Verwijderd

Topicstarter
Hallow,

ik heb hier net een systeempje samengesteld:
- Asus P5N-T deluxe
- Intel Pentium 2 Duo 3.0Ghz E8400
- 2x Asus Gforce EN8600GT in SLI
- 2x kingston 2Gb ram
- Samsung 500Gb
- Antec 460W atx voeding (20 pin connector), recup van men oude pc.

Nu warmt mijn CPU geweldig op, ik kom niet tot het installeren van een OS, want hij schakelt af wegens te hoge temp.
Wat me zeker niet zint is dat mijn moederbord voorzien is van een e-atx powerslot (24 pins), en dit dus niet helemaal vol zit met mijn 20 pin connector (duh).
Waarschijnlijk zal dus mijn CPU zo hard opwarmen wegens de verkeerde spanning?
Nu was mijn vraag:
valt dit op te lossen door een 20pin --> 24 pin connector te kopen, of hang ik eraan om een hele nieuwe voeding te kopen (niet dat dit een probleem is, maar als werkende mens heb ik geen tijd op overschot).
Any info is greatly appreciated ;)
Cheers

PS: qua vermogen denk ik dat de voeding wel voldoet, ze powert enkel een MoBo, HDD en cd-rom. De Graka's hebben geen extra power nodig.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:12
wat is de temperatuur, wat voor kastkoeling heb je en wat voor cpukoeler?

Een 20pins voeding op een 24pins connector werkt prima hoor, dat merk je niet in de temperatuur, maar in de voltages, die kan je, net als de temperatuur, in je BIOS checken.

[ Voor 54% gewijzigd door 418O2 op 14-10-2008 10:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Euh, ik heb 1 fan in m'n Chieftec zitten. CPU cooler is de standaard die er zat bijgeleverd. Als die cooler wordt meegeleverd kan je er toch van uit gaan dat ie z'n ding zou moeten doen he :| .
Deze morgen heb ik het nog n's getest, en heb ik hem afgezet bij 125° (te lezen in de BIOS).
Bij 135° doet ie een auto-shutdown (gelukkig maar).

• 418O2
Heb je hem goed gemonteerd? Er zit bijv. een stripje over de koellaag die je er eerst af moet halen. Zit hij er strak op?

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd :), zit er stevig op, en het stripje is verwijderd.

• 418O2
Wordt je koelblok heet?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is me niet meteen opgevallen. vooral de chipset heatpipe enzo werden warm.
Nu denk ik persoonlijk dat er inderdaad ergens iets moet zijn misgelopen met de koelpasta.
Als je zegt dat die 20pin --> 24 pin issue niets verandert, of geen heating kan veroorzaken, kan het bijna niet anders.
Ik kijk het vanavond nog eens na.
Toch bedankt ;)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met mijn net nieuwe e8400. Zodra ik het systeem aanzet vliegt de temperatuur naar 100°. Ik heb nu een andere koeler besteld. Hopelijk lost dat het probleem op.

Verwijderd

Topicstarter
Heb jij ook een 20PIN powerconnector van je voeding? of een 24?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Voel eens aan je cpu koelblok zoals Catch22 ook al aangeeft. Als je je fikken verbrandt dan moet je even je koeler opnieuw monteren en kijken of je koelpasta goed verspreid zit. Is de koeler gewoon lauw dan is het wss een brakke tempsensor. Dit is een vaak voorkomend probleem met de Wolfdale reeks.

één is geen, twee is één

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 19:37
Wackoz schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:47:
Voel eens aan je cpu koelblok zoals Catch22 ook al aangeeft. Als je je fikken verbrandt dan moet je even je koeler opnieuw monteren en kijken of je koelpasta goed verspreid zit. Is de koeler gewoon lauw dan is het wss een brakke tempsensor. Dit is een vaak voorkomend probleem met de Wolfdale reeks.
En in dat geval moet de CPU retour. Gevalletje DOA dus moet geen probleem zijn.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:18
Sorry, maar dat verhaal van warme koeler/ koude koeler gaat nergens over.

Juist als een koeler koud aanvoelt betekent het dat de warmte het blok niet bereikt en juist bij de processor blijft hangen waardoor deze oververhit raakt. Een warme koeler betekent juist dat de processor zijn warmte op een goede manier afstaat aan de koeler. Een (te)hete koeler betekend dat er teveel warme gegenereerd wordt en dat de koeling onvoldoende is.

We zoeken dus naar een "lauwe koeler"

Als het blok daadwerkelijk koud blijft aanvoelen zal je waarschijnlijk iets fout hebben gedaan bij het monteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Dekaasboer op 14-10-2008 16:18 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dekaasboer schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:17:
Sorry, maar dat verhaal van warme koeler/ koude koeler gaat nergens over.

Juist als een koeler koud aanvoelt betekent het dat de warmte het blok niet bereikt en juist bij de processor blijft hangen waardoor deze oververhit raakt. Een warme koeler betekent juist dat de processor zijn warmte op een goede manier afstaat aan de koeler. Een (te)hete koeler betekend dat er teveel warme gegenereerd wordt en dat de koeling onvoldoende is.

We zoeken dus naar een "lauwe koeler"

Als het blok daadwerkelijk koud blijft aanvoelen zal je waarschijnlijk iets fout hebben gedaan bij het monteren.
Dat dacht ik ook inderdaad

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Mijn e8400 wordt niet warmer dan 45 graden met de stock cooler...
De cooler moet wel goed geklikt worden op de socket, hiervoor moet je vrijhard op de cooler duwen en de diagonaal aanduwen.

[ Voor 49% gewijzigd door Blue_Fear op 14-10-2008 17:10 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

zet anders een tafelventilator voor je pc kast en kijk of je 'm nog steeds oververhit. Maar demonteer je cpu koeler eens. beide oppervlakken helemaal schoonmaken, en vervolgens met een rijstcorreltje pasta de koeler erop drukken. Zorgen dat het ding goed vast zit op het moederbord. Eventueel tijdelijk de pc-kast op zijn zijkant leggen om te zorgen dat de processorkoeler de processor goed raakt. Check dan je temps nogmaals. Maar even een kleine waarschuwing: lees dit topicje eens door :) (en met name het stukje over de temperaturen van intel E8x00 processors zijn niet te vertrouwen)

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 14-10-2008 17:14 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
In alle geval, ik heb me volgende dingetjes aangeschaft:
- Zalman CNPS9700 LED
- Corsair VX550W Power Supply

Normaal gezien kan het nu nog moeilijk fout lopen, tenzij echt productiefouten.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 21:38

Nemesizz

Untouchable

Je hebt toch niet toevallig de thermal pad van de stock-koeler afgepeutert? Dan gaan de koel-prestaties ook redelijk omlaag (dat grijze gum-achtige dingetje).

Verwijderd

Topicstarter
Mnee :-).
Bleek dat men voeding (360W en niet 460W) niet voldoende was. Ook de licht scheve montage van de standaard koeler zal niet veel geholpen hebben :p.
Probleempjes opgelost dus, worx like a charm

• 418O2
aan die voeding heeft het niet gelegen hoor, dat kan gewoon niet. Misschien dat je nieuwe voeding de warme lucht beter afvoert oid, maar echt veel kan het niet schelen. De scheve montage van je koeler daarentegen wel
Pagina: 1