Utopist schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:57:
[...]
En?
Ik zat zelf ook al een beetje te kijken richting deze muis, ipv de MX Revolution. Ze zijn toch beiden zo goed al hetzelfde? Of vergis ik me? Ik wilde eerst voor de MX Revolution gaan tot een vriend van me zei dat er ook nog die MX1100 was. Als het enige verschil dat duim "wieltje" is itt 2 knoppen, prefereer ik de knoppen ivm slijtvastheid.
Heb hem donderdag binnengekregen (MX1100R dus) en aangezien ik een bruiloft had nog niet erg veel mee kunnen "muizen". Heb hem ook nog niet helemaal goed ingesteld met die logitech software. Op het eerste gezicht is er met de software weinig mis. Je kunt alle knoppen goed instellen naar mijn idee. Maar op dit punt zal ik na wat proberen nog wel even terugkomen.
De muis zelf. Ja die ligt echt heerlijk in de hand. Heb hiervoor een MX1000 gehad (de voorloper hiervan) en deze ligt toch weer wat fijner in je hand. Die "vliegwiel" functie werkt wel geinig en heeft ook wel een robuuste indruk op mij gemaakt. De zijkanten van de muis zijn van een soort rubber, wat prettig aanvoelt. Aan de linkerkant heb je in dat rubber een onzichtbare knop zitten (waarmee ik Exposé activeer). Dit werkt ongeveer hetzelfde als op de mighty mouse, maar deze voelt wel echt als een knop als je hem indrukt (je hoort het ook). Vind ik een voordeel want ik had soms nog wel eens last dat ik per ongeluk Exposé activeerde als ik wat harder in de mighty mouse kneep.
Aan de linkerzijkant zitten ook twee "volgende" en "vorige" knoppen. Deze zitten naar mijn idee niet helemaal op de goede plek. Moet mijn hand toch iets verschuiven om die goed te kunnen bedienen. Misschien moet ik daar even aan wennen. Bovenop de muis zit een + en - knop om de gevoeligheid aan te passen. Dit lijkt goed werken, maar gaat in redelijk grote stappen. Moet nog even uitzoeken hoe het wat genuanceerder kan (en of dit kan). Scrollwiel is prima. Ook horizontaal scrollen is mogelijk, maar dat gaat net wat minder lekker dan bij de mighty mouse. Je kan hiermee natuurlijk ook niet diagonaal scrollen. Voordeel is wel dat vuil dit wieltje niet aantast (gezien mijn eerdere ervaring met de MX1000).
Over de batterijduur kan ik nog weinig zeggen. Er zit dus een accu in van 2100mAh. Deze zat bij levering half vol dus ik ben nog steeds bezig met die cycle. Om de muis op te laden zit er een USB kabel bij. Dit vind ik veel handiger dan een dock. Ten eerste heb je geen extra stopcontact nodig (zoals bij de MX1000 het geval was) en is het een kabel minder (geen stroomkabel). Daarnaast geen lelijk dock op je bureau en kan je je kabeltje opruimen als je muis vol is waardoor je op dat moment ECHT een draadloze muis hebt. Hoe lang het opladen duurt weet ik dus nog niet.
De ontvanger is vrij klein. Ik heb hem in de rechterpoort van mijn keyboard gestoken en dan steekt hij ongeveer 1,5 cm uit. Dit vind ik geen probleem. Het ding is zwart en heeft de dimensies van een USB poort (dus even hoog en even breed). Je kunt dit ding natuurlijk ook achterin je iMac steken om hem helemaal niet te zien (of in een hubje ofzo).
Wat mij wel opviel: de muis werd geleverd in een klein wit kartonnen (slap) doosje. Hier zaten alle benodigdheden in, maar ik heb in de winkel de verpakking van de MX1100 gezien (die dus niet oplaadbaar is) en dat is gewoon zo'n nette blister. Op zich vind ik dat geen probleem omdat je die blister toch kapot knipt en weggooit, maar het viel me wel op. Bij nadere inspectie bleek dus dat dit een "business" muis is van Logitech en dat deze blijkbaar in dit soort verpakkingen worden geleverd.
Verder nog belangrijk punt: Er staat nergens vermeld dat deze muis compatible is met OSX (niet op de website, niet in de handleiding en niet op de verpakking (designed for vista

), maar het werkt dus gewoon wel prima! Ik had de gok genomen omdat op de site wordt vermeld dat de MX1100 wel compatible is. Het leek me niet dat deze dan niet zou werken en dat is dus ook niet zo!