IP-adressen netwerk veranderen

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:28
Ik heb thuis een netwerk draaien met 8 PC's en een Samba PDC/Fileserver/DNS/DHCP (bedienen via Ssh+Webmin). Verder is de router een Clarkconnect-machientje. De IP-adressen van de machines zitten nu allen op het netwerk 192.168.1.0/255.255.255.0.

Ik zou graag dit willen wijzigen naar 192.168.54.0/255.255.255.0 (dus eigenlijk de "1" vervangen door "54"). Ik vraag me af of dit kan door enkel de /etc/network/interfaces op de PDC, de DCHP-pool en het interne IP van de Clarkconnect-bak aan te passen (cliënts krijgen IP m.b.v. dhcp). Uiteraard pas ik ook het nodige aan in de DNS-records voor een aantal lokale machines. Kan dit gedaan worden zonder dat alle werkstations opnieuw op het domein lid moeten worden gemaakt?

Zijn er verder nog andere aandachtspunten waar ik op moet letten, zodat ik niet straks het netwerk overhoop haal, en ik allerlei diensten de toegang wordt geweigerd?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik weet niet hoe de firewall van clarkconnect werkt maar mischien daar nog wat aanpassen en eventuele poortmappings moeten ook gebeuren.

• Josefien
Clarkconnect bedien ik enkel vanuit de webinterface, en volgens mij wordt dat vanzelf geregeld als ik het interne IP wijzig. De portmappings, dat zijn er maar twee, dus dat scheelt :) Ik weet echter niet hoe de webproxy van Clarkconnect erop reageert...

Het belangrijkste is eigenlijk dat het Samba (domain-aanmelden+fileserver), dhcp en DNS blijft werken, maar dat weet ik nu dus nog niet.

• Josefien
Het overzetten is inmiddels gebeurt, en het ging eigenlijk zonder problemen. Enkel moest het bestandje /var/lib/samba/wins.dat worden verwijderd, anders "denkt" samba dat de PDC nog op het oude IP zit, waardoor op de werkstations een foutmelding verschijnt als er een computer lid moet worden gemaakt van het domein.

Dat zelfde probleem had ik een jaar geleden ook, maar toen was het opgelost met een herinstallatie:
[WinXP] Kan niet lid worden van samba domein.