Toon posts:

Dell Equallogic: Prijzen disks absurd of logisch?

Pagina: 1
Acties:

• BP_LOZ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18-03 19:24
Wij zijn bezig met de aanschaf van een iSCSI opslag: type Dell Equallogic PS5000E.

Voor meer info zie link:
http://www.dell.com/conte...l_ps5000e?c=us&l=en&s=bsd

In de 1e offerte die wij hebben mogen ontvangen zaten 16 stuks 7.200RPM 250GB SATA disks, goed voor een bruto opslag van 4TB.
Wij willen meer opslag dus vroegen een offerte voor 16 stuks 7.200RPM 1TB SATA.

Een prijsverschil van schrik niet: ruim €14.000 _/-\o_
Niet SAS, niet SATAII, niet 10.000 of 15.000RPM disks maar echt simpele 7200RPM SATA's

Het enige argument wat de account manager kon geven was "dit zijn zorgvuldig geselecteerde en aan hevige testen onderworpen disks etc etc..."

My Ass... }:O

De MBTF kan misschien wat hoger liggen, maar wat who cares met 14 disks in RAID50 en 2 hot spares?

Of sla ik de plank helemaal mis?

• Fauna
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16-09 00:12

Fauna

Areca Power!

Een meerprijs van 875 euro per disk.. Ja dat is nogal best wel heel veel inderdaad. Al koop je de Seagate ES.2 schijven, die mogen nog maar iets van max. 200 euro per stuk kosten (incl. BTW). Het zou me niks verbazen als het precies deze disks zijn die erin zitten.

[ Spekkies server | Spekkies gamebak | Casemodding is (een) kunst | Meldersnet ]

• BP_LOZ
Fauna schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:21:
Een meerprijs van 875 euro per disk.. Ja dat is nogal best wel heel veel inderdaad. Al koop je de Seagate ES.2 schijven, die mogen nog maar iets van max. 200 euro per stuk kosten (incl. BTW). Het zou me niks verbazen als het precies deze disks zijn die erin zitten.
Ik kan niets over de disk specificaties vinden, jammer. Misschien anderen met een Equallogic in huis die mij daar iets meer over kan vertellen?

Wat lastig is, is dat de Equallogic niet met 16 brackets geleverd wordt en dat Dell deze niet los levert, anders was het simpel als je het mij vraagt..

Maar al met al snap ik deze prijzen niet. Hierdoor ga je toch echt serieus overwegen om een andere hardware leverancier te gaan zoeken. 8)7

• voodooless
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-08 15:58

voodooless

Sound is no voodoo!

En dan:
Enterprise-class virtualized iSCSI SAN with great cost-per-Gigabyte
:')

Ik zou gewoon eens vragen welke zo speciale disks dan wel bijna 900 euro/stuk (extra) kosten.... Elders kun je de hele mikmak voor nog geen 9K krijgen (excl btw), met quad core, 8GB mem, 16x SAS/SATA, 5Y NBD e.d... ;)

[Voor 22% gewijzigd door voodooless op 06-10-2008 19:49]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• BP_LOZ
voodooless schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:42:
En dan:

[...]

:')

Ik zou gewoon eens vragen welke zo speciale disks dan wel bijna 900 euro/stuk (extra) kosten.... Elders kun je de hele mikmak voor nog geen 9K krijgen (excl btw), met quad core, 8GB mem, 16x SAS/SATA, 5Y NBD e.d... ;)
Tjah LOL. Maar even serieus.

Ik ga morgen eens de disk specs navragen bij Dell. Als dit een "simpele" SATA disk te zijn dan mogen ze mij dat eventjes uitleggen.

[Voor 30% gewijzigd door BP_LOZ op 06-10-2008 20:17]

• tdw
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23-09 20:33

tdw

Amai seg!

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• 0rbit
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18-03 11:12
Het enige voordeel wat je waarschijnlijk hebt is dat die schijven de komende 10 jaar nog redelijk eenvoudig te krijgen zullen zijn.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• rg-mohwa
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23:31

rg-mohwa

Phoe Hé

Mr_Atheist schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:37:
Het enige voordeel wat je waarschijnlijk hebt is dat die schijven de komende 10 jaar nog redelijk eenvoudig te krijgen zullen zijn.
Met zo'n prijs wel ja :+

• BP_LOZ
Mr_Atheist schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:37:
Maar als ik €14000 voor 16 disks moet lappen, dan kan ik (€14000/200=) 70 disks (Seagate ES.2 1TB) op voorraad houden voor het geval dat...

M.a.w. ik kan 54 schijven vervangen, wat dus weer betekend dat elke disk ruim 3x uit mag vallen in pak weg 3/4/5 jaar?

Seagate geeft aan dat bij 24/7 usage er een maximale MTBF is van 1.2miljoen uur.
Zelfs als zou ik hier gemiddeld 10% van nemen, dan kan ik nog 14 jaar doen met elke disk.

En bij mij zal in pak weg 5 jaar tijd elke disk in een array van 16 stuks 3x uitvallen?
Make your own conclusion :z O-)

[Voor 3% gewijzigd door BP_LOZ op 06-10-2008 20:48]

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 01:06

Wildfire

Joy to the world!

tdw schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 20:07:
Sowieso zijn de prijzen van schijven bij Dell belachelijk:
pricewatch: Dell 500GB Harde Schijf, 500GB
Wow. €1904 voor een 500gb SATA schijfje. Compleet absurd. Daar heb je richting de 20 1 terabyte SATA schijfjes voor :P

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• BP_LOZ
Fauna schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:21:
Dit kosten ze bij Dell zelf..
http://accessories.us.del...&s=bsd&cs=04&sku=A1622057

$243,.. ofwel €180

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Misschien zit er wel meteen 3 (of 5) jaar vervanging 24/7 bij ?
Maar wat wil je verder met dit topic bereiken ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• tdw
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23-09 20:33

tdw

Amai seg!

ZeRoC00L schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:08:
Een disk is ook wel zelf te vervangen, daar hoef je echt geen meerprijs van 875 euro voor te betalen.. Kun je 3 extra discs voor kopen + een paar tanks benzine om op en neer naar het dc te rijden..

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• BP_LOZ
ZeRoC00L schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:08:
Wat ik met dit topic wil bereiken?
1. Zijn er mensen die Equallogics hebben of ermee mogen werken die me informatie kunnen geven over de disks die gebruikt worden?
2. Zitten er in een Equallogic echt simpele SATA schijven die het dus niet waard zijn om voor €14000 te upgraden van 4TB naar 16TB.

• daredevil__2000
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 01-06 00:19
Toevallig ben ik gisteren op een kennis sessie geweest bij onze beheer partner. Zij werken samen met Dell en daardoor konden we een echte uitleg en demonstratie krijgen en niet zo'n demo die ze al 3 maanden van te voren hebben voorbereid.

Dit zijn niet de standaard HDD's die je een een normale computer knalt. Deze hebben een iets hogere doorvoer (echte doorvoer) en kunnen gewoon meer hebben (start & stop cycles). Maar het verschil is inderdaad wel heel erg groot.

Support is standaard 2 jaar op de hardware. Plus je hoeft er zelf niet achter aan wanneer een HDD binnen de garantie defect raakt.
Dell is erg goed met support. Wij hebben 180 notebooks en iets van 50 beamers binnen het bedrijf en de garantie wordt altijd perfect afgehandeld. Je belt en ze vragen je 1 of 2 dingen te proberen. En daarna sturen ze iemand de volgende dag langs (standaard 1 year next business day on-site). Alle onderdelen die maar mogelijk met het defect te maken hebben worden preventief vervangen.

Daarom zou ik zelf best bereid zijn om iets meer te betalen. Reken eens uit wat je aan personeels kosten kwijt zou zijn als je alles zelf met de fabrikant af moet handelen.

En over de prijs valt best te onderhandelen bij dell hoor ;) Vooral als je een wat grotere afnemen bent kun je leuke kortingen krijgen.

• daredevil__2000
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 01-06 00:19
[EDIT]

bah had het scherm nog open staan drukte perongeluk nogmaals op submit

[Voor 91% gewijzigd door daredevil__2000 op 08-10-2008 12:08]

• axis
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12-10-2020
BP_LOZ schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:15:
[...]

1. Zijn er mensen die Equallogics hebben of ermee mogen werken die me informatie kunnen geven over de disks die gebruikt worden?
2. Zitten er in een Equallogic echt simpele SATA schijven die het dus niet waard zijn om voor €14000 te upgraden van 4TB naar 16TB.
Ik heb een PS5000E met 16x500GB.. Echt geweldige apparaten die Equallogic, maar sjonge sjonge, wat een prijzen inderdaad.. Deze unit kostte volgens mij 35-40k.

De schijven die erin zitten in mijn geval zijn SATA, model ST3500630NS, rev 3.EEQ. Gewone schijfjes dus.

Maar vergeet niet dat je niet alleen betaalt voor de schijven, maar je betaalt voor een totaalproduct, met redundancy, support, en alle softwarelicenties inbegrepen. Een 16TB unit is dus 1,8x zo duur als de 8TB versie lijkt het, en de prijs is dus niet gerelateerd aan de kostprijs van de schijven.

Je zou bijna de 250GB versie kopen en de schijven vervangen door 1TB schijven, maar dat zullen ze vast niet pikken, en dat zal je warranty ook niet ten goede komen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• BP_LOZ
axis schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 12:39:
[...]

Ik heb een PS5000E met 16x500GB.. Echt geweldige apparaten die Equallogic, maar sjonge sjonge, wat een prijzen inderdaad.. Deze unit kostte volgens mij 35-40k.

De schijven die erin zitten in mijn geval zijn SATA, model ST3500630NS, rev 3.EEQ. Gewone schijfjes dus.

Maar vergeet niet dat je niet alleen betaalt voor de schijven, maar je betaalt voor een totaalproduct, met redundancy, support, en alle softwarelicenties inbegrepen. Een 16TB unit is dus 1,8x zo duur als de 8TB versie lijkt het, en de prijs is dus niet gerelateerd aan de kostprijs van de schijven.

Je zou bijna de 250GB versie kopen en de schijven vervangen door 1TB schijven, maar dat zullen ze vast niet pikken, en dat zal je warranty ook niet ten goede komen.
Ik hoor alleen maar Dell/VMware/Equallogic mannen over hun product, maar ik ben blij ook vanuit een collega systeembeheerder positieve geluiden te horen. Mocht ik wat vragen hebben he Axis, kan ik dan bij je terecht?

• axis
BP_LOZ schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 20:06:
[...]

Ik hoor alleen maar Dell/VMware/Equallogic mannen over hun product, maar ik ben blij ook vanuit een collega systeembeheerder positieve geluiden te horen. Mocht ik wat vragen hebben he Axis, kan ik dan bij je terecht?
Ja hoor, je kunt me ook mailen op het adres in mijn profiel. Ik was na de demo bij Dell al erg enthousiast, en nadat ik overal op internet las dat de Equallogic de best-of-breed iSCSI SAN's heeft, was ik nog enthousiaster.. Jody van Dongen van Dell liet bij zo'n demo zien hoe je volumes aan kunt maken enzo, en het zag er allemaal erg simpel uit.

Ik heb ook geen ervaringen met SAN's, maar heb een M1000e chassis gekocht met 8 blades en die ene EQL unit, en het is inderdaad ook zo simpel als wat. :)

Mooi spul.. Alleen die prijs :(

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• k995
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01:33
We zijn hier nu ook aan het kijken naar deze oplossing en het viel me ook op dat de prijzen van de HDD's zo absurd hoog zijn.

Uitbreiden van 8->16 1 TB HDD's tegen de 14 000euro .

Nagevraagd en blijkbaar zijn het gewone HDD's enkel zijn ze speciaal getest voor snelheid/duurzaamheid en compabiliteit . je kan dus gewone HDD's gebruiken enkel dan heb je geen support meer bij problemen.

Lijkt me dus een soort van koppelverkoop. Eens rondgekeken en dell heeft wel goedkopere schijven die wel de recht op support geven echter op mijn vragen of ik deze dan kan gebruiken word niet of ontwijkend geantwoord door de account manager.

Iemand hier meer ervaring mee of heeft iedereen gewoon de hele hoge prijzen betaald?

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik heb dit probleem ook gehad.

Je kan na wat doorvragen wel losse trays bij Dell bestellen inclusief eventueel verloop sata>sas. Deze zijn ook duur (zeg 150euro), maar uiteindelijk ben je goedkoper uit.
Je kan ook de huidige schijven vervangen door grotere exemplaren, maar het goedkoopste is zo min mogelijk schijven mee laten leveren en dan zelf caddy's en schijven halen.

Of je haalt in de vs de caddy's, kan zo snel geen link vinden. Maar als je typenummer intikt krijg je wel wat winkels die ze nieuw leveren tegen een acceptabele prijs.

Overigens levert Dell wel delgelijk doodnormale schijven (althans in mijn systemen). Tuurlijk zijn ze extra getest, maar niet perse door Dell. Ze doelen gewoon op het feit dat het enterprise-class schijven zijn. Doodnormale enterprise-class schijven dat is. Exact dezelfde die in de winkel worden verkocht. Garantie blijft ook gewoon gelden, je moet alleen zelf een spare op voorraad nemen, want die kunnen ze uiteraard niet leveren.

Als je wilt kan ik de factuur van die caddy's wel opzoeken?

[Voor 8% gewijzigd door Aikon op 04-12-2008 17:08]

• k995
Aikon schreef op donderdag 04 december 2008 @ 17:06:
Ik heb dit probleem ook gehad.

Je kan na wat doorvragen wel losse trays bij Dell bestellen inclusief eventueel verloop sata>sas. Deze zijn ook duur (zeg 150euro), maar uiteindelijk ben je goedkoper uit.
Je kan ook de huidige schijven vervangen door grotere exemplaren, maar het goedkoopste is zo min mogelijk schijven mee laten leveren en dan zelf caddy's en schijven halen.

Of je haalt in de vs de caddy's, kan zo snel geen link vinden. Maar als je typenummer intikt krijg je wel wat winkels die ze nieuw leveren tegen een acceptabele prijs.

Overigens levert Dell wel delgelijk doodnormale schijven (althans in mijn systemen). Tuurlijk zijn ze extra getest, maar niet perse door Dell. Ze doelen gewoon op het feit dat het enterprise-class schijven zijn. Doodnormale enterprise-class schijven dat is. Exact dezelfde die in de winkel worden verkocht. Garantie blijft ook gewoon gelden, je moet alleen zelf een spare op voorraad nemen, want die kunnen ze uiteraard niet leveren.

Als je wilt kan ik de factuur van die caddy's wel opzoeken?
ja dat het doodnormale schijven zijn weet , echter krijg je op non dell schijven geen support meer en als bedrijf gaat dat natuurlijk niet. De losse schijven weet ik niet, heb het al gevraagd of ze dan wel support geven en daar antwoorden ze niet op.

Over die caddys snap ik het niet goed, volgens mij zijn die in de equallogic(PS500E) niet nodig en is alle inbegrepen het is ook voor gewone SATA schijven, de SAS versie is wel nog wat sneller maar nog een pak duurder en niet nodig bij ons.

• Aikon
  • Niet online
De hele voorkant van zo'n ding bestaat toch uit caddy's?

Wat heb je aan support als je zelf een paar schijven op voorraad hebt, snellere support krijg je niet hoor. Op de rest v/d hardware hou je vziw gewoon je support.

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:07
Een dode schijf is inderdaad eruit trekken en nieuwe erin, kortom weinig interessant, maar wat in het geval van vage problemen? Dat bijvoorbeeld schijven spontaan uit de raidset vallen of prestaties ondermaats zijn. Het is zeer waarschijnlijk dat de verschillende partijen naar elkaar gaan staan wijzen en voordat je dan alle neuzen in de zelfde richting kan dr soms aardig wat tijd overheen gaan en als ondertussen de primaire processen gehinderd worden of erger dan het resulteren in een kostenposten waarin de initiele besparing meermalen past. Het kopen van die dure schijven is in zekere zin het afkopen van gezeik, immers bij veel bedrijven zal de SAN onderdeel zijn van de primaire systemen en daar wil je -in mijn opinie- zo min mogelijk aan hobbyen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• k995
squaddie schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 13:33:
Een dode schijf is inderdaad eruit trekken en nieuwe erin, kortom weinig interessant, maar wat in het geval van vage problemen? Dat bijvoorbeeld schijven spontaan uit de raidset vallen of prestaties ondermaats zijn. Het is zeer waarschijnlijk dat de verschillende partijen naar elkaar gaan staan wijzen en voordat je dan alle neuzen in de zelfde richting kan dr soms aardig wat tijd overheen gaan en als ondertussen de primaire processen gehinderd worden of erger dan het resulteren in een kostenposten waarin de initiele besparing meermalen past. Het kopen van die dure schijven is in zekere zin het afkopen van gezeik, immers bij veel bedrijven zal de SAN onderdeel zijn van de primaire systemen en daar wil je -in mijn opinie- zo min mogelijk aan hobbyen.
Idd in deze tijden word er echter streng gekeken naar budgetten, als het dus met 15 000euro minder kan (=verschil kosprijs schijven) is dat heel welkom.

• Aikon
  • Niet online
Sowieso stijgen de support kosten geen cent voor Dell, het aantal schijven blijft gelijk. Kans op uitval/storingen e.d. is dus ook gelijk.

Zou Dell eens wat meer onder druk zetten anders met bijv. een offerte voor andere schijven en caddy's.

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 00:13
De vraag is of de harddisken met een normale firmware werken of een equallogic firmware.
Normaal gesproken heb ik nooit echt klachten over de prijzen van hd's bij dell.
(bij aankoop direct van server of los addon hd) alleen gaat dit dan wel inclusief korting die je van de accountmanager krijgt.
(losse harddisken worden dan trouwens gewoon door ingrammicro verstuurd)

Wij hebben hier alleen ook een Dell EMC CX3-10C staan (met 30*300gb 15k schijven)
Leuk apparaat tot je gaat kijken wat het moet kosten om er extra schijven voor te kopen.

4*300gb met kast kwam ik op zo'n 15k euro
15*300gb met kast kwam ik op zo'n 25k euro

gaat ook compleet nergens over......
snap ik best dat zo'n san iets meer moet kosten, maar als je dan disken wilt uitbreiden zo'n extreme prijs ?

[Voor 4% gewijzigd door DDX op 05-12-2008 14:05]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• k995
DDX schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 14:03:
De vraag is of de harddisken met een normale firmware werken of een equallogic firmware.
Normaal gesproken heb ik nooit echt klachten over de prijzen van hd's bij dell.
(bij aankoop direct van server of los addon hd) alleen gaat dit dan wel inclusief korting die je van de accountmanager krijgt.
(losse harddisken worden dan trouwens gewoon door ingrammicro verstuurd)

Wij hebben hier alleen ook een Dell EMC CX3-10C staan (met 30*300gb 15k schijven)
Leuk apparaat tot je gaat kijken wat het moet kosten om er extra schijven voor te kopen.

4*300gb met kast kwam ik op zo'n 15k euro
15*300gb met kast kwam ik op zo'n 25k euro

gaat ook compleet nergens over......
snap ik best dat zo'n san iets meer moet kosten, maar als je dan disken wilt uitbreiden zo'n extreme prijs ?
Precies

Heb het trouwens gevraagd en het zijn gewone HDD's (alleen extra getest)

Pure afzeterij dus, ik heb nu wel een mail gestuurd met de vraag of de gewone dell hdd's (voor servers dus) wel mogen :) die zijn 5 keer goedkoper

• stefklep
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2020

stefklep

((Stefklepje))

BP_LOZ schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:15:
[...]

Wij hebben inmiddels er ook 1 gekocht en staat te draaien voor ons Xen omgeving en binnenkort zal hij ook dienst gaan doen voor de shared omgeving met een dikke 5000 klanten. De prijs is hoog maar met heel goed onderhandelen valt er zeker iets moois van te maken, kan ik uit ervaring vertellen. Zelf zo mooi dat we er nog 1 besteld hebben met iets minder capaciteit en 1 controller. Het zijn gewoon geweldige apparaten.

Het enigste waar wij nu mee zitten zijn de servers die al wat ouder zijn en niet een al te hoge door voer snelheid hebben met onze nieuwe intel kaarten, die zeker aan te raden zijn en gewoon geweldig werk leveren precies voor dit iscsi verhaal. Maar goed hier zal misschien binnenkort een blade daar voor worden ingezet naar eerst natuurlijk uitgebreid getest te hebben met de test eq. ;)

1 Tip zorg dat je niet in het systeem van Dell staat, en hem koopt via een partner wat rechtstreeks via Dell gaat je zo veel geld kosten dat het gewoon zonden is. Dit spelletje hebben wij helaas mogen ondervinden. Via een gold partner konden we ene geweldige prijs krijgen maar omdat we al bij direct Dell bekend waren ging dit feest normaal gesproken niet door.

[Voor 12% gewijzigd door stefklep op 06-12-2008 22:49]

• mvdgeijn
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11-03-2010
Een aantal reacties van Dell en Dell partners ter verklaring van de prijs verschillen bij grotere uitvoeringen:

1. Verzekering van de grotere HD's.
2. Burn-in test
3. Simpel weg prijs gerelateerd aan de concurrentie

Waar stefklep ook al aan refereert: Zodra je ergens een aanvraag doet, wordt je geregistreerd als prospect. Dat maakt het zo'n beetje onmogelijk om een scherpere prijs via een andere partij aan te vragen.

Is het een idee om een Equallogic gebruikersgroep op te starten en gezamelijk te laten onderzoeken of het allemaal wel mag waar ze mee bezig zijn?

• k995
mvdgeijn schreef op maandag 08 december 2008 @ 08:58:
Een aantal reacties van Dell en Dell partners ter verklaring van de prijs verschillen bij grotere uitvoeringen:

1. Verzekering van de grotere HD's.
2. Burn-in test
3. Simpel weg prijs gerelateerd aan de concurrentie
Ja die antwoorden heb ik ook al gehad , zal wel maar dit kan die prijs nooit zo opdrijven zeker niet omdat je ziet dat hun gewone schijven(lees voor niet equallogic) niet zo duur zijn
Waar stefklep ook al aan refereert: Zodra je ergens een aanvraag doet, wordt je geregistreerd als prospect. Dat maakt het zo'n beetje onmogelijk om een scherpere prijs via een andere partij aan te vragen.
Wist ik niet
Is het een idee om een Equallogic gebruikersgroep op te starten en gezamelijk te laten onderzoeken of het allemaal wel mag waar ze mee bezig zijn?
Tja denk dat je niet veel kan doen, dell geeft support met die schijven maar het werkt zonder die schijven. Wat je wel zou kunnen aanpakken is misschien dat die afzonderlijke schijven met absurd hoge woekerwinsten worden verkocht wat ook illegaal is (in belgie toch)

• axis
Sja, zoals je in mijn post hebt gezien zitten er in mijn PS5000E schijfjes van 85 euro per stuk.

Maarja, als bedrijf koop je een doos die de centrale spil in je bedrijf vormt. En op die doos geeft Dell/EQL 99,999% uptime, en goede support. De vraag is of je dan de doos 'unsupported' wilt maken door zelf schijven erin te stoppen. Het gaat er niet om dat het niet werkt, maar dat je dan unsupported bent. Groot verschil!

Zoals ik al zei: de filosofie van EQL is dat je een complete oplossing koopt voor een prijs per GB, en je koopt in hun ogen niet wat hardware en software. Dat dat voor ons tweakers lastig is, is iets anders :)

Natuurlijk als het een testlab is, zou ik ook nog wel proberen om zelf de schijven te upgraden, dan maakt me die support ook niet zoveel uit.

• k995
axis schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:47:
Sja, zoals je in mijn post hebt gezien zitten er in mijn PS5000E schijfjes van 85 euro per stuk.

Maarja, als bedrijf koop je een doos die de centrale spil in je bedrijf vormt. En op die doos geeft Dell/EQL 99,999% uptime, en goede support. De vraag is of je dan de doos 'unsupported' wilt maken door zelf schijven erin te stoppen. Het gaat er niet om dat het niet werkt, maar dat je dan unsupported bent. Groot verschil!

Zoals ik al zei: de filosofie van EQL is dat je een complete oplossing koopt voor een prijs per GB, en je koopt in hun ogen niet wat hardware en software. Dat dat voor ons tweakers lastig is, is iets anders :)

Natuurlijk als het een testlab is, zou ik ook nog wel proberen om zelf de schijven te upgraden, dan maakt me die support ook niet zoveel uit.
nee zou hier voor productie zijn, waarvoor gebruik je die equallogic als ik vragen mag?

• axis
k995 schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 10:25:
[...]
nee zou hier voor productie zijn, waarvoor gebruik je die equallogic als ik vragen mag?
Ik heb 2 SQL servers en 4 web servers eraan hangen..

• BP_LOZ
Ook wij zijn over. Equallogic met 16TB hangt nu in het rack. Een hele, hele, hele mooie prijs voor gehad. ;)
Ons kwam het goed uit dat we bekend waren bij Dell. Dit heeft juist voor die prijs gezorgd! Ik noem geen bedragen, maar 30 tot 35% kan er van de bruto prijs af.

Ook de ervaringen zijn goed. De configuratie gaat eigenlijk zo makkelijk dat het lijkt alsof dit onmogelijk is en je wel iets fout hebt moeten doen :+ ! Ook het beheren is peanuts!

Ik heb alleen een vraagje over de RAID indeling van de Storage Pool. Om een dubbelpost te voorkomen heb ik hier even linkje http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1327210
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee