Toon posts:

harde schijf macbook niet meer te lezen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem even kort samengevat: vorige week hard aant werk op mn macbook met van alles open, loopt vast. Uit en aan gezet, knipperend mapje. Van alles geprobeerd, niks mocht baten. Nog een keer schijfherstel gedaan van schijfhulpprogramma, toen zag die de schijf nog. Die heb ik afgebroken omdat er naar mijn idee niks gebeurde. Nu ziet schijfhulp de schijf niet meer! Nieuwe schijf ingezet, en brakke schijf in een externe behuizing gedaan.
Net geprobeerd of data rescue 2 hem ziet, maar die ziet ook niks. schijfhulpprogramma ook niks. Schijf zoemt wel gewoon normaal zonder bijgeluiden, maar het lijkt wel alsof er verder niks gebeurd, niet dat normale geluid van een schijf die leest/schrijft oid. Overigens, als ik hem aan een windows pc hang maakt die gekke geluiden.
Ga zo nog even proberen of disk warrior nog wat ziet, anders weet ik het niet meer! Iemand nog suggesties of ervaring hiermee?
Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
het gaat hier trouwens om de standaard schijf van mn macbook, 60gb fitsjubi oid.

toevoeging:
Wat ik wil is de data van de oude schijf halen, hier staan gegevens op die ik echt nodig heb.

Modbreak:graag niet kicken binnen 24 uur

[ Voor 53% gewijzigd door TERW_DAN op 02-10-2008 18:52 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je OM FAQ / Beleid dit stuk uit de FAQ overigens al eens bekeken? Daar staat een boel zinnige info in die je wellicht verder op weg kan helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik idd gelezen. Ik heb de schijf even in de vriezer gehad, maar las toen op een datarecovery site van een bedrijf dat dit slecht is omdat er lucht in zit en dus condensvorming. wat is nou waarheid?
Ik weet niet of de schijf nou opspint, hij zoemt constant, is dat opspinnen of niet? Het klinkt gewoon als een fan die draait. De schijf zit nu in een externe lezer met usb. Klinkt verder niet gek ofzo, maar schijfhulpprogramma en data rescue zien de schijf gewoon niet. Dat is denk het probleem.

het vreemde is ook dat ik voorheen helemaal geen problemen had. 2 keer vastgelopen, wellicht ook door teveel programmas open, 2 keer hard gereset, en toen bootte die niet meer. Toen werd die eerst nog wel herkend in schijfhulp, maar nadat ik een schijfcontrole had afgebroken door te rebooten(stom stom) niet meer.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2008 21:17 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 21:15:
Heb ik idd gelezen. Ik heb de schijf even in de vriezer gehad, maar las toen op een datarecovery site van een bedrijf dat dit slecht is omdat er lucht in zit en dus condensvorming. wat is nou waarheid?
Invriezen is op lange termijn niet aan te raden natuurlijk, maar ik heb het wel eens gebruikt als ultiem redmiddel en zoals je ziet heeft dat gewerkt.

Mocht het zo zijn dat de tooltjes en truukjes in de FAQ niet meer toereikend zijn, dan zul je misschien toch eens bij een datarecovery bedrijf moeten aankloppen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees dat je jouw schijf 1 week in de vriezer hebt gelaten, das een aardige tijd :P
Wat ik me afvraag, is het zinnig mn schijf eens een nachtje erin te doen, van de week had ik hem er een uurtje in.
Als ik mn schijf omschrijf, dat die gewoon zachtjes monotoom zoemt, denk je dat het dan helpt om hem in te vriezen?
Had jij ook dat je de schijf eerst nergens zag(finder, schijfhulp etc) en na invriezen wel?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De schijf werd wel door de bios gezien en in devicemanager, maar doordat hij niet meer opspinde kon m'n OS er niets meer mee. Ik had destijds een Ibook, die er wat minder mee kon dan m'n Windows notebook, maar ook de Windows notebook kon er weinig mee. Uiteindelijk is het me toch gelukt via de Ibook te backuppen (en dat was omdat die USB2.0 had, die andere notebook was USB1.1, dus veel te traag).

Als je de schijf al op hoort spinnen (hij zoemt dus) dan denk ik eerlijk gezegd niet dat de motor stuk is of de schijf vast zit. Invriezen zal waarschijnlijk niet bijzonder veel effect gaan hebben in jouw geval.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik op mn mac ook kijken of bios(?) hem ziet? Ik heb de schijf ook aangesloten op mn pa zn wndows computer, en dat maakt ie wel rare geluiden(?).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een mac heeft geen bios, maar een EFI. En geen idee of je daarin iets met disks kunt bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
Acht je de kans groter dat ik de schijf op een windows pc kan uitlezen of gaat dat sowieso niet omdat er macos opstaat? En waarom zou die aan een windows pc ineens rare geluiden maken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom de disk anders reageert bij een mac dan bij een pc weet ik niet. Maar als je in de bios van de pc kijkt, zie je de disk daar uberhaupt wel tevoorschijn komen? Ik weet echt niet hoe die EFI in elkaar zit en of je daar ook makkelijk je schijven kunt terugvinden, daarvoor zou je de APLmensjes moeten vragen :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu disk warrior gestart, maar die ziet vooralsnog de schijf ook niet. Ik kan me niet voorstellen dat die schijf wel word aangestuurd(hij draait immers) maar dat ie nergens te bekennen is! Ik hoor overigens niks van leesgeluiden ofzo(normaal hoor je een schijf wat ratelen als die leest). Ik hoor nu alleen een monotoom gezoem.

Mischien speelt dit:
externe harde schijf niet herkend.
ook mee?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2008 13:42 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sluit je het ding nu via USB aan dan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan zou ik hem eens niet aan een USBding hangen. Die werken niet altijd helemaal vrolijk, je zult ze dan ook niet zien in de bios. Intern aansluiten werkt in dat geval een stuk lekkerder :)

Verwijderd

Topicstarter
dat heeft iemand vandaag geprobeerd, die zag hem ook niet in bios. vooralsnog laat ik het hierbij, kom er zelf niet uit. toch bedankt voor de tips terw_dan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tja, als het daar niet in werkt dan ben ik bang dat je toch richting profi datarecovery moet gaan kijken.
Pagina: 1