[WinXP] Kan niet lid worden van samba domein.

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 00:53
Thuis heb ik al sinds een jaartje een domein opgezet met een Samba-(Linux)server en Windows XP-cliënts. Altijd zijn er IP-adressen gebruikt in de reeks 10.0.0.x.

Sinds de afgelopen week is er verandering in gekomen omdat ik een modem moet gebruiken dat alleen in de 192.168.1.x-reeks werkt. Ik heb nu dus alle IP-adressen én de computernamen van de werkstations gewijzigd. Als ik nu de werkstations opnieuw wil lid maken van het domein, geeft hij de volgende foutmelding:

"De volgende fout is opgetreden tijdens het lid worden van domein net:
Het opgegeven domein bestaat niet of kan geen contact maken met dit domein."

En dat terwijl ik zeker weet dat hij het domein "ziet", want als ik bijv. een letter van de naam "vergeet", geeft hij netjes aan dat het domein niet kan worden gevonden. De foutmelding komt trouwens pas nadat ik de root-gegevens heb ingevuld.

De server/DC heeft de volgende netwerkinstellingen:
IP: 192.168.1.50
Subnetmask: 255.255.255.0
Broadcast: 192.168.1.255

Het werkstation:
IP: 192.168.1.11
Subnetmask: 255.255.255.0

De machines zien elkaar wel, ze kunnen naar elkaar pingen. Verder is het mogelijk om een server-share te "mappen" op het werkstation, alleen het lid worden werkt niet. Omdat ik de namen van de werkstations hebt gewijzigd, heb ik op de Samba-server netjes alle trust-accounts met de bijbehorende UNIX-accounts verwijderd en alles opnieuw aangemaakt met de juiste namen. Alle machines rebooten heb ik ook al geprobeerd...

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Ping eens naar de naam van de server vanaf het werkstation. Ik vermoed dat je dan nog je oude ip terugkrijgt, dus een verkeerde dns instelling.

PS.
En dan dus niet naar <naam van de server> pingen, dat is geen DNS maar WINS, maar pingen naar <servernaam>.<domeinnaam>.<tld>

[ Voor 32% gewijzigd door RRX op 27-04-2007 09:27 ]

mijn T.net systeemspecspagina

• Josefien
De server heet "server02" en het domein is "net". Ik zou dus moeten pingen naar server02.net, maar dat werkt niet, want ik heb altijd al geen DNS-server draaien. Ik had de Samba-PDC opgezet volgens deze howto:
http://ploug.eu.org/doc/samba-a4.pdf

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Samba werkt op WINS naam nivo, á la NT4.

Ik zou dus vooral eens kijken of er niet verdwaalde lmhost entries bestaan.

Overigens was het voor alleen een subnet wisseling helemaal niet nodig om al je PCs te renamen en je domain weer opnieuw op te bouwen 8)7...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Josefien
Ik heb alle PC's een andere naam gegeven omdat het dan wat overzichtelijker zou zijn. De oude nummers klopte namelijk niet meer helemaal, en ik vond het wel een mooie gelegenheid dat ook erbij te doen.

En waar zou ik mijn lmhosts moeten controleren? Op het werkstation is C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\LMHOST.SAM leeg en is er alleen een entrie voor "localhost" in de hosts-file.

Verwijderd

Windows firewall uitzetten, daarn heen en weer pingen van dserver naar machine en aan proberen te melden.

ook wel eens gezien het uitzetten van de firewall kan helpen.

Is bij een DC trouwens een DNS server niet een pre?

dacht niet dat het uberhaupt fatsoenlijk wekrt zonder.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2007 14:26 ]

• Josefien
De firewall en Windows ICS staan al uit, de service heb ik altijd al uitstaan. Verder heeft het geheel al een jaar lang zonder problemen gewerkt, maar sinds het wijzigen van de IP-adressen en de computernamen wil het niet meer werken...

Of een DNS-server nodig is: dat weet ik niet zo zeker, maar het heeft altijd wel gewerkt. Verder werd er in de gebruikte howto niks geschreven over een DNS-server.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-03 15:13

mutsje

Certified Prutser

entrie in je hosts file toevoegen (FQDN) en eventueel in je lmhost file (ip server02)

• RRX

RRX

@life-

Je DNS moet wel goed werken hoor, of het wordt wel heel houtje-touwtje. Je meld je computer toch niet voor niets aan op een domein?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan maar even een titelfix om het Samba gedeelte nog even te benadrukken.

Samba is niet DNS dependent zoals Active Directory dat wel is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RRX

RRX

@life-

alt-92 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 22:50:
Dan maar even een titelfix om het Samba gedeelte nog even te benadrukken.

Samba is niet DNS dependent zoals Active Directory dat wel is.
Ah, handig om te weten :)

• Josefien
Ik heb het zo-net geprobeerd door een regel toe te voegen in lmhosts en hosts, maar ook dat werkt niet. Het is toch echt héél erg vreemd dat het daarvoor wel werkte...

Is er misschien niet iets dat ik aan de server moet veranderen?

En trouwens, ik wil een domein hebben omdat ik de zwervende profielen zo handig vindt, en de server is dan ook meteen een netwerkschijf van 250GB :P
Pagina: 1