• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:34
Ik heb een tijdje geleden een server uit willen breiden van 2 GB intern naar 4 GB intern, helaas lukte dit niet, Windows kwam niet verder dan het boot logo.
Na wat uitzoekwerk kwam ik er achter dat je nogal moeilijk moest gaan doen om het voor elkaar te krijgen dat Windows wel kon booten met 4 GB, dus heb ik het maar zo gelaten.

Nu heb ik echter weer een andere server die van 1 GB naar 4 GB moet, een HP Proliant ML150, nu is mijn vraag (omdat de ML150 een andere chipset heeft dan de eerdere server, i965 vs i5100), of dat dit in dit geval wel gewoon kan zonder de server een halve dag plat te hebben? Misschien dat iemand het eens gedaan heeft?

Ik kan ook niet meer vinden wat ik toen gevonden had wat ik moest doen om de zaak aan de gang te krijgen, misschien kan iemand me op gang helpen zodat ik weet waar ik beginnen moet...

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Upgrade anders gewoon naar 3GB, veel meer dan dat zal 2003 toch niet gebruiken.

• eX0duS
[SBS 2003] RAM opgrade
Ik had inmiddels een topic gevonden, maar in gehobby met een bedrijfskritieke server heb ik niet zo veel zin in, maar ik kan helaas niet wat meer informatie hier over vinden.

Dat de server niet meer dan 3GB gaat gebruiken is niet zo erg (dacht dat het 3,5 GB was), er zit nu 2 x 512 in, wat echt vééls te weinig is (draait een behoorlijk groot CAD programma op, en daarnaast dus ook Exchange met 10+ users, en nog wat users over VPN), en dus komt er 2 x 2 gb in, in plaats van die 2 x 512 (alhoewel die dan ook zouden kunnen blijven zitten, maar helaas worden deze dan toch niet gebruikt).

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
En je had al in de handleiding van de server gekeken ?
Want daar staat het zeker weten in wat voor geheugen er in kan, en tot hoeveel.

Dan hou je alleen het OS over.

Gaat het om 2003 of SBS2003 ?
Voor SBS staat erg veel info op http://www.smallbizserver.net/

[ Voor 22% gewijzigd door aZuL2001 op 02-10-2008 18:58 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• eX0duS
Er kan maximaal 16 GB in maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Windows (2003 SBS is het) dit aan kan, maar bij eerdere ervaringen van 2 GB naar 4 GB, wat dus niet wilde werken, vroeg ik me af of het bij een ML150 misschien wel gewoon ging werken, of dat ik dan met het zelfde probleem kom te zitten...

[ Voor 3% gewijzigd door eX0duS op 02-10-2008 19:11 ]

• Nielson
  • Laatst online: 22:30
eX0duS schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:09:
Er kan maximaal 16 GB in maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Windows (2003 SBS is het) dit aan kan, maar bij eerdere ervaringen van 2 GB naar 4 GB, wat dus niet wilde werken, vroeg ik me af of het bij een ML150 misschien wel gewoon ging werken, of dat ik dan met het zelfde probleem kom te zitten...
Je legt hier de oorzaak van het niet opstarten bij de hoeveelheid geheugen, ik denk dat je een ander probleem had (niet compatible/defect geheugen?. Ook al druk je die 16GB erin, Windows zal gewoon moeten werken, ook al kan deze (lang) niet alles aanspreken.

• eX0duS
Dat dacht ik ook, maar ik ben toen ander geheugen gaan proberen, dit had geen effect.
Blijkt dus dat je iets extra's moet doen om Windows met meer dan 2 GB aan de gang te krijgen...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Sim-pel. Zorg gewoon dat je compatibel geheugen bestelt. Ik heb in m'n leven al tientallen servertjes geupgrade qua geheugen, en echt nog nooit problemen gehad :)

SBS2003 is idd 32-bit only,en kan maximaal 4GB geheugen gebruiken :)

Waarom doe je zelf nou niet gewoon wat moeite voordat je een topic (in volgens mij compleet verkeerd forum) opent ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Nielson
eX0duS schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:35:
Dat dacht ik ook, maar ik ben toen ander geheugen gaan proberen, dit had geen effect.
Blijkt dus dat je iets extra's moet doen om Windows met meer dan 2 GB aan de gang te krijgen...
Wat precies dan? Wij hebben onlangs ook onze Exchange server uitgebreid van 2 naar 4GB en geen problemen ondervonden.
Aikon schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 18:51:
Upgrade anders gewoon naar 3GB, veel meer dan dat zal 2003 toch niet gebruiken.
Hoe kom je daar bij als ik vragen mag? Windows 2003 (Standard Ed) geeft bij ons netjes 3.81GB aan, en dat scheelt nog best t.o.v. 3GB.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens kan een 32bit OS maar 3.12GB geheugen aanspreken. Hij kan zonder problemen aangeven hoeveel er in server zit, maar het deel boven de 3.12GB gebruiken is wat anders.

2003 Enterprise en datacenter edition kunnen wel weer meer aan. Standaard 2003 kan tot 4GB aan, maar volgens mij gebruikt hij dan dus maar 3.12GB. En 1 programma/proces kan maar tot 2GB gebruiken, dus heb je sowieso meerdere processen nodig om die 3.12GB dan weer te benutten.

Correct me if I'm wrong.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Deze twee artikelen leggen wel goed uit hoe het precies zit denk ik:
4GB limiet in 32bits besturingssystemen:
http://www.brianmadden.co...What-does-it-really-mean-
Hoe Enterprise en Datacenter 32bits meer dan 4GB fysiek geheugen gebruiken, en ook de /3GB switch:
Large memory support is available in Windows Server 2003 and in Windows 2000

Mijn spoorwegfotografie

• eX0duS
Dat de limiet 4 GB is weet ik wel, maar zoals ik al aan gaf heb ik problemen gehad met het upgraden van 2 GB naar 4 GB, dit was op een server met een (desktop) i965 chipset. Windows bleef hangen bij het boot scherm.
Na wat rondzoeken op internet kwam ik tot de conclusie dat je moet gaan hobbyen om het aan de gang te krijgen, en daar had ik toendertijd geen zin in.
Maar nu dient het zich aan dat een andere server ook voorzien moet worden van meer geheugen, en ik wilde van te voren graag weten of ik dan het zelfde probleem kan verwachten, of dat het meer chipset afhankelijk is misschien.

Ik vraag ook helemaal niet of Windows meer dan 4 GB aan kan, want dat wist ik lang van te voren al.
Mijn vraag is (omdat ik het niet terug meer kan vinden), of dat normaal gesproken nou wel of niet moet kunnen om gewoon in plaats van 1 GB, 4 GB te gebruiken, na de ervaring met server nummer 1.

[ Voor 20% gewijzigd door eX0duS op 02-10-2008 20:18 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik vraag me dan af wat jij hobbieen noemt. Ik plaats geheugen altijd gewoon bij, zet vervolgens de server aan en zie de wijziging...
Heb je de laatste bios/firmware al in je server zitten dan? En ben je een beetje bij met Windows/drivers?

Mijn spoorwegfotografie

• eX0duS
Dat doe ik normaal ook, geheugen er in en nergens problemen mee verder, dus ik hoef eigenlijk geen problemen te verwachten dan met deze server?

Wat ik hobbyen noem, dat is server uit zetten, bedrijf kan niet meer verder, geheugen er in, blijkt het niet te werken, paar uur zoeken wat het is, bedrijf halve dag plat... Dat noem ik hobbyen.
Ik noem het geen hobbyen om dat geheugen er in te doen en na een minuut of 10 alles weer draaien...

[ Voor 51% gewijzigd door eX0duS op 02-10-2008 20:44 ]

• Noork
  • Niet online
eX0duS schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:42:
Dat doe ik normaal ook, geheugen er in en nergens problemen mee verder, dus ik hoef eigenlijk geen problemen te verwachten dan met deze server?

Wat ik hobbyen noem, dat is server uit zetten, bedrijf kan niet meer verder, geheugen er in, blijkt het niet te werken, paar uur zoeken wat het is, bedrijf halve dag plat... Dat noem ik hobbyen.
Ik noem het geen hobbyen om dat geheugen er in te doen en na een minuut of 10 alles weer draaien...
Dat betekent gewoonweg dat je er te weinig verstand van hebt. Geheugen moet gewoon compatible zijn met je moederbord, en daarnaast moet het ook gewoon werken. Het kan ook een defecte geheugenmodule zijn. Zie de FAQ hoe je dat kan uitsluiten....

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
eX0duS schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:42:
Daar plan je dan toch voldoende downtime voor in, en eventueel een fallback scenario om toch weer op tijd te draaien? En als je het echt goed wil doen zorg je toch dat je een replica-systeem hebt om vooraf in te testen?

Mijn spoorwegfotografie

• Nielson
Aikon schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:03:
Volgens kan een 32bit OS maar 3.12GB geheugen aanspreken. Hij kan zonder problemen aangeven hoeveel er in server zit, maar het deel boven de 3.12GB gebruiken is wat anders.

2003 Enterprise en datacenter edition kunnen wel weer meer aan. Standaard 2003 kan tot 4GB aan, maar volgens mij gebruikt hij dan dus maar 3.12GB. En 1 programma/proces kan maar tot 2GB gebruiken, dus heb je sowieso meerdere processen nodig om die 3.12GB dan weer te benutten.

Correct me if I'm wrong.
Een 32bit OS kan een adresruimte van 4GB aanspreken. Omdat een gedeelte van die adressen door hardware apparaten gebruikt wordt blijven er niet genoeg adressen over om de hele 4GB aan geheugen aan te spreken. Hoeveel eraf gaat ligt aan het mainboard/bios, een vaste limiet van 3.12GB ken ik niet. De limiet van 2GB voor een proces kun je iets oprekken met de /3GB switch.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Nielson schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:20:
[...]
Een 32bit OS kan een adresruimte van 4GB aanspreken. Omdat een gedeelte van die adressen door hardware apparaten gebruikt wordt blijven er niet genoeg adressen over om de hele 4GB aan geheugen aan te spreken. Hoeveel eraf gaat ligt aan het mainboard/bios, een vaste limiet van 3.12GB ken ik niet. De limiet van 2GB voor een proces kun je iets oprekken met de /3GB switch.
Zoals ik het begrepen heb, zeg je met die /3GB switch dat je 4-3=1GB voor Windows reserveert, ipv 4-2=2GB. Dit kun je nog wat nuanceren met /USERVA=xxxx, als Windows in de problemen mocht komen (been there.....)
Dat "oprekken" doe je met de /PAE switch.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• eX0duS
Blijkbaar ben ik de enige die dit probleem gehad heb.
Laten we het er op houden dan dat het toevallig net die ene server was waarin het niet ging, we zullen zien of het bij deze wel lukt dan.
Heeft verder niks met verstand te maken, ik heb diverse combinaties geprobeerd, zonder het gewenste resultaat, ik ga er vanuit dat deze server er ook moeite mee gaat/ging hebben, nadat ik de vorige keer GoT en Google geraadpleegd heb en toen tot de conclusie kwam dat ik op dat moment niet voldoende tijd had om de server te laten werken met het gewenste geheugen.
In dat geval had ik dus precies hetzelfde probleem als het topic wat ik eerder aan gaf, server kwam niet verder dan het boot scherm.

[ Voor 39% gewijzigd door eX0duS op 02-10-2008 21:59 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

0siris schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:33:
[...]

Zoals ik het begrepen heb, zeg je met die /3GB switch dat je 4-3=1GB voor Windows reserveert, ipv 4-2=2GB. Dit kun je nog wat nuanceren met /USERVA=xxxx, als Windows in de problemen mocht komen (been there.....)
[google=/USERVA switch SBS2003]
Je zit hier wel met een SBS Server waar je dus ook DC en Exchange op hebt draaien, en daar wil je lekker van deze switches afblijven over het algemeen.

http://blogs.technet.com/sbs/archive/2006/06/30/439628.aspx

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 02-10-2008 22:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
0siris schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:33:
[...]

Zoals ik het begrepen heb, zeg je met die /3GB switch dat je 4-3=1GB voor Windows reserveert, ipv 4-2=2GB.
1GB voor de Windows kernel, maximaal 3GB voor een proces zoals de Exchange Store.
Dit kun je nog wat nuanceren met /USERVA=xxxx, als Windows in de problemen mocht komen (been there.....)
Dat schijnt Exchange weer niet te ondersteunen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:57
Als je het eenmaal voor elkaar hebt (en wij hebben het al een aantal keer gedaan bij SBSjes, zonder problemen :? Geheugen bijprikken (of eigenlijk, vervangen) en gaan) vergeet dan niet de Allocated Memory Alert treshold aan te passen, anders krijg je daar een hoop mailtjes van :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:23
sanfranjake schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:55:
[...]

Daar plan je dan toch voldoende downtime voor in, en eventueel een fallback scenario om toch weer op tijd te draaien? En als je het echt goed wil doen zorg je toch dat je een replica-systeem hebt om vooraf in te testen?
En daarbij: als je server niet meer boot, ruk je het geheugen eruit en start je hem weer.
Totale downtime bij een server die wel boot is even groot als een server die niet boot de 1e keer lijkt me. Kan me echt niet voorstellen dat je een halve dag plat ligt, als je je geheugen gaat upgraden :)

Daar plan ik echt max 30 minuten voor in (servertje uit > kast open > geheugen erin > server aan > server opstarten) is echt niet meer dan een half uur.

Zoek gewoon netjes op de HP site ( je hebt een ML150??) welk geheugen erin moet, ik kan me voorstellen dat HP registrered ECC geheugen in zijn servertjes wil hebben. Maar dit staat gewoon keurig op de HP website.

Daarnaast is het slim om voor dat je het geheugen plaatst even de laatste Proliant support pack te installeren. Dan ben je helemaal klaar.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 00:17
ook hier tientallen servers (meeste sbs2003) geupgrade van 1/2/3 naar 4 GB geheugen.

zolang jij netjes ecc geheugen gebruikt (het liefst gewoon hetzelfde geheugen op alle bankjes)

gaat er niets fout.

ik denk dat je of niet ecc geheugen erbij geprikt hebt of ecc geheugen erin gedaan hebt en er non ecc geheugen inzat.

over het algemeen kijken wij eerst wat voor geheugen erin zit en kop dat erbij en als dat bv 2x 512 is en er zijn 4 bankjes dan kopen we gewoon 4 nieuwe 1 gb reepjes.

voor die paar euro's dat 4 gb tegenwoordig kost koop je gewoon de hele setup nieuw.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• eX0duS
Ik heb natuurlijk origineel HP ECC geheugen... We gaan het gewoon doen. Downtone is natuurlijk weinig mocht het niet werken, oude geheugen er in en klaar, dan later een nieuwe afspraak, maar tjah, sommige bedrijven die menen dat alles zo goedkoop mogelijk moet, dus als je zeg een halve dag downtime hebt, en die uren dus ook gewoon moet tellen, dat je dus alvorens te beginnen een uren raming uitbrengt, dat dat al weer snel te duur is...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan leg je het bedrijf uit dat 2 uur downtime hun minder kost dan de tijd die ze dagelijks zitten te wachten omdat de server traag reageert op bepaalde verzoeken. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• eX0duS
Om hier nog op terug te komen, het is gelukt met het vervangen van het geheugen, en het ging ook in één keer goed, geen problemen.
Ik denk zelf dat het gewoon net die ene server was die daar problemen mee gaf, deze HP ML150 niet in elk geval. :)
Alles is gemaakt in 15 minuten tijd, server was ook aanmerkelijk sneller. :)

Verwijderd

Nielson schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:20:
[...]
Alleen 2003 SBS en 2003 Standard zijn beperkt tot 4GB. De andere 32bit uitvoeringen van Server 2003 kunnen veel meer geheugen aanspreken.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 15:34:
[...]Alleen 2003 SBS en 2003 Standard zijn beperkt tot 4GB. De andere 32bit uitvoeringen van Server 2003 kunnen veel meer geheugen aanspreken.
Vergeet Web Edition niet (max 2 GB)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1