Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik ben op dit moment vooral bezig met het fotograferen van auto's en heb nu één lens, een Tamron 17-50 2.8. Nu wil ik in de toekomst een Canon EF-S 10-22 kopen omdat het extra bereik me heerlijk lijkt voor interieurfoto's en voor op meetings en dergelijke.

Voor m'n Tamron lens heb ik nu een polarisatiefilter en een ND4X schroeffilter, maar deze passen natuurlijk niet op een eventuele 10-22 aangezien de filtermaat daar 77mm is ipv. 67mm.

Nu had ik het idee opgevat om een Cokin of gelijksoortig systeem aan te schaffen zodat ik in de toekomst voor al m'n lenzen één oplossing heb wat betreft filters. Echter lees ik her en der dan een polarisatiefilter een rare vlek in de lucht achter laat, zeker op een bereik als 10mm. Daar heb ik niet zoveel zin in, maar ik wil wel gewoon de reflecties uit ruiten enzo kunnen halen, en dat kan volgens mij nogsteeds prima.

Maar nu zat ik te denken, als ik straks een GND filter ga aanschaffen en die in combinatie met het polarisatiefilter wil gebruiken kan het wel eens voorkomen dat ik het polarisatiefilter wil draaien om het effect te veranderen, maar hetzelfde kan ook met het GND filter gebeuren. Het lijkt me dan niet zo handig om ze allebei in één houder te hebben omdat je ze dan niet los van elkaar kunt bewegen.

Om het een beetje kort te houden vraag ik me dus eigenlijk de volgende dingen af:

- Adviseren jullie om voor elke filtermaat die ik nodig heb een schroef-CPL te kopen ?
- Is een Cokin of vergelijkbaar systeem uberhaupt bruikbaar op een 10-22 lens ?
- Is een CPL uberhaupt bruikbaar op een 10-22 lens ?
- Doet een Cokin polarisatiefilter uberhaupt iets ?
- Wat voor systeem zouden jullie me aanraden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

mcdronkz schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:08:
- Adviseren jullie om voor elke filtermaat die ik nodig heb een schroef-CPL te kopen ?
Hangt er een beetje vanaf hoeveel verschillende filtermaten je hebt. Ikzelf heb een 67 mm Canon CPL voor de 17-85 en ik heb een 77 mm Hoya Pro1 Digital voor de 10-22, 70-200 en 300. Bij HVstar zijn de CPL's goed betaalbaar. Voor bv de macrolenzen heb ik geen CPL. Je zou ook een 77 mm kunnen kopen en dan met verloopringen gaan werken voor de lenzen met een kleinere filtermaat
- Is een Cokin of vergelijkbaar systeem uberhaupt bruikbaar op een 10-22 lens ?
Het P-systeem komt in beeld als je op 10 mm schiet, vanaf een mm of 12 is dit geen probleem meer. Iemand hier op het forum heeft ooit een stuk van de filterhouder gehaald. Normaal is ir plaats voor 3 filters, hij hield plaats voor 1 filter over, geloof ik. Filterhouder steekt dan minder uit en komt niet meer in beeld.
- Is een CPL uberhaupt bruikbaar op een 10-22 lens ?
UWE polariseert het licht zelf al sterk, de Canon 10-22 heeft zelf al van het scherm spattende kleuren. Reflecties weghalen met een CPL kan dus voor de kegels zorgen (veroorzaakt door bv de zon), het hangt waarschijnlijk erg af van de lokatie van de lichtbron of deze een kegel in de lucht veroorzaakt.
- Doet een Cokin polarisatiefilter uberhaupt iets ?
In de P-houder kun je prima een Cokin CPL stopppen, er hoeft niet persé een rechthoekig filter in. Ik gebruik zelf nooit een mix van GND en CPL, dus ik heb geen Cokin CPL die in de houder past.
- Wat voor systeem zouden jullie me aanraden ?
Als je meerdere filters tegelijkertijd in de P-houder stopt, dus bv meerdere GND's, dan kun je last krijgen van (rode) kleurzwemen in je foto's. Het systeem kost vrij weinig (houder + verloopringen kun je soms ook bij hvstar krijgen), de fiters zelf zijn ook redelijk betaalbaar. Dus als test kost het geen vermogen.

BTW Mijn CPS's zijn al geen half jaar meer uit de tas geweest, hangt dus ook een beetje van de situatie af of je ze veel gebruikt.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Dankje.

Ik zie dat een Cokin polarisatiefilter dus niet rechthoekig is, maar rond. Dat verklaart het één en ander.

Ik krijg een beetje het idee dat ik voor de 10-22 dan beter een schroef-CPL kan kopen en dan eventueel met het aanpassen van de houder een GND/ND/kleurfilter kan gebruiken. Ik hecht wel veel waarde aan een goed polarisatiefilter, met name voor het wegwerken van reflecties.

Verloopring is inderdaad een goed idee.

Die kleurzwemen ben ik niet zo kapot van, maar ik geloof dat er betere filters van andere merken op de markt zijn die daar geen of minder last van hebben.

Heb ik voor de 10-22 trouwens een "slim" filter nodig ?

Dus:

- 77mm CPL
- Evt. verloopring voor andere lenzen
- Cokin/ander merk houder
- Cokin/ander merk GND/ND/kleurfilters

Lijkt me een goede setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 08:47
ajhaverkamp schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:08:
[...]

Het P-systeem komt in beeld als je op 10 mm schiet, vanaf een mm of 12 is dit geen probleem meer. Iemand hier op het forum heeft ooit een stuk van de filterhouder gehaald. Normaal is ir plaats voor 3 filters, hij hield plaats voor 1 filter over, geloof ik. Filterhouder steekt dan minder uit en komt niet meer in beeld.

[...]
:w [DIY] Cokin groothoekhouder

Er was nog plek voor 1 vierkantfilter en (in theorie) een CPL.
mcdronkz schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 16:39:
[...]

Ik krijg een beetje het idee dat ik voor de 10-22 dan beter een schroef-CPL kan kopen en dan eventueel met het aanpassen van de houder een GND/ND/kleurfilter kan gebruiken. Ik hecht wel veel waarde aan een goed polarisatiefilter, met name voor het wegwerken van reflecties.
Dat gaat niet werken. De vignetting is op 10mm net weg na het verbouwen. Als ik mijn slim UV er tussen zet, komt de vignetting weer duidelijk terug. Aangezien CPLs (zelfs de slimline) nog weer dikker zijn dan UV filters, zal de vignetting helemaal duidelijk zichtbaar worden.

Bij inzoomen zal de vignetting verdwijnen, maar daarvoor heb je natuurlijk geen 10-22...
Die kleurzwemen ben ik niet zo kapot van, maar ik geloof dat er betere filters van andere merken op de markt zijn die daar geen of minder last van hebben.
Hitech schijnt minder last te hebben van kleurtjes. Als ze al een kleurtje hebben is het blauw en niet rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ik zou indd een opschroef circulaire polarizer nemen waarbij aan de voorkant nog schroefdraad zit. liefst een dunne (slim) omdat je er nog een filterhouder voor schroeft. Die filterhouder zou ik dan ofwel van Lee of wel de grotere variant van cokin (Z of X) nemen. De grotere ND filters zijn wel iets duurder, maar ik denk dat 't 10mm effect toch wel iets is wat je voordelen kan geven bij sommige foto's.
Nadeel bij deze setup is dat je filterhouder meedraait bij het instellen van de polarizer, maar dat zou je ook vantevoren kunnen doen (of later corrigeren, aangezien je de filterhouder weer horizontaal kan draaien en de polarizer vast houden).

Staar je echter ook niet blind op het groothoek effect, zoals gezegd krijg je een pola-cone en bovendien geeft 't nogal wat vertekening die in maar weinig gevallen echt nuttig is bij autofotografie. De vraag is dus of je zoveel moeite wil doen om je filters te kunnen gebruiken bij die wijdste millimeters.

Edit, die filters van hitech kan ik ook aanraden. Zijn bij mij een stuk neutraler, met name in combinatie met de cokin polarizer (P164).

[ Voor 6% gewijzigd door abrakadaver op 06-10-2008 20:42 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS