• randy19
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-01-2024
Mijn E8500 word 57-59 graden onder idle met een reserator xt als koeling. Ik neem aan dat dit niet normaal is, als ik de temps van andere mensen zie alleen al met een goede luchtkoeler. Dit is met 1.432 volt

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/986131.html

Mijn vraag is dan ook, wat doe ik verkeerd?
Speedfan geeft 48c idle aan.

Ik weet dat het moeilijk is om antwoord op te geven, maar misschien zijn er een paar dingen waar ik goed op moet letten.

Ik heb het cpu blok (Zalman WB-5) nu ongeveer 3 keer er opnieuw opgezet, maar dan veranderd er niet veel. De temperatuur van het water word max 28 graden.

De E8500 onder 3 uur orthos stresstest:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/987692.html

De processor word dus 94 graden onder load.

Hopelijk kan iemand mij een beetje antwoord geven over dit probleem.

(Als er iemand in Emmen en omstreken woont die veel verstand van waterkoeling heeft, hoop ik dat ik een keer langs kan komen of andersom om dit probleem de wereld uit te helpen, uiteraard tegen vergoeding.)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als het water niet warm wordt komt de hitte van de CPU dus niet in het water terecht. Dan moet je het zoeken bij CPU en waterblok. Misschien dat je een slechte IHS hebt, of dat de druk op de CPU van het blok niet voldoende is.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ie helemaal niet zo heet wordt en dat de sensor niet goed is.

Edit: Wat voor temps heb je op stock snelheden en voltage eigenlijk ? Dit is een beetje zeggen dat een 1.4 liter motor te heet wordt als ie getuned is naar 700pk.

Het voltage is idd zoals hier onder gezegd wordt erg hoog.

[ Voor 42% gewijzigd door PilatuS op 07-10-2008 22:15 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Kijk eens of je voltage lager kan met deze overclock, of zet de overclock lager. Default voltage is 1.225V, jij draait op 1.43V

Specs

• randy19
Ik heb een Swiftech apogee gtz besteld, dus hopelijk doet die het beter.
Op mijn oude Thermalright ultra 120 extreme werd de processor ook al erg warm (mijn q6600 ook).
Dus misschien heb ik wel 2 linkse handen als het aankomt op het installeren van heatsinks. (Waarschijnlijk niet)

Ik heb een E8500 uit een slechte batch en hij is C0, dus dat ding doet erg lastig met lagere voltages. Ik kom ook niet hoger dan 4.5ghz met minder dan 1.5v mja.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Doet je pomp het nog wel fatsoenlijk ? Als die half kapot is en slecht werkt is de waterflow erg laag. Waterkoeling is trouwens geen reden om er vanuit te gaan dat je super hoge voltage's kan gebruiken. Ook waterkoeling heeft zijn max qua overklokken.

Ik denk dat je wel heel veel vraagt van de waterkoeling. Als je temps met de CPU op stock wel goed zijn zegt dat natuurlijk een boel. Het probleem proberen op te lossen met dikke OC is niet zo'n goed idee. Ga dan eerst terug naar stock en kijk hoe het dan is.

Als ik mijn Q6600 op 1.45 volt laat draaien worden mijn temps ook super hoog, en dan is mijn waterkoeling nog beter dan die van jou.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 07-10-2008 22:21 ]

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
randy19 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 22:14:
Ik heb een Swiftech apogee gtz besteld, dus hopelijk doet die het beter.
Op mijn oude Thermalright ultra 120 extreme werd de processor ook al erg warm (mijn q6600 ook).
Dus misschien heb ik wel 2 linkse handen als het aankomt op het installeren van heatsinks. (Waarschijnlijk niet)

Ik heb een E8500 uit een slechte batch en hij is C0, dus dat ding doet erg lastig met lagere voltages. Ik kom ook niet hoger dan 4.5ghz met minder dan 1.5v mja.
1.5v is ook verre van goed voor zo'n proc, op Anandtech stond een artikel waarin een QX9650 gestorven is aan 1.45 volt en volgens mij was die beter gekoeld, waarbij ze dus de temp goed onder controle hadden.

• randy19
De pomp werkt nog goed. De flowmeter gaat als een bezetene in het rond als ik de reserator op max zet. Standaard word de e8500 40 graden idle en 50 graden load. Dat is wat de standaard heatsink ook doet.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:15
Dat is erg veel.. mijn (E0) idle'd zo'n 28°C @ 3.16, op 4.2 is dat zo'n 32°C

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik denk dat je WB5 niet goed gemonteerd is (misschien juist té strak) of je hebt er te veel pasta tussen gedaan of helemaal niet. Die witte Zalman pasta is trouwens ruk dus als je die nog gebruikt gelijk vervangen door zilverpasta.

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 15:55
Meet je temps ook eens met Realtemp.

http://www.techpowerup.com/downloads/1139/mirrors.php

[ Voor 44% gewijzigd door Zatara op 09-10-2008 02:49 ]

• randy19
Al gedaan, veranderd niks aan. Realtemp begint met een tjmax van 95c en core temp met een tjmax van 105. Dat betekent dus 10c verschil. Volgens intel hebben de e8x00 serie een tjmax van 100c.

• Zatara
toch denk ik dat je temps niet goed uitgelezen worden....

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Misschien lees ik er overheen, maar ik zie nog niet staan dat je ook hebt gecheckt wat het BIOS meldt.

• randy19
Bios geeft 58-62c idle aan. K heb geen idee wat ik er nog mee aan moet. K heb binnenkort een lan party, misschien is er daar wel iemand die me kan helpen. Het is natuurlijk moeilijk antwoord op te geven als je de cpu etc niet echt kan zien.

Het losser draaien van het cpu blok veranderd trouwens ook niks aan de temps en ik heb hem al 3 keer opnieuw erop gezet, elke keer met artic silver 5, iets meer dan de grootte van een erwt heb ik er aan koelpasta opgedaan en netjes uitgewreven.

• Zatara
randy19 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 12:43:
Het losser draaien van het cpu blok veranderd trouwens ook niks aan de temps en ik heb hem al 3 keer opnieuw erop gezet, elke keer met artic silver 5, iets meer dan de grootte van een erwt heb ik er aan koelpasta opgedaan en netjes uitgewreven.
Lijkt me erg veel koelpasta. Meestal spreekt men van hoeveelheid ter grootte van een rijstkorrel.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zatara schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:57:
[...]

Lijkt me erg veel koelpasta. Meestal spreekt men van hoeveelheid ter grootte van een rijstkorrel.
Halve om precies te zijn. ;)

Een erwt lijkt me ook wat veel, koelpasta hoef je trouwens ook niet uit te smeren moet zelf ook wel goed gaan zitten. En door uitsmeren kunnen er lucht belletjes onstaan lijkt mij.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• randy19
Ik heb het cpu blok opnieuw geinstalleerd op de manier die jullie aanraden (minder en niet uitsmeren). De temps zijn gedaalt van 58 naar 48 graden.
Zie screen.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/10/10/1223641000-60.jpg

Het is nog steeds te veel maar we komen in de buurt.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Veel beter wordt het met een WB5 niet hoor (tenzij je gaat lappen), had met een WB4 vergelijkbare resultaten met mijn E8400. Toen de WB4 langs de slangaansluiting ging lekken (dank Zalman voor extra smalle slangpilaren) vervangen door 'budget' NexXxoS HP Pro en toen werd 'ie niet warmer dan 39 graden...

• randy19
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:07:
Veel beter wordt het met een WB5 niet hoor (tenzij je gaat lappen), had met een WB4 vergelijkbare resultaten met mijn E8400. Toen de WB4 langs de slangaansluiting ging lekken (dank Zalman voor extra smalle slangpilaren) vervangen door 'budget' NexXxoS HP Pro en toen werd 'ie niet warmer dan 39 graden...
Ik ben er ook niet zo over te spreken. Ik wacht nog steeds op mijn apogee gtz, die allang binnen is maar niet word opgestuurd met dank aan BG computers.

Ik zal de temps wel even doorgeven als hij binnen is en geinstalleerd.

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik vind 38 graden ook wel erg voor system-temp... Misschien wat aan je airflow doen?

-- All science is either physics or stamp collecting

• randy19
Jasper91 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:41:
Ik vind 38 graden ook wel erg voor system-temp... Misschien wat aan je airflow doen?
De zijkant van de kast staat open, met 2 120mm fans achterin en 2 120mm fans voorin en 1 120mm fan die de videokaarten koel houd. Lijkt mij toch genoeg airflow. Ik denk dat die sensor niet goed werkt of net op een punt zit waar zich warme lucht vormt. Mijn Raptor word nog niet eens 30c.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Een aantal mobo's heeft die sensor bij het 1e PCI-Ex slot zitten, waar hij natuurlijk lekker warm wordt door de videokaart er pal boven. Wellicht is dat ook hier het geval.

• randy19
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 16:58:
Een aantal mobo's heeft die sensor bij het 1e PCI-Ex slot zitten, waar hij natuurlijk lekker warm wordt door de videokaart er pal boven. Wellicht is dat ook hier het geval.
Ik denk dat dit ook het geval is. Die ati 4870 kaarten worden echt erg warm van de bovenkant (zowieso worden ze zeer warm trouwens). Ik heb er 2 en als ik geen koeler voor de videokaarten zet, dan word de onderste max 62 graden en de bovenste max 85 graden door de warmte van de onderste.

Ik heb trouwens een asus maximus formula x38 bord.

Zie: http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmxxZ51ik2Sd/view/

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
mn E8500 doet ook 4.2Ghz op een gelijkwaardig voltage icm een xigmatek cpu koeler.

echter word de mijne load rond de 55 a 60 graden maar warmer heb ik hem nooit gekregen wat ik ook maar probeer

dit zit allemaal op een P5E Deluxe die bijna identiek is aan je formula , ik lees mn temperaturen altijd uit met realtemp
Dit programma is gemaakt voor 45Nm processoren.

Een hd4870 heeft bijna geen invloed op je processor temperatuur dus die kan je wel uitsluiten

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:25

M2M

medicijnman

die temperaturen uitlezen in windows op E8xxx processors of quadcores blijft bagger. Zelfs in linus of je bios is er geen touw aan vast te knopen omdat intel gewoon die sensordata niet opgegeven heeft. het enige wat je kunt doen is de koelblok zo goed mogelijk vastzetten op je processor, met een klein rijstcorreltje pasta (uiteraard wel goede pasta gebruiken...) en toch maar een kijkje nemen naar de temperaturen, zowel idle als load. Druk eens flink met je vingers op dat koelblok en kijk of de temperaturen omlaag gaan. Gebeurt dit in sterke mate dan zit je koelblok er niet goed op. Gebeurt er niets dan is of je sensor kapot / verkeerd uitgelezen, of je koeler koelt al op zijn max (maar dan is je koelblok ook warm / heet...), of je koeler doet goed zijn werk en je hebt niets om je zorgen over te maken.
Het feit dat elk windows programmaatje iets anders aangeeft en bij sommige mensen wel een realistische waarde geeft, en bij anderen niet, bewijst alleen maar dat tempatuursinformatie NIET betrouwbaar is.
Gelukkig zit het in de processor zelf wel goed, en zal het ding uit zichzelf terugklokken mocht de processor vinden dattie zelf te warm wordt. Zo kun je ook testen. Flink OC-en tot zijn max, beetje oppassen met het voltage en als het allemaal te warm wordt onder load (en orthos geeft geen fouten) dan zul je vanzelf in cpu-z zien dat je processor te warm wordt (hij klokt terug). Dan weet je in ieder geval zeker dat er iets an je setup nog niet helemaal goed is.

-_-

• randy19
glangeveld schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 00:37:
mn E8500 doet ook 4.2Ghz op een gelijkwaardig voltage icm een xigmatek cpu koeler.

echter word de mijne load rond de 55 a 60 graden maar warmer heb ik hem nooit gekregen wat ik ook maar probeer

dit zit allemaal op een P5E Deluxe die bijna identiek is aan je formula , ik lees mn temperaturen altijd uit met realtemp
Dit programma is gemaakt voor 45Nm processoren.

Een hd4870 heeft bijna geen invloed op je processor temperatuur dus die kan je wel uitsluiten
Met dat 4870 verhaaltje bedoelde ik de system temp die waarschijnlijk boven de bovenste 4870 zit.

Realtemp geeft een tjmax van 95c aan. De waarde opgegeven door intel voor de e8x00 serie is een tjmax van 100c. Je moet dus nog ff in realtemp de tjmax naar 100c veranderen.

Check deze link voor de tjmax van de 45nm processors:

http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=478

@M2M

Ik vond mijn oude q6600 ook al zo raar als het aankwam op de temperaturen. En dat mijn E8500 nog steeds blijkt draaien zonder fouten onder 94 graden load lijkt me ook al raar als de temps wel kloppen. Zie ook dit artikel waaruit blijkt hoe raar de E8x00 zijn temps uitleest (of met andere woorden er word gegokt):

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3251&p=4

Ik krijg mijn E8500 trouwens niet op 4.5ghz. K zit nu op 4.418ghz en ben nog bezig. Op 4.5ghz krijg ik die bekende rounding error op core 2 (rounding was less than expected, expected 0.5, rounding was 0.4959595).

Max (aangeraden) voltage volgens intel is 1.45 volt op de E8x00 serie, dus daar wil ik niet over gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door randy19 op 12-10-2008 01:18 ]

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
randy19 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 01:13:
[...]
Max (aangeraden) voltage volgens intel is 1.45 volt op de E8x00 serie, dus daar wil ik niet over gaan.
Eh, nee. De 1,45 V staat in de specs bij "Absolute Maximum Ratings" (AMR) en dat is wat er uiterlijk gebruikt mag worden zonder dat er direct gevaar voor de CPU ontstaat. Echter zullen de AMR's nooit worden aangeraden om ook daadwerkelijk gebruikt te worden in een ontwerp, en dat gebeurt dan ook niet. Het geeft OC'ers wel de mogelijkheid om gebruik te maken van die marge...

• randy19
Ik heb het er een beetje verkeerd neer gezet maar het komt er op neer dat na 1.45 volt de kans ontstaat dat je cpu kapot gaat en de levensduur gaat zeer snel naar beneden.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:25

M2M

medicijnman

randy19 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:24:
Ik heb het er een beetje verkeerd neer gezet maar het komt er op neer dat na 1.45 volt de kans ontstaat dat je cpu kapot gaat en de levensduur gaat zeer snel naar beneden.
levensduur zou ik me niet zo druk om maken. Als zo'n processor een jaartje of 3 meegaat is hij al lang en breed vervangen. Werkt het na drie jaar nog, dan zou je 'm zo in een systeem kunnen stoppen en op stock snelheid kunnen draaien. Dan gaat zo'n ding nog jaren mee. Cpu kapot is wel een risico. Bij elke voltageverhoging bestaat het risico dat je je proc. sloopt. Ben er dus ook voorzichtig mee en check de voltages in je bios twee maal voordat je op F10 drukt en restart. Per ongelijk op 1.6 volt zetten is natuurlijk niet grappig :)

-_-

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja en vooral na de reboot checken, zowel in het BIOS als in Windows met verschillende tooltjes (bij voorkeur een tool van je moederbordfabrikant en een onafhankelijk tooltje zoals CPU-Z).
Pagina: 1