Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] 64 of 32 bits voor mijn systeem? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenacht allemaal, ( middag als u dit 's middags leest)

Ik sta op het punt een nieuw systeem aan te schaffen maar zit met de tergende vraag:
"Moet ik Windows Vista 64 bits of 32 bits pakken".

Op de site staan dergelijke topics, maar allemaal met een ander systeem dan ik.
Ten eerste zal het gebruik van het systeem voornamelijk voor games zijn.
Games zoals: World of warcraft en nog zwaardere aankomende games zoals Tom clancy's HAWX en vergelijkbare.

Dit is het systeem wat ik op het oog heb:

AMD Phenom X4 Q9950 Quad core processor (4 x 2.6 GHZ)
OZC Xtreme 700 watt voeding
4 GB DDR II 1066 mhz geheugen
500 GB Hardeschijf
ATI HD4870 grafische kaart met 1 GB videogeheugen
Multi DVD Writer

Maar nu was er de optie om een van de 2 soorten vista's als oem editie er al op te laten installeren.

Nu zegt een van mijn vrienden dat ik de 32 bits moet pakken , omdat de meeste programma's 64 bits nog niet ondersteunen en tegen de tijd dat alle programma's 64 bits ondersteunen mijn systeem al out of date zou zijn.

En een andere vriend zegt dat ik juist de 64 bits versie moet pakken omdat mijn systeem het zonder problemen aankan en de aankomende zwaardere spellen die ik speel, 64 bits ondersteunen.

Nu weet ik dus niet wie van de twee gelijk heeft en of ze wel gelijk hebben.

Het zou daarom fijn zijn als iemand mij een duidelijk advies kon geven , betreffende welke versie ik beter bij het systeem zou pakken. Ik zal hem dus voornamelijk gebruiken voor games en nog wat schoolopdrachten op powerpoint en word maar daar verwacht ik geen problemen mee.

Mvg Slablaadje

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:33
Volg de FAQ, en je komt hier uit.

Lees je daar eens in, volgens mij (en de FAQ) zul je dit soort dingen toch echt zelf moeten beslissen ;).

Succes! :)

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heb je al een beetje moeite gedaan om zelf wat uit te vinden? Via Google en de zoekfunctie van het forum is er al behoorlijk wat te vinden.,,

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ben al een dag of 4-5 aant zoeken naar een antwoord en ben ook op het bovenstaand gelinkte topic gekomen.
Maar zelfs daar zijn er veel verschillende meningen over dit onderwerp. Ook wordt er gesproken over mijn desbetreffende 4gb waarvan er maximaal 3.2 nuttig gebruikt word. Maar toch zocht ik naar een passend antwoord voor mijn topic. Daarom heb ik mijn systeem gelinkt om een relevant antwoord te krijgen. Maar het is dus meer een kwestie van:

"Wil ik het 5-10% snellere besturingssysteem, maar met de kans dat sommige programma's nog niet werken, of ga ik voor het besturingssysteem die alles ondersteunt maar misschien in de toekomst niet het maximale uit mijn computer haalt." ?

Groetjes Slablaadje

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet kun je gewoon 32bits apps draaien onder 64bits vista.. dat zou dus geen probleem moeten zijn.
Wat het geheugen betreft zul je toch richting de 64bits moeten wil je de volledige 4gb tot je beschikking hebben.

Verder zal het niet veel uitmaken volgens mij, maar veel ervaring heb ik niet op dat vlak.

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-11 11:29
lees anders dit linkje ook even door, staat wel wat nuttige info in :) !

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

weijl schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 02:20:
Voor zover ik weet kun je gewoon 32bits apps draaien onder 64bits vista.. dat zou dus geen probleem moeten zijn.
Wat het geheugen betreft zul je toch richting de 64bits moeten wil je de volledige 4gb tot je beschikking hebben.

Verder zal het niet veel uitmaken volgens mij, maar veel ervaring heb ik niet op dat vlak.
Nou, ik heb net een Vista 64 experiment achter de rug, en ik kan je zeggen dat die backwards compatibility lang niet altijd op gaat. Zo had Vista64 mijn Pinnacle TV kaart wel meteen herkend en de driver er voor geïnstalleerd, maar de software die verantwoordelijk is voor het afspelen van Pinnacle wijgert zich dus consequent op Vista64 te laten installeren. De fout ligt welliswaar bij Pinnacle, maar ik baalde wel erg. Verder heb ik een wat verouderde 2e NIC in mijn PC en die werd helemaal niet meer gezien door Vista64 terwijl Vista32 em gewoon goed herkende.
Maar om de vraag van de TS te beantwoorden: Met 4GB geheugen naai je jezelf als je geen 64bit OS draait. Gezien XP 64 helemaal nix ondersteunt qua spellen e.d. (omdat het op 2003 Server is gebaseerd) moet je dan dus wel Vista64 draaien. Kijk voor de zekerheid alle applicaties na die je hebt, en alle rand apparatuur die je wil aansluiten op Vista64 compatibility. Gewoon een logootje met "Vista Compatible" betekent namelijk alleen Vista32 Compatible en is geen garantie voor Vista64.
Ik ben uiteindelijk van ellende weer terug gegaan naar 32 bit Vista, weer een halve dag naar de klote, maarja, zo gaat dat als je iets proef ondervindelijk wil vaststellen. Gelukkig heb ik maar 2GB in Dual Channel en daar red ik me ook aardig mee, zie nog geen noodzaak voor 4GB. Ik vind het alleen wel zonde dat ik dus een 64bit CPU nu op 32bit OS laat draaien.... maarja... zodra ik weer geld heb ga ik alle Vista64 incomptible meuk eruit slopen en vervangen en dan probeer ik het nog een keer. Hopelijk is de software ondersteuning tegen die tijd ook beter. Want 64bit OS is pas echt leuk als de applicaties ook 64bit benutten en das nu nog lang niet het geval.

Verwijderd

Backward compatibiliteit laat idd te wensen over..

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2008 02:43 ]

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Gezien XP 64 helemaal nix ondersteunt qua spellen e.d. (omdat het op 2003 Server is gebaseerd) moet je dan dus wel Vista64 draaien.
Pardon :?
Waar heb je dit vandaan? Al mijn games draaien prima op XP x64 hoor.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je zult je keuze moeten baseren op wat je wilt gaan doen.
Wil je echt compatibility met oudere hard- en software? Ga dan voor een 32bits OS (en imo gewoon XP dan)
Ga je gebruik maken van up-to-date hard- en softwaren en wil je enigszins toekomstbesteding zijn? Ga voor de 64 bits uitvoering.

Ik heb mezelf een maand geleden gewoon in het diepe gegooid.
Ik ben van een AMD 2400+ met 1GB RAM met Windows XP Pro 32bits overstapt op een compleet nieuw systeem (C2D, 4GB, HD4850) en heb er Windows Vista Business 64bits op draaien. En ik moet zeggen: heerlijk.
Vantevoren veel enge dingen gehoord over slechte compatibiliteit met hard- en software, problemen met 4GB, etc.
Problemen tot nu toe: nada, niets, alles werkt.
Zijnoot is wel dat ik verder ook geen hele gekke dingen doe, ik heb 2 kanaals geluid, kijk video's met mediaplayer en VLC, studeer, speel games als GRID en Half-Life2 en heb geen oude hardware in mijn systeem zitten.

Ook mijn broertje gebruikt 64bits Vista zonder enig probleem, zijnnhardware is nagenoeg gelijk aan de mijne en hij zit of te developen of te gamen met dat ding, wat ook prima gaat.

Als je spul dus een beetje up-to-date is verwacht ik niet dat je echt problemen zult hebben met de 64bits versie.
Werkt prima en performanceverschil is er volgens mij zo goed als niet. Bovendien vind de ontwikkeling toch voornamelijk in deze tak plaats omdat het allemaal naar Vista en 64 bit support gaat tegenwoordig, geen verkeerde plek om te zitten als je het mij vraagt.

Maak anders eens een lijstje met de wat oudere of obscuurdere soft- en/of hardware die je wilt gaan gebruiken, waar je bang van bent dat het mogelijk niet gaat werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 06-10-2008 02:51 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal alvast heel erg bedankt voor jullie ongelofelijk snelle replies op dit tijdstip van de dag.
En ik moet zeggen dat ik nu voor zo'n 95% zeker weet dat ik voor de 64 bits versie ga.
Grotendeels door de post hier direct boven mij, omdat het systeem heel erg te vergelijken is met het systeem dat ik wil gaan aanschaffen. ---

@ Ultraman. Ook heel erg bedankt voor je reply.

Ik ga ook geen gekke dingen ermee doen gewoon mn games spelen en opdrachten voor mijn studie erop uitwerken.

de oudere hard en software die ik blijvend zal gebruiken zijn:

Battlefield 2 , blijft leuk
World of Warcraft, heeft geen goede specs nodig.
Logitech 3d pro joystick( voor mn vlieggames )

Office werkset, misschien photoshop etc etc =).

Als nog iemand info heeft die mijn besluit of kan bevestigen of kan weerleggen is dat altijd welkom =)

Maar voor het overgrote deel ben ik dus al overtuigd.

Heel erg bedankt allemaal :)

Groetjess slablaadje,

( En nou ga ik slaapies doen^^)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2008 03:12 ]

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Tachyon schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 02:42:
[...]

Pardon :?
Waar heb je dit vandaan? Al mijn games draaien prima op XP x64 hoor.
Nou, ik heb er maar even gebruik van gemaakt, maar ik doel er vooral op dat er bijna geen spel te vinden is dat zegt Xp64 te ondersteunen... Dat het bij jou wel werkt verbaast me enigzins... weer wat geleerd. Maar ehm, welke spellen draai je dan?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 03:09:
@ Ultraman. Ook heel erg bedankt voor je reply.
No problemo, mijn bevindingen postten als anderen daar wat aan hebben doe ik graag.
Ik ga ook geen gekke dingen ermee doen gewoon mn games spelen en opdrachten voor mijn studie erop uitwerken.

de oudere hard en software die ik blijvend zal gebruiken zijn:

Battlefield 2 , blijft leuk
World of Warcraft, heeft geen goede specs nodig.
Logitech 3d pro joystick( voor mn vlieggames )

Office werkset, misschien photoshop etc etc =).
Volgens mij moet dat allemaal prima aan de praat te krijgen zijn. :)

Slapen ohja... ook eens doen :z
En denk er aan dat wij tweakers elkaar met elke post automagisch de groeten doen. Die hoef je er dus niet apart bij te zetten, zo hou je er meer over voor je telefoon/sms en email verkeer ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je moet het voor jezelf beslissen want jij bent degene die het beste weet wat je met die install gaat doen :)

Je kunt met wat uitzoekwerk ook wel vinden of die games die je speelt het ook op 64bits OS variaties doen, of wat andere recente topics met hetzelfde onderwerp nakijken.
We hebben dit overigens ook in onze Windows Clients - Vista FAQ staan ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Ulysses schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 03:37:
[...]

Nou, ik heb er maar even gebruik van gemaakt, maar ik doel er vooral op dat er bijna geen spel te vinden is dat zegt Xp64 te ondersteunen... Dat het bij jou wel werkt verbaast me enigzins... weer wat geleerd. Maar ehm, welke spellen draai je dan?
Het staat niet expliciet op de doos van een spel vermeld dat XP x64 ondersteund wordt, maar het werkt in de meeste gevallen gewoon.

Ik draai hier o.a. CoD, CoD2, Command & Conquer 3, Counter Strike Source, Far Cry, Crysis, Quake 4, Unreal Tournament 2004 en III, Grid, enz.

Werkt allemaal probleemloos :)
Ik heb ook een tijdje met Vista x64 gedraaid, maar ik kan maar niet aan Vista wennen. XP x64 is voor mij dan ook een gulden middenweg. Ben er zeer tevreden over en ik draai het waarschijnlijk totdat Windows 7 uitkomt, zodat ik Vista kompleet kan overslaan.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Pagina: 1