Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] 32- of 64-bit

Pagina: 1
Acties:
  • 523 views

• Laurenssz
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-01-2017
Wat zijn de voordelen en nadelen van het installeren van de x64 versie t.o.v. 32bit versie?
Ik heb ook op google gezocht en niet echt veel informatie gevonden.
Behalve dat je meer dan 3 gig werkgeheugen kan gebruiken bij de x64 versie (dit is toch niet van toepassing bij mij).

Ik heb een TU laptop. Voor de specs zie hier
Ik ben van plan om Vista te gaan installeren naast XP (dualboot). Dit omdat Vista DirectX 10 ondersteund.
Heeft de vista x64 veel voordelen met het spelen van spellen t.o.v. de 32 bit versie?

Verwijderd

als je het verschil niet weet zou ik als ik jou was gewoon voor de 32bit versie gaan, dan weet je tenminste zeker dat alle programma's die je wilt gebruiken draaien ;)

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je niet meer dan 3 gb ram geheugen hebt is er voor jou eigenlijk geen voordeel te behalen. In sommige gevallen werken wetenschappelijke programma's wat sneller maar dat is niet iets wat de doorsnee gebruiker gebruikt.

• Laurenssz
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-01-2017
Bedankt voor de reacties,

@ flapdrol85 Inderdaad, ik zag dat x64 een klein prestatievoordeel had bij bepaalde programma's.
Verder is x64 veiliger, maar als het voor het spelen van spellen geen verschil uit maakt ga ik wel voor 32-bit. :P

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:26
Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:40:
als je het verschil niet weet zou ik als ik jou was gewoon voor de 32bit versie gaan, dan weet je tenminste zeker dat alle programma's die je wilt gebruiken draaien ;)
Misschien zit ik ernaast hoor, maar je kan toch alle (m.u.v. 16-bit) programma's die je onder 32-bit kan draaien, ook gewoon onder 64-bit draaien? 64-bit is qua software alleen een probleem met drivers van 3rd party hardware (scanners, printers, etc.) dacht ik? Ik zou dus zeggen: als je al je drivers kan vinden: gewoon voor 64-bit gaan!

Ik ben benieuwd, omdat ik eind oktober ook deze laptop op de mat ga vinden en eigenlijk 64-bit wil draaien. Als ik van al m'n hardware drivers heb dan moet dat verder toch geen probleem zijn?

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 17:48
_Teq_ schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 15:07:
[...]

Misschien zit ik ernaast hoor, maar je kan toch alle (m.u.v. 16-bit) programma's die je onder 32-bit kan draaien, ook gewoon onder 64-bit draaien? 64-bit is qua software alleen een probleem met drivers van 3rd party hardware (scanners, printers, etc.) dacht ik? Ik zou dus zeggen: als je al je drivers kan vinden: gewoon voor 64-bit gaan!

Ik ben benieuwd, omdat ik eind oktober ook deze laptop op de mat ga vinden en eigenlijk 64-bit wil draaien. Als ik van al m'n hardware drivers heb dan moet dat verder toch geen probleem zijn?
Toch niet helemaal. Sommige programma's moeten wat dieper in het besturingsysteem graaien, of hebben daar drivers voor. Ook wordt 32-bit nog altijd gedaan met een soort van emulatie, waar in theorie fouten in kunnen zitten, maar dit is niet echt het geval geloof ik.
Voorbeelden van programma's: Antivirus- en beveiligingssoftware, VPN clients (en servers), temperatuur-monitoring tools en vast nog wel meer.

Voor consumenten is het zoals gezegd het meest interresante dat je meer dan 3GB geheugen kunt gebruiken. Programma's kunnen echter echt prestatiewinst krijgen, niet alleen wetenschappelijke software. Eigenlijk kan elk programma er winst uit halen dat intensief moet rekenen zonder ergens op te wachten (zoals de gebruiker). Programma's waarvoor dit bij consumenten geldt zijn bijvoorbeeld encryptie en decryptieprogramma's, compressieprorgamma's maar ook bijvoorbeeld photoshop, games of video en audiocoderingsprogramma's. Een jaartje of 2 geleden heb ik bijvoorbeeld eens een benchmark gezien met de x86 en x86_64 versie van half-life 2. Hierbij was de x64 versie ongeveer 10% sneller.
Een ander voordeel is dat x64 programma's ervan uit kunnen gaan dat bepaalde instructies aanwezig zijn. SSE2 e.d.

Er zijn echter volgens mij nog niet zo heel veel programma's die het daadwerkelijk gebruiken. Als mijn windows het weer doet zal ik eens een testje doen met een bestandje comprimeren met 7-zip x86 en x64.

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
@Laurenssz
Hoezo Vista 64x is veiliger ??

Een 64bit besturingssysteem heeft alleen voordelen bij programma's die in 64-bit zijn geschreven
én als je meer dan 3,2 gig werkgeheugen hebt.

Voor de rest zal elk programma even goed / beter draaien op een 64bit dan op een gewoon 32bit-systeem.
Je moet gewoon zien ofdat er drivers zijn voor windows 64 ! Dankzij Vista zijn er in ieder geval veel meer 64-bit drivers, omdat 64 gelijktijdig met 32 werd gereleased (in tegenstelling tot XP) :)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zie geen enkele reden om NIET voor x64 te kiezen. Het is de toekomst gezien de huidige bijna standaard aanwezigheid van 4GB werkgeheugen. Bovendien helpt elke verkochte x64 versie mee aan het aandeel van 64 bits besturingssystemen, waardoor hardware fabrikanten ook sneller met 64 bits drivers zullen komen. Bovendien werkt Vista x64 met recente hardware gewoon heel goed :)

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:33
Volg de FAQ, en je komt hier uit.

Lees je daar eens in, volgens mij (en de FAQ) zul je dit soort dingen toch echt zelf moeten beslissen ;).

Succes! :)

(Het is dus niet de bedoeling dat een ieder hier zijn eigen topic voor gaat openen)

Specificaties | AndriesLouw.nl

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Welk OS moet ik kiezen-vragen zijn eigenlijk niet de bedoeling hier :)

Met iets meer uitzoekwerk van jouw kant kun je prima zelf bepalen welke variant voor jou geschikt is.
En als je de Search gebruikt of eventjes wat rondneust kom je vanzelf al topics tegen.
Ultraman in "[Vista] 64 of 32 bits voor mijn systeem? *" bevat dan ook wel wat nuttige info, en zo zal er best meer te vinden zijn.

Omdat twee topics over hetzelfde een beetje overbodig is (en in dit geval helemaal) doe ik deze dicht.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.