Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een aantal tekeningen 3d maken. Weet iemand welk programma beter voor architectuur 3d visualisatie gebruikt kan worden?
We kunnen wel wat dingen 3d maken in AutoCad maar de bedoeling is dat het zoiets wordt:
3d maken
Afbeeldingslocatie: http://www.3d-maken.nl/image_hoofd/3d_villa.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.3d-maken.nl/image_hoofd/3d-vogelvlucht_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.3d-maken.nl/image_hoofd/3d_vogelvlucht_villapark_modanza.jpg

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 19:14

Caveman

whahoehaha

Mja, ligt een beetje wat je al kan... Beide zijn programma's met een nogal steile leercurve, beide programma's hebben hun verwente aanhangers. Maya wordt nogal veel op de Mac gebruikt en Max op de pc. Maar dat gaat denk in de toekomst niet zoveel meer uitmaken, autodesk heeft maya alweer opgekocht :)

Maargoed, met beide programma's kun je dat maken wat je laat zien, alleen heb je dat niet met een middagje frubbelen voor elkaar. Anders kijk eens in het \[3D] Post je 3D stuff maar weer - part 40 topic daar staat het een en ander over 3D programma's in de topic start.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:34

ThunderNet

Flits!

:) Autodesk Revit is meer voor archictecten bedoeld.
Daarnaast kun je met Autodesk Showcase je autocad bestanden er wat netter uit laten zien. Deze programma's zijn wat minder ingewikkeld dan 3dsmax of maya :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik vind je topicstart erg summier. Wat heb je zelf al voor programma's gevonden? En heb je al een search uitgevoerd op wat er eerder gebruikt is in deze gevallen?
Je kunt ook even de eigenaars van die 'Choro' website die je aanhaalt, bellen of e-mailen. Bellen en zeggen dat je een student bent die erg veel zou kunnen leren van hun technieken kan goed werken. Mailen is wat afstandelijker en geeft ze een grotere kans niet je vraag te beantwoorden. Als je reactie hebt, kun je die hier weer posten. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Dark Blue op 05-10-2008 21:05 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

KIjk eens naar Google Sketchup http://sketchup.google.com/

Het programma heeft een veel lager instap drempel dan Max of Maya en is gratis.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2008 21:56 ]

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
En anders Blender. Is in het begin wel erg wennen maar na een beetje oefening moet je er toch wel dit soort resultaten uit kunnen krijgen.
Het is trouwens ook gratis :) .

Vimeo, YouTube

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hoe serieus is het en hoe veel tijd wil je er in stoppen?

specs

Verwijderd

Topicstarter
whahoehaha
Dank je wel! Ik heb hier en daar wat gelezen over 3d maken, ik denk nu aan 3d MAx.
Maar dat gaat zeker niet in een paar dagen gebeuren blijkbaar. Het is zo ingewikkeld, echt een aparte vak gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
maratropa
Ik heb geen idee ho veel tijd ik daar aan kan besteden. Ik begin langzaam met simpele dingen 3d maken en kijk hoe het gaat.

Bedankt iedereen!

By the way: Ik heb een handig 3d-downloaden link gevonden op die site. Mens figuren uitgeknipt in photoshop, handig om in te plakken op renders:
3d downloaden

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2008 21:10 ]

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-01 10:25
Als je goed met autocad overweg kan kun je beter alles daarin maken, en dan exporteren naar een ander 3d pakket voor het renderen etc.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 19:34
Maar als je die spullen uit Autocad importeerd, zitten die dan niet vol met mesh fouten en dergelijke? Want als je het zoveel moet nabewerken als ik een paar jaar geleden moest doen toen ik tekeningen van architecten kreeg, dan kan je het beter meteen in Max of Maya maken :X

Verwijderd

Topicstarter
Ben begonnen met scetchup 3d tekenen. Heeft iemand tips hoe je moet modelleren om verdere problemen met importatie naar 3dMax te voorkomen?

• maratropa
  • Niet online
Schuey schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:21:
Maar als je die spullen uit Autocad importeerd, zitten die dan niet vol met mesh fouten en dergelijke? Want als je het zoveel moet nabewerken als ik een paar jaar geleden moest doen toen ik tekeningen van architecten kreeg, dan kan je het beter meteen in Max of Maya maken :X
Ik trek autocad import van architecten ook ALTIJD over. Die mensen kunnen niet secuur werken... ;)

specs

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 20:15:
Ben begonnen met scetchup 3d tekenen. Heeft iemand tips hoe je moet modelleren om verdere problemen met importatie naar 3dMax te voorkomen?
Zorg dat alle faces 'front' zijn. Render programma's willen hier nog wel eens moeilijk over doen. Zie hier voor uitleg.
Je hebt toch wel de Pro versie, of niet? De free versie kan nml. niet exporteren naar Max.

Br(36) Ba(56)

Verwijderd

Nou, kort door de bocht. Alles modellen, belichten materialiseren in 3D Max, met vray en opleuken met Photoshop.
Na een tijdje oefenen moet je dit er ook wel uit kunnen krijgen. LINK

Dat zelf modellen is wel een beetje uit de tijd, doen we niet meer, dat is allemaal outsource werk, belichten en materialiseren etc, dat is waar het om gaat.
Anyway, om te modellen. Ben zelf het tutorial tijdperk allang voorbij, dus heb wat dat betreft geen goede ideeën voor je. kan je wel een beetje een richting geven.
Wat je moet uitzoeken is:
- Je autocad tekening importeen in Max, en deze te gebruiken als onderleggen om je vertexes op te snappen.
Let hierbij op de schaal van je tekening. In Max stel je bij customize > unit setup. syste units in inches, en display units in mm. Je modellen verschalen in uit den boze want dan kom je later in de problemen met het materialiseren.
- Hoe je met poly's je hele huisje en je omgeving kan bouwen.
- Sweep miodifier, voor stoepranden en dakprofielen etc

Succes

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2008 22:29 ]

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-01 18:42

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Misschien dat ik nu enorm ga vloeken in de kerk maar ik werk bij mijn stage nu een tijdje met Cinema4D.
Misschien kun je daar ook eens naar kijken? (vind het persoonlijk al simpeler werken dan 3ds max)

sudo apt-get rekt

• maratropa
  • Niet online
En cinema 4D is ook nog eens een stuk goedkoper dan max...prima programma ook.

specs

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 20:15:
Ik heb het idee dat je graag een doel wilt bereiken, maar dat je jezelf een beetje vergist in de afstand tot dat doel :) Maargoed, wie ben ik? Een paar tips om SKP naar 3DS te mikken (zoals ik zelf ook geregeld doe):

- Teken consequent in lagen. Op die manier kan je gemakkelijk laag voor laag dingen naar MAX sturen wat heel gemakkelijk is.
- Gebruik componenten. Dat is meer een algemeen verhaal, maar wanneer je eenmaal de voordelen van componenten in SKP inziet doe je nooit meer anders.
- Let op de orientatie van je faces. MAX 'kent' geen 'backsides' (tenzij je double-sided materials export)
- Ken materialen pas toe in MAX. De SKP materialen zijn _lelijk_ wanneer je ze rendert in MAX.
- Gebruik onderleggers vanuit je 2D tekenprogramma om je op weg te helpen (AutoCAD etc.)
- Verder nog een algemene: modelleer zo 'netjes' mogelijk. D.w.z.: iets dat met 4 lijnen kan, hoeft niet met 5 lijnen. Scheelt _zwaar_ in rendertijd!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
_Teq_ schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 11:28:
[...]

.....
- Ken materialen pas toe in MAX. De SKP materialen zijn _lelijk_ wanneer je ze rendert in MAX.
.....
Je kunt beter zeggen, vervang de materialen in MAX.
Je moet in sketchup wel de verschillende onderdelen die straks ook de verschillende materialen gaan vormen een kleur/materiaal geven.
Of werkt dat niet zo in MAX? (ben nml. geen MAX kenner!)

Br(36) Ba(56)

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-01 18:42

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

maratropa schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 11:18:
En cinema 4D is ook nog eens een stuk goedkoper dan max...prima programma ook.
Nou, de Release11 versie gaat je in Studio Bundle toch wel 3000 euro kosten :P (maar dan heb je wel Sketch & Toon en dat is te gaaf voor eenvoudig cartoons bouwen :D)

sudo apt-get rekt

Verwijderd

Modo al eens bekeken?

http://www.luxology.com/

Verwijderd

Topicstarter
...ben toch met 3d Max begonnen. Met scetchup kun je wel mooie artist impressions maken maar hij is "te simpel". Max is veel interessanter, jammer alleen dat het zo veel tijd kost..

Verwijderd

Hallo

Ik ben ook op zoek naar een programma om een ontwerp te maken. Maar ik ben meer op zoek naar een programma wat meer gericht is om de "plattegrond" in 3d te maken. (Ik weet niet precies hoe ik dat beter uit kan leggen)

Op de website die eerder in het topic gegeven werd zag ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.modanza.com/villas/diny2/diny2-3d2a.jpg

En dat is eigenlijk precies wat ik wil, en dan nog wat meer gericht op de muren/deuren/trappen.

Ik heb al wel eens een beetje met Sketchup zitten pielen (ik heb verder geen kaas gegeten van andere 3d programma's, maar zou ze best willen leren. Heb voorlopig tijd zat) maar ik vind Sketchup toch iets te beperkt. Als je een muur wilt maken is het een heel gedoe om dit een beetje precies te doen. Je moet bijvoorbeeld voor een muur, zelf een rectangle maken en dan maar zelf in de gaten houden dat de breedte en hoogte goed is.

Is hier niet een programma voor wat ietsje uitgebreider is?

Ook heb ik gekeken naar Autodesk, maar daarvan weet ik niet welke ik moet hebben. Je hebt volgens mij zoveel verschillende versies. (AutoCAD Architecture, AutoCAD Civil 3D, Revit Architecture zijn er maar een paar van).

Dus welke zou ik hiervan moeten hebben, wil ik een beetje het resultaat krijgen van het plaatje.

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 19:34
Revit architecture doet wel precies wat jij wilt.ik heb dit programma vorige week even open gehad, echt compleet toegespitst op binnenshuis architectuur en inrichting. Autocad is misschien weer te technisch. Civil 3D is meer voor ruimtelijke indeling van een stad bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Schuey op 21-11-2008 16:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
sander1001
Ik weet niet welk programma voor jou beter zou zijn maar ik weet zeker dat deze 3d Plattegrond afbeelding met 3d Studio max gemaakt is.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:46

BCC

Je kan bij Google sketchup ook gewoon maten intikken, dus gokken is er niet bij. Voor de klik en klaar generatie: http://www.floorplanner.com/

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1