Toon posts:

Verloren partities terughalen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb recent een nieuwe computer samengesteld. Ik heb mijn 2e hardeschijf uit mijn oude computer in mijn nieuwe computer geplaatst (weer als tweede harde schijf). Nu is mijn probleem dat in de devicemanager de harde schijf wel staat,
Afbeeldingslocatie: http://img235.imageshack.us/img235/5664/devicemanagerve9.png
maar deze in de diskmanager verdwenen is.
Afbeeldingslocatie: http://img375.imageshack.us/img375/2477/diskmanagerht7.png
Ik heb testdisk gedownload en dit programma leest de harde blijkbaar schijf wel goed, want na een analyse staan mijn partities keurig op een rijtje:
Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/1400/analyzeresultswa0.png
Afbeeldingslocatie: http://img235.imageshack.us/img235/8246/testdisktm0.png
Ik ben bang dat als ik nu wat doe ik alles definief kwijt ben. Heeft iemand ervaring met het programma? Wat moet ik doen?

Joost

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Ding staat niet eens in schijfbeheer dus het probleem ligt niet aan verdwenen partities maar windows die wazig doet... niet te haastig geweest en al een restart geprobeerd? Nieuwe schijven willen bij mij wel eens na de eerste boot een restart vereisen voordat ze verschijnen in windows...
Anders eens een recovery tool gebruiken zoals Slax om alles even te kopieren en daarna de schijf te formatteren met een boot diskette of ook met Slax oid als dat mogelijk is.

Is het trouwens IDE of SATA? En is de ene wel master en de ander slave indien IDE?

Probeer anders ook eens de chipset drivers (opnieuw) te installeren

[ Voor 28% gewijzigd door Moning2 op 12-10-2008 00:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Moning2: Ja ik heb al eens opnieuw opgestart en dat heeft het probleem niet verholpen. Ik heb zelfs de harde schijf weer terug geplaatst in mijn oude pc, maar daar staat hij ook niet meer bij de diskmanager. Mijn eerste harde schijf is een SATA, de tweede (waar het dus om gaat) een IDE, ingesteld als slave.

Joost

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 00:13:
@Moning2: Ja ik heb al eens opnieuw opgestart en dat heeft het probleem niet verholpen. Ik heb zelfs de harde schijf weer terug geplaatst in mijn oude pc, maar daar staat hij ook niet meer bij de diskmanager. Mijn eerste harde schijf is een SATA, de tweede (waar het dus om gaat) een IDE, ingesteld als slave.

Joost
Maak daar eens master van.
Het lijkt erop dat je met een of andere bootable tool de boel moet kopieren naar een backup medium en dan de schijf te formatteren. Misschien corrupte partities/partitietabel, noem al die interessante termen maar op..

[ Voor 19% gewijzigd door Moning2 op 12-10-2008 00:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat alles in orde was toen ik na het opstarten van mijn pc vandaag zag dat mijn partities nu zichtbaar waren bij 'deze computer (ik weet niet hoe het komt). Alleen begon mijn harde schijf rare geluiden te maken.. Als ik nu de computer opnieuw start geeft ook het opstartscherm aan: harddisk S.M.A.R.T. status BAD. Het typenummer van de HD is WD1600JB-00REA0 (Western Digital). Ik hoor als ik de computer aanzet eerst een aantal tikken en daarna het gesuis. Mijn voeding is een Antec Earthwats EA-650 en moederbord Foxconn A690VM2MA RS2H. Het disktooltje van de fabrikant ziet de disk niet. Wat moet ik doen, ben ik mijn data kwijt?!

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2008 00:22 ]

Verwijderd

De droge tikken bij de opstart zijn meestal een teken van overlijden/overleden zijn. En dat komt overeen met je SMART melding. Het is -gezien je verhaal dat de WD in je oude systeem ook niet meer herkend wil worden- niet onaannemelijk dat bij het overzetten er mechanisch iets is verklooid.

Enige dat je rest is de WD toch herkend te krijgen in om het even welke systeemkast, aangehangen als niet opstarter en je gegevens DIREKT proberen te redden. Een schijf die niet herkend wordt en bij de opstart harde tikken afgeeft is met andere trucs eigenlijk niet meer te redden.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

indianajoost, ik wil je niet te veel hoop geven, maar heb je de FAQ's eens doorgenomen? Overigens dat is een vereisde voordat je een topic opend: zie hier OM FAQ / Beleid

Het lijkt er inderdaad op dat de hardeschijf echt defect is, helemaal omdat in beide systemen hetzelfde probleem zich voordoet, maar toch is het misschien niet onverstandig de volgende delen uit de FAQ eens door te nemen:

- OM FAQ / Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
- OM FAQ / Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

Mocht je het er op willen wagen dan zou je "de diepvries methode" kunnen proberen, hoe dit in zijn werk gaat moet vrij makkelijk terug te vinden zijn hier op GoT, aangezien dit meerdere malen is besproken.

Wanneer er zeer belangrijke data op de hardeschijf staat raad ik je aan zelf niet te gaan sleutelen, als je hier verder geen ervaring in hebt. (gezien dit topic heb je deze ervaring niet) Je kunt de hardeschijf dan beter opsturen naar een datarecovery bedrijf. Als je de tweede link die ik je gegeven heb "OM FAQ / Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" bekijkt en even verder naar beneden door scrolt, dan vindt je een aantal van dergelijke bedrijven.

De eerste die genoemd wordt is een Nederlands bedrijf in Delft, daar heb ik zelf eens een hardeschijf naar toe gezonden. Helaas konden zij mij niet verder helpen, maar zij werken samen met http://www.palmerdata.com/ een bedrijf uit Londen. Beide bedrijven werken op een "No cure, No pay" basis. Wat de eventuele kosten zullen zijn kun je veelal terug vinden op de websites van deze bedrijven of in iedergeval een indicatie. (let op, dat dit niet goedkoop is, het is een questie: hoe belangrijk is de data voor jou)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
@Dune: Ok. Dank je wel. Ik had de faq wel al vluchtig doorgenomen en het testtooltje van de de fabrikant gedownload. Omdat er volgens de faq verschillende oorzaken konden zijn (moederbord, voeding) ben ik verder gegaan met posten. Maar voordat ik mijn HD in de diepvries leg: hoe kan het dat ik korte tijd wel toegang had tot mijn HD? Is dat toeval geweest? Het tikken begon gisteren, nadat de schijf werd herkend door Windows. Als ik het teskdisk tooltje gebruik (zie mijn eerste bericht) dan worden de partities nog wel herkend. Hoe kan ik ze nog redden?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2008 00:46 ]

Pagina: 1