[Ubuntu] Ervaringen met 8.10

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.483 views

Verwijderd

notsonewbie schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 12:57:
Jammer dat de mensen die ubuntu promoten niet een site openen waar men kan verzoeken, drivers uploaden en dat zij dan de gecompileerde beschikbaar stellen.
Op zich een leuk idee.

Maar vanwege veiligheidsredenen zou ik nooit dergelijke drivers installeren. Want wie zegt er dat er in de gecompileerde versie geen backdoor zit? Onbekende kernel modules zijn per definitie verdacht.

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 23:12
Gisteren Ubuntu 8.10 geinstalleerd (werk al met Ubuntu vanaf 6.06) en ging (bijna) vlekkeloos.
Na installatie Grub Error 2, kon ook niet in het grub menu komen om het eea aan te passen, dus heb de installatie nog een keer gedaan en op het einde bij knop Advanced in gesteld dat Grub m'n 2e HD moet gebruiken ipv. de 1e (sdb ipv. sda). Daarna ging alles goed.
Waarempel, hij zag m'n Belkin Wireless G en networkmanager kon een stabiele connectie maken!
Dat is voor het eerst, moest voorheen zelf met drivers en rutilt stoeien, maar nee nu niet meer. Wat een verademing.
Voor de rest ben ik m'n gebruikelijke software weer aan het installeren die ik voorheen gebruikte en lijkt vooralsnog goed te gaan.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik heb gisteren ook Ubuntu 8.10 geinstalleerd op mijn laptop en alles werkt prima, alleen kan ik geen vpn verbindingen maken. Hoe ik dat moet oplossen vogel ik straks wel uit.

Het enige wat me stoort dat alles gewoon zo 'log' aanvoelt. Het scrollen gaat gewoon 'log' (vooral in Opera, in Firefox wat minder), het hele systeem (eigen meer de GUI) voelt gewoon 'log' aan. Ik heb geen idee hoe ik het anders moet verwoorden. Hiervoor had ik WinXP erop staan en dat draait echt een stuk soepeler dan Ubuntu. Het is ook niet zo dat het een trage laptop is o.i.d. Een Core Duo 2Ghz met 1GB ram en een GF7600GS met 256MB dedicated geheugen (wordt binnenkort 2GB als Azerty eens opschiet met het sturen van mijn spullen) moet het toch wel fatsoenlijk kunnen draaien neem ik aan. De restricted drivers heb ik al geinstalleerd.

Ik heb het idee dat het aan de nvidia-drivers ligt want ik weet wel dat het vroeger (ong. een jaar geleden met Gutsy) een stuk soepeler draaide met compiz en alle toeters en bellen aan. Nu heb ik vaak dat de titelbalken ineens half worden gerenderd. Maar als ik compiz uitschakel dan is het net zo log. Ik denk dat ik het zonder de nvidia drivers ga proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Oguz286 op 01-11-2008 15:43 ]

Verwijderd

*zucht*
itt wat ik eerder meldde, heeft 8.10 wel de vervelende network bug mee genomen van 8.04
Bij opstarten vanmorgen geen bedraad netwerk te vinden op de desktop pc
En editten van de instellingen werkt niet
Bug zit er zoals gezegd al in sinds 8.04 en een echte oplossing is niet in zicht.
zie ook deze Link-1 en deze Link-2

Ik ga nu maar eens zien of ik met een clean install 8.10 hetzelfde euvel krijg.
Laptop met 8.10 gaat met draadloos netwerk nog steeds als een speer, dus dat compenseert leed een beetje.

Wat me zojuist trouwens opviel, is dat Totem niet fijn werkt (aka crasht zodra je met je ogen knippert) onder 8.10. Dus dan maar over op VLC - minstens zo goed, alleen even wennen aan de andere knoppen.

EDIT: ipv op desktop 8.10 opnieuw te installeren, heb ik er voor gekozen om een losse netwerkkaart in de pc te schuiven en de onboard te de-activeren. Eens zien of de bug zich daardoor laat foppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2008 17:41 ]

Verwijderd

Een clean install is over het algemeen beter dan upgraden ik heb teveel Ubuntu en Debian machines gezien met problemen na upgrades. Als je het een beetje slim aanpakt ben je zo klaar met een clean install. En een herinstallatie van een gelijke versie is helemaal makkelijk ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
Op de te herinstalleren machine doe je dit:

dpkg --get-selections "*" | egrep "([^de]install|hold)$" | cut -f1 > packages.txt

En na een basic install dit:

sudo xargs -a packages.txt aptitude install

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29
Wellicht dat hier iemand een oplossing heeft voor mijn probleem:

Ik heb zojuist een verse install gedaan van Kubuntu 8.10 op een Vaio FZ11E (met een NVidia mobile 8600Gt). Maar na het inlogscherm zie ik alleen mijn cursor!

Het betreft hier de 1e boot na de install. Ik weet nog niet zoveel van (K)Ubuntu, vandaar dat ik het hier even neerplomp (Google leverde mij niets op)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 18:10:
Een clean install is over het algemeen beter dan upgraden ik heb teveel Ubuntu en Debian machines gezien met problemen na upgrades. Als je het een beetje slim aanpakt ben je zo klaar met een clean install. En een herinstallatie van een gelijke versie is helemaal makkelijk ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7

dpkg --get-selections "*" | egrep "([^de]install|hold)$" | cut -f1 > packages.txt

En na een basic install dit:

sudo xargs -a packages.txt aptitude install
Oeh, thanks. Die lijkt heel handig! Niet dat ik de lijst klakkeloos ga overnemen, maar dan kan ik daar een selectie uithalen :)

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:00

Xanax959

relax...

Ubuntu 8.10 werkt zowaar bijna helemaal goed op mijn dell C610! (Pentium III M 1GHz, 512 Mb)
Alleen is het nog steeds niet mogelijk om de helderheid van het beeldscherm in te stellen via de gebruikelijke sneltoetsen.
Maar goed, dat werkte in Debian Lenny ook al niet....

Atari portfolio Dos 2.11

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:02

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Xanax959 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 22:51:
Ubuntu 8.10 werkt zowaar bijna helemaal goed op mijn dell C610! (Pentium III M 1GHz, 512 Mb)
Alleen is het nog steeds niet mogelijk om de helderheid van het beeldscherm in te stellen via de gebruikelijke sneltoetsen.
Vaak werken die toetsen via software; misschien zijn er tooltjes waarmee je die toetsen kan aansturen :) ben em nu ook aan het installeren op een p4 2,4 512mb...

zal kijken of ik nog wat ddr heb liggen. 1gb is minstens wel aan teraden neem ik aan

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

Een clean install is over het algemeen beter dan upgraden ik heb teveel Ubuntu en Debian machines gezien met problemen na upgrades. Als je het een beetje slim aanpakt ben je zo klaar met een clean install.
Ik draai anders al jaren een Ubuntu gutsy die ik stap voor stap heb geupgrade van 4.10 destijds naar 7.10. Dat ging allemaal redelijk goed. Het upgraden naar 8.04 (dat ik nu net aan het doen ben, als tussenstap naar 8.10) levert erop wat meer problemen op, hoewel ik op andere machines met een 'frisse' 7.10 daar in mei weinig problemen mee gehad heb.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:02
code:
1
2
3

In plaats van dpkg kan je beter aptitude gebruiken, zodat je niet de packages meeneemt die automatisch zijn meegekomen als dependency/recommend/suggest ('i A' in aptititude). Daarom zou ik gebruiken:
aptitude search '~i' | grep '^i  ' | cut -f4 -d ' ' > packages.txt

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 02-11-2008 01:11 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

@gertvandijk

Het probeem is dat je nu niet de packages die op hold staan meeneemt wat heel belangrijk kan zijn. Je zal zien dat het dependency/recommend/suggest probleem geen probleem is met de door mij beschreven methode. Test maar ;)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:10

Metro2002

Memento mori

Ik heb mijn desktop en laptop gister geupgrade naar Ibex inbreed :P en moet zeggen dat ik er tot nog toe best enthousiast over ben. Het start sneller op (bijna 13 seconden sneller!) op beide pc's. De wireless kaart in mijn notebook werd automatisch gevonden en werkt uitmuntend (RT73), de wireless kaart in mijn desktop werd óók gevonden en werkt ook... maar niet uitmuntend, erg traag en af en toe connectie verlies dus daar draai ik nu weer met ndiswrapper (RT2500). De geluidskaart in mijn laptop moest ik helaas nog steeds aanpassen zodat ik ook geluid heb over de speaker ipv alleen over de headphones (Intel HDA dingetje) maargoed.

Verder voelt ibex wat soepeler aan dan hardy bv met firefox opstarten, scrollen en zeker ook met het gebruik van compiz.

Wat me zéér tegenviel echter was de KDE implementatie. Nou vond ik KDE4.1 al een gedrocht om mee te werken maar zoals bv Suse 11 heb geimplementeerd had was er nog wel mee te leven. Ubuntu heeft er helaas geen ruk aan gedaan en je merkt aan een aantal kleine dingetjes dat ze er ook minder tijd aan hebben besteed dan aan de Gnome versie.

Ten eerste is KDE4.1 bagger traag met al die fade effecten, donkermaakalsiknietactief ben effecten, en andere grafische dingetjes maar dat er bv in de standaard adapt package manager alleen maar software verwijderd kan worden omdat er nog geen repositories in gevuld stonden vind ik behoorlijk slordig. Ook die zwarte taakbalk maakt je bijna aan het huilen zo depressief oogt het allemaal :/

Ondanks dat ik op beide pc's Kubuntu draaide met hardy ben ik nu op beide pcs overgestapt op Gnome.

Nog wel 1 ding wat me opviel: Ik kan in hotmail geen emails meer verzenden, terwijl dat met exact dezelfde versie van firefox onder windows wel lukt. Geintje van microsoft soms? 8)7 ?

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 02-11-2008 09:49 ]

• uashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 10:40
Gisteren ook een upgrade gedaan van 8.04 naar 8.10 en jammer genoeg dezelfde slechte ervaring als de vorige 3 updates:
- werkende x configuratie met twee monitoren om zeep geholpen
- openoffice 3 verwijderd en vervangen door 2.4
- allerlei andere programma's die ik verwijderd had zijn weer doodleuk toegevoegd
- programma's die ik handmatig had geinstalleerd zijn plots verdwenen

Kortom, na 4 mislukte upgrades heeft Ubuntu afgedaan. Ik ga op zoek naar een andere distributie die beter aansluit bij wat ik verwacht van een os.

• Room42
  • Niet online
uashy schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:23:
- programma's die ik handmatig had geinstalleerd zijn plots verdwenen
Aan het eind van het upgrade proces geeft hij een Remove of Cancel optie... Daarbij gaat hij alle volgens hem overbodige packages verwijderen. Grote kans dat daar je lieve programmatjes tussen stonden en dat je gewoon wat beter had moeten lezen ;)
- allerlei andere programma's die ik verwijderd had zijn weer doodleuk toegevoegd
Zoals? Want ik heb die ervaring niet.
Ik heb zelf ook een dualscreen config, alleen die draait nog op 8.04. Ik heb alleen mijn single-monitor laptop geupgrade, dus hier heb ik nog geen ervaring mee. Maar wat heeft ie precies vernield? Draait ie opeens alleen maar low graphics mode? Dan kan het wellicht helpen de linux-restricted-modules te (her) installeren. Dat deed bij mij een wonder toen ik mijn dual-monitor config om zeep had.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:00

Cyphax

Moderator LNX
Xanax959 schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 22:51:
Dat is goed om te horen, dan weet ik dat het op mijn C610 ook goed zal gaan (wel 128MB RAM meer). Ik kan trouwens wel de helderheid instellen in 8.04 maar niet het contrast (of andersom?). Verder werken al die andere speciale toetsen volgens mij wel, gelukkig. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Room42
  • Niet online
Zijn die toetsen dan sowieso niet te mappen (via system -> preferences -> keyboard shortcuts)? Of worden ze niet eens herkend als toets?

Ze hebben trouwens de OSD van het volume verbeterd (of MythTV is verbeterd) omdat ik nog wel eens had dat het hele systeem bevroor als ik het volume aanpaste (alleen in MythTV) :) Dat is nu dus gefixt!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• uashy
Room42 schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:39:
[...]

Aan het eind van het upgrade proces geeft hij een Remove of Cancel optie... Daarbij gaat hij alle volgens hem overbodige packages verwijderen. Grote kans dat daar je lieve programmatjes tussen stonden en dat je gewoon wat beter had moeten lezen ;)
Dat was inderdaad de laatste stap, maar die kon ik niet uitzetten of overslaan. Het hele proces liep in 1 stuk door.
Zoals? Want ik heb die ervaring niet.
Bijvoorbeeld emesene, keepassx en openoffice 3
Ik heb zelf ook een dualscreen config, alleen die draait nog op 8.04. Ik heb alleen mijn single-monitor laptop geupgrade, dus hier heb ik nog geen ervaring mee. Maar wat heeft ie precies vernield? Draait ie opeens alleen maar low graphics mode? Dan kan het wellicht helpen de linux-restricted-modules te (her) installeren. Dat deed bij mij een wonder toen ik mijn dual-monitor config om zeep had.
De twee monitoren gaven exact hetzelfde beeld. Op geen enkele manier kon ik de dual screen instelling terugkrijgen. Ook de backup van de xorg.conf die ik vooraf had gemaakt, werkte niet meer. Pas na een aantal pogingen om nieuwe drivers te installeren is het gelukt om met 1 monitor een goed beeld te krijgen. De dual screen instelling probeer ik niet eens meer. Wel heb ik nog steeds het probleem dat na het opstarten de low graphics mode actief is, pas na 2 minuten komt plots de normale instelling.

Wat me vooral dwars zit, is dat ongevraagd drivers en programma's worden verwijderd. Tuurlijk, het is wel weer te herstellen door uit te zoeken welke drivers nu precies verwijderd zijn. Maar dat zou in mijn ogen niet nodig hoeven zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door uashy op 02-11-2008 12:03 ]

• Room42
  • Niet online
Ik heb even geen machine meer bij de hand waarop ik een upgrade kan testen, maar volgens mij kun je die laatste stap (remove stuff) heel goed annuleren, hoor.
uashy schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:02:
[...]
Bijvoorbeeld emesene, keepassx en openoffice 3
Ik vroeg niet wat er verwijderd was, maar juist wat er terug gekomen was.
De twee monitoren gaven exact hetzelfde beeld. Op geen enkele manier kon ik de dual screen instelling terugkrijgen. Ook de backup van de xorg.conf die ik vooraf had gemaakt, werkte niet meer. Pas na een aantal pogingen om nieuwe drivers te installeren is het gelukt om met 1 monitor een goed beeld te krijgen. De dual screen instelling probeer ik niet eens meer. Wel heb ik nog steeds het probleem dat na het opstarten de low graphics mode actief is, pas na 2 minuten komt plots de normale instelling.

Wat me vooral dwars zit, is dat ongevraagd drivers en programma's worden verwijderd. Tuurlijk, het is wel weer te herstellen door uit te zoeken welke drivers nu precies verwijderd zijn. Maar dat zou in mijn ogen niet nodig hoeven zijn.
Die drivers doen het niet meer op de nieuwe kernel dus die moeten wel verwijderd worden (tenminste, je hebt er niets meer aan). Alleen zouden wel de juiste versies weer teruggezet dienen te worden. Heb je al via System -> Administration -> Hardware Drivers gekeken of de proprietary drivers enabled zijn? En over welke fabrikant hebben we het trouwens? Nvidia of ATi/AMD?

• uashy
Room42 schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:50:
Ik heb even geen machine meer bij de hand waarop ik een upgrade kan testen, maar volgens mij kun je die laatste stap (remove stuff) heel goed annuleren, hoor.
Ik ben het in elk geval niet tegengekomen, bij mij ging alles aan 1 stuk door en was er geen mogelijkheid om tussentijds aan te geven of iets wel of niet moest gebeuren.
Ik vroeg niet wat er verwijderd was, maar juist wat er terug gekomen was.
Bijv. Evolution, Ekiga, Pidgin, Tomboy. En kom nu niet met het verhaal dat die afhankelijk zijn van de desktop environment. Wat dat is nog zo'n punt waar ik me aan erger. Als ik bijv. tijdelijk KDE wil proberen komt er standaard een hele zut programma's mee waarvan ik 80% achteraf toch weer verwijder.
Die drivers doen het niet meer op de nieuwe kernel dus die moeten wel verwijderd worden (tenminste, je hebt er niets meer aan). Alleen zouden wel de juiste versies weer teruggezet dienen te worden. Heb je al via System -> Administration -> Hardware Drivers gekeken of de proprietary drivers enabled zijn? En over welke fabrikant hebben we het trouwens? Nvidia of ATi/AMD?
Het gaat over nvidia. En ja, die proprietary drivers stonden aan, zowel in 8.04 als in 8.10. Maar ik ben er klaar mee, heb voor nu een goed beeld. De dual screen setup probeer ik wel weer eens als ik een andere distributie heb uitgekozen.

• Xanax959
  • Laatst online: 28-01 15:00

Xanax959

relax...

Cyphax schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:45:
[...]

Dat is goed om te horen, dan weet ik dat het op mijn C610 ook goed zal gaan (wel 128MB RAM meer). Ik kan trouwens wel de helderheid instellen in 8.04 maar niet het contrast (of andersom?). Verder werken al die andere speciale toetsen volgens mij wel, gelukkig. :)
Contrast is over het algemeen niet te wijzigen met je tft scherm...

Helderheid instellen werkte in ubuntu 7.nogwat. Bij de nieuwere kernelversies is er blijkbaar ergens iets "misgegaan". In debian kon ik de helderheid instellen als ik in de terminal zat. Na "startx" werkte het niet meer.

Er zijn wat oplossingen te vinden op internet, ik heb alleen nog niet één gevonden die op mijn c610 werkt.

Alle andere knoppen werken inderdaad prima.

Atari portfolio Dos 2.11

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De nieuwigheid en beta-igheid zijn nu wel zo'n beetje afgelopen, het lijkt mij dat we het wel weer kunnen beperken tot 1 topic aangezien het toch zo'n beetje over het zelfde gaat inmiddels: Het Grote Ubuntu Topic Deel 8 :)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.