Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[feat] Zoekvenster voorzien van jaar-vinkjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 511 views

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
De meeste mensen willen - lijkt me - redelijk recente topics vinden als ze zoeken.

Een resultaat met netwerkproblemen uit 2002 zal waarschijnlijk minder zinvol zijn dan een uit 2007 of 2008, als je nu een probleem met je netwerk hebt.
De eenvoudigste manier om oudere documenten uit te sluiten is domweg jaren wel/niet in te sluiten. Het lijkt me handig om bijvoorbeeld een rijtje jaartal-checkboxes neer te zetten, waarvan standaard alleen de laatste drie jaar aan staan (2006, 2007 en 2008 nu dus).

Aangezien we de startjaartallen van topics al los indexeren vergt het verder geen herindexatie van de database en hoeven we alleen maar de interface en de omega-call uit te breiden.

[ Voor 6% gewijzigd door ACM op 02-10-2008 12:40 ]

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:59

-ET-

Phone Home

Mij lijkt dat wel een goed idee. Kom soms met de search inderdaad topics tegen die door de leeftijd niet relevant meer zijn.

* -ET- stemt voor

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:52

Sebazzz

3dp

Inderdaad. De relevantie optie heeft zover anders geen zin.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik zoek gewoon meestal in een bepaalde tijdsperiode, maar dit is waarschijnlijk net wat handiger :)

☻/
/▌
/ \

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit lijkt me ook handig idd. Misschien is wel een multi-select combo consistenter met de rest van het form.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-11 13:44
Lijkt mij een goed idee.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik vind de ' Zoek in tijdsperiode: van X tot Y dagen' altijd lastig als ik in topics van een bepaalde maand ofzo wil zoeken (zo zocht ik pas een post van iemand uit november 2004; moet ik eerst gaan zitten rekenen hoeveel dagen het is). Is het geen idee om de dagen om te klussen naar gewone datums en dan eventueel van die hippe pop-up calendertjes (a la zoiets, maar dan "crisped" :P ) om te helpen bij invoer?

Dus:

code:
1
Zoek in tijdsperiode: Van [________] tot [________]

waarbij je gewoon in dd-mm-yyyy datums kunt invoeren en eventueel met een fatsoenlijke browser en JS enabled wat hulp krijgt van een popup calender achtig ding. Scheelt een lijst vinkjes die ieder jaar langer wordt en je kunt nog specifieker zoeken.

Daarbij zou een default van/tot waarde iets kunnen zijn als "datum-3 jaar" tot "datum vandaag" ofzo; dat zou vandaag dus zijn: 02-10-2005 tot 02-10-2008; zo krijg je ook een mooi sliding window van altijd 3 jaar in plaats van een window dat steeds groter word naarmate het jaar vordert en dan op 1 jan. weer een jaar krapper is ;)
ACM schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:38:
Aangezien we de startjaartallen van topics al los indexeren vergt het verder geen herindexatie van de database en hoeven we alleen maar de interface en de omega-call uit te breiden.
Ah; daar had ik even over heen gelezen. Het jaartal is dus los geïndexeerd. Maar goed, dan krijg je dus een oplossing vanwege een onderliggende technische reden terwijl "mijn ballonnetje" denk ik wat gebruiksvriendelijker is (maar dat is mijn persoonlijke mening uiteraard).

[ Voor 43% gewijzigd door RobIII op 02-10-2008 13:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:25

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
RobIII schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:04:
Ah; daar had ik even over heen gelezen. Het jaartal is dus los geïndexeerd. Maar goed, dan krijg je dus een oplossing vanwege een onderliggende technische reden terwijl "mijn ballonnetje" denk ik wat gebruiksvriendelijker is (maar dat is mijn persoonlijke mening uiteraard).
Data kunnen zo weer worden omgerekend naar tijdsperioden, dus dat kan gewoon in het oude systeem geïmplementeerd worden. Zelf zou ik het inderdaad ook wel erg handig vinden als je gewoon op datum kunt zoeken.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dirk schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:20:
[...]

Data kunnen zo weer worden omgerekend naar tijdsperioden, dus dat kan gewoon in het oude systeem geïmplementeerd worden.
Beetje lastig als er op een jaartal een index ligt en je met een 'resolutie' van dagen wil kunnen zoeken ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:25

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Je kunt nu al op dagen zoeken: zoveel tot zoveel dagen terug. Als je twee data invuld kan dat eenvoudig worden omgerekend naar dit schema en dus zo worden geimplenteerd. Daar heb je helemaal geen jaarindex voor nodig.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:10
+1 voor dit creatieve idee (en dat rijmt :p)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

dat het nu al kan staat buiten kijf, alleen wil ACM de interface verbeteren, en dat lijkt me wel zo prettig :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
RobIII schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 13:24:
Beetje lastig als er op een jaartal een index ligt en je met een 'resolutie' van dagen wil kunnen zoeken ;)
Als je nou de haalbaarheidsanalyse aan mij overlaat? :P Xapian kent helemaal niet zoiets als 'indexen op veldX'.

Er kan al op dag-bereiken gezocht worden, dus datums ipv aantallen dagen (of allebei) is ook vooral interface-werk.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
ACM schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 11:14:
[...]

Als je nou de haalbaarheidsanalyse aan mij overlaat? :P Xapian kent helemaal niet zoiets als 'indexen op veldX'.
Nou sorry hoor...
ACM schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:38:
Ik dacht alleen even mee te denken. Ik heb geen benul hoe het achter de schermen zit en ik had niet eens een idee dat Xapian gebruikt wordt.

Over mij

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De search dialog nog meer 'clutteren' zou ik eigenlijk geen voorstander van zijn :)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik ben zeker voor, ik gebruik nu al altijd de sorteerfunctie op laatste reactie, omdat relevantie vaak topics uit de prehistorie oplevert :+
offtopic:
Nee, ik zoek niet op "nieuwe amiga gekocht" ofzo ;)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 14:28
Deze request is een beetje zoals [Feat] Zoekoptie "minstens X replies".

Het zou wel prettig zijn zoiets te hebben.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Staat inmiddels al even live :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.