Toon posts:

Intel C2D E8400 wordt heet met stock cooler?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik mijn temperatuur bekijk in de BIOS (idle-modus), dan geeft hij 52º Celsius aan.
Bekijk ik in Windows (Vista Business) mijn temperatuur met CoreTemp dan geeft hij 42- en 44º Celsius aan.

Als ik vervolgens Orthos open en start, stijgt de temperatuur gelijk met 10º Celsius.
Laat ik hem dan een minuut z'n gang gaan, dan zit hij al snel op 70º Celsius! :o

Ik heb al meerdere keren de CPU-koeler gedemonteerd en vervolgens weer gemonteerd.
Er zit voldoende koelpasta op (Arctic Silver 5), geen extreem dikke laag maar ook niet te weinig.

Ook draait alles op stock snelheden!

Moederbord: Asus Maximus Formula
Processor: Intel Core2Duo E8400
Geheugen: 4x1GB Team Xtreem - PC6400
Videokaart: MSI R4850 T2D
Voeding: OCZ GameXstream - 600Watt
HDD: Samsung SpinPoint F1 - 640GB - 7200RPM

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 03:09

MikeVM

- Baloo -

3 mogelijkheden
- Temp sensor Stuk
- Rotte koeling
- Scheve IHS

Scheve IHS kan je zo oplossen : Lappen: het hoe en wat topic

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:25
Dat kan inderdaad niet goed zijn. Mijn E8500 word @ 4.2 niet eens zo heet...
Aangezien je hem al meerdere malen hebt herplaatst denk ik dat je ofwel een brakke processor/sensor hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen nieuwe koelpasta en koeler halen (Scythe Mugen “Infinity”), eens kijken wat daar uitkomt.
Lukt het daar niet mee, dan kunnen we de koelmogelijkheid wegstrepen.

Verder is de airflow prima, twee keer een 120mm fan, dus dat zit allemaal wel snor verder.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Voel eens aan de heatsink? Als je daar je klauwen aan brand dan zit het verkeerd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MikeVM schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 00:58:
3 mogelijkheden
- Temp sensor Stuk
- Rotte koeling
- Scheve IHS

Scheve IHS kan je zo oplossen : Lappen: het hoe en wat topic
En mogelijkheid 4 is een moederbord die het simpelweg verkeerd aangeeft, omdat die de sensoren verkeerd uitleest.
Zoals jejking zegt is het dan het beste om gewoon te voelen of het ding ook daadwerkelijk zo heet wordt. Ik heb hier bijvoorbeeld een QX6850 liggen. Die geeft op een Asus Rampage Extreme een temperatuur aan van 99 graden en op een Gigabyte EP45T-Extreme een temperatuur van 86 graden. Dit in beide gevallen direct na de boot. De proc zelf werd na 10 minuten nog geen 40 graden (gewoon heatsink eraf gehaald en aan de cpu gevoeld). De tempsensor in dat ding is gewoon stuk :P

Maar test bovenstaande eens, om het mobo uit te sluiten op een ander bordje en een biosupdate kan ook geen kwaad :)

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 14:09
Hoe staat de Vcore in bios? op auto? Anders even een waarde invullen.Kan dat ie op auto een veels te hoge vcore heeft.

|2600k|Asus 290|

Verwijderd

Topicstarter
Bullus schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 10:38:
Hoe staat de Vcore in bios? op auto? Anders even een waarde invullen.Kan dat ie op auto een veels te hoge vcore heeft.
Hij staat inderdaad op automatisch (1,2250v), lijkt me standaard wat te hoog.
Wat zijn 'normale' waardes, als ik vragen mag?

Ik heb nu trouwens een Sythe Ninja2 erop gezet, werkt vrij aardig (45º stressed @ stock).
Maar toch heb ik zo mijn bedenkingen, dat moet nog wel wat koeler kunnen (38º idle @ stock).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1.225V is standaard voor de E8400 hoor.

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-05 12:09
Coretemp is zoiezo 10 graden te hoog gebruik realtemp dat is designed for intel 45 nm processoren voor de rest de E8400 Stock cooler is ook echt brak dus niks mis metje processor of mobo gewoon de brakke cooler ...

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

MrDucky schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:40:
Coretemp is zoiezo 10 graden te hoog gebruik realtemp dat is designed for intel 45 nm processoren voor de rest de E8400 Stock cooler is ook echt brak dus niks mis metje processor of mobo gewoon de brakke cooler ...
Nieuwste CoreTemp en Realtemp geven dezelfde temp weer bij 45nm CPU's. ;)
Tjunction max is namelijk bij alle twee 100 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2008 21:43 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jejking schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 01:44:
Voel eens aan de heatsink? Als je daar je klauwen aan brand dan zit het verkeerd.
En als ie zo heet is dan weet je gelijk dat het contact met de CPU wel goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:35:
1.225V is standaard voor de E8400 hoor.
Wist ik niet, thanks!
Realtemp geeft inderdaad een stuk minder aan dan Coretemp.
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:42:
[...]

Nieuwste CoreTemp en Realtemp geven dezelfde temp weer bij 45nm CPU's. ;)
Tjunction max is namelijk bij alle twee 100 graden.
Nee, Realtemp geeft 33º Celsius aan, Coretemp 38º Celsius. :+

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 13:17
Om die ellende met verschillende temps op te lossen zet je TjMax op 95 graden. Dit is de Tj voor de 45 nm. processors, zoals de E8400 (heb ik ook). RealTemp gaat al uit van 95 graden, in CoreTemp kun je dit instellen: bij options onder Tjunction Max offset -10 invullen.

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 13:17
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:07:
[...]

Wist ik niet, thanks!

[...]

Realtemp geeft inderdaad een stuk minder aan dan Coretemp.

[...]

Dat verklaart die 5 graden verschil aan, dus kies voor 95 en geen 100 graden

Verwijderd

Topicstarter
Dan gebruik ik voortaan wel Realtemp, 62 graden voor een stressed E8400 is toch het maximale?
Nog genoeg potentie om over te klokken! :)

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:12:
Dan gebruik ik voortaan wel Realtemp, 62 graden voor een stressed E8400 is toch het maximale?
Nog genoeg potentie om over te klokken! :)
De max van 62(volgens mij 72,4) graden is voor de censor die tussen de core,s inzit, de core,s zelf kunnen wel ong 100 graden worden voor de beveiliging pas gaat werken. ;)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

pcgek schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:43:
[...]

De max van 62(volgens mij 72,4) graden is voor de censor die tussen de core,s inzit, de core,s zelf kunnen wel ong 100 graden worden voor de beveiliging pas gaat werken. ;)
Maar dat wil je niet blijf maar zo'n 25 graden van de Tjunction max af dat is wel veilig. ;)
Nieuwste CoreTemp en Realtemp had ik het over, die geven namelijk dezelfde temps weer.
Realtemp nieuwste is een bèta btw. ;)
Dit is de nieuwste met een Tjunction max van 100 graden. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2008 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels mijn CPU geclocked op 3,6Ghz, doet verder prima zijn werk!

Alhoewel, SuperPi loopt vast bij meer dan 32k Pi, hoe kan dat komen?
Orthos kan zonder problemen lopen (12 uur lang), Memtest geeft geen foutmeldingen aan.

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
Hey,

Ik had het zelfde probleem met mij E8400 op een GA-X48-DQ6. Na een cold boot gaf de bios temperaturen aan van zoon 55 graden, welke opliepen richting de 60 binnen de minuut.
Ik vermoedde dat het bord zelf niet goed was want de temperaturen die van de NB afkwamen waren idioot hoog (80-ish graden.. dodelijk). Bordje omgewisseld - probleem gelijk verholpen. De cold boot bios temperatuur is nu 33 graden, welke misschien bij de 35 komt na een paar minuutjes.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Verwijderd

Topicstarter
Zou je ff zelf een topic aan willen maken als je vragen hebt?
Zo wordt het namelijk een rotzooi, bij voorbaat dank. :)

• mr.zeno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11-2023
Ik heb zojuist mijn nieuwe systeem in elkaar geschroeft:

Moederbord: Asus P5QL
Processor: C2D E8500 met stock (box) cooler.

Temperatuur in bios na koude start loopt langzaam op naar meer dan 70 graden ( bij 73 graden heb ik het systeem uitgezet).

De koeler lijkt goed vast te zitten, zou er nu echt iets mis zijn, of doet de temp-sensor het niet goed?
Koeler voelt verder elke keer vrij koud aan ..

• mr.zeno
Ter verduidelijking: dit is dus een verse start, direct naar bios.. dus inprincipe een load van helemaal niets.

Als ik de koeler los haal kan ik hem, neem ik aan, niet zomaar weer bevestigen zonder koelpasta toe te voegen? (zit nu geen koelpasta op, gezien er een thermal-pad op de stock koeler zit).

• mr.zeno
Wat ook opvalt, pc start 1e keer steeds niet op, 2e keer wel:

e.g. 1e keer aanzetten, fans enzo gaan draaien, verder niets.
uitzetten, 2e keer aan.. bios-beep en de bios verschijnt.

Heb wel gelezen over het kromtrekken van het moederbord icm een stock koeler, waardoor de contacten niet helemaal goed meer zijn en eerst warm moeten worden, maar dat is een beetje een vaag verhaal.

Mocht dit het geval zijn, verklaart dat misschien de hoge (verkeerd uitgelezen?) temperatuur.

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Over de spanning, kijk even op het doosje of in Core temp wat de Vid van je E8400 is. Dat is de spanning die jou CPU nodig heeft voor stock ( kan vaak nog wel wat lager ).
Als je de koeler eraf haalt, is dan de koelpasta wel in kontakt geweest met de CPU/koeler?
Je zou denken dat dat het probleem kan zijn.
iig succes.

• mr.zeno
Ik heb het in ieder geval op gelost :)

Thermal pad koelpasta was wel in contact geweest met cpu zo te zien.
Voor de zekerheid alles eraf geboend, beetje titan nano koelpasta erop verdeeld en weer terug gemonteerd.
Resultaat is een cpu van ongeveer 30-40 graden.. :)

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 21:28
De volgende keer dat je een probleem hebt is het handiger om een nieuw topic aan te maken ipv een topic uit oktober vorig jaar op te graven.
Nu heb ik nl het hele topic doorgelezen terwijl er maar een paar nieuwe reacties waren.

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
mr.zeno schreef op zondag 10 mei 2009 @ 02:17:
Wat ook opvalt, pc start 1e keer steeds niet op, 2e keer wel:

e.g. 1e keer aanzetten, fans enzo gaan draaien, verder niets.
uitzetten, 2e keer aan.. bios-beep en de bios verschijnt.
Waarschijnlijk de self check van je moederbord, meestal als je processor hebt overgeclockt, is dus normaal.

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:45
De stock cooler van intel is helemaal niet brak, integendeel zelfs. Hier draait met de stock cooler van intel een E8400 op 4 ghz ( 8 x 500 ) ook tijdens deze hete dagen rond de 64 core max!

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Als je kjikt hoe klein en kompakt dat stock koelertje is in verhouding tot zijn prestaties is het zeker een net koelertje.
En ik vind zo een stock koelertje nog mooi ook.

Verwijderd

De stock koeler van intel is juist heel erg degelijk.
Het koelt mijn e8400 juist erg goed en het is stil genoeg voor mij....

• mr.zeno
daan! schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:00:
De volgende keer dat je een probleem hebt is het handiger om een nieuw topic aan te maken ipv een topic uit oktober vorig jaar op te graven.
Nu heb ik nl het hele topic doorgelezen terwijl er maar een paar nieuwe reacties waren.
Mijn excuses, heb compleet over de datum van het topic heen gekeken.

In ieder geval bedankt voor de reacties iedereen!
Pagina: 1