Nexus PWM draait te snel op TRUE

Pagina: 1
Acties:

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
In mijn nieuw systeem wordt de cpu (E8400, niet overklokt)) gekoeld door een Thermalright Ultra 120 eXtreme. De Nexus PWM fan (4-pin) draait constant boven de 1000 rpm, ook als de pc idle is. Hoewel dit geen kabaal veroorzaakt, zou het nog wat stiller moeten kunnen; de laapst rpm van deze Nexus is 500. Ik heb al verschillende instellingen in het BIOS (van het P5Q-E moederbord) en AI Suite geprobeerd, maar helaas.
Mijn temps zijn heel mooi: CoreTemp rapporteert 25/33 graden idle (met de TjMax op 95 graden). 20 minuten stressen met Orthos loopt de temp nauwelijks op naar 31/34 graden en de rmp van de Nexus gaat ook nite omhoog. Vreemd genoeg loopt de temp van core 2 nauwelijks op, daarover heb ik deze topic [/url]geopend.
Als verdere koeling heb ik een 120 mm outtake en en 2 x 92 mm intake (Nexus fans). Ik heb geen 120 mm fan in de voeding, dit is een Antec NeoHe 430 Watt met een 80 mm outtake, kan dat ermee te maken hebben?

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:44

Shiro

Serenity

Je kan een Zalman Fanmate er tussen zetten. Dat heb ik voor mijn processor gedaan.

Of iets goedkoper is een kleine verlengstuk dat van 12v naar 7v omzet. Link is 9.5v, maar ik heb zelf 2 thuis liggen van 7 en 9v iirc.

[ Voor 45% gewijzigd door Shiro op 01-10-2008 14:39 ]

Juniper RWD

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De P5Q-E ondersteunt überhaupt geen PWM (geen 4-pins fan headers):
CPU, chassis, and power fan connectors (4-pin CPU_FAN; 3-pin CHA_FAN1-3; 3-pin PWR_FAN)

• The 7th Guest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Dav1d schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:11:
De P5Q-E ondersteunt überhaupt geen PWM (geen 4-pins fan headers):

[...]
Het gaat om de fan op de TRUE en die zit dus op de CPU_FAN-aansluiting en die is 4-pins. Ik denk eraan of er een andere fan op te zetten of naar een Ninja 2 te gaan, dan kan ik passief koelen en dus 0 decibel geluid. Zou ik in mijn setup ook de de TRUE passief kunnem koelen? Het schijnt door de dichter op elkaar staande fins minder goed te kunnen.

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Shiro schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 14:36:
Je kan een Zalman Fanmate er tussen zetten. Dat heb ik voor mijn processor gedaan.

Of iets goedkoper is een kleine verlengstuk dat van 12v naar 7v omzet. Link is 9.5v, maar ik heb zelf 2 thuis liggen van 7 en 9v iirc.
Je koopt meestal PWM zodat je deze lager kan regelen dan "voltage" gestuurde fans dus ik denk niet dat voltage sturen een oplossing is.

Wat je beter kan proberen is het programma Speedfan maar dat werkt niet op alle mobos

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
The 7th Guest schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:38:
In mijn nieuw systeem wordt de cpu (E8400, niet overklokt)) gekoeld door een Thermalright Ultra 120 eXtreme. De Nexus PWM fan (4-pin) draait constant boven de 1000 rpm, ook als de pc idle is. Hoewel dit geen kabaal veroorzaakt, zou het nog wat stiller moeten kunnen; de laapst rpm van deze Nexus is 500. Ik heb al verschillende instellingen in het BIOS (van het P5Q-E moederbord) en AI Suite geprobeerd, maar helaas.
Mijn temps zijn heel mooi: CoreTemp rapporteert 25/33 graden idle (met de TjMax op 95 graden). 20 minuten stressen met Orthos loopt de temp nauwelijks op naar 31/34 graden en de rmp van de Nexus gaat ook nite omhoog. Vreemd genoeg loopt de temp van core 2 nauwelijks op, daarover heb ik deze topic [/url]geopend.
Als verdere koeling heb ik een 120 mm outtake en en 2 x 92 mm intake (Nexus fans). Ik heb geen 120 mm fan in de voeding, dit is een Antec NeoHe 430 Watt met een 80 mm outtake, kan dat ermee te maken hebben?
Hoewel de fan technisch gezien wel 500 rpm kan draaien hangt dat natuurlijk af van het PWM-signaal dat hij van het mobo krijgt.
PWM = pulse width modulation, oftewel pulsbreedtemodulatie. De breedte van een puls bepaalt de snelheid van de fan, smalle puls = lage snelheid, brede puls = hoge snelheid.

Ik heb gemerkt dat het niet alleen afhangt van het mobo hoe hardt een fan draait, maar dat het een combinatie van mobo met fan is. Het PWM-signaal legt geen harde waarde aan de fan op. Hij zegt dus niet "ga 750 rpm draaien". Het is meer relatief, het is meer van "ga hard(er)" of "ga zacht(er) draaien". De ene fan reageert daar anders op dan de andere.

Ter illustratie: mijn Asus P5K-VM mobo (ook met E8400, non-OC) heb ik een week gedraaid met de stock Intel koeler. Het laagste toerental dat die draaide (Q-Fan enabled, Optimal mode) was 970 rpm. De koeler die ik nu heb (een Asus V60) draait bij exact dezelfde instelling als laagste toerental 1550 rpm.
stock Intel koeler: min: 970 - max: 1850 (min = 52% van max.)
Asus V60 koeler: min: 1550 - max: 2200 (min = 70% van max.)
Pagina: 1