lekkende bios batterij op 486 plank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 15:56
ik heb een 486 mobo gekocht alleen is de bios batterij is aan het lekken :(

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v177/memsys/bad-battery-totalshot.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v177/memsys/bad-battery.jpg

kan iemand mij iets vertellen over dit batterijtje ? en of deze te vervangen is door een standaard 3v lithium cell ?
ik heb het bord nog niet getest omdat ik niet zeker ben of ik dit schade kan veroorzaken
ik zelf heb amper kennis van elektronica en ik heb dus zelf geen gereedschap voor dit soort zaken ;( ik ken wel iemand die de kennis en apparatuur heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:09

Thandor

SilverStreak

Een bekend kwaaltje! Al die Ni/Cd batterijen gaan na een jaar of tien lekken. Hetgeen wat er bij vrij komt eet het moederbord na verloop van tijd simpelweg op. Wat je het beste kunt doen is de batterij zo snel mogelijk verwijderen en het zaakje schoonmaken. Dit laatste heb ik laatst nog gedaan met behulp van azijn en wattenstaafjes. Zorg er in ieder geval voor dat de aanslag goed weg is.

In het verleden heb ik hier een topic over gemaakt: Ni/Cd batterij op moederbord lekt. Wellicht interessant om te lezen. Wil je meer informatie? Google even naar '3/V60R leaking', 'battery leaking amiga' of 'leaking nicd battery'.

Het valt mij trouwens wel op dat jouw batterij de helft kleiner is dan normaal maar ik verwacht eigenlijk niet dat de specificaties anders zijn. Check het in ieder geval even na door informatie over de batterij op te zoeken.

Het vervangen heb ik ooit wel eens gedaan. Je zou er dan in principe weer een lange tijd tegenaan kunnen (10 jaar, dan gaan ze weer lekken). Bij mij pakte het echter anders uit en begon het al veel eerder, namelijk na ongeveer een jaar, te lekken. Sindsdien heb ik besloten om de machines zonder batterij te laten draaien. Dan maar een keer de datum/tijd handmatig instellen ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Deze zijn vast gesoldeerd. Als het goed is moet Conrad of de betere electro zaak deze wel hebben.

Meestal zijn dit 3,6V NiCd accu's (oplaadbaar dus), geen batterijen dacht ik. Iemand die dit kan bevestigen? :)

Ah, ik ben weer eens te laat. :P

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 10-10-2008 22:00 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:09

Thandor

SilverStreak

Ik heb trouwens ooit eens een DM ontvangen naar aanleiding van mijn topic over de lekkende batterijen. Daar staat het het één en het ander aan informatie in. Even een kleine samenvatting:
De batterij (of accu, geen idee :P) die de mede-Tweaker ook voor mij besteld had kwam hier vandaan. Deze zou je zo kunnen installeren zonder modificaties aan het circuit op het moederbord.

Je kunt ook lithium knoopcellen gebruiken maar dit vereist een modificatie aan het moederbord. Dit heb ik niet gedaan dus ik kan je hier geen hands-on ervaringen over vertellen. Achter deze link kun je in ieder geval een documentje downloaden (de .LHA kun je uitpakken met bv. WinRAR) met een beschrijving over de modificatie. Het schijnt dat je een diode moet plaatsen tussen het moederbord en de batterij.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T0kTCQbr4aQ2wARcPQmL2XPV/full.jpg

Let trouwens op dat je het zaakje altijd goed schoonmaakt. Als er wat achterblijft kan het na verloop van tijd gewoon verder gaan met 'eten'.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Als ik jou was zou ik sowieso gelijk beginnen met de batterij te verwijderen en de print schoon te maken voordat de schade onherstelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23
Thandor schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 22:11:
Ik heb trouwens ooit eens een DM ontvangen naar aanleiding van mijn topic over de lekkende batterijen. Daar staat het het één en het ander aan informatie in. Even een kleine samenvatting:
De batterij (of accu, geen idee :P) die de mede-Tweaker ook voor mij besteld had kwam hier vandaan. Deze zou je zo kunnen installeren zonder modificaties aan het circuit op het moederbord.

Je kunt ook lithium knoopcellen gebruiken maar dit vereist een modificatie aan het moederbord. Dit heb ik niet gedaan dus ik kan je hier geen hands-on ervaringen over vertellen. Achter deze link kun je in ieder geval een documentje downloaden (de .LHA kun je uitpakken met bv. WinRAR) met een beschrijving over de modificatie. Het schijnt dat je een diode moet plaatsen tussen het moederbord en de batterij.
[afbeelding]

Let trouwens op dat je het zaakje altijd goed schoonmaakt. Als er wat achterblijft kan het na verloop van tijd gewoon verder gaan met 'eten'.
Die diode is om te voorkomen dat de batterij opgeladen wordt. Een lithium batterij proberen op te laden is volgens mij vragen om een explosie. Dat zou ik persoonlijk niet laten afhangen van een diode, want als die stuk gaat, kan ie in geleiding raken. Een 486 bordje moet je toch wel gratis aan kunnen komen overigens? Ik heb er laatst 3 weggegooid...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
neen helaas niet nee ik werk aan een project waarvoor ik een zeer specifiek moederbord voor nodig heb :/

btw kan je er dan ook 3 1,2v oplaadbare batterijen in een houdertje aan solderen ?
ehh ja ik ben een elektronica newbie

EDIT: ik heb nu het batterijtje voorzichtig afgeknipt en het gebied om het batterijtje zorvuldig schoon gemaakt met gedenatureerde alcohol op wattenstaafjes voorzover ik kon zien zat er geen prut op maar ja better safe then sorry

EDIT-2: ik heb gezien dat een pinnetje van het bios verbogen is en dus niet in de socket zit :| dat word dus voorzichtig de chip eruit halen en recht buigen

[ Voor 47% gewijzigd door memsys op 11-10-2008 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Ik zou gewoon een knoopcel erop gooien als ik jouw was, op de manier die Thandor aanwijst. Die dingen gaan normaal gesproken eens in de zoveel jaar pas leeg en als ze leeg zijn, is het een kwestie van batterijtje eruit, nieuwe erin en klaar. Geen gezeur meer dus. Als je dan toch gaan solderen, doe het dan goed ;)

Knoopcelhouders kosten bij Conrad nog geen euro (klik), een CR2025 knoopcel batterij nog geen 3 euro (klik) en een diode kost ook geen drol (klik). Voor €5,- klussen dus. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Bitage op 11-10-2008 22:44 . Reden: Linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik weet niet of het erg is maar bij een normale diode verlaag je het voltage wel met 0,7 Volt aangezien dat de drempel spanning is. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 21:50

CDAAbeltje

Cool Down !

-The_Mask- schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 18:29:
Ik weet niet of het erg is maar bij een normale diode verlaag je het voltage wel met 0,7 Volt aangezien dat de drempel spanning is. :)
Daar heb je gelijk aan. Maar of het de goede oplossing is de vraag... :)

@ memsys,

Je zegt dat je het batterij'tje al van het mobo hebt gehaald ? Ik durf je haast te zeggen dat de betere electroboer, hier toevallig op de hoek, je precies kan vertellen wat voor specificaties en waardes dit kleine vriendje heeft. Anders kan ik het op stage wel eens vragen aan 1 van die oude rotten :P Misschien zit er zelfs nog wel zo'n vriendje op oude uitontwikkelde producten en proto's ervan.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 01:06
tsjah heb je er garantie op >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
ik heb nog 4 l2 dip cache liggen dat uit een zelfde soort bord komt kan ik die er gewoon bij de 4 prikken die er al inzit ?

het zijn wel 2 verschillende soorten chips die ik er bij wil prikken gebruikt de hele socket maar de 4 die er al in zitten hebben 4 pinnetjes minder

[ Voor 38% gewijzigd door memsys op 15-10-2008 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
bumb

voor het geval dat ik mijn topic niet mag bumpen ik heb gekeken of je aan bepaalde regels moet voor doen maar heb deze niet kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Het helpt al als je de type nummers van de huidige chips en de nieuwe chips even plaatst.

Het verschil in pinnen hoeft niet te zeggen dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

memsys schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 03:41:
bumb

voor het geval dat ik mijn topic niet mag bumpen ik heb gekeken of je aan bepaalde regels moet voor doen maar heb deze niet kunnen vinden
Hier kan je de regels vinden die je zocht. Hier word het topic kicken genoemt en staat 24 uur voor, binnen die tijd mag je hem niet omhoog kicken. ;)

Het algemeen beleid #nietopprijs

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
de 4 chips die er inzitten zijn :
maker :umc
aantal pinnen : 28
type nummer op chip :
UM61256FK-15
9525S
R42841

en een chip die direct naast de cpu zit ik neem aan dat dit een soort van controller chip is
maker : ?
type nummer :
W24129AK-15
95220

de chips die ik nog heb liggen
maker : umc
aantal pinnen : 32
type nummer :
UM61512AK-15
9519L
N10646

zou wel fijn zijn als ik deze er gewoon bij kan plaatsen

[ Voor 7% gewijzigd door memsys op 25-10-2008 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
ok ik heb geprobeerd het model te bepalen op deze site
op het bord stond 486spm m103

ik denk dat het een van deze 3 is
onder andere vanwege de jumper layout die zover ik heb kunnen zien het zelfde is

CHAINTECH COMPUTER COMPANY, LTD 486SPM
CHAINTECH COMPUTER COMPANY, LTD. 4SPM.3/4SPM5.1
CHAINTECH COMPUTER COMPANY, LTD. 4SPM5.2

ik kan niet verder uit deze 3 komen omdat ze alle 3 bijna het zelfde zijn
de middelste lijkt het meeste omdat deze cn2 tm 5 heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de chips lijken mij 256bit ( 32K ) en 512bit ( 64K ) versies?

ik heb geen idee als deze door elkaar te gebruiken zijn.. anders zou ik ze vervangen voor de 512K versies

hoewel... 256bit chips.. 4x is maar 128KB? ;)

je hebt dus waarschijnlijk de volgende configuratie?

128KB (4) 32K x 8 NONE (1) 8K x 8

de 8K x 8 kan helaas niet meer dan 128KB aansturen...

heb je t geluk dat er een 32K x 8 op zit dan kan je iig tot 512KB cache komen mits je de juiste chips hebt natuurlijk ;)

als je een 64K x 8 kan vinden en 128KB cache chips hebt kan je zelfs 1MB cache er op plakken ;)

[ Voor 59% gewijzigd door SMSfreakie op 31-10-2008 09:47 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
oke bedankt maare ik kan het niet helemaal volgen...

oh en ik heb nog een cache controller chip

type nummer :
W24129AK-15
95190

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
memsys schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:31:
oke bedankt maare ik kan het niet helemaal volgen...

oh en ik heb nog een cache controller chip

type nummer :
W24129AK-15
95190
W24129AK-15 (Winbond) - 16K X 8 HIGH-SPEED CMOS STATIC RAM

heb je daar genoeg aan? :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
ehh nee sorry zou je het newbie stijl uit kunnen leggen ?

goh wat voel ik me nu dom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:47
wow een 486 MB kopen?? Mag hopen dat je er niet teveel voor betaald hebt ;)

Die accu is waarschijnlijk een 3,6V NiCad (je ziet de 3 cellen van 1,2V zitten nl), werd ook veel gebruikt in oude tv's voor kanaalopslag. Meeste elektroboeren kunnen die wel leveren, zie bv http://www.display.nl/Bat...rij-NiMH-accu/3V150R.html moch je het low cost en snel willen doen: pak gewoon 3 nicad penlites ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memsys
hehe nee het verzenden koste meer dan het bord zelf 8)7
en ik was al iets van plan met 3 penlites
Pagina: 1