit.
in de desktop een grotere harde schijf die ik dan als backupschijf gebruik.
de backup-actie vind dan plaats door actief met de externe harde schijf naar desktop te gaan en een backup (incremental of niet) te doen.

edit:dit was als antwoord op ralpje

[ Voor 5% gewijzigd door peekel op 14-10-2008 17:12 ]

• peekel
MAX3400 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:09:
[...]

..........
Terug naar de tekentafel; hoe wil je je backup hebben? Waar moet het heen? Hoe belangrijk is het? Welke snelheden? etc.
Het gaat eigenlijk om alle bestanden die ik. Zowel downloads, werkbestanden als foto's.
Het liefst heb ik het centraal voor beide pc's. De downloads zou ik wellicht gewoon op de afzonderlijke pc's kunnen laten en kunnen branden. Blijven over de werkbestanden en foto's. Die zou ik eventueel wel op de externe harde schijf kunnen zetten en backuppen op de desktop (de handmatige actie waarbij ik voor dat moment gewoon even de desktop aan zet). Die externe harde schijf klinkt, hoe meer ik er over denk, toch nog niet zo slecht. Snelheid van overdracht hoeft niet zo supersnel te zijn.
Het klinkt misschien als kastje&muur maar we springen een beetje van de hak op de tak omdat "iemand" hier wat zegt en jij dan ook een andere oplossing wel goed vindt... ;)
Dat hoort ook een beetje bij de discussie. :) Ik sta open voor goede ideeen. De wijsheid heb ik niet in pacht. ;)

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
je hebt stil en stil
samsung schijven zijn bijv. stil wanneer je ze monteert op rubbertjes of iets dempend.
In de ch3snas (volgens mij hetzelfde apparaat als die dlink) die ik heb gaat dit echter niet. Gevolg: de samsung gaat trillen (dat doen samsungs) en de behuizing gaat resoneren. En dat is niet stil...

Heb er nu een WD greenpoint in zitten en die hoor ik totaal niet. Is maw an sich stil maar heeft daarnaast óók geen last van trillingen. Die schijf is bovendien ook leuk voor de energie rekening (maar scheelt niet heel veel natuurlijk)

edit:
Nadeel: is niet supersnel maar de bottleneck is toch de netwerkchip in goedkope NAS oplossingen dus in de praktijk is dit geen issue...

[ Voor 15% gewijzigd door benedictuz op 14-10-2008 17:51 ]

• peekel
benedictuz schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:32:
je hebt stil en stil
samsung schijven zijn bijv. stil wanneer je ze monteert op rubbertjes of iets dempend.
In de ch3snas (volgens mij hetzelfde apparaat als die dlink) die ik heb gaat dit echter niet. Gevolg: de samsung gaat trillen (dat doen samsungs) en de behuizing gaat resoneren. En dat is niet stil...

Heb er nu een WD greenpoint in zitten en die hoor ik totaal niet. Is maw an sich stil maar heeft daarnaast óók geen last van trillingen. Die schijf is bovendien ook leuk voor de energie rekening (maar scheelt niet heel veel natuurlijk)

edit:
Nadeel: is niet supersnel maar de bottleneck is toch de netwerkchip in goedkope NAS oplossingen dus in de praktijk is dit geen issue...
hoi b.,

hoe heb je de server aangesloten op je netwerk. is alles via utp kabels aangesloten of doe je ook nog wat via wlan?

groet,
marcel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

peekel, welkom op GoT.

Zoals je in de [faq]registratievoorwaarden[/faq] kunt lezen zijn er hier op GoT een aantal regels.
1 daarvan is dat we het niet op prijs stellen als je je topic continu loopt te kicken, zoals je meerdere keren doet in dit topic. Gebruik de edit-knop als je nog iets toe wilt voegen aan je vorige bericht.
Daarnaast is het zo dat je niet iedere keer de groeten hoeft te doen onder je post, gezien tweakers elkaar permanent de groeten doen. Wil je toch iets onder ieder bericht zetten, dan kun je zoiets ook in je signature kwijt :)

Verder stellen we het niet op prijs als je gaat crossposten. Je had hetzelfde bericht in [Ervaringen] post hier je stille harddisks gezet dat je hier nu weer post. We zien liever dat je dit soort topics niet kickt, tenzij je iet toe te voegen hebt. Een vraag wat je moet kopen is dat doorgaans niet.

Daarnaast is het zo dat de vraag die je stelt in dit topic prima zelf uit te zoeken is op basis van reviews en benchmarks. We verwachten van tweakers dat ze prima zelf kunnen uitzoeken welke hardware dat ze moeten kopen.

Omdat het in dit topic aan deze inzet ontbreekt gaat het op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.