Na enige tijd afwezigheid toch nog even een paar reacties:
Er zijn wat misverstanden over het gliden denk ik.
Als ze echt steeds tijdens de motor uitgedaan hadden (technisch gezien), dan hadden ze nog zuiniger kunnen rijden door dat niet te doen. Want elke keer dat je de motor uitzet, verlies je snelheid.
Normaal gesproken wel. Maar wat is de ellende, als je de motor de hele tijd aanzet ga je steeds sneller rijden als je weinig lucht+rolweerstand hebt. Ga je steeds sneller rijden, dan koelt de motor steeds sneller af; een kwestie van luchtkoeling. Echter, de 'zuinigheid' van deze motor is gebaseerd op het warm blijven van de motor, vandaar de dikke isolatie. Dus moet je niet te hard gaan rijden, dus moet je niet teveel gas geven.
En je hebt een heel nauwkeurig gaspedaal nodig om de kracht van de motor exact gelijk te krijgen aan de weerstand. Dat had men kennelijk niet, vandaar de keuze om steeds een dotje gas te geven en uit te rollen.
Wie ooit eens met een bevroren carburateur heeft gestaan (ondergetekende wel) weet dat als je even stil gaat staan met de auto, de carburateur dan weer opwarmt en je verder kan rijden. Volgens mij ook omdat je als de motor veel toeren maakt meer lucht aanzuigt; dus dat moet je beperken.
Dan waarom we nog steeds geen zuinige auto's hebben, daar zijn ruwweg twee redenen voor:
1) Vraag en aanbod. Zo'n 50% van de
nieuwe auto's word gekocht door wagenparkbeheerders die zelf de benzine niet hoeven te betalen in rijke Westerse landen; dus is er weinig vraag naar zuinige auto's. Bron weet ik niet meer, maar is wel falsifieerbaar denk ik.
2) Winstmarges. Des te meer staal de autofabrikant verkoopt, des te meer winst. Een VW Touareg brengt dus veel meer op dan een Lupo 3L; vooral aangezien de tweede ook hoge kosten voor 'schaarse' techniek had. Schaars wil zeggen: Niet op zeer grote massaschaal geproduceerd.
Over innovatiedrift van autofabrikanten:
Het zijn - en dat weten weinig mensen - de regering uit de VS + de autofabrikanten uit de VS geweest die de zuinigere auto's voorstelden en steunden tijdens de oliecrisis uit de jaren '70. Daarom gingen de autofabrikanten daar als een gek onderzoek doen naar zuinigere auto's. Vandaar waarschijnlijk ook het Shell-projectje. Daarna daalde de olieprijs, en het plan ging in de VS in de ijskast. De Japanners hadden dat biljkbaar niet door. Die zijn zich het apezuur geschrokken en waren bang achter te gaan lopen op de Amerikanen qua techniek voor zuinige auto's.
Vandaar dat ze in een wanhoopspoging niet achterop te raken ook als een gek gingen investeren in zuinigere auto's; uiteindelijk resulterend in de hybride Toyota / Honda.
Was de financiële crisis niet gekomen, hadden de Amerikanen nu wederom hetzelfde gedaan als dat ze in de jaren '70 deden. Bron ben ik wederom vergeten.
Over algen: Wie recentelijk wederom naar de VPRO-docu's heeft gekeken, zag - ik geloof meneer Scheer van de SPD - vertellen dat op akkers als die zoals er vele in Duitsland zijn - met zonne-energie 50x zoveel energie 'geoogst' kan worden als met bio-brandstoffen. Gewassen voor bio-branfstoffen moeten immers nog bewerkt worden en hebben voeding nodig; afgezien van dat de meeste gewassen ook nog ziek kunnen worden; doodgaan e.d. Dus algen moeten 50x zoveel opbrengen als andere bio-gewassen (mais e.d.) om met zonne-energie te kunnen concurreren in landen waar de zon niet zoveel schijnt.
Dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. Volgens mij is de enige reden dat er met algen wordt gewerkt dat het mogelijk ietsje goedkoper is dan aanschaf van duizenden PV-cellen en dat het gesubsidieerd wordt.
PV-productie wordt echter zéér snel opgeschaald, het is dé nieuwe melkkoe van Silicon Valley. Ooit was een Pentium 90 ook duur en geavanceerd moet je maar denken; Sillicon Valley heeft een aardig kosten-verlagende ervaring wat dat betreft, en de docu voorspelde dat dat ook voor PV / CSP ging gebeuren.
Allicht was de mening van het SPD-lid gekleurd daar Duitsland veel heeft geïnvesteerd in zonne-energie; maar in de praktijk blijkt steeds meer dat het allemaal in de praktijk gerealiseerd kan worden.
Over de effectiviteit van waterstof:
Als je er goedkoop aan kan komen maakt dat helemaal niets uit. Lucht is ook minder effectief voor koeling van een CPU als water. Maar lucht is voor iedereen in overvloed gratis beschikbaar, dus wat maakt effectiviteit dan nog uit? Als je bijna gratis aan waterstof in overvloed kan komen; wat maakt het uit dat er 99% 'verloren' gaat? Dat is echter nu nog niet het geval, maar in Dubai wordt daaraan gewerkt; wederom volgens de VPRO docu. Men had drijvende zonnecellen bedacht die uit zeewater waterstof wonnen. Allicht is die docu al een paar maanden oud en liggen de investeringen in Dubai nu stil; maar het kan allemaal als je maar wilt en investeert.
Dan nog over waarom 'natuurkundig' auto's niet 1 op 150 naar Moskou kunnen rijden:
Dat zou komen door 'optrekken' en 'stoppen' en daarmee gepaard gaan F=m*v.
Dat dit net zo natuurkundig onzin is bewijzen juist de Prius en anderen en zelfs in de praktijk ; want door te stellen dat dit verbruik onmogelijk is ga je er gelijk vanuit dat al die energie die gaat zitten in versnelling bij het remmen verloren gaat. Stel dat je alle versnellingsenergie terug kan winnen bij het vertragen, wat praktisch helaas niet kan, dan maakt het niets uit hoe vaak je optrekt en stopt. Kan je dat allemaal terugwinnen, dan hoef je alleen nog de weerstand te overkomen, net zoals deze record-Opel deed.
Dus theoretisch natuurkundig is het prima mogelijk met zoveel stoppen en starten met dat verbruik in Moskou te komen; maar de technologie is er nog niet. Vandaar de vliegwiel / perslucht experimenten.
Over rolweerstand is ook nog een hoop te vertellen:
Coëfficient x normaalkracht | normaalkracht = gewicht
geld vooral in theorie. In praktijk worden lagers warm, verandert de viscositeit van de smering, zet het metaal van de lagers uit, slijten ze anders bij verschillende snelheden en ga maar door. Ik heb hier niet zo veel kaas van gegeten, behalve dat ik kan vertellen dat het complex is (zie de formules in het 'grote' SKF-lagerboek, wie dat beheerst kan leuk verdienen).
Wat wel overeind blijft is dat als een auto twee keer zo zwaar is hij twee keer zoveel rolweerstand heeft.
Dat kan je theoretisch ondervangen door de banden twee keer zo hard op te pompen, maar als ze dan in de praktijk knallen heb je daar niets aan en heb je een limiet bereikt. 18 bar is volgens mij ongeveer wel zo'n limiet voor rubberen luchtbanden. Dan moet je dus je auto lichter maken om minder rolweerstand te verkrijgen.