Toon posts:

Computer start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik heb sinds gister een nieuw systeempje:

Asus NSEII Striker
Asus GeForce X260 VGA
Intel Q9550
2 x 2GB OCZ DDR3 1333MHZ geheugen
ZALMAN 750W voeding
Thermaltake Shark Big Tower Case

Verder zitten er 2 harde schijven in.

Alles zit aangesloten, maar als ik de computer wil starten dan hoor je een klein vaag (stroom)piepje en start niet door. De voeding kan niet kapot zijn want de mobo krijgt ook gewoon stroom (genoeg LEDjes die het doen).

Ik heb P1/P2 connectoren van de voeding in het moederbord gestoken, samen met die kabeltjes (POWER SW/RESET SW etc.)

Dit heb ik allemaal gecontrolleerd (of er moet een fout in het boekje staan aangezien het mobo een soort van verhoging heeft voor deze draadjes en de tekst moet zichtbaar naar voren zijn). Maar ik heb al een paar mogelijke manieren geprobeerd.

Wat zou ik het beste nu kunnen doen? Excuseer als dit in het verkeerde topic staat :'(

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
De voeding kan niet kapot zijn want de mobo krijgt ook gewoon stroom (genoeg LEDjes die het doen).
Dat zegt niets, een LED'je heeft maar heel weinig spanning nodig. Je voeding hoeft natuurlijk niet kapot te zijn, maar door dit te beargumenteren met LED'jes is nogal nietszeggend.

Neem verder de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door, want op dit moment is het nogal vaag wat er kapot is en kan het aan van alles liggen. Testen dus, en post daarna je bevindingen.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:39

ötzi

eclecticus

Ik heb een soortgelijk probleem gehad en bij mij was het uiteindelijk toch de voeding ook al was ie vrijwel nieuw.
En natuurlijk altijd beginnen met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter .

[ Voor 0% gewijzigd door ötzi op 04-10-2008 19:08 . Reden: net te laat ]

• TB_Demolisher
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 16:04
Ik ben bang dat ik weet wat je probleem is...
Ik zelf heb een Q9950 en een Asus Maximus extreme, die willen helemaal niets met elkaar doen.

mijn advies, neem een single core S775, en download direct de nieuwste bios versie.
Instaleer die, en hopen dat het werkt.

Als je een bios poster hebt, moet je even kijken welke melding hij aangeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, ik heb gister nog wat testen uitgevoerd.

Heb mijn nieuwe voeding uit de kast gehaald samen met wat nieuwe onderdelen. Zo heb ik de voeding rechtstreeks op 't halffabrikaat aangesloten; dit wilt dus zeggen alleen mobo, cpu en geheugen, verder zat er niks op. Op het moederbord zit een aanknop dus ik hoefde niks te kortsluiten of iets, gewoon de P1/P2 connectoren op 't moederbord, stroomkabel van voeding in de muur. Als ik op het aanknopje van het moederbord drukte, ging de nieuwe Zalman voeding een enkele seconde aan. De fan van de voeding (plus 't blauwe ledje) en de fan van de CPU draaide kort rond. Ik dacht dat ik hieruit simpel kon concluderen dat mijn voeding toch echter kapot is. Maar dat wou ik dus nog zeker weten.

Dus daarna had ik mijn oude voeding op tzelfde halffabrikaat aangesloten. Aangezien ik eergister nog met mijn oude voeding hebt gewerkt (Tagan 480W) dacht ik dat het daar wel eventjes mee zou kunnen testen.
Helaas echter kwam ik ook tot de conclusie dat deze voeding er ook geen zin meer in heeft. Dit vindt ik toch wel heel erg vreemd en kan hier niks uit in opmaken.

Verder heb ik ook nog de oude paperclip truc geprobeert op beide voedingen, maar ook geen succes. Ze willen gewoon niet "verder aanslaan". Ik heb natuurlijk ook al gedacht aan een ander stopcontact, maar ook dit kan het niet zijn. Stroom is stroom.

Nu net heb ik mijn oude moederbord uit de kast gesloopt, en daar eenzelfde configuratie (cpu, mobo en mem) gemaakt. Oude voeding er op aangesloten. En geprobeert de aanknop te kortsluiten met een schroevendraaier. Dit haalde niet veel uit. Vervolgens maar de moeilijke omweg met de POWER/SW van de computerkast, gewoon om zeker te zijn. Deze erin gestoken, aangezet maar nog steeds niks. Vervolgens probeerde ik het met de nieuwe voeding, en ja hoor. Precies hetzelfde als met wat ik gister had. Korte bewegingen van cpu en psu fans en een korte blauwe led zichtbaar.

Ik snap echt volkomen niet meer wat ik nu nog zou kunnen doen. Mijn verwachting is dat de voeding gewoon kapot is. Het baarde mij ook al zorgen dat 1 kabel uit het pakket was verdwenen om een extra PCI-Express kabel rechtstreeks op de voeding te klikken (deed me sterk denken dat het toch een 2e hands zou kunnen zijn?).

Hebben jullie misschien nog ideeën dat ik nog zou kunnen testen of iets dergelijks. Sorry voor 't lange verhaal ik hoop alleen jullie het wat duidelijker te maken :)

Alvast bedankt!

P.S. (De LCD Poster geeft alleen CPU INIT aan)

• ötzi

ötzi

eclecticus

Veel mensen die een Striker of Maximus hebben schijnen dit probleem te hebben,dit vond ik op het THG forum ;
This is to help you all out with the CPU INIT error

Here are some steps you can take to fix the problem:

1) Press and hold the CLR CMOS switch for 30 seconds, release, then leave your machine for 3 hours (this will revert all bios settings to default).

2) (After 3 Hours) Press and release your CLR CMOS switch then press the power button. If your machine doesn't boot, don't stress. Just keep doing it (press CLR CMOS, press power button) your machine will eventually post. It may take up to 60 times - I know it's a load of crap!

3) Once your computer posts, enter BIOS immediately and look for the over-voltage options for your memory. Assuming you have DDR2/3 with a good heat spreader (you should if you are using a Maximus), try setting your memory voltage to 1.9V. This should fix your problem and you shouldn't have any problems in the future. You may have to repeat this process once or twice in a year, but hey - that's life when you are playing in the high-end pool!

FYI
----
The notorious CPU INIT error is caused when your CPU is not receiving enough power to initiate. This is because on most high performance RAM modules, they require a slightly higher level of voltage than most motherboards are defaulted to (mobos will default to a maximum of 1.6V for memory generally) when these particular sticks of RAM require a minumum of 1.9V. When your RAM doesn't receive enough power, it will draw what is required from your CPU's power source. This is the reason your CPU will not initiate (and without a CPU you can't use your machine of course) resulting in the CPU INIT error. This is a huge design flaw in ASUS boards which is quite suprising, considering the boards are designed for enthusiasts.

• TB_Demolisher
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 16:04
He, dat is misschien ook wel wat voor mij :D
Ik heb zojuist iig al die 30sec gedaan, morgen horen jullie meer van mij.

Ik hoop ook voor jouw, DenXD, dat het werkt :)

Stephan

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het net geprobeert met een hard hoofd aangezien ik niet eens tot een POST-scherm kom. 3 uur geleden mobo 30 seconde gereset doormiddel van dat Clear CMOS knopje. Daarna 3 uur gewacht, vervolgens 1 keer op Clear CMOS gedrukt, en daarna op de Powerknop (rechtstreeks van het mobo).

En zoals ik het hele weekend al heb: De Zalman 750W geeft een korte blauwe LED flits, de fan draait 1 seconde rond, net zoals de CPU-fan er verder gebeurt er niks. De computer slaat gewoon niet aan.

En zoals ik al had vermeld: De Zalman start mijn oude mobo ook niet op.. zelfde dat mijn oude PSU (Tagan) mijn nieuw / oud moederbord meer opstart.

Dus nu heb ik gewoon 2 kapotte mobo's / 2 kapotte PSU's in 2 dagen of wat moet ik anders concluderen? O_o

Snap er echt niks meer van -_-' kan iemand me nog helpen? Nogmaals bedankt voor alle berichten :)

• ötzi

ötzi

eclecticus

heb je al getest met ander geheugen ?

• bluf98
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 12:07
ötzi schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 17:43:
Veel mensen die een Striker of Maximus hebben schijnen dit probleem te hebben,dit vond ik op het THG forum [...]
Ik krijg hem minder omslachtig ook aan de praat:
bluf98 in "Q9550 werkt niet.....Maximus Extreme"
... alleen heb ik het probleem dat bij mij maar 2 van de 4 Q9550 cores actief zijn?!

Sysje

• ötzi

ötzi

eclecticus

bluf98 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 19:04:
[...]

Ik krijg hem minder omslachtig ook aan de praat:
bluf98 in "Q9550 werkt niet.....Maximus Extreme"
... alleen heb ik het probleem dat bij mij maar 2 van de 4 Q9550 cores actief zijn?!
Heb je getest met lager geklokt geheugen dat niet meer dan 1.5V vraagt ?
Het geheugen wat jullie draaien vraagt volgens mij om 1.8V en het probleem met deze moederborden (voor zover ik kan vinden) is dat er stroom word onttrokken van de CPU om je geheugen te voeden aangezien in de bios het voltage standaard op "auto" staat , dit zou wellicht ook de oorzaak kunnen zijn waarom er maar 2 van de 4 cores initiëren .

[ Voor 4% gewijzigd door ötzi op 19-10-2008 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
De voeding bleek echter gewoon kapot te zijn. Dit was ik vergeten te melden :).

Vervangen en toen startte me PC wel gewoon op. Maar ik heb nog steeds problemen (zie Raar BSOD-problemen topic)

Bedankt voor de hulp hier, en voor de overige mensen met hetzelfde probleem: Succes. Ik vind het maar vreemd waarom dat nieuwe computersystemen altijd voor zoveel problemen moeten zorgen -_-'

• bluf98
ijscobar schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 16:11:

Dank voor het meedenken.
Heb je getest met lager geklokt geheugen dat niet meer dan 1.5V vraagt ?
Helaas niet voorhanden, maar toen er een E8400 in zat liep Maximus Extreme met dit 1.8V geheugen op default bios settings als een zonnetje.
Het geheugen wat jullie draaien vraagt volgens mij om 1.8V ... en bios het voltage standaard op "auto" staat , dit zou wellicht ook de oorzaak kunnen zijn waarom er maar 2 van de 4 cores initiëren .
Mooie hypothese. Echter ook als ik in de bios het geheugen (1.8/9V), NB, SB en CPU (1.25V) allemaal manueel op hun default voltages zet, dan start hij nog steeds niet zelfstandig op zonder eerst weer met 'Clr CMOS' al die settings eruit te vegen. |:(
Voeding is overigens 1200W dus dat zou genoeg moeten zijn voor de upgrade van Q6700>E8400>Q9550, zou je zeggen. FYI de Q6700 schijnt zelfs nog meer het systeem te belasten en ook die deed het eerder probleemloos. 8)7

Hier wat snaps om een nog beter idee te krijgen: http://picasaweb.google.nl/bluf98/PC#

Thx

[ Voor 4% gewijzigd door bluf98 op 19-10-2008 20:33 ]

Sysje

• bluf98
Inderdaad zet bios bij AUTO het voltage slechts op 1,696V ipv. 1,8V
Toch vreemd, want SPD chip op DDR3 geeft toch aan bios default waardes voor AUTO door?

Sysje

Pagina: 1