Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Eerst: ik weet dat er een ervaringen-topic is voor het kopen van een huis, maar met de huidige 'crisis' lijkt het me wel een eigen topic waard. Het volgende.

Ik sta op het punt een huis te kopen. Het gaat om een nieuwbouwappartement in Den Bosch, ter waarde van 190.000 euro. Via een kortingsregeling* koop ik het voor 171.000, maar dat is verder niet van belang. Stel, de markt zakt inderdaad in en ik wil over 5 jaar het huis verkopen. Ik krijg er dan 25.000 minder voor terug. Gaat de bank mij nog een grotere hypotheek verstrekken voor mijn nieuwe huis? Ik zit tenslotte met een schuld van 25.000 euro.

*) BrabantWonen subsidieert de aankoop (10%) en deelt in de winst (of verlies, beide 15%).

[ Voor 3% gewijzigd door TheLunatic op 10-10-2008 07:58 ]

Mother, will they like this song?

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Het lijkt me dat je dan 25000 minder kunt financieren dan op grond van je inkomsten mogelijk zou zijn. Daarnaast is het de vraag wat ze gaan doen met het rentepercentage over die restschuld (niet gedekt door nieuwe woning) en met de HRA.
Ik verwacht niet dat het echt grote problemen zal opleveren, je zal op dat moment niet de enige zijn.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kijk goed naar wat je NU kunt betalen. Kun je dit huis redelijk makkelijk ophoesten ?
Kijk ook niet teveel naar wat je eventueel terugkrijgt van de belasting, probeer dit als extratje te zien. Probeer dus of je je huis kunt kopen zonder HRA (dus naar de bruto bedragen kijken). Zo ja, dan loop je vrij weinig risico.
Hoe het er over 5 jaar voorstaat weet natuurlijk niemand. De bank zal je, mits een vaste baan, best een hypotheek geven, maar als je nog 25.000 schuld hebt staan, kun je dus een huis van 25k minder kopen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Bruto kan ik het niet opbrengen, dan komt het op dik 900 euro voor alleen de hypotheek, da's voor niemand met een enkel modaal salaris haalbaar denk ik. Ik werk 'pas' 4 jaar, zit nog volop in de groei dus over 5 jaar kan ik het wel betalen, daar ga ik wel vanuit.

Mother, will they like this song?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

TheLunatic schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 08:28:
Bruto kan ik het niet opbrengen, dan komt het op dik 900 euro voor alleen de hypotheek
Ik zou zelf nooit een huis kopen als het bruto-bedrag niet op te hoesten is, maar dat is persoonlijk.

Kan je niet beter naar een goedkopere woning kijken? Die zullen er ook vast wel te koop staan. Overigens verwacht ik niet dat de huizenprijzen in dat prijssegment in elkaar zullen donderen.

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 10-10-2008 08:43 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
TheLunatic schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 07:58:
Eerst: ik weet dat er een ervaringen-topic is voor het kopen van een huis, maar met de huidige 'crisis' lijkt het me wel een eigen topic waard. Het volgende.

Ik sta op het punt een huis te kopen. Het gaat om een nieuwbouwappartement in Den Bosch, ter waarde van 190.000 euro. Via een kortingsregeling* koop ik het voor 171.000, maar dat is verder niet van belang. Stel, de markt zakt inderdaad in en ik wil over 5 jaar het huis verkopen. Ik krijg er dan 25.000 minder voor terug. Gaat de bank mij nog een grotere hypotheek verstrekken voor mijn nieuwe huis? Ik zit tenslotte met een schuld van 25.000 euro.

*) BrabantWonen subsidieert de aankoop (10%) en deelt in de winst (of verlies, beide 15%).
Een bank financiert typisch tot 125% van de executie waarde. Bij een verlies (waarom noemt men dit niet 'onderwaarde' eigenlijk?) op de verkoop van de eerste woning zou je het kunnen meefinancieren evt. maar het is direct al duidelijk dat daar maar heel weinig ruimte voor is en zeker niet om 25k op te vangen: ten eerste is de EW lager dan de koopprijs en ten tweede neemt de k.k. de financieringsruimte in.

De uitweg is eigen vermogen. In het geval van TS komt dat min of meer vanzelf en gratis en voor niks door de 10% korting. 19k korting waarvoor geen financiering nodig is! Daarnaast wordt ook nog eens het verliespercentage beperkt tot 85% van het reele verlies. 85% van 25k is 21k. Dat betekent dus dat een daling van 25k slechts tot een tekort leidt van 2k welke vast wel te sparen is of mee te financieren is onder de 125% EW van de nieuwe woning.

Bovenstaande kun je eenvoudig doorrekenen voor andere bedragen. In het algemeen geldt dat eigen vermogen opbouwen je flexibel maakt :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Zet je vaste maandelijkse uitgaven eens op een rijtje, dus hypotheek, auto, benzine, verzekeringen, gas/water/electra, gemeentelijke belastingen, eten, uitgaan, vaste abo's op whatever je hobbies zijn, kabel, internet. Neem de bedragen allemaal een beetje ruim.

Als je dan een paar honderd per maand overhoud, zou ik het huis gewoon kopen, en me niet te gek laten maken door het nieuws van de afgelopen week. Sowieso zijn de kosten bij nieuwbouw een stuk lager (v.o.n. in plaats van k.k.)

Probeer daarna zo'n 200-300 euro/maand te sparen, bv. door het bedrag van je voorlopige teruggave gewoon op een spaarrekening te zetten maandelijks (automatische overboeking). Als je dat 5 jaar lang doet heb je 15k + rente. En whatever je na het sparen nog overhoud, kun je uitgeven aan leuke dingen.

Wat Rukapul zegt klopt ook: door de "korting" van de gemeente is je huis meer waard (executiewaarde) dan je er voor betaalt, dus het risico is nog een stuk kleiner dan normaal.

Kortom: als je het kunt betalen zonder elke maand de laatste stuiver om te draaien, zou ik het gewoon doen.
Pagina: 1