• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:01
Ik heb afgelopen zondag een wedstrijd stijldansen gedaan en een aantal mooie foto's gemaakt. Hiervan zijn een aantal een beetje te veel bewogen. (moeie armen van het dansen en dan een sigma 70-200 APO EX vasthouden is niet goed.)

Ik heb hier twee voorbeelden. Hoe kan je nu met photoshop hier toch een duidelijk en wat scherper plaatje van maken?
Wellicht een goed idee voor een tutorial?
Afbeeldingslocatie: http://www.mydancepictures.nl/GoT/IMG_0726_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mydancepictures.nl/GoT/IMG_0810_thumb.jpg

Je hebt wel allerlei sharpen filters, maar ik krijg daar vooral te scherpe randen mee en/of heel korrelige platen.
Iemand die hier wat professionelere tips wil geven?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Figuur opknippen in een aantal rechthoeken in overlappende layers, Smart Sharpen -> Motion Blur -> en (ver Inzoomen) dan goede hoek kiezen en pixel afstanden uitproberen voor elke gedeelte van de foto. Daarna alles samenvoegen, en half transparant op origineel aanbrengen.

[ Voor 14% gewijzigd door djexplo op 07-10-2008 00:25 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Toevallig de wedstrijd in geldrop? ;)

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
en je kan nog een eind komen met het volgende:
  • Dupliceer je foto in een nieuwe laag
  • Filter -> High Pass (waarde tussen 0 en 3,5)
  • Dan bij die laag blendingoptions -> Overlay
beetje variëren met de high pass waarde en kijken wat je er van vind :)

• Paultje3181
fooker schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 00:08:
Toevallig de wedstrijd in geldrop? ;)
Jep, die ja. Heb 1000+ foto's geschoten, ben nu aan het selecteren wat een beetje leuk is. Is wel erg veel werk...
Was op zich wel leuke wedstrijd.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
White schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 00:13:
en je kan nog een eind komen met het volgende:
  • Dupliceer je foto in een nieuwe laag
  • Filter -> High Pass (waarde tussen 0 en 3,5)
  • Dan bij die laag blendingoptions -> Overlay
beetje variëren met de high pass waarde en kijken wat je er van vind :)
Even uitgeprobeerd werkt idd wel aardig, lijkt me een heel handige optie voor deze fotograaf want dit kan je voor 1 foto doen en dan zo op 1000 foto's toepassen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• BugBoy
  • Laatst online: 20-01 22:26
Ik denk niet dat je met Photoshop nog een acceptabel resultaat weet te behalen. Ook denk ik niet dat het probleem in je armen zit, maar meer in de belichting. Je zit op 1/15s en de kans is veel groter dat de beweging in de personen zat dan in jou. Op 200mm en 1/15s belichting is vrijwel niet te doen. In dit soort situaties zijn er maar een paar opties:
  1. Gooi diafragma helemaal open en ISO omhoog. Beter een beetje ruis dan onscherpte. De 350D is niet super op ISO 1600, maar op 1/80s had je wat meer kans gehad.
  2. Koop een fatsoenlijke flitser en probeer in te flitsen. Met de interne flitser bereik je niet veel op 200mm, maar met een 430/580 had je het onderwerp wat meer kunnen bevriezen. De achtergrond was dan ook wat donkerder geworden wat in dit geval eerder een nadeel zou zijn dan een voordeel. Flitsen moet je wel leren, dus neem daar even de tijd voor.
  3. Gebruik een nog lichtsterkere lens (dat wordt een erg dure prime en lijkt me niet haalbaar). Het zal je ook niet de winst geven die je nodig hebt.
Ik snap dat je hier niet zo heel veel aan hebt voor deze foto's, maar wellicht dat je de volgende keer er betere platen uit haalt. Succes ermee!

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Paultje3181
BugBoy schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 00:23:
Ik denk niet dat je met Photoshop nog een acceptabel resultaat weet te behalen. Ook denk ik niet dat het probleem in je armen zit, maar meer in de belichting. Je zit op 1/15s en de kans is veel groter dat de beweging in de personen zat dan in jou. Op 200mm en 1/15s belichting is vrijwel niet te doen. In dit soort situaties zijn er maar een paar opties:
  1. Gooi diafragma helemaal open en ISO omhoog. Beter een beetje ruis dan onscherpte. De 350D is niet super op ISO 1600, maar op 1/80s had je wat meer kans gehad.
  2. Koop een fatsoenlijke flitser en probeer in te flitsen. Met de interne flitser bereik je niet veel op 200mm, maar met een 430/580 had je het onderwerp wat meer kunnen bevriezen. De achtergrond was dan ook wat donkerder geworden wat in dit geval eerder een nadeel zou zijn dan een voordeel. Flitsen moet je wel leren, dus neem daar even de tijd voor.
  3. Gebruik een nog lichtsterkere lens (dat wordt een erg dure prime en lijkt me niet haalbaar). Het zal je ook niet de winst geven die je nodig hebt.
Ik snap dat je hier niet zo heel veel aan hebt voor deze foto's, maar wellicht dat je de volgende keer er betere platen uit haalt. Succes ermee!
Ik flits met een 420EX, iso was idd wat aan de lage kant wellicht (400), diafragma was nagenoeg vol open, dus dat zou het niet moeten zijn. Andere lens is idd geen optie. Nu al genoeg uit gegeven en met deze lens zou het toch zeker ook moeten lukken.

• BugBoy
  • Laatst online: 20-01 22:26
Uit je EXIF is te halen dat je op Av mode schoot. Dan heb je alleen een lichte invulflits, maar de belichting houdt er verder weinig rekening mee. Je had in dit geval op ISO 1600, F/2.8 en naar manual (of Tv) moeten gaan en je sluitertijd verkorten. De flitser had dan harder geflitst. Op de korte afstand was de belichting prima geweest en de achtergrond was wellicht iets onderbelicht. Met je FEC had je dan de belichting verder kunnen regelen. In dit soort lastige omstandigheden raad ik altijd aan om RAW te schieten. Dan heb je wat meer speelruimte met exposure, maar ook met witbalans om wel de warme kleuren te behouden.

Ik lees vaker dat mensen sneller glas willen of betere ISO prestaties, maar leren flitsen is vaak zoveel beter (helemaal op deze afstand). Goed flitsen is een vak apart. Neil van Niekerk heeft er een aantal erg goede artikelen over geschreven. Ook in het Party Fotografie topic staan nuttige tips (tussen het overige geklets :) ). Lees dat eens door en experimenteer. Je zult zien dat je foto's er enorm op vooruit gaan.

Foto's achteraf corrigeren zal nooit een acceptabel resultaat opleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door BugBoy op 07-10-2008 04:26 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1