BIOS overzetten in ander systeem: risico?

Pagina: 1
Acties:

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Topicstarter
Wij hebben hier (o.a.) een 5-tal servers draaien van MSI (X2-202). Daarvan heb ik er één gesloopt na een BIOS update. Wat er precies is gebeurt weet ik niet, hij ging na een gelukte update gewoon op zwart en is nooit meer teruggekomen. Ik heb al heel wat tijd en moeite daarin zitten: opnieuw geprogrammeerde BIOS op laten sturen, me suf gezocht naar een ander moederbord (niet te krijgen), afgezien van de pogingen om hem sowieso weer in de lucht te krijgen. Ik ben nu dus wat voorzichtig met de andere servers. Ik kan het me eigenlijk al niet veroorloven dat deze plat ging, maar nog één wordt een probleem :)

Nou zit ik te denken om uit één van die andere servers het BIOS er uit te wippen en in de bewuste server te proppen, om te kijken of hij überhaupt is te reanimeren. Normaal gesproken heb ik daar niet zoveel moeite mee, maar ik weet niet waarom die plat is gegaan. Wat als er nu iets soortgelijks gebeurt? Kan ik dit BIOS dan ook afschrijven en daarmee dus nog een server?

Vraag is dus eigenlijk: Kan een moederbord een BIOS slopen?

Sign here against sigs

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

ja dit kan. Als de controller bij het schrijven verkeerde data weg zet, maar denkt dat het goed gaat kan je hem mollen.

Zie het als iemand met dislectie jou laten citeren. Hij zegt dat het op papier staat, maar je weet nooit zeker of het leesbaar is.

[ Voor 36% gewijzigd door Four op 06-10-2008 09:55 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Als het een losse uitneembare eeprom is dan zou je het bios file kunnen opzoeken op de site van MSI (wel de gene die werkte) en zo je eeprom opnieuw laten flashen bij een lokale electro boer :)

Afbeeldingslocatie: http://www.advin.com/280A-H320-q5.jpg

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
@ Four: Dank je. Dat is genoeg reden voor me om het niet te proberen :)

@CDA, ik heb een bios image van MSI taiwan gehad, laten programmeren maar dat heeft niet geholpen. Probleem is waarschijnlijk dat ik een ander type moederbord in deze heb zitten t.o.v. de anderen.

Nog een ander vraagje dan, hieraan gerelateerd: MSI heeft van die prachtige diagnose LEDs, deze geven nu aan dat de CPU defect is.. Als een moederbord een BIOS kan mollen, dan zou mijn CPU ook wel defect kunnen zijn daardoor?

Sign here against sigs

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Heb je da niet toevallig nog een goedkoop CPU'tje wat je er in kan drukken om te testen ? :)

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
Ja. Net besteld via V&A.. :) Even wachten nog dus..

Sign here against sigs

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Kijk, das gunstig :) Let me know :Y)

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
Helaas, gisteren CPU binnen (dankjewel, Roy!) maar werkt niet. Ik denk dat de eerste BIOS inderdaad verkeerd geflashed is en dat bij deze gewoon het verkeerde image zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Marlibica op 10-10-2008 15:08 ]

Sign here against sigs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je trouwens al contact opgenomen met MSI? Als je bord idd verkeerd geflashed is zoals nu het geval blijkt te zijn, dan kunnen zij je wellicht helpen. MSI heeft doorgaans een prima service, wellicht dat je een nieuwe bioschip zou kunnen krijgen ofzo.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is prima te doen :)

Lees bijvoorbeeld dit topic eens:
[BIOS hotswap] op andere chipset flashen

Negeer even het 'andere chipset' gedeelte, wat daar staat over hotswappen kun je gebruiken om je BIOS te recoveren met die van een ander bord die je hebt liggen :)

Oslik blyat! Oslik!

• Marlibica

Marlibica

Topicstarter
Ja, er is wel (mail) contact geweest. Ze verwezen me door naar de fa. NCS, die vervolgens alleen met de optie kwam een nieuw BIOS te laten flashen met een image die ze hadden gekregen uit Taiwan, maar ze lieten dat flashen vervolgens aan mij over. Ik ga eens met genoemde opties verder, dank!

edit:

Ik zie in één van die topics een verwijzing naar flashbios.org , Die heeft mij ook geholpen met het flashen. Aardige vent, erg snel en correct :)

[ Voor 22% gewijzigd door Marlibica op 10-10-2008 11:53 ]

Sign here against sigs

Pagina: 1