Beste GoT'ters, ik heb hier een moederbord liggen welke ik een aantal jaren niet gebruikt heb. Ze heeft netjes in de verpakking in de kast gelegen.
Nu had ik het idee om het systeem op te bouwen. Ik zag dat het batterijtje die behoorlijk aan het lekken was. Ook zijn andere onderdelen die er rond omheen liggen aangetast:

De lekkende batterij en de groene corrosie
Ik heb een voeding aangesloten en een videokaart ingeprikt. Systeem opgestart en er leek niets aan de hand te zijn. Ik kon dus prima in het BIOS komen zonder dat 'ie crashed.
Ik heb nog een foto :

Klikbaar voor de grote versie
Specs :
386 moederbord van onbekende fabrikant. (PCB stamt uit 52'ste week van 1991)
Am386™ DX/DXL-33
IIT 4C87DLC-40 Co processor
Varta Ni/Cd Batterij (3/V60R - 3,6V 60mAh - 14h 6mA - 111)
Toch lijkt mij dit niet echt goed (Goh
) en ik zou graag willen weten :
• ]Hoe dit komt/Waarom dit gebeurt ?
• Wat kan ik er aandoen ?
• Hoe kan ik het verwijderen/schoonmaken ?
• Is het schadelijk voor de hardware ?*
[edit]*
De batterij is er inmiddels af. Ik zie dat er al een flink aantal 'banen' op het moederboard aangetast zijn. En flink ook
Nu had ik het idee om het systeem op te bouwen. Ik zag dat het batterijtje die behoorlijk aan het lekken was. Ook zijn andere onderdelen die er rond omheen liggen aangetast:

De lekkende batterij en de groene corrosie
Ik heb een voeding aangesloten en een videokaart ingeprikt. Systeem opgestart en er leek niets aan de hand te zijn. Ik kon dus prima in het BIOS komen zonder dat 'ie crashed.
Ik heb nog een foto :

Klikbaar voor de grote versie
Specs :
386 moederbord van onbekende fabrikant. (PCB stamt uit 52'ste week van 1991)
Am386™ DX/DXL-33
IIT 4C87DLC-40 Co processor
Varta Ni/Cd Batterij (3/V60R - 3,6V 60mAh - 14h 6mA - 111)
Toch lijkt mij dit niet echt goed (Goh
• ]Hoe dit komt/Waarom dit gebeurt ?
• Wat kan ik er aandoen ?
• Hoe kan ik het verwijderen/schoonmaken ?
• Is het schadelijk voor de hardware ?*
[edit]*
Die batterij gaat er dus af. Volgens mij heb ik behoorlijk veel geluk dat het moederbord nog werktIf the battery is cylindrical (usually blue), soldered to motherboard, and is leaking, it must be removed. The ooze will eat the traces on the motherboard and ruin it. Never attempt to unsolder one of these batteries (or any battery). They can explode. I carefully twist them off with piers and clean-up the remains with a small pair of diagonal cutters. Plugging a battery in backwards can damage the CMOS on some motherboards.

De batterij is er inmiddels af. Ik zie dat er al een flink aantal 'banen' op het moederboard aangetast zijn. En flink ook

[ Voor 26% gewijzigd door Thandor op 03-07-2005 14:53 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.