Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Goedemorgen,

Afgelopen weekend heb ik een nieuwe receiver (Onkyo TX-SR506) en lcd tv (Samsung LE32A556) binnen gekregen. Natuurlijk wil ik dit ook aan mijn macbook aansluiten om zo hd films te kunnen bekijken.

Hiervoor heb ik een 5m dvi -> hdmi kabel gekocht. Dit resulteerde in een groen/paars beeld wat niet goed te krijgen was en ik dacht dat het een bug was. Zo doende heb ik gisteren maar een 5m vga kabel gehaald om het dan maar op die manier aan te sluiten. Echter met die 5m kabel kan mijn macbook het scherm niet mee detecteren en daarom niet de maximale resolutie aan, terwijl ik een korte vga kabel heb die wel werkt. Dus ik denk, laat ik ook een mijn korte dvi->hdmi kabel proberen en wat blijkt, ook deze werkt zonder problemen.

Ik heb dus twee 5m kabels (vga en dvi->hdmi) die niet werken, terwijl de korte versies wel werken. Maar ik snap niet wat het verschil hierin is en ik moet natuurlijk wel goede kabels kopen. Kan iemand mijn vertellen wat voor kabels ik dan precies nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag van een 5 meter HDMI kabel verwachten dat hij zijn signaal over 5 meter kan verplaatsen (ook FullHD 1080p). Schijnbaar werkt dat bij jou niet om de een of andere manier. Dit kan 1: aan de kabel zelf liggen of 2: aan invloeden op de kabel van buitenaf. Hierbij moet je denken aan scherpe bochten in de kabel (hoog frequente signalen kunnen niet goed tegen scherpe bochten) of andere kabels in de buurt die invloed op deze kabel hebben. Wat je kunt doen is de kabel zo neerleggen dat er geen scherpe bochten en andere electrische kabels direct in de buurt zitten en dan alsnog even testen of het signaal dan wel over komt. Lukt dit ook niet dan zou ik de kabel terug brengen naar de winkel met de opmerking dat deze het niet doet. Voor de VGA kabel geldt eigenlijk gewoon hetzelfde met als uitzondering dat hier de kwaliteit van het beeldsignaal direct invloed heeft op de overdracht van het signaal. Lagere resoluties met lagere refresh rates zullen beter over een langere afstand overgebracht kunnen worden dan hogere resoluties met hogere refresh rates. Succes met testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
Ik ben het met je eens dat het bij VGA te maken kan hebben met invloeden van buitenaf. Maar dit zou resulteren in een beeld van slechtere kwaliteit en niet of mijn laptop het scherm kan detecteren of niet.

Bij hdmi zie ik niet hoe invloeden van buitenaf te maken kunnen hebben met mijn probleem. Gezien het een digitaal signaal is komt het signaal aan of niet aan. En dan heb je beeld of niet beeld. Het lijkt me dat er dus echt een verschil tussen de kabels moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Airwolf schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:24:
Ik ben het met je eens dat het bij VGA te maken kan hebben met invloeden van buitenaf. Maar dit zou resulteren in een beeld van slechtere kwaliteit en niet of mijn laptop het scherm kan detecteren of niet.

Bij hdmi zie ik niet hoe invloeden van buitenaf te maken kunnen hebben met mijn probleem. Gezien het een digitaal signaal is komt het signaal aan of niet aan. En dan heb je beeld of niet beeld. Het lijkt me dat er dus echt een verschil tussen de kabels moet zijn.
Ook een HDMI kabel kan beinvloed worden van buiten af. Het digitale signaal is immers nog steeds elektronisch (hoge frequentie) en indien dit wordt beinvloed dan kan het digitale signaal dus verloren gaan of niet meer goed leesbaar aankomen. Indien het digitale signaal verstoort wordt of niet goed overkomt dan kan dit dus resulteren in het beeld zoals jij omschreef. Aangezien je zelf al aangeeft dat het digitale signaal wel goed door komt met een kortere HDMI kabel kan het dus niet anders dat of de kabel van 5 meter niet goed is of dat de kabel over die afstand teveel wordt beinvloed van buitenaf. Ik zou dat laatste eerst even uitsluiten voordat je m' terug brengt naar de winkel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
ik heb het laatste even nog voor de zekerheid uitgesloten, maar dit lost mijn probleem nog steeds niet op. Ik weet namelijk nog steeds niet of er technische verschillen tussen hdmi of vga kabels bestaan waardoor dit soort problemen kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elke HDMI en VGA kabel moeten hetzelfde zijn volgens het protocol wat hiervoor is afgesproken als het gaat om signaal overdracht maar ik heb op dit forum wel eens gelezen dat een HDMI kabel van een ander merk soms dit soort problemen oplost. Ik heb zelf ook een Samsung TV (5 serie) en ik gebruik zowel een 1.5 meter HDMI als 3 meter HDMI kabel om respectievelijk een latop en Xbox360 aan te sluiten en ik heb hier geen problemen mee ondervonden. In jou geval zijn zowel de 5 meter HDMI en VGA kabel schijnbaar niet voldoende om hun signaal van de laptop goed naar de TV te brengen. Als je naast deze laptop nog andere apparaat met een HDMI en/of VGA aansluiting hebt dan zou je even kunnen testen of het probleem hierop ook aanwezig blijft. Zo ja, dan is de enige optie om beide kabels terug te brengen naar de winkel en eventueel om te ruilen voor een ander merk. Ben erg benieuwd hoe de winkel hier mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
Nou, ze hebben de vga kabel gewoon terug genomen en de dvi -> hdmi omgeruild voor een nieuwe. Tot mijn verbazing werkt deze gewoon zonder problemen. Het lag dus blijkbaar toch aan de kabel zelf.
Pagina: 1