Perfect Media center voor cinemaprojecties

Pagina: 1
Acties:

• fmoens
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04-2025
Ik heb een (denk ik) nogal afwijkende eis van de meeste PCgebruikers, ik vind er alvast weinig over terug, maar misschien kunnen jullie ons helpen.

Wat willen we doen?
We zijn uitbaters van een filmhuis, we vertonen voornamelijk op pellicule (35mm) uiteraard, maar af en toe vertonen we ook wel eens films op dvd (legaal uiteraard), en de laatste tijd is dat af en toe via blu ray. Ik neem aan dat dit nog steeds gaat toenemen. Omdat onze huidige standalone blu ray speler nogal crap is, dachten we een nieuwe te kopen... Maar toen dachten we.. waarom kopen we geen PC met blu ray in, die kan dan ook gewone dvd's intelligent(er) upscalen naar HD kwaliteit, computerbestanden afspelen, etc...

Maar.. het is voor ons zeer, zeer belangrijk dat de projecties vlekkenloos gebeuren, dat je met andere woorden NOOIT een Windowsscherm (of zo'n Powerdvd startup scherm) te zien krijgt vlak voor de vertoning, dat is lelijk, onprofessioneel,... Idealiter hebben we een systeem met 2 "monitoren", de eerste monitor is het gebruikersgedeelte voor de projectionist, daar zouden alle menufuncties (begindvd, verschillende programma's opstarten, ...) moeten opkomen, de tweede monitor zou dan de projector zijn. Het is belangrijk dat je nooit "Windows prul" te zien krijgt op die projector.

Concreet zijn mijn vragen:

- Wat voor een systeem heb ik eigenlijk nodig om vlot blu rays in optimale kwaliteit te kunnen spelen. Ik weet niet of dat veel van je systeem vraagt.
- Kent iemand een goed dvd/blu ray programma dat via een aparte (touch screen?) monitor te bedienen is.
- Welke dvdprogramma kan het best gewone dvd's upscalen naar HD?
- Wat voor een geluidskaart heb ik nodig voor optimale geluidskwaliteit. De meeste kaarten zijn erg gefixeerd op allerhande effecten die je kan laten berekenen door die kaart, maar dat hebben we eigenlijk niet nodig, we hebben gewoon zeer goede, stabiele 5.1 (of beter) uitgangen nodig.

Waarschijnlijk geen evidente vragen (want welke "gewone" gebruiker heeft dit specifiek nodig), maar heeft iemand ervaring met (enkele van) deze vragen? Bedankt!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:16
In principe is een dergelijk topic niet toegestaan, echter maak ik vanwege de exotische eisen een uitzondering om ook de kennis op GoT te vergroten.

Voor de systeem zelf zou ik kijken in het HTPC topic, daar staat wel duidelijk wat je nodig hebt.

Voor het geluid zou je een goede externe geluidskaart moeten aanschaffen met een digitale uitgang (ik neem aan dat jullie stereo installatie daarmee overweg kan). Ik ziet te denken aan een Auzentech, maar misschien is er nog wel veel beter spul.

Voor de software zou ik geen idee hebben. Over het algemeen clone je je scherm of breidt je deze uit. Zeker voor films heb ik nog nooit een dergelijk programma gezien. Je hebt wel Windows Media Center zodat je niet in Windows zelf zit te kloten, maar of dat optimaal is. Hoe werkt dat bij jullie, je kan natuurlijk wel een film klaarzetten voor aanvang en dan op play drukken.

• fmoens
Ok, bedankt dat ik mijn vraag hier kan stellen, nogmaals, omdat ze wat afwijkend is. Want, ik kijk even naar de uitgangspunten van het HTPC forum, en daar kan ik me eigenlijk niet in vinden, want...

- Design behuizing is absoluut niet belangrijk.
- Lage geluidsproductie evenmin
- Stroomverbruik: maakt eigenlijk ook niet uit.
- Ingebouwde tv-tuner is evenmin nodig
- Grote HD ook al niet
- Draadloze bediening eventueel, maar eigenlijk liefst via touchscreen

Met andere woorden, het is nogal moeilijk. Op zich zou ik een uitgeklede windows moeten hebben (die moet ook niet in een netwerk kunnen hangen, ..) die eigenlijk niks moet kunnen buiten heel goed blu rays en dvd's afspelen.

Dé uitdaging wordt inderdaad de software denk ik. Het jammere is dat de meeste dvdspelers net uitblinken in de flashy opstartschermen (of achtergrondschermen wanneer er geen dvd inzit), voortdurend tekstueel of grafische informatie in het videobeeld tonen, etc... Eigenlijk zoek ik de aller, allereenvoudigste speler die dit allemaal niet doet, maar toch kwalitatief goed beeld geeft (en dan denk ik vooral aan upscaling algoritmes).

Wat geluid betreft, we hebben voor de 35mm projector weliswaar een digitale ingang, maar voor onze dvdspeler kan de Dolby dat eigenaardig genoeg niet (dvd is dan ook nooit echt bedoeld om in cinema's te vertonen). Een goede 5.1 uitgang, liefst via XLR zou ideaal zijn. Maar opnieuw: dat is waarschijnlijk een weinig voorkomende vraag.

Mocht iemand kunnen helpen, dan graag!

[edit:] Trouwens, wat we nú doen is inderdaad de dvd/blu ray speler klaar zetten op het juiste punt, de lens afdekken, op play drukken, even wachten tot het "play icoontje" verdwenen is en dan lens vrijmaken. Dit systeem werkt wel... maar is toch niet ideaal. Fundamenteler hebben we eigenlijk het probleem dat onze standalone blu ray speler zeer slecht gewone dvd's kan afspelen (via HDMI interface), dus wanneer iemand een zeer goede blu ray standalone kent, zou dat ook een oplossing zijn. Maar.. in theorie moet het toch mogelijk zijn dit allemaal ook via PC te doen.

[edit2:] En trouwens hélémaal ideaal is een (makkelijk) systeem dat eerst de volledige dvd/blu ray inleest op HD, en daarna pas afspeelt. Dit vermijdt haperingen, crashende films, etc... Uiteraard zonder kwaliteitsverlies en wkslk kan dit niet echt. Maar tegelijk.. nogmaals we betalen echt wel (vrij veel) auteursrechten voor toelating voor publieke vertoning, dus ik vind dat we dat ook wel zouden mogen..

[ Voor 24% gewijzigd door fmoens op 06-10-2008 19:24 ]

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

fmoens schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:17:
Ok, bedankt dat ik mijn vraag hier kan stellen, nogmaals, omdat ze wat afwijkend is. Want, ik kijk even naar de uitgangspunten van het HTPC forum, en daar kan ik me eigenlijk niet in vinden, want...

- Design behuizing is absoluut niet belangrijk.
- Lage geluidsproductie evenmin
- Stroomverbruik: maakt eigenlijk ook niet uit.
- Ingebouwde tv-tuner is evenmin nodig
- Grote HD ook al niet
- Draadloze bediening eventueel, maar eigenlijk liefst via touchscreen

Met andere woorden, het is nogal moeilijk. Op zich zou ik een uitgeklede windows moeten hebben (die moet ook niet in een netwerk kunnen hangen, ..) die eigenlijk niks moet kunnen buiten heel goed blu rays en dvd's afspelen.
Bediening via touchscreen? Dan denk ik persoonlijk aan een S16 of als je echt lekker wil werken aan een S21 van Origen AE. Kost wel een klap, maar dan heb je ook wat :)
Dé uitdaging wordt inderdaad de software denk ik. Het jammere is dat de meeste dvdspelers net uitblinken in de flashy opstartschermen (of achtergrondschermen wanneer er geen dvd inzit), voortdurend tekstueel of grafische informatie in het videobeeld tonen, etc... Eigenlijk zoek ik de aller, allereenvoudigste speler die dit allemaal niet doet, maar toch kwalitatief goed beeld geeft (en dan denk ik vooral aan upscaling algoritmes).
In PowerDVD 8 kun je je eigen custom startup scherm instellen, desnoods geef je dan een zwarte bitmap mee :). Scalen (m.n. voor DVD belangrijk) gaat via de videokaart d.m.v. AVIVO/UVD (ATI) of PureVideo (NVIDIA). Kwalitatief doet ATI het een stuk beter dan NVIDIA in de verschillende tests. Wil je het helemaal goed aanpakken, skip dan de IGPtjes en druk een HD4xxx kaart van ATI in een PCI-Express slot; volgens ATI's marketing afdeling heb je dan een kaart die de volle 100% score haalt op de HQV en HQV HD pijnbanken (geen idee hoe dat dan in de praktijk zit though)
Wat geluid betreft, we hebben voor de 35mm projector weliswaar een digitale ingang, maar voor onze dvdspeler kan de Dolby dat eigenaardig genoeg niet (dvd is dan ook nooit echt bedoeld om in cinema's te vertonen). Een goede 5.1 uitgang, liefst via XLR zou ideaal zijn. Maar opnieuw: dat is waarschijnlijk een weinig voorkomende vraag.

Mocht iemand kunnen helpen, dan graag!
Er zijn wel kaartjes met een XLR output, maar dan zit je gelijk in het profi audio segment met een dito geluidskaartje. M-Audio verkoopt ze bijvoorbeeld.

Voor goede kaartjes met een wat prettigere prijs en coaxiale/optische aansluitingen kun je wat mij betreft eens kijken bij Auzentech en Asus.
Trouwens, wat we nú doen is inderdaad de dvd/blu ray speler klaar zetten op het juiste punt, de lens afdekken, op play drukken, even wachten tot het "play icoontje" verdwenen is en dan lens vrijmaken. Dit systeem werkt wel... maar is toch niet ideaal. Fundamenteler hebben we eigenlijk het probleem dat onze standalone blu ray speler zeer slecht gewone dvd's kan afspelen (via HDMI interface), dus wanneer iemand een zeer goede blu ray standalone kent, zou dat ook een oplossing zijn. Maar.. in theorie moet het toch mogelijk zijn dit allemaal ook via PC te doen.
Goede standalone Blu-Ray/DVD spelers? Genoeg keus! De Pioneer BDP-LX71, Denon DVD-3800BD, Panasonic DMP-BD55 om maar eens wat te noemen. Maar voor minder dan de prijs dan een "goede" standalone, kun je tegenwoordig een HTPC kopen die qua beeldkwaliteit net zo goed of beter presteert.
[edit2:] En trouwens hélémaal ideaal is een (makkelijk) systeem dat eerst de volledige dvd/blu ray inleest op HD, en daarna pas afspeelt. Dit vermijdt haperingen, crashende films, etc... Uiteraard zonder kwaliteitsverlies en wkslk kan dit niet echt. Maar tegelijk.. nogmaals we betalen echt wel (vrij veel) auteursrechten voor toelating voor publieke vertoning, dus ik vind dat we dat ook wel zouden mogen..
Tja, dan zit je weer in nogal grijs gebied; je kunt eenvoudig DVD's en tegenwoordig zelfs Blu-Ray schijven rippen; maar er hoeft maar één iemand te zijn die je toko aangeeft bij een instantie als BREIN en je bent waarschijnlijk het haasje. Heeft iets te maken met verwijderen van kopieerbeveiliging enzo. Dat je een hoop geld uitgeeft vanwege auteursrechten geeft je namelijk geen vrijbrief om beveiligingen van films af te halen.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
fmoens schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:12:
...

- Wat voor een systeem heb ik eigenlijk nodig om vlot blu rays in optimale kwaliteit te kunnen spelen. Ik weet niet of dat veel van je systeem vraagt.
- Kent iemand een goed dvd/blu ray programma dat via een aparte (touch screen?) monitor te bedienen is.
- Welke dvdprogramma kan het best gewone dvd's upscalen naar HD?
- Wat voor een geluidskaart heb ik nodig voor optimale geluidskwaliteit. De meeste kaarten zijn erg gefixeerd op allerhande effecten die je kan laten berekenen door die kaart, maar dat hebben we eigenlijk niet nodig, we hebben gewoon zeer goede, stabiele 5.1 (of beter) uitgangen nodig.

Waarschijnlijk geen evidente vragen (want welke "gewone" gebruiker heeft dit specifiek nodig), maar heeft iemand ervaring met (enkele van) deze vragen? Bedankt!
  • Om HD-materiaal, dus ook BluRay films optimaal te kunnen afspelen zou ik beginnen met in ieder geval een dual core processor, welke in het midden tot boven-midden segment zit. Denk hierbij aan de E8000-serie van Intel.

Daarnaast zou ik ook voor een redelijk goede videokaart gaan. De Ati HD4xxx serie werd hier al genoemd en is een hele goede kaart om te gebruiken. Denk hierbij aan de HD4650 bijvoorbeeld.
  • Besturing via een touch screen zou op verschillende manieren mogelijk moeten zijn. Er is een manier waarbij je in principe het scherm in je systeemkast hebt zitten, alleen is dit vaak nogal prijzig. Een extern touchscreen zou dus eventueel een betere oplossing zijn. Je zou eventueel ook nog kunnen denken aan een Logitech Harmony universele afstandsbediening, deze zijn tegenwoordig heel erg uitgebreid!
  • Dit is vaak toch een meningskwestie, de ene vind PowerDVD bijvoorbeeld beter dan Media Center of net andersom.
  • Qua geluidskaart zou ik gaan kijken naar of een professionele kaart, die vaak heel goed presteren. Anders kun je vaak op de 'goedkopere' kaarten alle effecten en dergelijke goed uitzetten hoor.
Geluidsproductie is denk ik wel een kwestie. Overigens is dual screen in Windows geen probleem en zou dat gewoon perfect moeten werken. Hier kun je denk ik zelf wel meer over vinden. Heb je overigens wel ervaring met hardware bouwen of iets dergelijks, want anders is deze informatie misschien te specifiek.

Veel succes er in ieder geval mee!

• fmoens
Thnx @Mindcrash en alex voor de reacties..

Ok, als ik het goed begrijp, ziet mijn systeem er voorlopig zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EAH4850/HTDI/512M€ 158,39€ 158,39
1Auzentech Auzen X-Plosion 7.1 Cinema€ 68,95€ 68,95
1Intel Core 2 Duo E8200€ 124,90€ 124,90
ImporterenTotaal€ 352,24

(natuurlijk moet hier nog een MB, RAM, HD en zo bij, maar dit zijn de "speciallekes")

Nog een paar bijkomende vragen :

- Goede blu ray / dvd-speler. Belangrijk hier is dus dat ie tja.. goed kan lezen, goed kan foutcorrigeren. Hij moet niet snel zijn (single speed is letterlijk genoeg ;) ), maar wel zeer betrouwbaar. Suggesties?

Ivm de software.. Heb eens de trial gedownload van Powerdvd 8, enkele opmerkingen:

- In tegenstelling tot de vorige versie (heb echt duizenden films gekeken met de 7) hoor ik hier bij veel films haperingen (getikt) in het geluid.
- Ik zie in de opties Video => Advanced => Dual Display Mode (ik heb er nu 2 monitoren aanhangen) de optie: Full Screen on Secondary Device, met andere woorden: waarschijnlijk perfect wat ik nodig denk te hebben. Maar... de opties staan grijs, ik kan niks selecteren. Komt dit door mijn videokaart? (een eenvoudige Geforce 8400). Werkt dit bij iemand wel?

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
fmoens schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:52:
Thnx @Mindcrash en alex voor de reacties..

Ok, als ik het goed begrijp, ziet mijn systeem er voorlopig zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EAH4850/HTDI/512M€ 158,39€ 158,39
1Auzentech Auzen X-Plosion 7.1 Cinema€ 68,95€ 68,95
1Intel Core 2 Duo E8200€ 124,90€ 124,90
ImporterenTotaal€ 352,24

(natuurlijk moet hier nog een MB, RAM, HD en zo bij, maar dit zijn de "speciallekes")

Nog een paar bijkomende vragen :

- Goede blu ray / dvd-speler. Belangrijk hier is dus dat ie tja.. goed kan lezen, goed kan foutcorrigeren. Hij moet niet snel zijn (single speed is letterlijk genoeg ;) ), maar wel zeer betrouwbaar. Suggesties?

Ivm de software.. Heb eens de trial gedownload van Powerdvd 8, enkele opmerkingen:

- In tegenstelling tot de vorige versie (heb echt duizenden films gekeken met de 7) hoor ik hier bij veel films haperingen (getikt) in het geluid.
- Ik zie in de opties Video => Advanced => Dual Display Mode (ik heb er nu 2 monitoren aanhangen) de optie: Full Screen on Secondary Device, met andere woorden: waarschijnlijk perfect wat ik nodig denk te hebben. Maar... de opties staan grijs, ik kan niks selecteren. Komt dit door mijn videokaart? (een eenvoudige Geforce 8400). Werkt dit bij iemand wel?
PowerDVD heeft voor die optie twee appart monitoren nodig, als je simpelweg cloned, en hetzelfde weergeeft op beide schermen, werkt het volgens mij niet. Kan ook zijn dat de optie niet werkt omdat dat alleen kan bij bepaalde versies van PowerDVD ofzo, dat weet ik niet.

Ik zou persoonlijk voor een interne Blue-Ray speler gaan uit de top van Pioneer of Sony. Ik denk dat als je contact opneemt met hun afdelingen in nederland wel iets geregeld kan worden. Wellicht kunnen ze onder sponsering een product leveren met bepaalde performance garanties, dan weet je zeker dat het goed werkt.

De onderbrekingen in het geluid kunnen vanalles zijn, wellicht codec instellingen, hoeft niet perse aan PowerDVD te liggen.

Ctrl+k

Verwijderd

Waarom de HD4850? Het gaat je alleen om de UVD 2.0 en die vind je ook in de lagere klassen.
pricewatch: MSI R4670-2D512/D3

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 10:35 ]

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Met de meeste videokaarten kan je een setting aanpassen genaamd"tweede scherm volledig video" of iets dergelijks, Er wordt dan niks op dit scherm getoond totdat je video afspeeld,Welke fullscreen op het tweede scherm afspeelt,Misschien is dit slimmer als een custom opstart scherm. Omdat je daar anders misschien toch een muis of iets dergelijks ziet.

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk staat er teveel in beeld als je geen DVD aan het afspelen bent, maar een PS3 heeft verder wel de capaciteiten die je zoekt: Bluray speler en goede DVD upscaler, digitale geluidsoverdracht... En een draadloze afstandsbediening ;)

Ter vervanging van de standaard interface zou je ook kunnen kijken naar een Linux distro op de PS3.

[ Voor 27% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-10-2008 11:02 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• fmoens
@TeGek: Zo'n "speel video op secundary screen" Ik meen me inderdaad te herinneren dat ik dit ooit heb gezien.. Weet iemand bij welke kaarten dit voorkomt? Bij mijn huidige (Geforce 8400 GS) vind ik dat alvast niet terug.

@Sybille: Wel, ik heb 2 monitoren aangesloten op mijn systeem (in Dualview), maar nog blijft die optie niet aanvinkbaar in Powerdvd.. Heb wat zitten spelen met de instellingen, en het lukt me alleen de optie "Full screen on secundary device" aan te duiden wanneer de monitors in CLONE modus staan.. Maar ja, dat helpt dus niet, daarenboven zoomt ie alle videos dan weliswaar standaard volledig uit, maar hij toont wel onderaan zo'n lelijke progressbar... Mocht je dit kunnen uitzetten (maar ik heb me al kreupel gezocht in de instellingen, ik zie dat toch niet) én het dual monitor probleem oplossen, dan zou dat kunnen werken ja, maar voorlopig...

@Reinman: Die videokaart moet inderdaad niks kunnen buiten goed 2D video weergeven, dus alle 3D effect toestanden, niet nodig, als het goedkoper kan is het belachelijk meer te betalen.

En een PS3.. ja.. daar heb ik ook over nadenken, maar toont die ook geen tekst in beeld wanneer je bvb. op de play drukt en zo?

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-12-2025

TeGek

Engineer in hart en nieren.

fmoens schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 22:32:
@TeGek: Zo'n "speel video op secundary screen" Ik meen me inderdaad te herinneren dat ik dit ooit heb gezien.. Weet iemand bij welke kaarten dit voorkomt? Bij mijn huidige (Geforce 8400 GS) vind ik dat alvast niet terug.

@Sybille: Wel, ik heb 2 monitoren aangesloten op mijn systeem (in Dualview), maar nog blijft die optie niet aanvinkbaar in Powerdvd.. Heb wat zitten spelen met de instellingen, en het lukt me alleen de optie "Full screen on secundary device" aan te duiden wanneer de monitors in CLONE modus staan.. Maar ja, dat helpt dus niet, daarenboven zoomt ie alle videos dan weliswaar standaard volledig uit, maar hij toont wel onderaan zo'n lelijke progressbar... Mocht je dit kunnen uitzetten (maar ik heb me al kreupel gezocht in de instellingen, ik zie dat toch niet) én het dual monitor probleem oplossen, dan zou dat kunnen werken ja, maar voorlopig...

@Reinman: Die videokaart moet inderdaad niks kunnen buiten goed 2D video weergeven, dus alle 3D effect toestanden, niet nodig, als het goedkoper kan is het belachelijk meer te betalen.

En een PS3.. ja.. daar heb ik ook over nadenken, maar toont die ook geen tekst in beeld wanneer je bvb. op de play drukt en zo?
Ik geloof wel dat he tin de meeste Nvida en ATI kaarten zit,Alleen aardig verstopt. De functies heten:
Theatre Mode In ATI kaarten en Nvidia noemt dit "Full Screen Video Mirror"

Op VISTA word dit niet ondersteund!

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik me even afvraag is hoe je projecteert. Leuk dat je HD materiaal wilt vertonen, maar heb je een projector die dat ondersteunt, en zo ja hoe sluit je zo'n ding aan? Koop je een PC dan moet die natuurlijk wel een dergelijk signaal kunnen leveren :)

Verder vraag ik me af of het in jullie geval niet handiger is om met bijvoorbeeld een kleine videomengtafel te werken. Kun je alsnog via je PC streamen als je dat wilt, maar heb je de overgangen wel redelijk vloeiend en heb je ook controle op de overgangen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-12-2025

1Kb

Zoals al vermeld is er al een hoop over te vinden. Er zijn wel een aantal kanttekeningen te maken bij een projectie systeem. (in feite wat mindcrash al zegt)
om te beginnen het systeem.
Het systeem moet een zekere overkill hebben. Op dit moment is de hardware in opkomst dat hardware matige decodering ondersteund, maar dit kan in de toekomst veranderen. Dus wanneer de hardware voldoende zwaar is, zal dit voor langere tijd geen probleem zijn.
Omdat de HTPC topics over het algemeen spreken over energie zuinige / still pc's, is het raadzaam te kijken waarom ze de hardware gebruiken. (de AMD / ATI moederborden bijvoorbeeld)
En vergeet ook niet dat uitval van hardware ongewenst is.

Dan het geluid.
Helaas heb ik nog geen systeem kunnen bouwen met interne geluidskaart, dat de ruis van de overige hardware niet liet horen. Dus inderdaad een externe decoder is zeker aan te raden. Kijk hiervoor ook is naar de professionele dj/audio markt. Om je een kleine start te geven wat ik bedoel, kijk is op feedback.nl

Het beeld:
Zoals al genoemd zijn er mogelijkheden om meerdere monitoren aan te sluiten. evt via 2 video kaarten. Daar is denk ik genoeg over te vinden. Touchscreens zijn daar volgens mij ook creatief in te passen.

De software:
Daar is ook al het een en ander over te vinden. Waar de uitdaging in zit, is hoe de 2 monitoren of monitor/projector (denk aan 1 windows scherm en 1 weergave scherm goed onafhankelijk van elkaar werken) En custom start up schermen, is wel wat over te vinden denk ik.
Maar kijk ook of je onder de noemer "media portal" ook iets kunt vinden. Kijk bijvoorbeeld is:
Media Portal alternatief voor Windows Media Center (Deel 2)

Alternatieve zoek richtingen:
Kijk ook is in de hoek van streaming media. Je spreekt zelf over het vanaf een harde schijf spelen ivm performance. Dit betekend dat je in ieder geval een kopie moet kunnen maken van de originele disk. (Je zult moeten uitzoeken of dit altijd legaal is. Denk daarbij aan het verwijderen van beveiligingen om te kunnen kopieren)
Daarnaast zul je een apparaat moeten hebben dat de streaming media kan weergeven. Om je een beetje op weg te helpen, kijk is naar divco tvix 6500 en / of popcornhour. Het zijn in feite kleine htpc's bedoeld om de meest gangbare formaten te tonen. Ik zeg er wel bij dat ze niet vlekkeloos zijn (het is en blijft hardware met software en is nog niet uit ontwikkeld).

Als laatste HD content:
Zoek ook is naar informatie mbt de hoeveelheid data (de uiteindelijke video stream ongecodeerd) er moet worden verstuurd. Dit zal je een beeld geven welke hoeveelheid data verwerkt wordt en eventueel over een intern netwerk verplaatst zal moeten worden wanneer je streaming media gaat overwegen.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:14
Meestal worden bij dvd vertoning 2 dezelfde dvd's tegelijk gestart op verschillende standalone dvd spelers. zodat bij leesfouten in de dvd direct kan worden overgeschakeld naar de andere dvd speler.

Hier heb je een "videomengpaneel" nodig. heb je ook nog eens de mogelijkheid om je startbeeld in [blackout] te zetten en van zwart naar beeld te faden als je film begint.

weet niet via welke distribiteur je je films krijgt maar het digitale aanbod is eerder een dv tape dan een blueray disc.

• fmoens
@iedereen: bedankt voor de input.

Ik heb effectief al wel gesurft op het net, maar toch is het moeilijk de eisen die wij belangrijk vinden exact terug te vinden, ook in recensies van hardware wordt meestal gefocust op andere aspecten.

Antwoorden:

- Uiteraard zijn de meeste films die we afnemen gewoon via lokale distributeurs. Dat betekent: 35mm pellicule, en ongetwijfeld op termijn via harde schijf via de DCI standaard. Maar.. ons theater specialiseert zich in films, reeksen, documentaires, "speciallekes" dus, die geen distributeur (meer) hebben. Omdat de film nooit is uitgekomen in de zalen, omdat de distributeur inmiddels failliet is gegaan of.. bij oude films, omdat de rechten zijn verlopen en/of de kopieën zo zijn versleten dat ze niet meer te draaien zijn, of ook: omdat er gewoon geen ander materiaal bestaat dan een dvd/blu ray (ik denk bvb. aan zaalshows van standup comedians). Het is dan dat een dvd (maar natuurlijk: liefst blu ray) van pas komt. Ik weet ook wel dat dvd en blu ray een consumenten formaat is (en als we kunnen spelen we dan ook liefst van Betacam, DV (voor SD) of HDCAM, HDV (voor HD)) , maar ja.. als het niet bestaat, dan gaat dat natuurlijk niet.
Maar, ondanks (of dankzij) de misschien wat minder kwaliteit proberen we toch het allerbeste te halen uit het beschikbaar bronmateriaal, vandaar.

- Onze projector is uiteraard full HD, kan alle 24/25/50i's en p's aan, anders zouden we inderdaad die moeite niet moeten doen.

- Tja, die video op ander scherm: met mijn kaart toch alvast niet, en dat is zo typische een probleem (denk ik he) waarvoor ik vrees: opties die zelden/vaak onvolledig vermeld staan omdat niemand/weinigen die eigenlijk gebruiken, maarja.. dan koop je zo'n kaart, blijkt opeens dat ie dat niet kan.

- Wat betreft dubbele dvd projecties. Op zich een goed idee, maar ik heb al veel dvd projecties meegemaakt en dat heb ik in de praktijk toch nog nooit gezien hoor. Je hebt dan ook niet alleen een videoswitcher nodig, maar hetzelfde voor geluid en als je 5.1 doorstuurt moet dat ook opeens snel geswitched worden. Ik zeg niet dat dat niet mogelijk is, maar makkelijk is anders. Je hebt dan trouwens ook altijd 2 dvd's nodig. Maar op zich is dat eigenlijk geen slecht idee.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

TeGek schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 11:08:
[...]

Ik geloof wel dat he tin de meeste Nvida en ATI kaarten zit,Alleen aardig verstopt. De functies heten:
Theatre Mode In ATI kaarten en Nvidia noemt dit "Full Screen Video Mirror"

Op VISTA word dit niet ondersteund!
Theater mode wordt wel degelijk ondersteund in Vista. Heb net wat changelogs van de laatste Catalyst drivers lopen doorspitten en daar wordt duidelijk melding gemaakt over bugs die ze gefixed hebben m.b.t. Theater mode in Vista.

Full Screen Video Mirror heeft Nvidia om onduidelijke redenen uit de Vista drivers gesloopt, iets wat ze wel vaker lijken te doen. Zo wacht ik tot op de dag van vandaag nog steeds op officiele SMART ondersteuning in de nForce drivers voor Vista.

[ Voor 17% gewijzigd door mindcrash op 12-10-2008 12:24 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Pagina: 1