Over het verschil tussen GB en GiB

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 19:08
DevilsProphet schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:22:
[...]

Ze vergeten echter dat computers worden gebruikt door iedereen, niet enkel door informatici.
Niet toen men besliste dat 1K = 1024 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

DaRKie schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:38:
[...]

Niet toen men besliste dat 1K = 1024 :)
Zelfs dan blijft het een overhaaste beslissing. Ik vraag me af of echt niemand het daagde dat er ooit wel eens conflicten zouden kunnen ontstaan door hun "fout" gebruik van SI prefixen. Ze hadden vanaf het begin toch al kibibyte en alles wat daarbij hoort kunnen gebruiken?

Een dikke meh gericht aan de vroegere informatici voor het falen om een beetje in de toekomst te kijken en zien dat het niet volledig deugde vanaf de eerste dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Ze hadden dat kunnen doen, de HD fabrikanten hadden ook gewoon die beslissing kunnen volgen ipv "dwars" te liggen en dan was er nu ook geen probleem.

Waarschijnlijk dacht men in die tijd dat bepaalde zaken toch volledig anders zouden zijn in de toekomst en lag men niet wakker van dergelijke futiliteiten. Zo dacht men ook dat het jaar voorstellen met 2 cijfers nooit een probleem zou zijn want ja, in het jaar 2000 vliegt iedereen met zijn auto en heeft iedereen een persoonlijk android en dan zal al die oude programatuur zeker vervangen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Als informatici mogen doen wat ze willen, waarom zouden HD fabrikanten dat dan niet mogen? Er is een reden dat het SI stelsel in het leven is geroepen: zodat niet iedereen kan kiezen wat ze doen door regels op te leggen.

Soit, als informatici beweren dat ze het goede recht hadden, dan hebben HD fabrikanten dat evenzeer. Want als informatici de SI regels aan hun laars lappen, dan mogen de HD fabrikanten de informatica regels aan hun laars lappen. Boontje komt om zijn dwars loontje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:59

Zyppora

155/50 Warlock

DevilsProphet schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:44:
[...]
Een dikke meh gericht aan de vroegere informatici voor het falen om een beetje in de toekomst te kijken en zien dat het niet volledig deugde vanaf de eerste dag.
Misschien, maar het was ook een beetje vergezocht dat leken zich gingen inlezen in hoeveel hardeschijfruimte ze hadden en nodig hadden. Het gebruikt van SI eenheden en prefixen is een algemeen geaccepteerde manier van werken, ook in de informatica. Een GHz is gewoon 1000 MHz, en niet 1024.

Ik heb eens een vraag over data-acquisitie (opleiding elektrotechniek) fout beantwoord door kilobytes als 1024 bytes te berekenen ipv. 1000 bytes.

De reden achter de 2^10 factor is het aansturen van adreslijnen vanuit microprocessors: deze hadden een aantal pootjes, en om maximaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden, werd de 2^x formule opgezet, waarbij x het aantal pootjes is.

* Zyppora is preaching to the choir ...

Afijn, dat werd op een gegeven moment naar geheugen-adressering vertaald, omdat het daar het meest voor gebruikt werd. In de hoeveelheden RAM geheugen die je hebt, komt deze manier van rekenen nog gewoon voor. Het is echter fout om aan te nemen dat het dan maar voor alle opslagmedia geldt. In die zin doen de HDD fabrikanten het dus zo slecht nog niet, en het enige waar je ze echt van kunt betichten is het niet gebruiken van het volledige bereik van de breedte van de adresseringsbus.

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
DevilsProphet schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:02:
Als informatici mogen doen wat ze willen, waarom zouden HD fabrikanten dat dan niet mogen? Er is een reden dat het SI stelsel in het leven is geroepen: zodat niet iedereen kan kiezen wat ze doen door regels op te leggen.

Soit, als informatici beweren dat ze het goede recht hadden, dan hebben HD fabrikanten dat evenzeer. Want als informatici de SI regels aan hun laars lappen, dan mogen de HD fabrikanten de informatica regels aan hun laars lappen. Boontje komt om zijn dwars loontje. ;)
Het gaat er mij niet om wie nu fout of juist was, het kan me ook niet veel schelen dat ze de SI-prefixen misbruikt hebben. Mij gaat het erom dat we nu op 2 manieren moeten rekenen. Had men toen gekozen dat iedereen binair of decimaal zou tellen, dan maakte het nu niet uit dat men toen geen eigen prefix verzonnen heeft.
Dat is mijn punt ivm dwarsliggen, nu goed, het zal waarschijnlijk niet moedwillig gebeurd zijn maar gewoon een gebrek aan communicatie

Voor mij hoeft men ook geen Kibis te gebruiken in software, ik weet wel hoe het zit, ik vraag me alleen of leken het nu ook ineens gaan snappen? ;)
Pagina: 1 2 Laatste