• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:33
Voor mijn buurman ben ik zijn pc aan het repareren. Nu ben ik erachter gekomen dat sowieso een aantal pinnen van zijn CPU verbogen waren. Op 1 na, deze is afgebroken, staan ze allemaal weer op hun oude positie zodat de CPU weer in de 478-Pin Socket past.

De pin die is afgebroken bevindt zich op de hoek die recht boven de inkeping van de CPU zit. Uit Intel design papieren heb ik de volgende informatie gehaald, alleen snap ik er maar weinig van.

Pin = AF1 (zie pagina 21 pdf document)
In chain 19 is het een DC Endpoints at Socket Hi en in chain 50 een DC Endpoints at Socket Low.

Overige informatie:
CPU type: Intel® Pentium® 4 Processors 2.80 GHz
Een andere PC met deze CPU start op en je kan dan ook gewoon in het BIOS komen, aangezien het een test PC is stond er nog geen OS op.

Vragen:
- Hoe ernstig is het missen van deze pin?
- Wat is een Chain? (in combinatie met pinout en DC Endpoints at Socket)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Een chain is een ketting ;)

Maak eens een pic er van? :) Verder: IHS removing/reattaching

• Trubo
De link naar de uitleg over pinnetjes en de geleidende lijm (Bison Electro zilverlijm) kan zeker voor een doorbraak zorgen. Nu nog even een donor pin van een vergelijkbare CPU halen en lijmen maar.

Foto zal ik later in de avond bijvoegen in de first post.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb ooit een Pentium 166MHz MMX gemaakt door op de plek van 3 missende pinnen in de socket op het moederbord 3 afgeknipte spelden te stoppen met de speldenknopjes liggend op de socket en de pinnetjes in de gaatjes zeg maar. De knopjes maakten precies contact met de afgebroken stukjes en de processor heeft ons een jaar of 2 stabiele diensten verleend. Met zo`n oude socket478 moet dat ook best lukken if all else fails, of het werkt is een tweede.

De processor `werkt` in ieder geval op een ander pc, heb je al geprobeerd met deze processor in het systeem van je buurman te booten ? Als die met de processor niet boot dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als het goed werkt, dan is het toch okee? Of zeg ik nu iets heel doms ;)

Hoop dat de CPU in z'n eigen pc wel werkt, scheelt een hoop gerommel.

• Nic
  • Laatst online: 08:51

Nic

Vrij

Je gebruikt de verkeerde documentatie: die geeft geen uitleg over wat de pinnetjes doen, maar hoe je'm moet doormeten.

De juiste docs, volgens mij:
ftp://download.intel.com/...um4/datashts/24988703.pdf
Op pagina 58 staat pinnetje AF1 genoemd als een van de vele (181 lees ik...) VSS-pinnetjes (0-lijn/ground van de voeding). Daar kan 'ie er best eentje van missen. ;)
Ik zou dus niet beginnen aan het repareren van het pinnetje. Lekker laten zitten als 'ie werkt :)

• Trubo
KneoK schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:20:
Ik heb ooit een Pentium 166MHz MMX gemaakt door op de plek van 3 missende pinnen in de socket op het moederbord 3 afgeknipte spelden te stoppen met de speldenknopjes liggend op de socket en de pinnetjes in de gaatjes zeg maar. De knopjes maakten precies contact met de afgebroken stukjes en de processor heeft ons een jaar of 2 stabiele diensten verleend. Met zo`n oude socket478 moet dat ook best lukken if all else fails, of het werkt is een tweede.
Lijkt me een goede tip, maar het zou best kunnen zijn dat de speldenkop alsnog te groot is en andere pinnetjes raakt.
De processor `werkt` in ieder geval op een ander pc, heb je al geprobeerd met deze processor in het systeem van je buurman te booten ? Als die met de processor niet boot dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand.
Hoef ik niet te proberen, moederbord is stuk.

Dit is ook tevens de achterliggende reden dat de CPU verbogen pinnetjes had. Bij het eraf halen van de CPU, door iemand met weinig verstand van PC hardware, bleef de CPU op de cooler plakken en is ook zo terug gezet 8)7 !
dsltv schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 15:33:
Je gebruikt de verkeerde documentatie: die geeft geen uitleg over wat de pinnetjes doen, maar hoe je'm moet doormeten.

De juiste docs, volgens mij:
ftp://download.intel.com/...um4/datashts/24988703.pdf
Op pagina 58 staat pinnetje AF1 genoemd als een van de vele (181 lees ik...) VSS-pinnetjes (0-lijn/ground van de voeding). Daar kan 'ie er best eentje van missen. ;)
Ik zou dus niet beginnen aan het repareren van het pinnetje. Lekker laten zitten als 'ie werkt :)
Dit was informatie waar naar opzoek was! Ik hoopte ook op dat het een VSS-pinnetje (ground) was :)
Wat handig van Intel dat ze die daar hebben geplaatst O-)
Pagina: 1