Q9550 werkt niet.....Maximus Extreme

Pagina: 1
Acties:

• TB_Demolisher
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 16:04
Beste mede Tweakers,

Ik ben, zoals de titel al meld, de wanhoop nabij.

Mijn probleem?

Ik heb een Asus Maximus Extreme met een E6600 en 4 gig aan OCZ DDR3 1280 geheugen.
Nee, daar is niets mis mee. Waar wel iets mis mee is, ik heb een week geleden een Q9550 gekocht, zodat hij mijn Saphire 4870X2 kan bijbenen.

Er is echter een probleem. Zodra ik deze proc in de pc heb zitten, kom ik niet langs CPU-INIT
Dit is de foutmelding die de poster geeft van het mobo.

Dit is wat ik heb gedaan om dit op te lossen:

1 gig ram in de rambanken. Ja ik heb ALLE reepjes geprobeerd in ALLE combinaties.
Nieuwste Bios
de op 1 na nieuwste bios
de bios die als eerste word aangegeven als compatible met de Q9950
4pin cpu-lijn
8pin cpu-lijn
clr-cmos
clr-cmos + 30 minuten geen baterij en stroom eraf
alle SATA kabels los

Het vreemde is wel, als ik de Q6600 in het mobo doe, en ik verander NIETS start hij direct door. Dit zelfde geldt voor de E6600.

Ik heb de Q9550 bij een vriend in de Asus Maximus Formula SE geprobeerd, en daar werkt hij gewoon.....

weet iemand nog een oplossing?

Ik hoop dat ik geholpen kan worden....

Verwijderd

Als ik zo eens Google op jouw CPU in combinatie met jouw mobo kom ik wel wat meer problemen tegen. ;)
Lijkt erop dat standaard instellingen van het bios met deze CPU niet helemaal goed werken. Kun je niet een paar instellingen van AUTO afhalen en instellen met één van de andere CPU's. Zoals frequenties van geheugen en FSB en voltages hiervan. Daarna nieuwe CPU erin en booten.
Als dit ook niet gaat werken ben ik bang dat je of de CPU of het mobo moet inwisselen.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:39

ötzi

eclecticus

Kijk even naar mijn (onderste) post in deze
thread , iemand met een soortgelijk probleem.
Hoop dat het helpt!

• TB_Demolisher
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 16:04
He man, bedankt!

Ik ga dat truckje iig proberen.

Een niet werkende pc heb ik, een werkende kan ik krijgen XD

Wat ik wel vreemd vind, met die andere CPU's kon hij wel gewoon booten.... ook zonder deze toestanden.

Nouja, morgen weten we meer :D

• Sam1an
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-02 10:59
reset de bios eens,

gewoon power of en hou de clr cmos knop aan de I/O panel even ingedrukt.

P.S. ik heb zelf ook een striker II extreme met een Q9450 erop,
in het begin had ik ook een paar problemen maar alles is opgelost.

nog iets kijk hier eens even http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx
De revisie van je cpu speelt ook een belang

[ Voor 64% gewijzigd door Sam1an op 06-10-2008 14:12 ]

• bluf98
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 12:07
Ik heb zelfde setup en zelfde probleem.
Bij mij komt hij na 30sec 'Clr Cmos' knop in te hebben gedrukt gevolgd door 3sec (warme) reset knop in te drukken wél voorbij 'CPU INIT' in LCD poster.
Hij wil dan wel altijd dat ik met F2 de bios default waardes geef, maar daarna is het schijnbaar normaal werken onder Vista...

Als hij doorstart, dan rapporteren zowel de Bios (1104 en 1007), CPU-Z als Everest maar TWEE actieve cores (zie piccies)?! |:(
Hier wat relevante snaps: http://picasaweb.google.nl/bluf98/PC#

Gekgenoeg zegt Intel's CPU indentification tool wel 4 cores te zien of geeft dit tooltje slechts specs op basis van het CPU-ID# 10677 zonder ook écht te checken of de cores er ook fysiek allemaal zijn e/o naar behoren werken?

Downgrade en reset bios heeft geen effect. :(

Hiervoor heeft een E8400 normaal op deze Maximus Extreme gedraaid en vanaf 1001+ zouden volgens Asus ook de Q9550 gewoon ondersteund worden: http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=de-de

Zouden een van de twee "Wolfdale" cores in deze Yorkfield kapot kunnen zijn en dat hij dan toch - via de hierboven beschreven workaround - met de 2 cores van de andere goede Wolfdale normaal zou kunnen werken als een soort manke "E9550"?!

Wat denken jullie als je naar de snaps hebt gekeken?
Alvast dank voor t meedenken...

Sysje

• Sam1an
bluf98 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:00:
Ik heb zelfde setup en zelfde probleem.
Bij mij komt hij na 30sec 'Clr Cmos' knop in te hebben gedrukt gevolgd door 3sec (warme) reset knop in te drukken wél voorbij 'CPU INIT' in LCD poster.
Hij wil dan wel altijd dat ik met F2 de bios default waardes geef, maar daarna is het schijnbaar normaal werken onder Vista...

Als hij doorstart, dan rapporteren zowel de Bios (1104 en 1007), CPU-Z als Everest maar TWEE actieve cores (zie piccies)?! |:(
Hier wat relevante snaps: http://picasaweb.google.nl/bluf98/PC#

Gekgenoeg zegt Intel's CPU indentification tool wel 4 cores te zien of geeft dit tooltje slechts specs op basis van het CPU-ID# 10677 zonder ook écht te checken of de cores er ook fysiek allemaal zijn e/o naar behoren werken?

Downgrade en reset bios heeft geen effect. :(

Hiervoor heeft een E8400 normaal op deze Maximus Extreme gedraaid en vanaf 1001+ zouden volgens Asus ook de Q9550 gewoon ondersteund worden: http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=de-de

Zouden een van de twee "Wolfdale" cores in deze Yorkfield kapot kunnen zijn en dat hij dan toch - via de hierboven beschreven workaround - met de 2 cores van de andere goede Wolfdale normaal zou kunnen werken als een soort manke "E9550"?!

Wat denken jullie als je naar de snaps hebt gekeken?
Alvast dank voor t meedenken...
dit lijkt mij eerder een everest probleem. heb je de laatse versie ?
Gebruik eens CPU-Z ;)

• bluf98
Sam1an schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:07:
[...]
dit lijkt mij eerder een everest probleem. heb je de laatse versie ?
Gebruik eens CPU-Z ;)
Als je de snaps goed hebt bekeken, dan zien ook laatste versie van CPU-Z en bios zelf maar 2 cores en 6MB L2 cache?!...

Sysje

• Sam1an
bluf98 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:34:
[...]

Als je de snaps goed hebt bekeken, dan zien ook laatste versie van CPU-Z en bios zelf maar 2 cores en 6MB L2 cache?!...
sorry opt werk zie ik geen snaps, kzal eens kijken als ik thuis ben

• bluf98
Met vervangende Q9550 is het opgelost! Deze werkt op de Maximus Extreme gewoon met alle 4 cores en 12MB L2 cache ipv. de helft van beiden. Zelfs onder de oudere 1007 bios.

Wel viel me op dat nadat ik de vervanger vast vergrendeld in het socket had zitten en ik met mn duim de proc nog een keer goed aandrukte ik een "krassend" geluid in het socket hoorde. Het leek wel dat ik door dat extra aandrukken de pennetjes van het socket nu pas allemaal contact gingen maken?!
Is dit normaal?
Ik heb dat extra aandrukken niet bij install vd 1e Q9550 gedaan, dus dan zou ik kunnen denken dat maar de helft van de proc werkte omdat een paar socket pennetjes geen contact maakten met de pcb van de proc... Kan zo'n ding dan toch nog op halve kracht werken? 8)7

Ben benieuwd of deze eerste proc opnieuw geinstalleerd door mn leverancier op een ander board toch volledig/normaal werkt...

Sysje

Pagina: 1