Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

geheugenslot kapot? Hoe kan ik zeker zijn?

Pagina: 1
Acties:

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 15:09
Hallo,
Ik heb net van een vriend 2 geheugenlatjes (2 maal 1 gig) overgekocht en in mijn pc gestopt.
Ik had 2 reeds 2 slots waar telkens een kaartje van 1 gig in zat en nu dus 2 bij.
De computer herkent echter slechts 1 van de 2 nieuwe geheugenkaartjes.
Wanneer ik ze omwissel van plaats verandert dat niets.
Toen ik dan 1 van de 2 eruit haalde bleef hij 3 gig aangeven.
Toen ik de andere eruit haalde en degene die ik er daarvoor had uitgehaald op de plaats van de andere erin stopte gaf hij nogaltijd 3 gigaan.
Mij lijkt het dus dat de geheugenkaartjes in orde zijn en dat er iets mis is met het geheugenslot dat in de laatste 2 situaties leeg was.
Hoe kan ik daar zeker van zijn? en zijn er misschien vaak voorkomende oplossingen voor dit probleem?
Bedankt!
Esben

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:16
Waar kijk je hoeveel geheugen herkend word? Welk besturingssysteem (x86?), welk mobo, welke processor? Kijk even naar de maximaal ondersteunde hoeveelheid geheugen van je moederbord / memorycontroller en of je een 32 bits OS draait ;)

Edit: Windows Clients - FAQ

[ Voor 13% gewijzigd door asfaloth_arwen op 06-10-2008 21:13 ]

Specs

• quizzical
Hallo, bedankt voor de reactie.
Wat meer gegevens:
Windows vista 64 bit.
Mobo: Asus P5B P965
Processor: Core 2 Duo E6600
Voor hoeveel geheugen er herkent word kijk ik in het bios, in de taakbeheerder en in het programma everest.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:16
Wat zijn de specificaties van het geheugen? Moederbord goed stof vrij? Eventueel een bios update getest? Memory remap aan in de bios?

Uit de FAQ:
Om het OS toch 4GB geheugen te laten gebruiken dient er aan de volgende eisen te worden voldaan:

i) 64bits OS
ii) x86 CPU met 64bits instructieset
iii) Chipset met remapping mogelijkheid (Intel 955, 965, 975 of enterprise chipset. Alle AMD chipsets die AMD64 cpu's ondersteunen)
iv) BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten)
v) 4GB geheugen installeren

Mocht je aan alle vijf eerder genoemde eisen voldoen en toch problemen hebben met de geheugenherkenning dan is waarschijnlijk of het BIOS niet helemaal goed of je geheugen niet in orde. Wanneer je 4GB wilt gaan gebruiken is het belangrijk dat je een moederbord neemt met een goed BIOS. Veel moederborden hadden in eerste instantie de memory remap functie in het BIOS niet goed op orde dus het kan lonen te informeren naar ervaringen met 4GB geheugen op het desbetreffende moederbord.

[ Voor 89% gewijzigd door asfaloth_arwen op 06-10-2008 21:29 ]

Specs

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probeer elk van de gegeugen modules in elk van de sloten. Steeds maar 1 module plaatsen.
Het kan namelijk ook zo zijn dat je moederbord de combinatie van de 2 modules niet ondersteund.

I, for one, like Roman numerals

• quizzical
Het probleem is opgelost!
Via de link die asfaloth_arwen gaf kwam ik op deze link:
Abbadon in "RAM FAQ" waar een lijstje met voorwaarden staat opdat 4 gig herkent wordt:

i) 64bits OS
ii) x86 CPU met 64bits instructieset
iii) Chipset met remapping mogelijkheid (Intel 955, 965, 975 of enterprise chipset. Alle AMD chipsets die AMD64 cpu's ondersteunen)
iv) BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten)
v) 4GB geheugen installeren

Het was de vierde voorwaarde waaraan niet voldaan was.
Gewoon een setting in het BIOS dus!

Bedankt vor de hulp!!!
Esben
Pagina: 1