[Ubuntu] Ervaringen met 8.10

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.483 views

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:23

MsG

Forumzwerver

Mijn ervaring is dat ik geen internet heb door die intel bug :). In de recovery mode heb ik dat wel, maar daar doen de nvidia drivers weer moeilijk :P. 8)7

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01 18:23
vind het wel fijn werken. alleen opstarten en afsluiten is ENORM traag geworden.... duurt zo 5 minuten om op te starten en ong 3 om af te sluiten. bij het opstarten krijg ik ook geen bootscreen meer maar een knipperende _

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:12
MsG schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:12:
Mijn ervaring is dat ik geen internet heb door die intel bug :). In de recovery mode heb ik dat wel, maar daar doen de nvidia drivers weer moeilijk :P. 8)7
Euhm dat is al gefixt, hoor. Packages geupdate en gereboot?
Of heb je je kaart vernaggeld doordat je nu een corrupt EEPROM hebt? Tja, dan moet je wachten tot Intel met herstel 'images' komt van jouw EEPROM (of ze zijn er al en moet je ze opzoeken).
!GN!T!ON schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:20:
vind het wel fijn werken. alleen opstarten en afsluiten is ENORM traag geworden.... duurt zo 5 minuten om op te starten en ong 3 om af te sluiten. bij het opstarten krijg ik ook geen bootscreen meer maar een knipperende _
Heb ik hier geen last van t.o.v. Gutsy en Hardy.

[ Voor 24% gewijzigd door gertvdijk op 12-10-2008 02:46 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
!GN!T!ON schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:20:
Installeer bootchart eens, dan krijg je in /var/log/bootchart afbeeldingen die de start-up visualiseren. Haal er de boosdoener uit, en je kan toch al iets gerichter zoeken :) Ik gok op "alsa" die stokt, een weekje geleden was dat een algemeen probleem;

• MsG

MsG

Forumzwerver

gertvdijk schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 02:45:
[...]

Euhm dat is al gefixt, hoor. Packages geupdate en gereboot?
Of heb je je kaart vernaggeld doordat je nu een corrupt EEPROM hebt? Tja, dan moet je wachten tot Intel met herstel 'images' komt van jouw EEPROM (of ze zijn er al en moet je ze opzoeken).

[...]

Heb ik hier geen last van t.o.v. Gutsy en Hardy.
Beste Gerben, vertel mij hoe ik upgrade zonder internet en je krijgt een cookie :). Corrupt eeprom is het niet want Window$ werkt prima met mijn kaartje.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• gertvdijk
MsG schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:50:
Beste Gerben, vertel mij hoe ik upgrade zonder internet en je krijgt een cookie :). Corrupt eeprom is het niet want Window$ werkt prima met mijn kaartje.
offtopic:
Ik heet geen Gerben

Waarschijnlijk heb je dan nog een linux-image versie waarin de e1000e module is uitgeschakeld.
Er zijn een aantal mogelijkheden om je van een nieuwe linux-image te voorzien. :)
  1. Download de laatste daily build. Brand de CD. Open System -> Administration -> Software sources en add je CD-ROM aan de software sources. :)
  2. Je kan de packages los downloaden op een andere machine, overhevelen naar je Intrepid desktop en installeren.
  3. Je kan een andere netwerkkaart aansluiten. Eventueel wireless USB dongle ofzo.
  4. Als je een andere PC in de buurt hebt kan je via USB of Firewire een netwerkje leggen en de internetverbinding delen.
  5. Download en compile zelf een kernel, voor tijdelijk.
Dus ik wil een koekje. Cookies heb ik zat.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 12-10-2008 13:13 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• MsG

MsG

Forumzwerver

offtopic:
My bad, ik verwarde je met een bekende :')
Hier een koekje, ik ga het proberen:
Afbeeldingslocatie: http://www.keyro.nl/photo/20070518.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door MsG op 12-10-2008 13:37 ]

• Drexxon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-01 13:20
gertvdijk schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 17:44:
De laaste updates krijg ik niet goed binnen. De update manager zeurt om een partial upgrade die hij maar niet wil afronden. "Cleaning up" blijft hij hangen.
Ook nog even een laatste live cd build gebrand en ik merk dat het nu eindelijk wel een beetje op een beetje beta stadium begint te lijken. :)
Cancellen en gebruik Synaptic. Niks aan het handje ;)

• gertvdijk
Drexxon schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 14:19:
Cancellen en gebruik Synaptic. Niks aan het handje ;)
Ja, normaal gebruik ik nooit de software updater, maar gewoon the good-old aptitude CLI semi-GUI. :)

• gertvdijk
Ik vond het gisteren een mooie dag om een reinstall te doen met Intrepid. Nu we 8 dagen voor de final release zitten vond ik het wel gerechtvaardigd om Hardy eens te vervangen. De volgende redenen/verbeteringen liggen eraan ten grondslag:
  • Betere ACPI ondersteuning voor mijn laptop (Hibernate werkt en Suspend to Ram zonder quirks)
  • Nieuwere NVidia driver nu default (en geen geklooi meer met Envy en maar hopen dat dkms het bij een kernel update nog snapt)
  • Wireless LAN 802.1x bugfixes voor de Intel PRO/Wireless 3945 (en 4965) module in 2.6.27. Nu werkt TTLS en PEAP in de mac80211 stack. Ik zat op hete kolen met deze fix, omdat eduroam (universee WLAN toegang op hogeschool- en universiteitsnetwerken via SURFNet).
De volgende problemen kwam ik tegen:
  • De nieuwe Networkmanager (0.7) heeft een bug voor netwerken zonder gateway, maar wél DNS. De DNS servers komen niet door. Zie LP bug 271542. Ik heb een niet-standaard netwerk lay-out waarbij ik de DNS van een lokaal netwerk gebruik, maar de internetverbinding van een PPPoE connectie gebruik. Maar zonder lokale DNS kan ik niet eens op het lokale net om de instructies voor PPPoE te downloaden...
  • Geen Java plugin voor in je browser. :/ Ik gebruikte altijd icedtea-java7-plugin geloof ik en in Gutsy de "echte" van Sun, maar nu kan ik alleen de brakke gcj plugin vinden.
  • Na een resume uit hibernate kan ik alleen nog maar Channel 1 en 2 wireless networks vinden... een reload van de iwl3945 module lost het wel op.
  • De NVidia 177 driver heeft een probleem bij het herladen van X. Zie LP bug 258357
En de volgende postieve verrassingen:
  • Er is geen excuus meer om niet je hele harde schijf te encrypten, want het is echt kinderspel geworden om je installatie met DM-crypt + LVM te doen (wel met alternate-install cd). Heel handig voor laptops (als je ze verliest dan) vooral.
  • Écht alles werkt out-of-the-box voor mijn Lenovo T61p laptop. _/-\o_ Dit in tegenstelling tot Hardy.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 23-10-2008 23:15 . Reden: nieuw NVidia probleem ]

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 20:25

pkwarts

555433800

Heb je WICD weleens geprobeerd als networkmanager? Ik gebruik hem nu al heel lang en vind het net iets fijner werken dan de standaard networkmanager.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Is er verschil in updaten naar 8.10 (wat ik heb dus heb) en een full reinstall van 8.10?

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-01 15:47

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dat alle instellingen worden overgenomen van de oude versie, in plaats van opnieuw ingesteld volgens de nieuwste standaarden. Dat laatste kan je een hoop gezeur schelen, het eerste scheelt een hoop werk in het opnieuw instellen naar jouw voorkeuren. Bovendien ben je dan direct alle zinloze software kwijt die je ooit geinstalleerd had, maar waarvan je niet eens meer weet dat het op je pc staat :P

Persoonlijk heb ik ook geupdate en ik nog wel een zooitje bugs tegen, maar m'n pc wil ook nog opnieuw worden opgestart, dus dat zal ik binnenkort maar eens doen, eens zien wat dat oplost.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• gertvdijk
pkwarts schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 21:31:
Heb je WICD weleens geprobeerd als networkmanager? Ik gebruik hem nu al heel lang en vind het net iets fijner werken dan de standaard networkmanager.
Geprobeerd. Integreert mijns insziens niet lekker in de tray, kan niet alle 802.1x opties die ik wil en ja wat ie kan doet ie niet goed. Ik moet namelijk een "authentication string" meegeven (naast ident en passwd) voor 802.1x TTLS die ik echt niet heb en geen andere software mijn vraagt. Niks invullen weigert hij. Dus is ook geen optie.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hoe schakelen jullie Ubunu uit? Is het normaal dat de power icon rechtsbovenin alleen nog voor afmelden of uitloggen is? Ik doe het aldoor door op mijn inlognaam te klikken ook rechtsbovenin en dan shutdown te kiezen uit de dropdown.

• gertvdijk
MsG schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:57:
Hoe schakelen jullie Ubunu uit? Is het normaal dat de power icon rechtsbovenin alleen nog voor afmelden of uitloggen is? Ik doe het aldoor door op mijn inlognaam te klikken ook rechtsbovenin en dan shutdown te kiezen uit de dropdown.
Wat maakt het uit? Ze doen allemaal een shutdown via GDM. Een alternatief is:
sudo shutdown -h now
:9

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik vroeg me af of het gewoon klopt dat die powerbutton helemaal rechts in Intrepiet Ietje niet meer de functies heeft die hij in harde harrie wel had.

• gertvdijk
MsG schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:19:
Ik vroeg me af of het gewoon klopt dat die powerbutton helemaal rechts in Intrepiet Ietje niet meer de functies heeft die hij in harde harrie wel had.
Hij heet anders en volgens mij is ie deprecated.
"Log out of this session to log in as a different user" met een bijna zelfde icoontje als de nieuwe Fast User Switch Applet.

• gertvdijk
Wow! De nieuwe Adobe Flash Player 10 kan blijkbaar wel vloeiend fullscreen video's afspelen! In Debian Lenny heb ik zelf versie 10 geïnstalleerd, maar dan is het erg choppy. Wat zou er anders zijn in de Ubuntu package?

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-01 11:12
Mijn ervaring:

Ik ben wel iemand die door elke denkbare bug gestoken wordt normaal gesproken. Ook deze beta wist mij weer te verrassen door een error te generen bij stap één van de installatie, namelijk het partitioneren van logische partities. Dan maar even wat minder partities. Of het een bug/beta dingetje/stand van maan is weet ik niet, het ging in ieder geval fout.

Maar, eindelijk geen gezeur meer met media bestanden! Het werkt zoals je dat zou willen! Flash+mpg+avi+mp3! In 8.04 was het voor mij nog best stoeien en veroorzaakte totem de nodige ellende. Mijn tvkaart doet het beter doordat de sox-server tegelijk geluid kan behandelen met de andere geluidsdrivers.

Standaard font is eindelijk ook te pruimen.

Even opletten is dat de XGL-laag helemaal niet meer bestaat. Emerald krijg ik niet meer aan de praat. Of dat een zege is weet ik niet, iig handig om te weten want dan hoef je er niet meer naar te zoeken.

Altijd problemen gehad met wireless netwerk (snelheid terugval oa en geheel uitvallen van netwerk, lastig configureren), ook daar geen enkel probleem meer mee. Alleen even code invoeren in netwerk manager en het is klaar.

[ Voor 13% gewijzigd door arnem_ op 29-10-2008 19:48 ]

Verwijderd

GoTCoast schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 22:06:
Post hier jullie ervaringen met Ubuntu 8.10 (en alle afleiden daarvan; Kubuntu & Xubuntu).

Ik heb zelf vandaag de beta geinstalleerd.
Mijn ervaring is (kan aan mij liggen), dat hij sneller opstart & afsluit.

Daarnaast vind ik de nieuwe Gnome eigenlijk geen verschil met de oude, maarja, heb de oude Gnome ook nauwelijks gebruikt.

Ook heb ik (eindelijk :D) mijn Creative X-Fi kaart werkend gekregen, wat mij niet lukte onder OpenSuse & Ubuntu 8.04. Daar ben ik dus blij om.

Al met al, veel belovend voor een beta. Maar misschien denken andere hier anders over.
Ben noob met Ubuntu Linux maar heb omdat muziek toch moest met de OSS driver mijn X-fi met veel forum hulp aan de praat gekregen in Hardy.Slab moest slub zijn en nog een hoop weet ik al niet meer dingen.
Ben benieuwt of het Alsa is geworden of een betere Creative driver of toch nog Oss.
En opname en surround zou mooi zijn, heb wel zin om het weer eens te installeren :) .

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb 21 oktober de daily build gebrand en met succes geïnstalleerd, ben tot nu toe erg tevreden. Ik draaide hiervoor "gewoon" Debian Lenny, maar had toch het gevoel dat die iets te traag reageerde, dus dacht ik, laat ik eens Ubuntu weer proberen. En hoewel sommige mensen beweren dat Ubuntu zwaarder draait, draait bij mij alles sneller. (Dit kan ook liggen aan dat Lenny een unstable versie is, ik kreeg ook wel eens meldingen dat er kernelfouten waren geweest, maar Lenny had het eerst KDE4 support voor Debian)
Ik heb ook meteen KDE-4.1.2 geïnstalleerd, en toen ik zonet even een aptitude update / upgrade deed had ie ook al weer bijna 200 updates. (Gaat snel in een paar dagen bij die lui)
De PC waarop ik Ubuntu 8.10 draai is een Athlon 1333 met maar 512MB geheugen en een Riva TNT2 32MB kaartje voor video. Maar daar heeft vroeger altijd XP op gedraaid (toen die nog bij mijn ouders stond) en ik heb altijd zoiets: "Als XP er op draait, dan Linux ZEKER".
Enige wat me op valt is dat tijdens het opstarten de DHCP-lease niet direct wordt verkregen, maar dit was ook al onder Debian Lenny ... alsof de NIC net te laat antwoord krijgt ofzo, en dan moet je weer eerst handmatig ifdown en ifup doen en dan doettie het alsnog.
Waarom niet meteen KUbuntu geïnstalleerd, ja, omdat als het moeilijk kan ik het ook moeilijk wil doen, gewoon omdat het KAN :P Nee even serieus, ik heb meer vertrouwen in de daily builds van Ubuntu dan van alle afgeleiden die soms veel later pas met een nieuw isootje komen.

Trouwens even een simpel voorbeeldje tussen de snelheid: YouTube filmpjes gaan nu gewoon vloeiend, zonder stotteren waar dit bij Lenny leek alle systeembronnen op te eten en het filmpje nog wel eens haperde. En dat heeft echt niets met mijn verbinding te maken (16Mbit)

[ Voor 8% gewijzigd door Ulysses op 25-10-2008 03:37 ]

Verwijderd

Waar ik echt verschrikkelijk van baal is dat deze bug niet gefixed wordt voor de final release :(

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/273601

• gertvdijk
Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:26:
Waar ik echt verschrikkelijk van baal is dat deze bug niet gefixed wordt voor de final release :(

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/273601
Tja. ik zou je root filesystem ook niet op XFS draaien :+
XFS is dan wel journalling, maar meta-info first. Dat betekent dat na een powerloss de metadata er al wel staat, maar de data nog niet. Na een recovery heb je dus veel meer kans op corrupte data. Het filesystem kan namelijk niet meer nagaan of de data al volledig weggeschreven was.
Daarnaast is XFS vooral snel op volumes met veel grote bestanden.
Het is dus wel geschikt voor een NAS (of je download partitie) met niet-kritieke data, maar allerminst met een desktopsysteem die nog moet booten na een powerloss.

Verwijderd

XFS kan prima op je / Sterker nog op mijn werk draaien sinds jaar en dag meer dan 150 servers met XFS op / en verder nog een 15 tal desktops. XFS is wat trager met het verwijderen van kleinere bestanden inderdaad, maar voor de rest is het op dit moment het krachtigste filesystem onder Linux.

De bovengenoemde desktops en servers draaien allemaal met de volgende XFS setting:

mkfs.xfs -l size=128M /dev/sd?

En in fstab de mount opties:

relatime,logbufs=8

• pkwarts

pkwarts

555433800

Draai nu ook sinds een paar dagen Intrepid en heel erg tevreden. Alles werkte ditmaal out of the box (wifi, video, geluid enz) en ben eigenlijk zeer tevreden over de release. Ik heb een fresh install gedaan.

1 dingetje die ik wel raar vind is dat ze wel een online status (voor IM's) in de user-switch applet gestopt hebben, maar geen instelling voor wanneer deze automatisch op away gaat.

• gertvdijk
pkwarts schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 14:13:
1 dingetje die ik wel raar vind is dat ze wel een online status (voor IM's) in de user-switch applet gestopt hebben, maar geen instelling voor wanneer deze automatisch op away gaat.
Dat stel je toch gewoon in je IM client in?

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Post vanuit het Ubuntu topic, past hier ook wel:

Ik heb vandaag de RC van 8.10 op een Thinkpad T60p(Met Atheros wifi en ATI X1650) geinstalleerd, hier mijn ervaring:

- Op de Live-cd al Compiz met de radeon-driver, nice!

- De iets veranderde grafische stijl is wel ok

- Op de Live CD staat een tool om een live-USB te maken, die werkte perfect (Was die er eerder ook al?)

- Bij de eerdere Ubuntu's had ik problemen met Suspend/Hibernate ism de fglrx driver. Als ik namelijk of Compiz gebruikte of een game had gespeeld kon ik niet meer uit suspend/hibernate komen. Nu de radeon-driver al Compiz mogelijk maakte, was ik erg hoopvol. Maar na suspend en hibernate komen er artifacts in beeld :( Onder de bovenste en boven de onderste Gnome-balk onstaat een ´reep´ met random kleuren.
Toen heb ik in Synaptic RadeonHD geprobeerd, maar die wou niet werken. Tenslotte maar fglrx geinstalleerd, en voor nu maar geen compiz of games gebruiken, want dan kan ik wel suspend/hibernate.

- Na een suspend/hibernate werkt mijn Atheros met proprietary driver niet meer :S Op vorige Ubuntu's ging dit wél goed, ook met de proprietary driver. Dus nu heb ik helemaal niks aan suspend op een laptop!

- Verder lijkt hij iets vlotter op te starten, maar dat kan ook komen door de clean install.

Gemengde gevoelens dus...Volgende keer dat ik een laptop koop kijk ik of er open drivers zijn voor de GPU, zoals een onboard intel GPU-tje. Geen gezeiks.

EDIT: Geen wireless op T60p na suspend is bij meer mensen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/282263

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Update: Het verkrijgen van een DHCP-lease binnen de tijd van het opstarten is gefixt lijkt het, misschien 1 van die 200 updates die ik gedaan heb. Trouwens vandaag weer 50 updates gevonden ... geez
Wat bij mij niet goed werkt is suspend-to-disk ... als ik daarna de PC weer op start meldt Ubuntu wel dattie probeert te herstellen van suspend state, maar opstarten gaat niet veel korter, en sterker nog, ik moet gewoon overnieuw inloggen zonder dat mijn programma's die ik open had staan toen ik em in suspend-to-disk deed, weer verschijnen. Dit kan ook aan mijn 2e PC liggen, die is erg gedateerd, ik zou het bios nog even moeten doorspitten om te kijken of S1 t/m S5 wordt gesupport. Of zijn er meer mensen met dit issue?
Edit: Ik heb bovenstaande reactie ook gelezen, maar vraag me nog steeds af of het echt een bug is of hardware specifiek.

[ Voor 7% gewijzigd door Ulysses op 27-10-2008 04:28 ]

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:50

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb afgelopen weekend de 8.10 geïnstalleerd bij een vriend op een Dell Latitude 5150 (ja, die zijn redelijk oud). Ikzelf draai op mijn eigen laptop nog 8.04, maar die zal ik binnenkort ook updaten :)

Ik had er een hard hoofd in dat de Dell 5150 goed zou werken. Broadcom Wifi chip, nVidia videokaart, kortom, klinkt als een redelijke ramp op Linux gebied. Ik was dan ook aangenaam verrast dat er met 2 relatief simpele stappen de Broadcom werkte (fw downloaden en b43_fwcutter runnen).

Dit is ook het enige wat ik vanuit de shell heb moeten oplossen, de rest werkte gewoon vanuit de Gnome. Zelfs de Nvidia werd keurig geinstalleerd en na een restart van X had ik ook een snelle compiz en gewoon een goed presterende desktop (Die 5150 heeft 512MB RAM en een 3GHz P4)

Ook de networkmanager is erg goed (EINDELIJK). 1 klein irritant "bugje" gevonden en dat is dat er automatisch het 1e draadloze netwerk wordt beschouwd als default. Om vervolgens in te stellen dat een ander netwerk default is, moest ik even voor zoeken (want dan wordt er na iedere reboot/aanmeldingen dus naar nieuwe netwerken gezocht). Maar uiteindelijk ook goed gegaan.

Voor de rest ziet het er goed uit so far. Ik denk dat ik deze week ook mijn eigen laptop ga updaten naar 8.10 :D

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Networkmanager werkt goed ja, ik hing gister mijn symbian Samsung aan m'n PC via USB en ik kon in een drop-down menu gewoon uit een NL lijst telco's T-mobile selecteren en had direct verbinding. Zo makkelijk gaat het niet onder Windows :)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Toch heb ik nog steeds problemen met networkmanager en eduroam. Het lukt nooit om in een keer te connecten en de connectie valt na een bepaalde tijd vaak weg. Omdat knetworkmanager TTLS-PAP niet ondersteund gebruik ik nm-applet.

Ik krijg bij het connecten ongeveer 10 keer de popup te zien voor de key e.d. Na dus ongeveer 10 keer proberen heb ik eindelijk verbinding. Meestal valt deze dus ook weer weg na 20 tot 40 minuten en kan ik het weer 10 keer proberen voordat ik verbinding heb. En dat geld ook voor de 2.6.27 kernel :/

Het is nog iets wat het uitzoeken waard is, maar wel op een later tijdstip...

• gertvdijk
Hmm ik word steeds minder positief over Intrepid.
  • Opeens, out-of-nowhere, kan ik niet meer resumen uit suspend. Als ik dat doe krijg ik een keiharde kernel panic met een knipperende CAPS-lock led die het fijn in morse code vertelt wat het probleem is. Ik kan alleen geen morse code. (Bug report ga ik zo maken) Na een reboot geen last meer van.
  • Networkmanager mag dan wel beter werken dan in Hardy, maar echt netjes is het nog niet. Ik heb nog vaak dat mijn resolv.conf niet wordt geupdate of plots leeg is. Dit gebeurt al helemaal vaak bij gecombineerd gebruik van bedraad en draadloos netwerk. (LP-bug report)
  • Alsa mixer is stuk. Het laat alleen nog een "Pulseaudio" kanaal zien. Het geluid is veeeel te zacht en ik weet dat ik het PCM kanaal omhoog moet gooien, maar daar kan ik dus niet meer bij. (was al bug report voor, kan ik even niet meer vinden)
  • Radio killswitch bug. (LP-bug report) Nu kan ik na een kill-radio hem niet meer aan krijgen...

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 28-10-2008 17:45 ]

• gertvdijk
mithras schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 10:57:
Toch heb ik nog steeds problemen met networkmanager en eduroam. Het lukt nooit om in een keer te connecten en de connectie valt na een bepaalde tijd vaak weg. Omdat knetworkmanager TTLS-PAP niet ondersteund gebruik ik nm-applet.

Ik krijg bij het connecten ongeveer 10 keer de popup te zien voor de key e.d. Na dus ongeveer 10 keer proberen heb ik eindelijk verbinding. Meestal valt deze dus ook weer weg na 20 tot 40 minuten en kan ik het weer 10 keer proberen voordat ik verbinding heb. En dat geld ook voor de 2.6.27 kernel :/
Hmm dat werkt hier juist nu voortreffelijk.
Zitten knetworkmanager en nm-applet elkaar niet in de weg nu? Je moet knetworkmanager even hard killen denk ik.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:56

backupdevice

No Risk , Full Push

Mijn upgrade van 8.04 naar 8.10 ging niet goed. Zit nu even op Suse 11. Maar aan de reacties te zien moet 8.10 geen probleem worden

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat ging er niet goed dan?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

bij mij ging de upgrade van de kernel en Xorg niet goed. En mijn kennis om dit op te lossen is niet aanwezig ;)

In de tussentijd ben ik nu aan het kijken naar Suse 11 en wacht tot 8.10 uit komt

• gertvdijk
backupdevice schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 12:33:
bij mij ging de upgrade van de kernel en Xorg niet goed. En mijn kennis om dit op te lossen is niet aanwezig ;)
Hmm van de kernel gaan misschien de dkms modules niet goed (Virtualbox 1.x op 2.6.27 kan volgens mij niet). Van X.org zou ik weinig kunnen bedenken wat er mis kan gaan. Misschien kan je even wat logs posten (attachen)?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

zou wel willen, maar ik heb nu even SUSE 11 erop staan.

Verwijderd

Zijn er hier ook mensen die last hebben van deze bug?

https://bugs.launchpad.ne...+source/linux/+bug/283316

Echt een raar en naar bugje :(

• gertvdijk
Er zijn zo ontzettend veel van dit soort bugjes. Naar mijn mening veel meer dan toen met 8.04 in het begin. Ik krijg soms echt het idee dat ze iets teveel herschrijven wat al jaren goed werkt. 8)7
Nu heb ik van dit bugje niet specifiek last (want heb een laptop).

• pkwarts

pkwarts

555433800

Diezelfde bug had ik ook een keer met een machine waar 8.04 op stond/staat. Dus het is iig niet nieuw.

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-01 11:12
O-) O-) Ik was zo enthousiast over de nieuwe netwerk manager. Maar helaas, na twee dagen prima gewerkt te hebben valt het netwerk steeds weg en functioneert zo traag als stroop. Downloaden gaat wel aardig, opvragen van informatie totaal niet. Jammer....

Ook geen tijd om het op lossen en heb daar onder 8.04 al veel te lang zonder succes naar gekeken

[ Voor 19% gewijzigd door arnem_ op 27-10-2008 21:26 ]

• gertvdijk
Ik word trouwens schijtziek van /usr/bin/updatedb.mlocate. die verzorgt vooral voor de harddisk werkverschaffing. Een 5-10 minuten ratelen - en dus een trage compu - is dan heel normaal bijkbaar. Lijkt iets teveel op de "Windows Indexing Service" die ik altijd keihard killde na een verse install...
Onder Hardy had ik hier geen last van, gek genoeg.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
gertvdijk schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:34:
Ik word trouwens schijtziek van /usr/bin/updatedb.mlocate. die verzorgt vooral voor de harddisk werkverschaffing. Een 5-10 minuten ratelen - en dus een trage compu - is dan heel normaal bijkbaar. Lijkt iets teveel op de "Windows Indexing Service" die ik altijd keihard killde na een verse install...
Onder Hardy had ik hier geen last van, gek genoeg.
Heb je al gecontroleerd of er instellingen veranderd zijn? Je kunt een lijst met typen bestandssystemen niet laten indexeren, net als bepaalde directories. Misschien dat de standaard-instelling veranderd is, waardoor je keer op keer updatedb moet killen (en er dus in principe bij een volgende run hetzelfde zal gebeuren). Laat hem eens een keer helemaal doorlopen of draai de cron-job met de hand en kijk dan of het de volgende keer weer gebeurt.

• gertvdijk
G33rt schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:44:
Heb je al gecontroleerd of er instellingen veranderd zijn?
Ik heb een clean install gedaan. In Hardy heb ik nooit aanpassingen gedaan, dus het zijn gewoon de default settings. Enige wat veranderd is, is dat ik van 2x ext3 -> JFS+Reiser+XFS ben gegaan.
Je kunt een lijst met typen bestandssystemen niet laten indexeren, net als bepaalde directories. Misschien dat de standaard-instelling veranderd is, waardoor je keer op keer updatedb moet killen (en er dus in principe bij een volgende run hetzelfde zal gebeuren).
Ik heb het nog nooit gekilled in de zin van het proces killen. Wat ik bedoelde met killen is het uitschakelen als service. Dat was niet helemaal duidelijk inderdaad.
Laat hem eens een keer helemaal doorlopen of draai de cron-job met de hand en kijk dan of het de volgende keer weer gebeurt.
Ik heb hem altijd door laten lopen, maar hij lijkt nooit klaar te zijn of alles weer opnieuw af te gaan, zoals slocate (het alternatief). Ik had bij Hardy echt de indruk dat hij nieuwe files gelijk in de database stopte (proces nooit gezien, nooit dit soort ratelende harddisks), maar misschien ligt daar wel het verband, want dat kan best alleen ondersteund worden voor ext3.

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Weet iemand dit? :

Ik heb hier een oude AMD laptop met nu nog ubuntu 8.04.
Met de komende ubuntu 8.10 kun je een klant even op je pc laten, afgeschermd van je eigen data. Ook kan men de al dan niet aangepaste ubuntu op een USB stick zetten en elders op een andere pc de 'eigen pc en data' gebruiken. ubuntu portable zeg maar.

Maar werk dat dan dus in mijn geval ook op een intel pc? nee toch?

En : is een update van 8.04 naar 8.10 mogelijk, of moet je van voor af aan beginnen op je wederom leeg gemaakte laptop ?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 21:32

-ET-

Phone Home

notsonewbie schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:48:
En : is een update van 8.04 naar 8.10 mogelijk, of moet je van voor af aan beginnen op je wederom leeg gemaakte laptop ?
Volgens mij kan je gewoon Upgraden van 8.04 naar 8.10. Dat kon tenminste wel toen 8.04 uitkwam.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
Fido schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 22:15:
Mijn ervaringen met Kubuntu 8.10 zijn nog niet geweldig.
  • De font-rendering is standaard waardeloos maar daar heb ik de oplossing voor gevonden.
Kortom, er valt nog een hoop te doen in deze laatste weken.
Op Ubuntu 8.10 RC (dus niet Kubuntu) is de font rendering juist heel goed, het viel me direkt op hoe mooi de tekst eruit ziet. Een stuk beter dan hoe het er op Ubuntu 8.04 uitziet.

[ Voor 5% gewijzigd door jj71 op 28-10-2008 14:15 ]

• gertvdijk
Weet iemand dit? :

Ik heb hier een oude AMD laptop met nu nog ubuntu 8.04.
Met de komende ubuntu 8.10 kun je een klant even op je pc laten, afgeschermd van je eigen data. Ook kan men de al dan niet aangepaste ubuntu op een USB stick zetten en elders op een andere pc de 'eigen pc en data' gebruiken. ubuntu portable zeg maar.

Maar werk dat dan dus in mijn geval ook op een intel pc? nee toch?
Tuurlijk wel. Waarom niet?
Jeetje, wat heb je zelf al gezocht? Natuurlijk kan dat. Google eerst eens even zeg.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

gertvdijk schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:49:
[...]

Tuurlijk wel. Waarom niet?

[...]

Jeetje, wat heb je zelf al gezocht? Natuurlijk kan dat. Google eerst eens even zeg.
Ik ben nieuw met ubuntu, en vond zo veel bomen, het bos was niet meer te zien.(Voor mij) het woord update stond er vaak in de door mij gevraagde context al niet tussen, wel nieuwe release e.d.

Een c: boot image van bijv intel, op een zo goed als gelijke intel pc overzetten (alles gelijk behalve de processor) werkt ook niet ivm de driver voor intel danwel amd processor lijkt me.

Dus ik vraag het me af, ook met mac os downloads (ben ik niet aan begonnen) zag ik dat er aparte amd en intel iso's zijn, lijkt mij met de berperkte kennis hieromtrent, stug dat een daar dan mee gemaakte 'portable usb pc stick' ineens wel op en intel en amd zou werken.

[ Voor 15% gewijzigd door notsonewbie op 28-10-2008 22:36 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:43

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mac OSX is niet gemaakt voor 'gewone' pc's en werkt alleen dankzij allerlei hacks. Waarschijnlijk verschillen die tussen AMD- en Intel-systemen. Operating systems die wel voor standaard hardware gemaakt zijn, maken geen verschil tussen deze twee. Het enige verwarrende is de naam 'amd64' aangezien dat ook werkt op Intel's EM64T. Gelukkig kom je steeds vaker x86_64 tegen.
Zelfs Windows-systemen kan je op zich best overzetten van een Intel- naar een AMD-systeem, zolang de chipset/harddisk-controller drivers voor het nieuwe platform maar aanwezig zijn.
Aangezien je zegt dat je nieuw bent met Ubuntu en zo te zien nog niet zo heel veel ervaring met pc's hebt, zou ik je aanraden om jezelf te dwingen Ubuntu minstens een week uit te proberen. In het begin kan het namelijk wat lastig zijn, aangezien een aantal dingen toch compleet anders zijn dan Windows. (wat je al dan niet bewust, toch als referentie zal gebruiken) Als je daar eenmaal doorheen bent, dan ga je vooral de voordelen zien: alles is aan te passen, met Compiz ziet het er mooier uit dan Vista Aero, je installeert software in 1 klik met de package manager - die ook nog eens updates voor je bijhoudt, vertelt wat je verder moet installeren om het programma te gebruiken en welke onderdelen er overbodig zijn en dus verwijderd kunnen worden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• gertvdijk
notsonewbie schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 22:33:
Ik ben nieuw met ubuntu, en vond zo veel bomen, het bos was niet meer te zien.(Voor mij) het woord update stond er vaak in de door mij gevraagde context al niet tussen, wel nieuwe release e.d.
Of het mogelijk is om te upgraden van de ene release naar de andere is iets wat je algemeen tegenkomt. Ook in dit topic en gewoon op ubuntu.com. Dat maakt echt niet uit of je nou nieuw bent met Ubuntu of niet.
Een c: boot image van bijv intel, op een zo goed als gelijke intel pc overzetten (alles gelijk behalve de processor) werkt ook niet ivm de driver voor intel danwel amd processor lijkt me.
Windows images zijn meestal niet cross-hardware inzetbaar, inderdaad. Maar je moet sowieso even van de hele Windows mindset af als je kennis wil maken met Ubuntu (of elk ander besturingssysteem).
Dus ik vraag het me af, ook met mac os downloads (ben ik niet aan begonnen) zag ik dat er aparte amd en intel iso's zijn, lijkt mij met de berperkte kennis hieromtrent, stug dat een daar dan mee gemaakte 'portable usb pc stick' ineens wel op en intel en amd zou werken.
Ubuntu gebruikt de Linux kernel. Die kernel en de software bij Ubuntu is gecompileerd voor een bepaalde architectuur. Intel en AMD maken beide gebruik van x86 als basisarchitectuur voor hun normale desktopprocessoren die jij bedoelt, neem ik aan. Uitbreidingen in de vorm van 64-bits en instructiesets zijn soms speciale versies van (gecompileerd voor die specifieke architectuur). De 64-bits uitbreidingsset heet kortweg AMD64, ondanks dat Intel die ook gebruikt (op licentie van AMD). De 32-bits versie heet i386 en draait theoretisch al op 386 en hoger.
Dat MacOSX in verschillende versies komt, komt doordat die oudere systemen op basis waren van een heel andere niet-x86 architectuur: PowerPC.

• gertvdijk
Zojuist heeft Interpid me opnieuw verrast met het nog eenvoudiger maken van het configureren van je A2DP wireless Bluetooth headset. :) Wel jammer dat AVRCP (remote control van je media player) nu helaas niet meer werkt in Intrepid.
Tip: installeer vlc-plugin-pulse voor PulseAudio ondersteuning in VLC

• MBV
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

Zoujuist heeft Intrepid mij ook verrast, maar dan in de negatieve zin. Gutsy heb ik gewoon overgezet van mijn oude naar mijn nieuwe HDD (80GB => 160GB) en dat werkte direct. Windows heb ik i.v.m. de 128GB limiet (of misschien een iets hogere limiet, iig werkte UDMA niet, en kon ik de laatste partitie niet lezen) opnieuw from scratch moeten installeren, en dat werkte ook zonder problemen. Ibex (beta) daarentegen...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
$ sudo parted /dev/sda print
Error: Can't have a partition outside the disk! 

$ sudo fdisk -l /dev/sda
Disk /dev/sda: 137.4 GB, 137438953472 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 16709 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x72d69a55

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        2550    20482843+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            2551       15143   101153272+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda3           15144       16572    11478442+  83  Linux
/dev/sda4           16573       19457    23173762+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda5            2551       14360    94863793+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda6           14361       15013     5245191   83  Linux
/dev/sda7           15014       15143     1044193+  82  Linux swap / Solaris

Lekker is dat... fdisk zegt dus dat mijn 160GB schijf maar 137GiB = 2^37 bytes groot is |:( Hoe ga ik nu Intrepid installeren op sda4, die laatste partitie van 20GB?
Wat me eigenlijk nog het meeste tegenvalt is dat de installer vrolijk zegt dat mijn HDD leeg is, en vraagt of ik even wil formatteren (zonder waarschuwing) 8)7

'gelukkig' niet de enige: https://bugs.launchpad.ne...source-2.6.20/+bug/106931

Ik zal nog proberen ergens een RC1 te branden, de brander van mijn laptop is alweer kapot :( (Nec P550)

• gertvdijk
Sata controller in AHCI of IDE modus? (of geen Sata?)

• MBV

MBV

Geen SATA, gewoon IDE. Deze jongen: \[TU/e laptop 2005/2006] NEC Versa P550, maar dan met een andere HDD.

Oh ja, Flash werkt een stuk beter dan op Gutsy: op dumpert had ik al een paar keer een diashow gezien, die nu een filmpje bleek te zijn. De 480p samples van Adobe zijn nog wel iets te hoog gegrepen :/
edit:
En ACPI is weer stuk. Grr, moet ik weer de kernel gaan patchen of bij het booten 3x 'cat /proc/acpi/battery/BAT1/*' uitvoeren :( Dat was juist in de vorige kernel gefixed...

[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 29-10-2008 17:23 ]

• gertvdijk
MBV schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 17:12:
Oh ja, Flash werkt een stuk beter dan op Gutsy: op dumpert had ik al een paar keer een diashow gezien, die nu een filmpje bleek te zijn. De 480p samples van Adobe zijn nog wel iets te hoog gegrepen :/
Heb je hardware acceleration aan? (right-click in flash->settings) Hier trekt mijn laptop het prima, maar ik heb dan ook een mobile workstation.
MBV schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 17:12:
edit:
En ACPI is weer stuk. Grr, moet ik weer de kernel gaan patchen of bij het booten 3x 'cat /proc/acpi/battery/BAT1/*' uitvoeren :( Dat was juist in de vorige kernel gefixed...
Het *stikt* van de regressies inderdaad.

• MBV

MBV

Ach, de fix die ze hadden geschreven was ook wel een heel smerige hack, ik kan me voorstellen dat iemand die eruit heeft gegooid. Elke keer als 'iemand' aan de kernel vroeg of er een batterij was, ging hij het opnieuw vragen. Ik zit me trouwens heel hard af te vragen of ik niet nu met booten van gutsy die workaround uitvoer, want in Feisty hielp catten niet, moest je hem eerst op standby zetten en weer wakker maken.

Flash: Hardware Acceleration staat aan, DRI staat aan (R300, van die geweldige videokaart :') die het net zo goed doet als een 7500 o.i.d.)

[ Voor 36% gewijzigd door MBV op 29-10-2008 20:37 ]

• zordaz
  • Laatst online: 08:53
Ik heb vanochtend een upgrade gedaan van 8.04 naar 8.10. Het loopt allemaal wel goed, de belangrijkste bug die ik ben tegengekomen is dat /boot/grub/menu.lst niet is bijgewerkt met de nieuwste kernel. Ik draai daarom nog op kernel 2.6.24, vreemd. Het lijkt erop alsof het script update-grub niet goed werkt.

Hebben meer mensen hier last van?

/edit: ik heb menu.lst hernoemd naar iets anders en daarna helemaal opnieuw laten genereren m.b.v. update-grub. Dat hielp, maar het zou natuurlijk ook op een andere manier opgelost moeten worden, want dit zit nu de hele upgrade procedure in de weg.

[ Voor 29% gewijzigd door zordaz op 01-11-2008 15:01 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:34
Nu ik toch weer met linux wil beginnen stuit ik toch weer tegen vervelende punten;

• Nog steeds geen Ventrillo client
• In Wine Werkt Ventrillo uitermate teleurtellend (scherm _MOET_ actief zijn wil je praten)
• Mijn microfoon werkt helemaal niet in Ubuntu; ik heb 2 poorten in de front van m'n pc (1 voor mic 1 voor evt headset). Veel problemen op internet gezien met de DS3R chip en Alsa-sound. Verschillende aanpassingen gedaan in alsa-base; echter geen resultaat.
• Geluid werkte helemaal niet out of the box; later bleek de NVidia drivers voor m'n grafische kaart dit te verhelpen; dit terwijl ik realtek onboard geluid heb; ik zie het verband niet :?

-- nu niet direct voor linux maar randsoftware
• Codeweavers zou steam goed kunnen draaien; mijn friends list doet het wel; maar chatten kan niet (kan wel; alleen je ziet niets in het chatvenster verschijnen -> geadresseerde krijgt bericht wel. Alleen je ziet helemaal niets; ook niet wat je zelf getypt hebt). Dit is een bekend probleem maar blijkbaar word er niets aan gedaan; beetje jammer want op de website staat dat ze steam 100% supporten.

Buiten dat; als steam gewoon lekker gedraaid kan worden; microfoon het gewoon doet dan is het allemaal wel te doen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RedHat op 31-10-2008 10:26 ]

• gertvdijk
RedHat schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:17:
Nu ik toch weer met linux wil beginnen stuit ik toch weer tegen vervelende punten;

• Nog steeds geen Ventrillo client
Ventrilo - Surround Sound Voice Communication Software
Free real-time voice chat for group communications. Supports surround sound. Available for Windows, Mac and Linux platforms.
En dan geen client aanbieden. Echt stom inderdaad.
• Mijn microfoon werkt helemaal niet in Ubuntu; ik heb 2 poorten in de front van m'n pc (1 voor mic 1 voor evt headset). Veel problemen op internet gezien met de DS3R chip en Alsa-sound. Verschillende aanpassingen gedaan in alsa-base; echter geen resultaat.
Heb je in de mixers gekeken of je microfoon aan staat? Staat standaard uit namelijk in de playback mixer om geen ruis door je luidsprekers te krijgen. Let er ook op dat je voor invoeren van geluid een aparte mixer hebt (recording), net als onder Windows eigenlijk.
• Geluid werkte helemaal niet out of the box; later bleek de NVidia drivers voor m'n grafische kaart dit te verhelpen; dit terwijl ik realtek onboard geluid heb; ik zie het verband niet :?
Ik ook totaal niet.

Verwijderd

Hier eerste indrukken van een upgrade 7.10 - via 8.04 - naar 8.10 op ecs l7pro mobo (+/-4yrs oud)
+ netwerk instellingen blijven nu wel onthouden (itt 8.04, die herkende random de netwerk kaart niet meer. daarom draaide ik nog 7.10)
+ fontrendering is aanzienlijk verbeterd (ik gebruikte al tailmila-dot-com applestyled settings)
+ upgraden zelf duurde minder dan 1 uur, dat is snel (feitelijk een dubbele upgrade dus).
+/- taakbalken zijn licht door elkaar geschud EN zowel tekst als iconen zijn iets kleiner op het standaard 17" scherm, even wennen.

Volgende stap was om te zien of een dualboot laptop upgrade van 8.04 ->.8.10 ook zo vlekkenloos ging.
Antwoord: nee.

- melding dat te weinig schijfruimte aanwezig is komt wat vreemd over. Na opvolgen advies sudo apt-get clean gaat upgrade wel door.

DualBoot Menu:
- na install is opstart menu een zooitje.
- opstarten van 8.10 2.6.27-7 lukt niet; laptop blijft hangen. Power on/off en dan gaat opstarten van 8.10 2.6.24-21 wel.
- De KDEGrub editor is een drama. Blijft telkens hangen als ik de 8.04 verwijzingen verplaats in het menu.
- met opstartmanager lukt het me de 8.10 2.6.27-7 als 1ste in de bootvolgorde te krijgen.
(vervolgens handmatig via sudo gedit /boot/grub/menu.lst lukt het uiteraard wel)

Netwerk
Met de upgrade raken netwerk instellingen verloren, maar dat is ondanks de vernieuwde interface snel weer draaiend. Ik krijg zelfs idee dat 8.10 nog eerder weer de draadloze prik oppakt dan 8.04 als je tussendoor wifi op laptop on/off schakelt. Bedraadde prik was al goed, is niet veranderd

overig grut
Inlogscherm raakte ik kwijt.
Verschil in rendering op dit laptopscherm is nog duidelijker te zien dan op desktop scherm
Laptop upgrade nam bijna 2 uur in beslag, waarvan een deel komt door bootmenu gedoe. Maar zelfs zonder dat is het beduidend langer dan de desktop.

Ga straks meten of upgrade enige impact heeeft op accuduur - want daar kan nog wel enige vooruitgang worden geboekt.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:34
gertvdijk schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:27:
[...]

[...]

En dan geen client aanbieden. Echt stom inderdaad.

[...]

Heb je in de mixers gekeken of je microfoon aan staat? Staat standaard uit namelijk in de playback mixer om geen ruis door je luidsprekers te krijgen. Let er ook op dat je voor invoeren van geluid een aparte mixer hebt (recording), net als onder Windows eigenlijk.

[...]

Ik ook totaal niet.
Van die nvidia was echt vaag; amarok muziek laten inlezen; muziek spelen; niets..
Op dat zelfde moment was ik NVIDIA drivers aan't installeren; 177 -> Actiivate -> Download -> Install *poef* geluid. Erg vaag.

gnome-volume-control was nodig om m'n mic te laten werken. Met de KMix was het niet mogelijk. (Bekend probleem: DS3 icm Microphone leverde veel hits).

• Dirk

Dirk

Misschien heb je hdmi? Dan kan het wezen dat het geluid daarheen werd gestuurd, in plaats van naar je geluidskaart. Ik heb om die reden maar gewoon de drivers voor het hdmi-geluid geblacklist, ik heb ze toch niet nodig.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-01 10:06
Net mijn akoya mini van 8.04.1 naar 8.10 ge-update. Ging erg soepel alleen nu kan ik met geen mogelijkheid meer een wireless verbinding maken (WPA-PSK, TKIP) :( Nog even wat verder proberen anders maar weer terug naar 8.04.1....een laptop zonder wireless.....

[ Voor 0% gewijzigd door lintweaker op 31-10-2008 16:44 . Reden: Smiley iets te positief ]

• MBV

MBV

Ik heb de KUbuntu RC gedownload, druk direct op installeren ('k heb toch een partitie over), krijg ik een zwart scherm met cursor erop 8)7. Ctrl+alt+backspace, krijg ik de 'gewone' gui. Prima, even rondgekeken, de meeste dingen lijken te werken. Geen QtParted of GParted op de livecd 8)7 dus maar direct installeren. Presenteert dat ding een lege schijf :( Maar gelukkig ziet de Konsole-versie van parted wel mijn schijven, dus nog een keer proberen. Nu blijft de installer hangen na het opgeven van het toestenbord...
Conclusie blijft: parted kan mijn HDD weer lezen :y) dus zo nog een keertje opstarten van de livecd en kijken of hij dan wel werkt. Anders wachten tot morgen en een Ubuntu-livecd branden bij mijn ouders.

Oh ja, aandachtspuntjes bij KDE:
- crash bij direct installeren
- dual-screen instellen werkt niet: hij suggereert niet direct de virtual desktop te vergroten
- knop 6 en 7 worden niet aan vorige/volgende toegekend in Konqueror, in Ubuntu wel
- Konqueror flikkert, waarschijnlijk i.v.m. 3d-desktop :(
- geen suggestie om flash te installeren
- adept kan flashplugin-nonfree niet vinden (na alle sources te hebben aangevinkt), terwijl apt-cache dat wel kan :S

• edie
  • Nu online
De eerste upgrade ging niet geheel goed (een upgrade van 980KB :?). Daarna via console maar apt-get dist-upgrade gedaan. Na enkele pogingen (kon geen verbinding maken met de server) toch goed verlopen. :)

Het meeste werkt nog zoals ik gewend was van 8.04. Echter, als ik mijn persoonlijk map of elke andere schijf/directory onder de Locaties menu wil openen wordt easyMP3Gain geopend :?

En fglrx doet het niet :( (ja, ik heb een ATI kaart). Ik krijg deze melding in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
(II) fglrx(0): driver needs X.org 1.4.x.y with x.y >= 99.906
(II) fglrx(0): detected X.org 7.4.2.0
(EE) fglrx(0): atiddxDriScreenInit failed, GPS not been initialized. 
(WW) fglrx(0): ***********************************************
(WW) fglrx(0): * DRI initialization failed!                  *
(WW) fglrx(0): * (maybe driver kernel module missing or bad) *
(WW) fglrx(0): * 2D acceleraton available (MMIO)             *
(WW) fglrx(0): * no 3D acceleration available                *
(WW) fglrx(0): ********************************************* *

fglrxinfo geeft
code:
1
2
3
4
5
X Error of failed request:  BadRequest (invalid request code or no such operation)
  Major opcode of failed request:  158 (GLX)
  Minor opcode of failed request:  19 (X_GLXQueryServerString)
  Serial number of failed request:  10
  Current serial number in output stream:  10

Wellicht als gevolg daarvan kan ik ook geen video meer kijken in VLC 0.9.4 of MPlayer. MPlayer geeft: "Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device.". Xv is geselecteerd. Geluid doet het wel in beide spelers. Totem doet het wel gewoon goed :?

Knop 3 van mijn toestenbord (MS Ergonomic Keyboard 4000) doet het nu ook goed :) In 8.04 kon ik deze niet echt gebruiken; de toets was gereserveerd voor een andere functie, maar dat is nu dus opgelost.

Evolution doet het, Azureus is geupgraded naar Vuze (en lijkt een stuk sneller op te starten) en Rhythmbox speelt. :)

Geen OpenOffice.org 3.0? Die had ik toch wel verwacht.

Afgezien van fglrx en de rare easyMP3Gain is het vooralsnog een top versie d:)b

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• MBV

MBV

Wat is er mis met de open-source driver? :S

Nou, KUbuntu geef ik bij deze op. Ook wanneer ik direct na opstarten van de live-cd op de installer klik, stopt hij na de toetsenbordinstelling :( Ondertussen met xrandr al 3x mijn systeem bevroren, dus de lol is er wel vanaf. Even kijken of dat al een bugreport van is.

Had ik al gezegd dat mijn externe scherm elke 3 seconden een frame mist? :@ Steeds zo'n zwart stuk midden op het scherm...

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 31-10-2008 21:24 ]

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:32
Heb net ook de update gedraaid. Beetje gehannes gehad om weer online te komen, maar dat is gelukt.
Vreemde is echter dat hij mijn Open Office 3 heeft vervangen door versie 2.4nogwat. Heb ik wat over het hoofd gezien, of heeft ie alle software die misschien in de loop der tijd geupdate heb misschien weer gedowngrade naar wat er in 8.10 meegeleverd is?

Ook jammer dat mijn Geforce4 niet wordt ondersteund nu heb ik geen wobbly windows meer en geen compiz 3d desktop. Gaat daar nog verandering in komen driver-gewijs?

[ Voor 19% gewijzigd door Master FX op 31-10-2008 22:14 ]

Stay safe

• pkwarts

pkwarts

555433800

Master FX schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:13:
Heb net ook de update gedraaid. Beetje gehannes gehad om weer online te komen, maar dat is gelukt.
Vreemde is echter dat hij mijn Open Office 3 heeft vervangen door versie 2.4nogwat. Heb ik wat over het hoofd gezien, of heeft ie alle software die misschien in de loop der tijd geupdate heb misschien weer gedowngrade naar wat er in 8.10 meegeleverd is?

Ook jammer dat mijn Geforce4 niet wordt ondersteund nu heb ik geen wobbly windows meer en geen compiz 3d desktop. Gaat daar nog verandering in komen driver-gewijs?
Kan je niet de driver van de Nvidia site draaien? Dat heb ik voor een oude PC met een MX440 gedaan en dat werkt perfect.

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-01 08:23
Gisteren vanuit 8.04 via de upgrade manager geupgrade naar 8.10.
Nadat hij alle oude dingen verwijdert had enzo startte hij opnieuw op en toen wou hij niet meer booten! Hij blijft hangen na "Running local boot scripts (/etc/rc.local)". Als ik hier op Enter druk kan ik inloggen in een shell maar verder booten lukt me niet...

Dit probleem wordt ook beschreven op de ubuntuforums (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=963774) maar daar weten ze zo te zien ook niet echt een oplossing...

Iemand een id? Ik zou liever geen fresh install doen omdat ik een hele hoop programmas niet opnieuw wil installeren...

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 16:11

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

edie schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:41:
De eerste upgrade ging niet geheel goed (een upgrade van 980KB :?). Daarna via console maar apt-get dist-upgrade gedaan. Na enkele pogingen (kon geen verbinding maken met de server) toch goed verlopen. :)

Het meeste werkt nog zoals ik gewend was van 8.04. Echter, als ik mijn persoonlijk map of elke andere schijf/directory onder de Locaties menu wil openen wordt easyMP3Gain geopend :?

(verhaal)
lol, bij mij opent ie via places nu ineens amarok...

Verder alleen even gechecked of ie nou wel eens fatsoenlijk .mkv files afspeelt en in totem doet ie dat nu volledig vloeiend op dat ouwe bakkie, ook met door de video heen scrollen., en da's wat ie moet doen: hellanzb + play :)

Maar ben wel blij dat ie niet wilde updaten op mijn Eee want de kleine ssd was vol, maar die gebruik ik dagelijks en die mag niet niet werken

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Dirk

Dirk

Het verkeerd openen van een map is eenvoudig op te lossen: Open Nautilus, kies eigenschappen bij een willekeurige map en pas op het tabblad 'openen met' het programma aan naar 'map 'openen'.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:54:
- opstarten van 8.10 2.6.27-7 lukt niet; laptop blijft hangen. Power on/off en dan gaat opstarten van 8.10 2.6.24-21 wel.
Als je een Intel PRO/Wireless 4965 hebt dan is dit een known issue en wordt het gefixt. Staat in de release notes.

En ook voor de persoon met fglrx probleem. Kijk in de release notes :) Ati heeft support laten vallen voor kaarten...

• edie
  • Nu online
MBV schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:19:
Wat is er mis met de open-source driver? :S
Daar had ik geen goede 3D mee in 8.04. En fglrx werkte gewoon :)
Net de radeonHD driver geprobeerd, maar geen direct rendering. En met World of Warcraft crasht X.
gertvdijk schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 10:15:
[...]
En ook voor de persoon met fglrx probleem. Kijk in de release notes :) Ati heeft support laten vallen voor kaarten...
Helaas, ik heb een X1950 Pro PCI-E.

Eigenlijk is het probleem met fglrx dat deze niet werkt met de nieuwe versie van X-server die met 8.10 wordt meegeleverd. Er schijnt een patch gemaakt te zijn door Ubuntu, maar ik heb het nog niet werkend gekregen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 16:11

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dirk schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 00:00:
Het verkeerd openen van een map is eenvoudig op te lossen: Open Nautilus, kies eigenschappen bij een willekeurige map en pas op het tabblad 'openen met' het programma aan naar 'map 'openen'.
ja, maar toch is het een rare upgrade bug

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

[b][message=30980057,noline]
Hier hetzelfde, geforce 440 op een intel 2,5 Ghz mobo.
Onder 8.04 werkte het al niet geheel met dat pinguin spelletje waar die cart rijd.
(Wel "3D" desktop, wobbly windows en reflecteren en alles)

Jammer dat de mensen die ubuntu promoten niet een site openen waar men kan verzoeken, drivers uploaden en dat zij dan de gecompileerde beschikbaar stellen.

Verwijderd

notsonewbie schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 12:57:
Jammer dat de mensen die ubuntu promoten niet een site openen waar men kan verzoeken, drivers uploaden en dat zij dan de gecompileerde beschikbaar stellen.
Op zich een leuk idee.

Maar vanwege veiligheidsredenen zou ik nooit dergelijke drivers installeren. Want wie zegt er dat er in de gecompileerde versie geen backdoor zit? Onbekende kernel modules zijn per definitie verdacht.

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
Gisteren Ubuntu 8.10 geinstalleerd (werk al met Ubuntu vanaf 6.06) en ging (bijna) vlekkeloos.
Na installatie Grub Error 2, kon ook niet in het grub menu komen om het eea aan te passen, dus heb de installatie nog een keer gedaan en op het einde bij knop Advanced in gesteld dat Grub m'n 2e HD moet gebruiken ipv. de 1e (sdb ipv. sda). Daarna ging alles goed.
Waarempel, hij zag m'n Belkin Wireless G en networkmanager kon een stabiele connectie maken!
Dat is voor het eerst, moest voorheen zelf met drivers en rutilt stoeien, maar nee nu niet meer. Wat een verademing.
Voor de rest ben ik m'n gebruikelijke software weer aan het installeren die ik voorheen gebruikte en lijkt vooralsnog goed te gaan.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik heb gisteren ook Ubuntu 8.10 geinstalleerd op mijn laptop en alles werkt prima, alleen kan ik geen vpn verbindingen maken. Hoe ik dat moet oplossen vogel ik straks wel uit.

Het enige wat me stoort dat alles gewoon zo 'log' aanvoelt. Het scrollen gaat gewoon 'log' (vooral in Opera, in Firefox wat minder), het hele systeem (eigen meer de GUI) voelt gewoon 'log' aan. Ik heb geen idee hoe ik het anders moet verwoorden. Hiervoor had ik WinXP erop staan en dat draait echt een stuk soepeler dan Ubuntu. Het is ook niet zo dat het een trage laptop is o.i.d. Een Core Duo 2Ghz met 1GB ram en een GF7600GS met 256MB dedicated geheugen (wordt binnenkort 2GB als Azerty eens opschiet met het sturen van mijn spullen) moet het toch wel fatsoenlijk kunnen draaien neem ik aan. De restricted drivers heb ik al geinstalleerd.

Ik heb het idee dat het aan de nvidia-drivers ligt want ik weet wel dat het vroeger (ong. een jaar geleden met Gutsy) een stuk soepeler draaide met compiz en alle toeters en bellen aan. Nu heb ik vaak dat de titelbalken ineens half worden gerenderd. Maar als ik compiz uitschakel dan is het net zo log. Ik denk dat ik het zonder de nvidia drivers ga proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Oguz286 op 01-11-2008 15:43 ]

Verwijderd

*zucht*
itt wat ik eerder meldde, heeft 8.10 wel de vervelende network bug mee genomen van 8.04
Bij opstarten vanmorgen geen bedraad netwerk te vinden op de desktop pc
En editten van de instellingen werkt niet
Bug zit er zoals gezegd al in sinds 8.04 en een echte oplossing is niet in zicht.
zie ook deze Link-1 en deze Link-2

Ik ga nu maar eens zien of ik met een clean install 8.10 hetzelfde euvel krijg.
Laptop met 8.10 gaat met draadloos netwerk nog steeds als een speer, dus dat compenseert leed een beetje.

Wat me zojuist trouwens opviel, is dat Totem niet fijn werkt (aka crasht zodra je met je ogen knippert) onder 8.10. Dus dan maar over op VLC - minstens zo goed, alleen even wennen aan de andere knoppen.

EDIT: ipv op desktop 8.10 opnieuw te installeren, heb ik er voor gekozen om een losse netwerkkaart in de pc te schuiven en de onboard te de-activeren. Eens zien of de bug zich daardoor laat foppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2008 17:41 ]

Verwijderd

Een clean install is over het algemeen beter dan upgraden ik heb teveel Ubuntu en Debian machines gezien met problemen na upgrades. Als je het een beetje slim aanpakt ben je zo klaar met een clean install. En een herinstallatie van een gelijke versie is helemaal makkelijk ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
Op de te herinstalleren machine doe je dit:

dpkg --get-selections "*" | egrep "([^de]install|hold)$" | cut -f1 > packages.txt

En na een basic install dit:

sudo xargs -a packages.txt aptitude install

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-01 09:09
Wellicht dat hier iemand een oplossing heeft voor mijn probleem:

Ik heb zojuist een verse install gedaan van Kubuntu 8.10 op een Vaio FZ11E (met een NVidia mobile 8600Gt). Maar na het inlogscherm zie ik alleen mijn cursor!

Het betreft hier de 1e boot na de install. Ik weet nog niet zoveel van (K)Ubuntu, vandaar dat ik het hier even neerplomp (Google leverde mij niets op)

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 18:10:
Een clean install is over het algemeen beter dan upgraden ik heb teveel Ubuntu en Debian machines gezien met problemen na upgrades. Als je het een beetje slim aanpakt ben je zo klaar met een clean install. En een herinstallatie van een gelijke versie is helemaal makkelijk ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7

dpkg --get-selections "*" | egrep "([^de]install|hold)$" | cut -f1 > packages.txt

En na een basic install dit:

sudo xargs -a packages.txt aptitude install
Oeh, thanks. Die lijkt heel handig! Niet dat ik de lijst klakkeloos ga overnemen, maar dan kan ik daar een selectie uithalen :)

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:00

Xanax959

relax...

Ubuntu 8.10 werkt zowaar bijna helemaal goed op mijn dell C610! (Pentium III M 1GHz, 512 Mb)
Alleen is het nog steeds niet mogelijk om de helderheid van het beeldscherm in te stellen via de gebruikelijke sneltoetsen.
Maar goed, dat werkte in Debian Lenny ook al niet....

Atari portfolio Dos 2.11

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 13:08

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Xanax959 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 22:51:
Ubuntu 8.10 werkt zowaar bijna helemaal goed op mijn dell C610! (Pentium III M 1GHz, 512 Mb)
Alleen is het nog steeds niet mogelijk om de helderheid van het beeldscherm in te stellen via de gebruikelijke sneltoetsen.
Vaak werken die toetsen via software; misschien zijn er tooltjes waarmee je die toetsen kan aansturen :) ben em nu ook aan het installeren op een p4 2,4 512mb...

zal kijken of ik nog wat ddr heb liggen. 1gb is minstens wel aan teraden neem ik aan

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

Een clean install is over het algemeen beter dan upgraden ik heb teveel Ubuntu en Debian machines gezien met problemen na upgrades. Als je het een beetje slim aanpakt ben je zo klaar met een clean install.
Ik draai anders al jaren een Ubuntu gutsy die ik stap voor stap heb geupgrade van 4.10 destijds naar 7.10. Dat ging allemaal redelijk goed. Het upgraden naar 8.04 (dat ik nu net aan het doen ben, als tussenstap naar 8.10) levert erop wat meer problemen op, hoewel ik op andere machines met een 'frisse' 7.10 daar in mei weinig problemen mee gehad heb.

• gertvdijk
code:
1
2
3

In plaats van dpkg kan je beter aptitude gebruiken, zodat je niet de packages meeneemt die automatisch zijn meegekomen als dependency/recommend/suggest ('i A' in aptititude). Daarom zou ik gebruiken:
aptitude search '~i' | grep '^i  ' | cut -f4 -d ' ' > packages.txt

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 02-11-2008 01:11 ]

Verwijderd

@gertvandijk

Het probeem is dat je nu niet de packages die op hold staan meeneemt wat heel belangrijk kan zijn. Je zal zien dat het dependency/recommend/suggest probleem geen probleem is met de door mij beschreven methode. Test maar ;)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 21:22

Metro2002

Memento mori

Ik heb mijn desktop en laptop gister geupgrade naar Ibex inbreed :P en moet zeggen dat ik er tot nog toe best enthousiast over ben. Het start sneller op (bijna 13 seconden sneller!) op beide pc's. De wireless kaart in mijn notebook werd automatisch gevonden en werkt uitmuntend (RT73), de wireless kaart in mijn desktop werd óók gevonden en werkt ook... maar niet uitmuntend, erg traag en af en toe connectie verlies dus daar draai ik nu weer met ndiswrapper (RT2500). De geluidskaart in mijn laptop moest ik helaas nog steeds aanpassen zodat ik ook geluid heb over de speaker ipv alleen over de headphones (Intel HDA dingetje) maargoed.

Verder voelt ibex wat soepeler aan dan hardy bv met firefox opstarten, scrollen en zeker ook met het gebruik van compiz.

Wat me zéér tegenviel echter was de KDE implementatie. Nou vond ik KDE4.1 al een gedrocht om mee te werken maar zoals bv Suse 11 heb geimplementeerd had was er nog wel mee te leven. Ubuntu heeft er helaas geen ruk aan gedaan en je merkt aan een aantal kleine dingetjes dat ze er ook minder tijd aan hebben besteed dan aan de Gnome versie.

Ten eerste is KDE4.1 bagger traag met al die fade effecten, donkermaakalsiknietactief ben effecten, en andere grafische dingetjes maar dat er bv in de standaard adapt package manager alleen maar software verwijderd kan worden omdat er nog geen repositories in gevuld stonden vind ik behoorlijk slordig. Ook die zwarte taakbalk maakt je bijna aan het huilen zo depressief oogt het allemaal :/

Ondanks dat ik op beide pc's Kubuntu draaide met hardy ben ik nu op beide pcs overgestapt op Gnome.

Nog wel 1 ding wat me opviel: Ik kan in hotmail geen emails meer verzenden, terwijl dat met exact dezelfde versie van firefox onder windows wel lukt. Geintje van microsoft soms? 8)7 ?

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 02-11-2008 09:49 ]

• uashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 10:40
Gisteren ook een upgrade gedaan van 8.04 naar 8.10 en jammer genoeg dezelfde slechte ervaring als de vorige 3 updates:
- werkende x configuratie met twee monitoren om zeep geholpen
- openoffice 3 verwijderd en vervangen door 2.4
- allerlei andere programma's die ik verwijderd had zijn weer doodleuk toegevoegd
- programma's die ik handmatig had geinstalleerd zijn plots verdwenen

Kortom, na 4 mislukte upgrades heeft Ubuntu afgedaan. Ik ga op zoek naar een andere distributie die beter aansluit bij wat ik verwacht van een os.

• Room42
  • Niet online
uashy schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:23:
- programma's die ik handmatig had geinstalleerd zijn plots verdwenen
Aan het eind van het upgrade proces geeft hij een Remove of Cancel optie... Daarbij gaat hij alle volgens hem overbodige packages verwijderen. Grote kans dat daar je lieve programmatjes tussen stonden en dat je gewoon wat beter had moeten lezen ;)
- allerlei andere programma's die ik verwijderd had zijn weer doodleuk toegevoegd
Zoals? Want ik heb die ervaring niet.
Ik heb zelf ook een dualscreen config, alleen die draait nog op 8.04. Ik heb alleen mijn single-monitor laptop geupgrade, dus hier heb ik nog geen ervaring mee. Maar wat heeft ie precies vernield? Draait ie opeens alleen maar low graphics mode? Dan kan het wellicht helpen de linux-restricted-modules te (her) installeren. Dat deed bij mij een wonder toen ik mijn dual-monitor config om zeep had.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Cyphax
  • Laatst online: 10:16

Cyphax

Moderator LNX
Xanax959 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 22:51:
Dat is goed om te horen, dan weet ik dat het op mijn C610 ook goed zal gaan (wel 128MB RAM meer). Ik kan trouwens wel de helderheid instellen in 8.04 maar niet het contrast (of andersom?). Verder werken al die andere speciale toetsen volgens mij wel, gelukkig. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Room42
  • Niet online
Zijn die toetsen dan sowieso niet te mappen (via system -> preferences -> keyboard shortcuts)? Of worden ze niet eens herkend als toets?

Ze hebben trouwens de OSD van het volume verbeterd (of MythTV is verbeterd) omdat ik nog wel eens had dat het hele systeem bevroor als ik het volume aanpaste (alleen in MythTV) :) Dat is nu dus gefixt!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• uashy
Room42 schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:39:
[...]

Aan het eind van het upgrade proces geeft hij een Remove of Cancel optie... Daarbij gaat hij alle volgens hem overbodige packages verwijderen. Grote kans dat daar je lieve programmatjes tussen stonden en dat je gewoon wat beter had moeten lezen ;)
Dat was inderdaad de laatste stap, maar die kon ik niet uitzetten of overslaan. Het hele proces liep in 1 stuk door.
Zoals? Want ik heb die ervaring niet.
Bijvoorbeeld emesene, keepassx en openoffice 3
Ik heb zelf ook een dualscreen config, alleen die draait nog op 8.04. Ik heb alleen mijn single-monitor laptop geupgrade, dus hier heb ik nog geen ervaring mee. Maar wat heeft ie precies vernield? Draait ie opeens alleen maar low graphics mode? Dan kan het wellicht helpen de linux-restricted-modules te (her) installeren. Dat deed bij mij een wonder toen ik mijn dual-monitor config om zeep had.
De twee monitoren gaven exact hetzelfde beeld. Op geen enkele manier kon ik de dual screen instelling terugkrijgen. Ook de backup van de xorg.conf die ik vooraf had gemaakt, werkte niet meer. Pas na een aantal pogingen om nieuwe drivers te installeren is het gelukt om met 1 monitor een goed beeld te krijgen. De dual screen instelling probeer ik niet eens meer. Wel heb ik nog steeds het probleem dat na het opstarten de low graphics mode actief is, pas na 2 minuten komt plots de normale instelling.

Wat me vooral dwars zit, is dat ongevraagd drivers en programma's worden verwijderd. Tuurlijk, het is wel weer te herstellen door uit te zoeken welke drivers nu precies verwijderd zijn. Maar dat zou in mijn ogen niet nodig hoeven zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door uashy op 02-11-2008 12:03 ]

• Room42
  • Niet online
Ik heb even geen machine meer bij de hand waarop ik een upgrade kan testen, maar volgens mij kun je die laatste stap (remove stuff) heel goed annuleren, hoor.
uashy schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:02:
[...]
Bijvoorbeeld emesene, keepassx en openoffice 3
Ik vroeg niet wat er verwijderd was, maar juist wat er terug gekomen was.
De twee monitoren gaven exact hetzelfde beeld. Op geen enkele manier kon ik de dual screen instelling terugkrijgen. Ook de backup van de xorg.conf die ik vooraf had gemaakt, werkte niet meer. Pas na een aantal pogingen om nieuwe drivers te installeren is het gelukt om met 1 monitor een goed beeld te krijgen. De dual screen instelling probeer ik niet eens meer. Wel heb ik nog steeds het probleem dat na het opstarten de low graphics mode actief is, pas na 2 minuten komt plots de normale instelling.

Wat me vooral dwars zit, is dat ongevraagd drivers en programma's worden verwijderd. Tuurlijk, het is wel weer te herstellen door uit te zoeken welke drivers nu precies verwijderd zijn. Maar dat zou in mijn ogen niet nodig hoeven zijn.
Die drivers doen het niet meer op de nieuwe kernel dus die moeten wel verwijderd worden (tenminste, je hebt er niets meer aan). Alleen zouden wel de juiste versies weer teruggezet dienen te worden. Heb je al via System -> Administration -> Hardware Drivers gekeken of de proprietary drivers enabled zijn? En over welke fabrikant hebben we het trouwens? Nvidia of ATi/AMD?

• uashy
Room42 schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:50:
Ik heb even geen machine meer bij de hand waarop ik een upgrade kan testen, maar volgens mij kun je die laatste stap (remove stuff) heel goed annuleren, hoor.
Ik ben het in elk geval niet tegengekomen, bij mij ging alles aan 1 stuk door en was er geen mogelijkheid om tussentijds aan te geven of iets wel of niet moest gebeuren.
Ik vroeg niet wat er verwijderd was, maar juist wat er terug gekomen was.
Bijv. Evolution, Ekiga, Pidgin, Tomboy. En kom nu niet met het verhaal dat die afhankelijk zijn van de desktop environment. Wat dat is nog zo'n punt waar ik me aan erger. Als ik bijv. tijdelijk KDE wil proberen komt er standaard een hele zut programma's mee waarvan ik 80% achteraf toch weer verwijder.
Die drivers doen het niet meer op de nieuwe kernel dus die moeten wel verwijderd worden (tenminste, je hebt er niets meer aan). Alleen zouden wel de juiste versies weer teruggezet dienen te worden. Heb je al via System -> Administration -> Hardware Drivers gekeken of de proprietary drivers enabled zijn? En over welke fabrikant hebben we het trouwens? Nvidia of ATi/AMD?
Het gaat over nvidia. En ja, die proprietary drivers stonden aan, zowel in 8.04 als in 8.10. Maar ik ben er klaar mee, heb voor nu een goed beeld. De dual screen setup probeer ik wel weer eens als ik een andere distributie heb uitgekozen.

• Xanax959
  • Laatst online: 28-01 15:00

Xanax959

relax...

Cyphax schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:45:
[...]

Dat is goed om te horen, dan weet ik dat het op mijn C610 ook goed zal gaan (wel 128MB RAM meer). Ik kan trouwens wel de helderheid instellen in 8.04 maar niet het contrast (of andersom?). Verder werken al die andere speciale toetsen volgens mij wel, gelukkig. :)
Contrast is over het algemeen niet te wijzigen met je tft scherm...

Helderheid instellen werkte in ubuntu 7.nogwat. Bij de nieuwere kernelversies is er blijkbaar ergens iets "misgegaan". In debian kon ik de helderheid instellen als ik in de terminal zat. Na "startx" werkte het niet meer.

Er zijn wat oplossingen te vinden op internet, ik heb alleen nog niet één gevonden die op mijn c610 werkt.

Alle andere knoppen werken inderdaad prima.

Atari portfolio Dos 2.11

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De nieuwigheid en beta-igheid zijn nu wel zo'n beetje afgelopen, het lijkt mij dat we het wel weer kunnen beperken tot 1 topic aangezien het toch zo'n beetje over het zelfde gaat inmiddels: Het Grote Ubuntu Topic Deel 8 :)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.