Ni/Cd batterij op moederbord lekt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:15

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Beste GoT'ters, ik heb hier een moederbord liggen welke ik een aantal jaren niet gebruikt heb. Ze heeft netjes in de verpakking in de kast gelegen.

Nu had ik het idee om het systeem op te bouwen. Ik zag dat het batterijtje die behoorlijk aan het lekken was. Ook zijn andere onderdelen die er rond omheen liggen aangetast:
Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/2420/batterylq5ss.jpg
De lekkende batterij en de groene corrosie

Ik heb een voeding aangesloten en een videokaart ingeprikt. Systeem opgestart en er leek niets aan de hand te zijn. Ik kon dus prima in het BIOS komen zonder dat 'ie crashed.

Ik heb nog een foto :
Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/3089/leaking3xw.th.jpg
Klikbaar voor de grote versie :)

Specs :
386 moederbord van onbekende fabrikant. (PCB stamt uit 52'ste week van 1991)
Am386™ DX/DXL-33
IIT 4C87DLC-40 Co processor
Varta Ni/Cd Batterij (3/V60R - 3,6V 60mAh - 14h 6mA - 111)

Toch lijkt mij dit niet echt goed (Goh ;)) en ik zou graag willen weten :
• ]Hoe dit komt/Waarom dit gebeurt ?
• Wat kan ik er aandoen ?
• Hoe kan ik het verwijderen/schoonmaken ?
• Is het schadelijk voor de hardware ?*

[edit]*
If the battery is cylindrical (usually blue), soldered to motherboard, and is leaking, it must be removed. The ooze will eat the traces on the motherboard and ruin it. Never attempt to unsolder one of these batteries (or any battery). They can explode. I carefully twist them off with piers and clean-up the remains with a small pair of diagonal cutters. Plugging a battery in backwards can damage the CMOS on some motherboards.
Die batterij gaat er dus af. Volgens mij heb ik behoorlijk veel geluk dat het moederbord nog werkt :X
De batterij is er inmiddels af. Ik zie dat er al een flink aantal 'banen' op het moederboard aangetast zijn. En flink ook :/

[ Voor 26% gewijzigd door Thandor op 03-07-2005 14:53 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:13

The Third Man

The Third Jellyfish

Hmm ik vraag het me af of dat bordt het überhaupt 14 jaar na fabricagedatum nog doet, laat staan of het de moeite waard is om hem te repareren. Dat bordje heb ik erg veel gezien (ook met de AMD 40 MHz 386).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom niet? Als er alleen een defecte, lekkende batterij op zit en de corrosie heeft de rest nog niet aangevreten, dan goede kans dat het nog werkt. En of het het waard is? Zijn we Tweakers of niet? :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:13

The Third Man

The Third Jellyfish

dion_b schreef op zondag 03 juli 2005 @ 01:12:
Waarom niet? Als er alleen een defecte, lekkende batterij op zit en de corrosie heeft de rest nog niet aangevreten, dan goede kans dat het nog werkt. En of het het waard is? Zijn we Tweakers of niet? :z
Lol met al die MSI en Abit borden met brakke condensatoren in ons achterhoofd 8)7 Ach ja je hebt gelijk, een tweaker geeft niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hmm is juist heel leerzaam om mee te leren solderen, imo dan.

K8V met brakke condensatoren? Ik ken wel mensen die daardoor goed hebben leren solderen.

Ben wel benieuwd wat je met dat bordje in de praktijk nog wil (webservertje? ).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:15

Thandor

SilverStreak

Topicstarter
Het bord is al flink aangevreten. Het is een wonder dat het apparaat nog werkt.
De leeftijd maakt voor die hardware niet eens zoveel uit mits het goed gebruikt is (en de kwaliteit van de hardware ook goed is.)
Mijn Toshiba T3100 is ook al 19 jaar oud, werkt prima. Had laatst alleen een probleem maar dat is al weer verholpen. (Na 19 jaar is de LCC CPU door het warm/koud worden slecht contact gaan maken, een simpele 'reseat' deed wonderen ;))

Ik hoop dat ik dit bordje nog weer goed kan laten werken. De batterij is er inmiddels af en ik kan nog vrolijk in het BIOS komen. Het toetsenbord werkt dus nog prima. (Toetsenbord aansturing gaat snel kapot bij dit soort problemen, althans, dat heb ik gelezen)

Ik heb ook gelezen dat deze batterijen te vervangen waren met lithium batterijen. Ofwel de batterijen die in XT's en in huidige PC's veel voorkomen. Ik hoop ook dat het zo simpel op te lossen is.

Waarom de batterijen gaan lekken ?:
Waarschijnlijk doordat de batterijen niet zo'n lange levensduur hebben en dat ze niet gemaakt zijn voor langdurig opladen (als de PC dus aanstaat). Ook schijnt het zo te zijn dat de batterij, na een periode van rust, een flinke oplawaai krijgt als je de PC aanzet. De batterij is dan dus leeg en krijgt ineens een flinke lading stroom door zich heen en zal gaan lekken.

Nu heb ik meerdere moederborden die deze 'barrel-batterijen' gebruiken. Één daarvan is mijn 286 welke niet zo standaard is als alle andere 286'ers. Het is nl. een 20MHz model wat lang niet zo vaak voorkomt. Ik heb liever ook dat deze PC blijft werken omdat die 286 wat meer waarde voor mij heeft.

En als laatste, wat wil ik met deze Am386 gaan doen ?
Nostalgie & hobby ;). Ik ga 'm niet zozeer als server o.i.d. gebruiken want daar heb ik mijn AMD Athlon XP @ 2433+ voor :).

Nu moet ik alleen nog een goede en betrouwbare manier vinden om de aanslag te verwijderen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

[b][message=23713624,noline]Thandor schreef op zondag 03 juli 2005 @
Nu moet ik alleen nog een goede en betrouwbare manier vinden om de aanslag te verwijderen.
Met een oude tandenborstel, en contact spray, daarna pluisvrij doekje met alcohol...
En je kunt over wegen een laagje plastic spray aan te brengen van contact chemie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik heb vaak inderdaad een staalborstel+doekje+alcohol, maar vaak vernis ik het dan gewoon even. Is veel makkelijker dan dat plastic.

Zou hier volgens mij ook wel een goede optie zijn, lijkt me zo.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1