Toon posts:

Beschadigde partitietabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn computer heb ik een 500 GB SATA harddisk.
Op dezr harddisk stond een NTFS paritie met daarop Windows XP Professional (SP3).
Tot gisteren functioneerde alles perfect...

Wanneer ik nu opstart verschijnt de melding:
'Fout bij het laden van besturingssysteem'

Op deze partitie staan voor mij zeer belangrijke gegevens waarvan ik geen recente back-up heb (stom, weet ik).
Hoe krijg ik nu mijn data terug?

De BIOS ziet de harddisk gewoon en met de schijf zelf lijkt verder ook niets mis.
Ik vermoed dat er iets met de MBR of de partitietabel aan de hand is.

Ik heb met de computer met Partition Magic opgestart en deze zegt dat de partitie er nog wel opstaat maar
dat het filesystem onbekend is. Ik durf er verder niets aan te veranderen.

Wat ik verder heb geprobeerd:
- met Windows XP cd-rom opgestart en geprobeerd te herstellen, zonder succes.
- met Linux (Ubuntu) Live cd opgestart en geprobeerd te data te benaderen maar de partitie kon niet worden geopend.
- Geheugen getest met Memtest86
- Diagnostics over harddisk
- De harddisk in een andere pc erbij gehangen, als ik deze dan benader vraagt Windows of ik de schijf wil formateren.

Het kan me verder niet schelen als ik Windows opnieuw moet installeren maar ik wil eerst mijn data veilig stellen.
Probleem is echter dat ik er niet aan kan komen. Ik kan de partitie niet uitlezen.
Weet iemand wat ik nu het beste kan doen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou de harddisk in een andere PC hangen en een datarecoverytooltje erop los laten :)

Zie ook de FAQ van dit subforum voor meer informatie: Hoe krijg ik verloren gegane data terug?.

• Horrorist618
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Probeer dit tooltje eens: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Het heeft mij hier een tijd geleden als enige programma kunnen helpen om een partitietabel te herstellen op een (zeer) oude laptop, al de rest mislukte, ik gaf bijna op maar ineens vond ik dit programmatje...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit eenvoudig doch geniaal tooltje staat ook in diezelfde FAQ deel opgenoemd ;)