[Sport] Is gaming een Sport of Niet?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 14:24

Dracul

Ooh yeah!

Ik blijf het allemaal dubieus vinden. Er moet per game bekeken worden of het een sport is? Yeah right. Iemand die dus ik noem maar wat UT speelt is aan het gamen maar iemand die Quake speelt is aan het sporten, of iemand die Serious Sam speelt is aan het gamen maar iemand die Painkiller speelt is aan het sporten omdat er bijvoorbeeld toevallig sponsors voor zijn en het op een toernooi gespeeld wordt. Je hebt dezelfde skillz nodig en en je kunt meer tijd en energie steken in Serious Sam dan iemand anders aan Painkiller maar toch ben je alleen maar aan het gamen en de ander is aan het sporten. Sorry maar dit is zo krom als een hoepel.

Gamen is gewoon gamen en sporten is gewoon sporten. Omdat iets georganiseerd is en je er prijzen mee kunt winnen betekent niet dat iets wel of niet een sport is. Trefbal is niet georganiseerd maar als je het speelt ben je wel aan het sporten. Een soundmixshow is georganiseerd maar zou ik geen sport willen noemen. Wat dat betreft komt gamen meer in de buurt van een soundmixshow dan van een sport in mijn ogen maar daar kun je dus over discussieren. Zelfs een soundmixshow zou je echter als sport kunnen zien want je bent intens met je stem en je lichamelijke act bezig net zoals je met gamen intens bezig bent met je muis, toetsenbord en/of gamepad om je pc of console te bedienen terwijl je lichaam en je geest strak staan om direct te kunnen reageren op een veranderende situatie.

Ondanks dit gegeven en ondanks dat ik zelf al 27 jaar game blijf ik het geen sport vinden ongeacht het niveau of de intensiviteit.

[ Voor 17% gewijzigd door Dracul op 08-10-2008 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 17:16

Wiebbe

<none />

Daar ben ik het dus niet mee eens. Maar zoals al een paar keer is gezegd heeft iedereen een andere definitie van sport. Als ik rechtstreeks op de beschrijving van de van dale af zou gaan:
2sport de; v(m) -en allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden
Dan kan je simpel zeggen nee het is geen sport. Maar dan kan je weer met het argument komen, waarom noemen ze dan schaken, dammen en bridgen een denk sport? Wat is precies een denk sport?

Ben je als je op top-niveau schaakt een top-sporter? Ik denk dat het moeilijk is om daar overeen stemming te bereiken, ik zelf ben van mening dat schaken ed een denk sport is. Als je dat zo opvat kan je gamen, of in ieder geval een specifiek spel wat je op een bepaald niveau speelt als een denk sport bevatten.

Wat mensen met het woord sporten proberen duidelijk te maken is dat het niet gespeeld word als tijdsverdrijf maar als een competitief spel. Hetzelfde geld voor trefbal tijdens gym op school of iets dergelijks. Je bent wel daadwerkelijk bezig met iets actiefs en volgens de van dale zijn we inderdaad aan het sporten. Maar dan valt wel elk lullig kinder spelletje onder sporten.

Ben je tikkertje aan het doen? sporten!
Ben je verstoppertje aan het doen? sporten!
Ben je wereldje tikken aan het doen? sporten!
Ben je aan het zak lopen? sporten!

Wat is in jou ogen dan precies de betekenis van sporten? En hoe geef je het verschil aan tussen prof-voetballen en tikkertje spelen qua sporten?

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ins0mniA
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-02-2024

Ins0mniA

Uber Pwnerer

Topicstarter
voetbal was vroeger ook gewoon maar een spelletje ;-)

Sure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Dracul schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:46:
Ik blijf het allemaal dubieus vinden. Er moet per game bekeken worden of het een sport is? Yeah right. Iemand die dus ik noem maar wat UT speelt is aan het gamen maar iemand die Quake speelt is aan het sporten, of iemand die Serious Sam speelt is aan het gamen maar iemand die Painkiller speelt is aan het sporten o
Het gaat er denk ik niet zo zeer om wélk spel je speelt maar hoe serieus je het speelt. En bij het ene spel zijn nu eenmaal meer fanatieke spelers en wordt er meer voor georganiseerd dan bij het andere.
Als je in het park een beetje lam loopt over te schieten met een bal zeg je ook niet dat je aan het "sporten" bent, ook al is voetbal wel een sport.
Dus niet alleen per game, maar per situatie denk ik. Dus wat ik al eerder zei: gamen kán een sport zijn. In theorie bij elk spel, maar bij sommige spellen komt het gewoon (bijna) nooit voor dat het op een serieus fanatieke manier gespeeld wordt, met het doel om zelf beter te worden, en beter dan anderen. Wil niet zeggen dat als jij dat opeens wél gaat doen bij zo'n spel, dat het niet alsnog als een sport gezien kan gaan worden. Zolang je niet in je 1tje bent tenminste. ;)

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ins0mniA

Ins0mniA

Uber Pwnerer

Topicstarter
Single players :P

Sure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipton16
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 12:04
Nee game is geen sport.
Wat ik vooral als reden op noem is de variatie van games, je hebt zoveel verschillende soorten games dat je het niet een sport kan noemen.
Maar aan de andere kant is het wel een beetje sport natuurlijk, ik heb aan diverse toernooien en cups mee gedaan en dan begint het natuurlijk heel erg op sport te lijken, maar om gamen nou te introduceren voor de Olymische spelen gaat mij wel wat te ver.
Feitelijk als je aan een toernooi deelneemt en je traint er voor e.d dan is het feitelijk sporten.
Maar ga je gamen vergelijken met de sporten op de OS dan hoort gamen er ECHT niet tussen.

[ Voor 18% gewijzigd door Lipton16 op 11-10-2008 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lipton16 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 20:58:
Wat ik vooral als reden op noem is de variatie van games, je hebt zoveel verschillende soorten games dat je het niet een sport kan noemen.
Je hebt ook best wel veel variatie in lichamelijke activiteiten in een soort competitievorm.. (tikkertje, lummelen, etc.) Maar dat word niet tot een sport gerekend.. Je kan een vergelijking maken tussen bijvoorbeeld Spore en tikkertje.. beide zijn geen sporten..
Maar ga je gamen vergelijken met de sporten op de OS dan hoort gamen er ECHT niet tussen.
De olympische spelen is ook anders geevolueerd dan verwacht.. vroeger was het een echte krachtmeting, wie kan het hards rennen, wie kan het hards gooien, etc.. nu zijn er zo veel dingen bij gekomen, dat het eigenlijk geen olympische spelen meer is... Maar het idee hoort hetzelfde te blijven.. En als je zo kijkt, dan heeft gamen idd niets met je spierballen te maken... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-10 17:16

Wiebbe

<none />

Lipton16 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 20:58:
Nee game is geen sport.
Maar aan de andere kant is het wel een beetje sport natuurlijk, ik heb aan diverse toernooien en cups mee gedaan en dan begint het natuurlijk heel erg op sport te lijken, maar om gamen nou te introduceren voor de Olymische spelen gaat mij wel wat te ver.
Feitelijk als je aan een toernooi deelneemt en je traint er voor e.d dan is het feitelijk sporten.
Ja, dat is volgens mij nogal logisch, je ziet shaken en darten er ook niet tussen toch? :P

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 16:39
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 18:19:
[...]

Pistool-schieten is een Olympische sport, lichamelijke inspanning? Wat wil je zeggen met "echte" sporten? Wat maakt een denksport ala schaken tot een minder "echte" sport?
Allereerst ben ik het wat betreft pistool schieten ben het eens.
Maar:
2sport de; v(m) -en allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden
DenkSport mist het stukje Kracht, Daarom hoort gamen ook onder het stukje Denksport.
En je volgende redeneringen slaan nergens op, ik noem geen categorien op, alleen 2 (voor mij) verschillende dingen: namelijk denksport en normaal sport, waarvan ik vind dat denksport niet onder normaal sport valt.
Voetbal is ook geen krachtsport.
Nee met voetbal blijf je op je kont zitten, kijkend naar een lcd scherm of een geblokt bord 8)7
Zelfs áls je op lichamelijke inspanning gaat selecteren, kun je pro-gamen er nog onder scharen aangezien je bepaalde lichamelijke kwaliteiten nodig hebt en een lichamelijke inspanning, op een bepaalde manier, moet leveren als pro-gamer zijnde.
Ik typ deze reactie op met men toetsenbord, dus ik sport!
Ja denksport zal nooit een krachtsport worden, dus? Wat is je punt?
-Gamen is een denksport
-Denksport is iets anders dan normale sport, en mag ook niet in vergelijking worden gebracht met normale sport, een gamer mag zichzelf dan ook nooit een sporter noemen, alleen omdat ie prof UT'er is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:06

Wmm

Je spreekt jezelf redelijk tegen imo. Hoe zie jij pistool-schieten? Zie jij dat als "gewone" sport of zie je dat als denksport. Volgens jouw definitie van sport heb je kracht nodig om iets als een sport te zien. Voor pistool-schieten heb je geen kracht nodig. Maar toch wordt schieten als sport gezien (het is gewoon aanwezig op de Olympische Spelen). Maar volgens jou is het dus geen sport (want geen kracht), maar ook geen denksport (het heeft weinig met denken te maken).

Dat kracht gedeelte uit de Van Dale slaat nergens op. Er staat namelijk niet bij hoeveel kracht. Voor het verzetten van een schaakstuk gebruik je ook kracht, ontzettend weinig weliswaar, maar toch. Voor het lopen van de marathon op de Olympische Spelen heb je eigenlijk verdomd weinig aan de dingen die in de Van Dale staan. Vaardigheid is niet echt aanwezig (iedereen kan lopen en een goede looptechniek kan iedereen aanleren), inzicht is maar in beperkte mate aanwezig en kracht heb je ook weinig aan, het gaat om pure uithoudingsvermogen (ooit opgevallen dat die marathonlopers verre van gespierd zijn?).

Kortom, de uitleg bij sport in de Van Dale is imo zwaar flawed. Het doet vermoeden dat je vaardigheid EN kracht EN inzicht nodig bent bij een sport wat gewoon zelfs bij overduidelijke sporten als marathonlopen niet echt nodig is. Er missen termen en daarnaast ben je ze niet altijd tegelijk nodig.

Het komt er dus weer op neer dat wat onder sporten verstaan wordt zeer persoonlijk is. Maar zolang de mensenwereld schaken, darten en pistool schieten als sporten blijft beschouwen dan is gamen in een degelijk competitief niveau dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
Wmm schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 02:54:
Je spreekt jezelf redelijk tegen imo. Hoe zie jij pistool-schieten? Zie jij dat als "gewone" sport of zie je dat als denksport
juulie19 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 02:29:
[...]

Allereerst ben ik het wat betreft pistool schieten ben het eens.
Maar:
pistool schieten vind ik ook geen sport (vind=mening)
Voor het lopen van de marathon op de Olympische Spelen heb je eigenlijk verdomd weinig aan de dingen die in de Van Dale staan. Vaardigheid is niet echt aanwezig (iedereen kan lopen en een goede looptechniek kan iedereen aanleren), inzicht is maar in beperkte mate aanwezig en kracht heb je ook weinig aan, het gaat om pure uithoudingsvermogen (ooit opgevallen dat die marathonlopers verre van gespierd zijn?).
ook marathon voldoet aan die dingen:
Je moet het vaak oefenen en trainen=vaardigheid
uithoudingsvermogen= iniedergeval iets mentaals, kan onder inzicht vallen
Loopvermogen=kracht, en geloof me, ze lijken niet heel gespierd maar de meeste marathon lopers hebben kuiten zo groot als jouw dijbeen
Maar zolang de mensenwereld schaken, darten en pistool schieten als sporten blijft beschouwen dan is gamen in een degelijk competitief niveau dat ook.
Loop naar de eerste beste mens op straat en vraag of hij darten, pistool schieten oid een sport vind (dus geen denksport oid) doe het des noods 1000 keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E.T
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:57
quote: Wikipedia
Hoewel iedereen 'weet' wat met sport bedoeld wordt, is het lastig om hiervan een eensluidende definitie te geven. De term evolueert continu om nieuwe activiteiten die men als sport ervaart onder deze noemer te brengen. Sporten zijn meestal activiteiten gebaseerd op fysieke beweging gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid, behendigheid en denkvermogen. Hieronder volgt een aantal kenmerken:

* Een sport heeft een vastgelegde regelset die aan alle spelers bekend is. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
* Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
* Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers of van de toeschouwers.
* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
* Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
Ik zag bovenstaande benadering van de definitie van sport en ik sluit me er volledig bij aan.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@juulie19:

Voor schietsport moet je net zo goed vaak oefenen en trainen. Anders bak je er niks van. Uithoudingsvermogen moet je ook hebben. Zeker mentaal. Je moet het kunnen om heel stil en heel precies een pose aan te nemen. En kracht heb je ook nodig om die precisie te bereiken. Kracht van de fijne motoriek. Het beheersen van je stance. Het controleren van je ademhaling en alle bijbehorende coördinatie.

Dus leuk dat jij het geen sport vindt, maar ik leg dus PRECIES jouw definitie langs het schieten en dan is volgens je eigen redenatie schieten wel degelijk een sport. Dus je bent op z'n minst zeer inconsistent in je visie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:07:
@juulie19:

Kracht van de fijne motoriek.
8)7
Met kracht heb ik het wel natuurlijk over lichamelijke kracht, motoriek is iets dat door je hersens word geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

juulie19 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:17:
Met kracht heb ik het wel natuurlijk over lichamelijke kracht, motoriek is iets dat door je hersens word geregeld
Motoriek bestaat evengoed uit spieren en ook die spieren kun je trainen op kracht en precisie.

Ga jij je hand maar eens voor je optillen en dan een minuut precies in dezelfde positie houden. Dat lukt je niet. Je hand gaat op en neer, heen en weer, en gaat vanzelf trillen.

FYI: brute kracht wordt net zo goed via de hersens geregeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:18:
[...]

Motoriek bestaat evengoed uit spieren bepaald en ook die spieren kun je trainen op kracht en precisie.

Ga jij je hand maar eens voor je optillen en dan een minuut precies in dezelfde positie houden. Dat lukt je niet. Je hand gaat op en neer, heen en weer, en gaat vanzelf trillen.
motoriek heeft effect op je spieren, het beinvloed ze.
een gewichtheffer kan jouw voorbeeld ook niet, want het heeft niks met (spier)kracht te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je wel waar je over praat? Blijkbaar niet. De kuiten van een marathonloper zijn net zo afhankelijk van motoriek als de polsen van iemand die aan schietsport doet. Jij maakt een onderscheid dat er simpelweg niet is. En op basis daarvan noem je het een een sport en het ander niet. Dan zeg ik tegen jou: prima dat je het een geen sport vindt en het ander wel, maar ga dan eerst maar een argument daarvoor verzinnen dat wel stand houdt.

Daarbij hoor ik je ook niet over uithoudingsvermogen en vaardigheid. Wil je nou met droge ogen zeggen dat een schutter geen vaardigheid bezit? Dan zou jij het zo na moeten kunnen doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:28:
Weet je wel waar je over praat? Blijkbaar niet. De kuiten van een marathonloper zijn net zo afhankelijk van motoriek als de polsen van iemand die aan schietsport doet. Jij maakt een onderscheid dat er simpelweg niet is. En op basis daarvan noem je het een een sport en het ander niet. Dan zeg ik tegen jou: prima dat je het een geen sport vindt en het ander wel, maar ga dan eerst maar een argument daarvoor verzinnen dat wel stand houdt.
tuurlijk zijn ze afhankelijk van de motoriek, maar dat is iets mentaal, het stukje kracht in die kuiten bepaald of ze langer door kunnen lopen, vanaf wanneer die spieren gaan verzuren.

je kan dat gewoon niet vergelijken met de polsen van een darter of iemand die schietsport beoefent
Daarbij hoor ik je ook niet over uithoudingsvermogen en vaardigheid. Wil je nou met droge ogen zeggen dat een schutter geen vaardigheid bezit? Dan zou jij het zo na moeten kunnen doen.
Zeg ik dat? want dat hebben ze wel degelijk nodig
maar dan nog vind ik dat elk "aspect" (voor zover die er zijn) van schietsport een vaardigheid:
Je moet goede hand-oog coordinatie hebben (=vaardigheid)
Hand goed stil kunnen houden (en niet eens langer dan een minuut) (=vaardigheid)
Trekker overhalen (kan iedere idioot)

[ Voor 24% gewijzigd door juulie19 op 12-10-2008 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een schutter mag ook niet verzuren en ook daar heb je kracht nodig in de fijne spieren die de handen en polsen bewegen. Je kunt blijven zeggen dat dat anders is maar je maakt een onderscheid op iets dat in weze precies hetzelfde is. De spieren van een schutter moet hij net zo goed trainen om dat te kunnen. Dat is een puur fysieke aangelegenheid. Náást het mentale aspect. Muscle memory en zenuwpaden kan en mag je niet beperken tot wat er zich in de hersenen afspeelt.

Een marathonloper heeft ook niet meer nodig dan vaardigheid, als we jouw definitie hanteren. Kunnen rennen kan elke idioot. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulie19
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:40:
Een schutter mag ook niet verzuren en ook daar heb je kracht nodig in de fijne spieren die de handen en polsen bewegen.
_/-\o_ heeeel mooi gevonden _/-\o_
Een marathonloper heeft ook niet meer nodig dan vaardigheid, als we jouw definitie hanteren.
mijn zelfde definitie op hardlopen.
Doorlopen wanneer je longen uit je lijf hangen=uithoudingsvermogen
Op een goede manier lopen (d.w.z. je voet goed afwikkelen na elke stap) zodat je benen niet te vroeg verzuren=vaardigheid
Getrainde/gespierde kuiten waarbij verzuring veel later dan normaal optreedt=kracht

want tja, lopen kan elke idioot; maar niet voor 20 km ;)
Dat is een puur fysieke aangelegenheid. Náást het mentale aspect. Muscle memory en zenuwpaden kan en mag je niet beperken tot wat er zich in de hersenen afspeelt.
Dan mag jij mij de functie van de kleine hersenen vertellen

[ Voor 16% gewijzigd door juulie19 op 12-10-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 08:57
Je kan wel vandale definities op allerlei manieren anders gaan interpreteren maar dat schiet toch verder niet op?

Ik denk dat je beter kan kijken wat over het algemeen in de volksmond gezien wordt als sport. In korea is gamen wel een sport, in nederland (nog) niet.

Wat maakt het uberhaupt uit of je gamen een sport mag noemen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SCIxX schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 13:06:
Wat maakt het uberhaupt uit of je gamen een sport mag noemen of niet?
Als mensen dan ooit aan je vragen 'zit je op een sport' kun je zeggen dat je aan 'gaming' doet ipv 'nee, ik verslijt al mijn vrije tijd achter de computer' O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:06

Wmm

juulie19 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 11:57:
[...]

[...]

pistool schieten vind ik ook geen sport (vind=mening)
Nee, oke. Maar wat is het dan. Je kunt het ook moeilijk onder de noemer denksport scharen of wel? Als je dat zou doen zou je b.v. schaken weer enorm teniet doen en krijg je eigenlijk weer dezelfde discussie of schieten wel een denksport mag zijn.
[...]

ook marathon voldoet aan die dingen:
Je moet het vaak oefenen en trainen=vaardigheid
uithoudingsvermogen= iniedergeval iets mentaals, kan onder inzicht vallen
Loopvermogen=kracht, en geloof me, ze lijken niet heel gespierd maar de meeste marathon lopers hebben kuiten zo groot als jouw dijbeen
Ik vind oefenen en trainen geen vaardigheid zoals het waarschijnlijk in deze context bedoelt wordt. Ik denk dat een vaardigheid bedoelt wordt die specifiek is voor die sport (zoals goed kunnen voetballen). Uithoudingsvermogen is idd deels iets mentaals, maar wat het met inzicht te maken zou hebben gaat me de pet te boven. Het mentale aspect is de pijn verbijten, maar wat dat met inzicht te maken zou hebben. Het is de blik op oneindig zetten en niet aan de pijn denken, that's it. Verder hebben marathonlopers natuurlijk flinke spieren, maar je hebt spieren en spieren. Marathonlopers hebben lange spieren die zorgen dat ze nooit de 100m sprint kunnen winnen omdat ze geen pure kracht en explosiviteit bevatten, maar wel ontzettend veel uithoudingsvermogen. 100m Sprinters hebben korte spieren die pure kracht en explosiviteit bevatten, maar zodra ze 5km moeten lopen gaan ze op hun bek.

Als je b.v. tennis en marathonlopen met elkaar vergelijkt dan zijn de aspecten kracht en inzicht zeer duidelijk aanwezig bij tennis maar in veel mindere mate tot nauwelijks bij het lopen. In dat opzicht kun je gaming dus evenzogoed onder sport scharen aangezien vaardigheden en inzicht duidelijk aanwezig zijn maar kracht wat minder. Wat ik dus nogmaals wil zeggen is dat die termen flawed zijn.

Maar als we toch even jouw definities gebruiken dan is gaming een sport. Ook voor gaming moet je vaak oefenen en trainen, heb je ook iets mentaals nodig (de wil om zoveel te trainen, om constant nieuwe dingen uit te zoeken) en dan kan het ontzettend snel muizen en hotkeys gebruiken als kracht gezien worden.
[...]

Loop naar de eerste beste mens op straat en vraag of hij darten, pistool schieten oid een sport vind (dus geen denksport oid) doe het des noods 1000 keer
Dat maakt niet uit. De grote wereld ziet het als een sport, schieten is namelijk gewoon een Olympische Sport. En daar gaat het om, het gaat er niet om wat 1000 mensen op straat vinden, het gaat erom wat de organisatoren van evenementen vinden (en er zijn gewoon regels om een sport als Olympisch te kwalificeren, kan het helaas zo niet vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
juulie19 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:47:
want tja, lopen kan elke idioot; maar niet voor 20 km ;)
Stilstaan met een geweer in z'n hand kan iedere idioot. Maar niet met 3kg een uur in je handen en dan nog op grote afstand raak schieten ook.

Maargoed, laten we ons maar wat meer focussen op gaming, en wat minder op de relatie tussen marathons en de schietsport ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Wat ik trouwens opmerkelijk vind is dat men hier wel gamen als sport ziet, maar schieten niet. En om welke games gaat het dan vooral? Juist, schietspellen 8)7
En is een generaal of een Blackwater-personeelslid ook een atleet omdat hij in het echt oorlog voert? Of is het dan weer niet zo omdat er geen competities voor zijn (nuja, het gaat dan om andere dingen maar het punt is duidelijk)

Dus stel dat een wereldwijde competitie paintballmod voor Quake 3/Quake Wars/UT/CS is. Dan is dat wél sporten, maar als je "voor de lol" gaat paintballen in het echt, dan is dat niet sporten omdat het dan maar een spelletje is? Kan iemand mij uitleggen waarom ze activiteiten die ze op de pc doen wél zien als sporten maar als je dat in het echt gaat doen weer niet?

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ins0mniA

Ins0mniA

Uber Pwnerer

Topicstarter
Wat ik trouwens opmerkelijk vind is dat men hier wel gamen als sport ziet, maar schieten niet. En om welke games gaat het dan vooral? Juist, schietspellen 8)7
Slechte argument, de grootste eSport games zijn 3 maal van de huize Blizzard. StarCraft / WarCraft 3 / World of WarCraft. Deze games hebben bar weinig met shooters te maken ;-)

(Al vind ik persoonlijk dat WoW niet gebalanceerd genoeg is voor een esport)

[ Voor 18% gewijzigd door Ins0mniA op 14-10-2008 18:42 ]

Sure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Ins0mniA schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:41:
[...]

Slechte argument, de grootste eSport games zijn 3 maal van de huize Blizzard. StarCraft / WarCraft 3 / World of WarCraft. Deze games hebben bar weinig met shooters te maken ;-)

(Al vind ik persoonlijk dat WoW niet gebalanceerd genoeg is voor een esport)
Hoe zit het nou met mijn vraag over de generaal?
Vergeten we even voor het gemak Counterstrike, Unreal Tournament serie, Quake franchise, Teamfortress en Painkiller? Waarom zouden die nou dus wel sporten kunnen zijn en schietsporten niet?

Tevens heb ik het idee dat er hier een aantal enorme fanboys van een bepaald spel/uitgever rondlopen. De spellen die door hen worden gespeeld zijn sporten, zo vinden ze. Een ander spel (maar nog wel in het zelfde genre) wat misschien niet zo ontzettend breed gespeeld wordt is dan weer geen sport. Starcraft dus wel, maar World in Conflict en Homeworld weer niet. Alleen omdat het door veel mensen gespeeld wordt?

Het hele balans verhaal gaat mij ook enigzins voorbij. Waarom moet alles 100% gebalanceerd zijn? Hardlopers hebben ook niet allemaal dezelfde schoenen, en wielrenners gebruiken verschillende soorten fietsen. Het lijkt me dat als iemand echt een pro is, dat die prima met de zwaktes van het programma om kan gaan.

Allemaal nofi natuurlijk, ik ben gewoon erg benieuwd naar méér argumenten dan "met de muis beweeg je ook" en "er zijn in Korea massa's mensen die het nog steeds spelen".

[ Voor 6% gewijzigd door Vrijdag op 14-10-2008 18:58 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Pagina: 1 2 Laatste