Toon posts:

Slijtage harddisks in RAID 0 config

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello folks,

Kan iemand mij vertellen of dit verhaal klopt:
Volgens mij slijten harddisks wat minder als je ze in een RAID 0 config zet (stripe). Mijn filosofie: als de schijf maar de helft van het opslaan van de data hoeft te doen, slijt 'ie ook minder.

Vriendje van me houdt er een andere mening op na. Begon met "Nee joh!!!" en daarna het verhaal dat disks juist harder naar de knoppen gaan in een RAID 0.

Now what the heck? 8)7
Wie heeft er nou gelijk?
Groet,
Mediamonteur

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Niemand. Volgens mij is het allemaal flauwe kul. De HD's staan altijd aan, of je ze nou in Raid 0, 1 of 5 hebt staan boeit echt niet. Het enige wat relevant is, is de MTBF die de fabrikant opgeeft. Daaruit kan je nog iets opmaken.

Misschien verschilt het wel hoor, maar dat zal ontzettend marginaal zijn en niet merkbaar in dagelijks gebruik in je desktop :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

OM FAQ / Beleid

Welkom op GoT; zowel jij als je bekende hoeven hun hoofd er niet over te breken wanneer een schijf sneller slijt. Slijten kan trouwens niet; hoogstens dat het aantal handelingen van de koppen hoger ligt. Maar bij RAID0 is dat aantal handelingen zo goed als 50%, hence the method RAID0.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor de slijtage zal het niks uitmaken of je wel of geen RAID 0 hebt.

Maar als met RAID 0 een van je schijven crasht ben je alles kwijt, immers de tweede schijf bevat slechts halve bestanden die onbruikbaar zijn. Hierdoor is je kans op het verlies van je data veel groter met RAID 0, er kunnen immers twee schijven kapot gaan waardoor je alles kwijt bent in plaats van een bij een enkele schijf opstelling.

[ Voor 42% gewijzigd door ik222 op 11-10-2008 18:22 ]

Verwijderd

Lijkt mij ook sterk, het enige wat echt verslijt en wat een HD echt nekt zijn vaak de mechanische componenten en die staan nooit helemaal stil.

Verwijderd

Topicstarter
Nah....dat lijkt me dan helder.
Dank allemaal; ik slaap gerust ;)

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
Met RAID 0??? Ik slaap een stuk geruster met RAID 1 :).

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 10:18
Hoe vaak crasht er een schijf bij jou dan? De oudste schijf van mij is 3 jaar oud en die werkt nog prima. In m'n vriendin's pc zit een 40 GB schijf van zo'n 7-8 jaar oud gok ik zo en die doet het nog steeds. Zelden heb ik met een gecrashte schijf gezeten. En toen dat zo was, was dat mijn eigen schuld (de pc op z'n zij leggen terwijl hij aanstaat... ach, je bent jong... :P)

Kortom.. als je gewoon om de 4-5 jaar al je harde schijven vervangt zul je niet zo snel met een gecrasht exemplaar zitten. Ik heb voor m'n harddisks ook nog een 120mm fan draaien, worden ze ook nooit warmer dan 40 graden. Al met al maak ik me niet zo zorgen om een gecrashte harddisk.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Bij raid 0 wordt de data over alle schijven verdeeld, dus ze worden bij elke schrijfactie allemaal aan het werk gezet. Dus ze slijten wel meer, maar ze slijten ook gelijkmatig.

En slijtage is ook neit echt een probleem bij harde schijven imho. Schijven gaan bij normaal gebruik niet zo snel stuk en ik heb dan zelf ook nooit een kapotte schijf gehad. En als ze na een jaar of 3 de geest geven heb je nog garantie. Gaan ze na een jaar of 6 kapot dan is het kopen van een nieuwe schijf alweer veel interessanter door hogere opslagcapaciteit en snelheid.

bij raid0 is het inderdaad wel handig om iets als backup te hebben. Een simpele externe harde schijf voor alle cruciale data is dus sterk aan te raden mocht je raidset of je OS in de soep lopen.

[ Voor 15% gewijzigd door frankknopers op 12-10-2008 14:15 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

7-8 jaar !? dat doe je goed, bij mij is een hardeschijf er zomaar mee opgehouden na een jaar, rare tikken en deed dus niks meer.
Terwijl een andere hd het nog steeds doet na nat geworden te zijn.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
In mijn servertje heb ik over de afgelopen 6 jaar een kapotte 10K rpm SCSI schijf gehad en twee Maxtor SATA schijven, als ik me goed herinner. Ik ben dus zeer gelukkig met m'n RAID1.
In eerste instantie stond 'ie op een timer, zodat de server 's nachts uitging. Wellicht was dat de oorzaak. De redelijk hoge temperatuur toen ik nog een nforce2 mobo had kan ook hebben bijgedragen. Sinds ik de boel vervangen heb door een Tyan mobo en wat fans heb toegevoegd en de bak 24/24 aan staat, is er geen uitval meer geweest.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-02 17:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In theorie zal een harde schijf inderdaad een klein beetje minder slijtage hebben als je 'm in raid 0 gebruikt en de belasting van het totale array exact gelijkt is aan die van een enkele schijf. Of dit echt veel invloed heeft op de levensduur van de harde schijf is twijfelachtig. Ik denk dat andere factoren een grotere invloed hebben (zoals hoge warmteontwikkeling, onregelmatigheden in het productieproces, pieken in de stroomvoorziening, het ervaren van hoge g-krachten).
Pagina: 1