_Teq_ schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 15:07:
[...]
Misschien zit ik ernaast hoor, maar je kan toch alle (m.u.v. 16-bit) programma's die je onder 32-bit kan draaien, ook gewoon onder 64-bit draaien? 64-bit is qua software alleen een probleem met drivers van 3rd party hardware (scanners, printers, etc.) dacht ik? Ik zou dus zeggen: als je al je drivers kan vinden: gewoon voor 64-bit gaan!
Ik ben benieuwd, omdat ik eind oktober ook deze laptop op de mat ga vinden en eigenlijk 64-bit wil draaien. Als ik van al m'n hardware drivers heb dan moet dat verder toch geen probleem zijn?
Toch niet helemaal. Sommige programma's moeten wat dieper in het besturingsysteem graaien, of hebben daar drivers voor. Ook wordt 32-bit nog altijd gedaan met een soort van emulatie, waar in theorie fouten in kunnen zitten, maar dit is niet echt het geval geloof ik.
Voorbeelden van programma's: Antivirus- en beveiligingssoftware, VPN clients (en servers), temperatuur-monitoring tools en vast nog wel meer.
Voor consumenten is het zoals gezegd het meest interresante dat je meer dan 3GB geheugen kunt gebruiken. Programma's kunnen echter echt prestatiewinst krijgen, niet alleen wetenschappelijke software. Eigenlijk kan elk programma er winst uit halen dat intensief moet rekenen zonder ergens op te wachten (zoals de gebruiker). Programma's waarvoor dit bij consumenten geldt zijn bijvoorbeeld encryptie en decryptieprogramma's, compressieprorgamma's maar ook bijvoorbeeld photoshop, games of video en audiocoderingsprogramma's. Een jaartje of 2 geleden heb ik bijvoorbeeld eens een benchmark gezien met de x86 en x86_64 versie van half-life 2. Hierbij was de x64 versie ongeveer 10% sneller.
Een ander voordeel is dat x64 programma's ervan uit kunnen gaan dat bepaalde instructies aanwezig zijn. SSE2 e.d.
Er zijn echter volgens mij nog niet zo heel veel programma's die het daadwerkelijk gebruiken.
Als mijn windows het weer doet zal ik eens een testje doen met een bestandje comprimeren met 7-zip x86 en x64.