[alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 103 Laatste
Acties:
  • 993.621 views

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ook goed. Maar mm/dd/yyyy slaat iig nergens op.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 23-02-2012 17:00 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
kenneth schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:59:
Die mag ook sterven. Allemaal aan de yyyy-mm-dd *O*
No way! Als ik een datum wil zien, weet ik normaal gesproken wel om welk jaar het gaat. De maand is vaak ook nog duidelijk, maar de dag is hetgene waar ik naar op zoek ben en dat wil ik dus als eerste zien. :9~ De verschillen tussen de toepassingen van de punt en komma mogen van mij ook wel een keer worden weggewerkt. Ik betrap mezelf er de laatste tijd ook steeds vaker op dat ik de punt gebruik om aan het decimale deel van een getal te beginnen, ook wanneer ik niet aan het programmeren ben en dat dus in 90% van die gevallen fout is. B)

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:03

RayNbow

Kirika <3

Gewoon iedereen aan de mm月dd日 notatie... :+

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 13:39
Devilly schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 17:07:
[...]
Ik betrap mezelf er de laatste tijd ook steeds vaker op dat ik de punt gebruik om aan het decimale deel van een getal te beginnen, ook wanneer ik niet aan het programmeren ben en dat dus in 90% van die gevallen fout is. B)
Vooral Word krijgt daar een huilie van. Je zou hopen dat hij het allebij slikt, maar nee, hij geeft keihard foutmeldingen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Alex) schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:55:
Haat aan mensen die niet nadenken over regional settings, en maar klakkeloos aannemen dat je met een punt duizendtallen scheidt en met een komma de decimalen.
Leuker: Mensen die een instelling op de server veranderen waardoor prijzen in US notatie (punt) ineens met NL notatie (komma) teruggegeven worden, waardoor prijzen ineens met ,00 decimalen getoond worden. Niet handig - ben er vrij zeker van dat we asap een release mogen doen voordat klanten zeggen "Ja, maar de app laat ,00 zien!" en hun geld terug vragen :/.
kenneth schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:59:
Die mag ook sterven. Allemaal aan de yyyy-mm-dd *O*
Eerder zoals mijn collega zegt - alles naar Unix timestamps, :+. Of iig mbt rekenen in je applicatie... en ik ben bijna geneigd hem gelijk te geven. We doen veel rekenen met tijd / datums in ons servercomponent met behulp van Joda-time, maar ook dan moet je goed blijven nadenken, bijvoorbeeld als je iets hebt rond middernacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01-2023
[...]

No way! Als ik een datum wil zien, weet ik normaal gesproken wel om welk jaar het gaat. De maand is vaak ook nog duidelijk, maar de dag is hetgene waar ik naar op zoek ben en dat wil ik dus als eerste zien. :9~ De verschillen tussen de toepassingen van de punt en komma mogen van mij ook wel een keer worden weggewerkt. Ik betrap mezelf er de laatste tijd ook steeds vaker op dat ik de punt gebruik om aan het decimale deel van een getal te beginnen, ook wanneer ik niet aan het programmeren ben en dat dus in 90% van die gevallen fout is. B)
De eeuw weet ik ook wel, dus ik wil eerst het jaartal.
Vandaag is het dus 24-02-1220

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]

Ik vind sorteervolgorde veel interessanter. En het feit dat het minst significante deel rechts staat, net als met de schrijfwijze van getallen :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18

lier

MikroTik nerd

kenneth schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:00:
En het feit dat het minst significante deel rechts staat, net als met de schrijfwijze van getallen :)
En natuurlijk de schrijfwijze van tijd...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Inderdaad :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GNYaA.jpg

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

C:
1
2
dest = calloc(EXPR, sizeof(char));
/* where EXPR is a calculation that is never checked for overflow */

=>

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
int size;

size = EXPR;

if (size > INT_MAX || size <= 0) {
    return NULL;
}

dest = calloc(size, sizeof(char));

=>

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
float size;

size = PARTIAL_EXPR_1;
size *= PARTIAL_EXPR_2;
size += PARTIAL_EXPR_3;

if (size > INT_MAX || size <= 0) {
    return NULL;
}

dest = calloc((int)size, sizeof(char));

|:(

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij gebrek aan een betere locatie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dyIdzaMNv6SIoLWj95jrPu7x/full.png

Installation finished.. op 87% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:37
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 01:09:
Bij gebrek aan een betere locatie:

[afbeelding]

Installation finished.. op 87% 8)7
Ah, Qt. Daar heb ik ook leuke tijden mee beleefd. :) Inderdaad wel fail van die installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog zo een....

windows update, een seconde of 15 later krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RbMvEVnmK88mkEETxAUNAwy3/full.png

Dat ziet er echt zo fout uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:42
Haat aan mensen die niet nadenken over regional settings, en maar klakkeloos aannemen dat je met een punt duizendtallen scheidt en met een komma de decimalen.
Eens. Bij mij op het werk wordt wel een Engelstalige Windows versie gebruikt, maar deze wordt instelling-wijd wel met de komma als decimaal teken geinstalleerd. Met als gevolg dat op de Medische Statistiek afdeling waar ik zit en alles met punt gedaan wordt voor de internationale uitwisseling er telkens problemen optreden. Collega's met een nieuwe pc of installatie kunnen opeens niets meer goed inlezen in Excel en SPSS (beide nemen bij installatie de instelling van Windows over; vooral bij deze laatste is de instelling erg lastig te vinden) en vragen mij als programmeur/tweaker om dit op te lossen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:57
Month vervangen door week zou beter zijn.
Maanden zijn ook niet geheel logisch. :P

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Quincy5 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 18:08:
[...]

Eens. Bij mij op het werk wordt wel een Engelstalige Windows versie gebruikt, maar deze wordt instelling-wijd wel met de komma als decimaal teken geinstalleerd. Met als gevolg dat op de Medische Statistiek afdeling waar ik zit en alles met punt gedaan wordt voor de internationale uitwisseling er telkens problemen optreden. Collega's met een nieuwe pc of installatie kunnen opeens niets meer goed inlezen in Excel en SPSS (beide nemen bij installatie de instelling van Windows over; vooral bij deze laatste is de instelling erg lastig te vinden) en vragen mij als programmeur/tweaker om dit op te lossen.
Erger is dat de punt op het numerieke eiland altijd het decimaalteken is, en dat er niet ingebouwd is dat als die toets gebruikt wordt tussen tekst, dat het dan ook echt een punt moet zijn i.p.v. een komma. Vraag je mensen om een punt in te typen voor bijvoorbeeld www.example.nl en krijg je dus www,example,nl.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Onbekend schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 21:43:
[...]

Erger is dat de punt op het numerieke eiland altijd het decimaalteken is, en dat er niet ingebouwd is dat als die toets gebruikt wordt tussen tekst, dat het dan ook echt een punt moet zijn i.p.v. een komma. Vraag je mensen om een punt in te typen voor bijvoorbeeld www.example.nl en krijg je dus www,example,nl.
Dat is afhankelijk van de gebruikte software; het is niet altijd zo dat het numerieke pad een komma produceert in een NL locale (in Firefox bijvoorbeeld niet, in LibreOffice Calc wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
whoami schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 21:36:
[...]

Month vervangen door week zou beter zijn.
Maanden zijn ook niet geheel logisch. :P
Maar aantal weeknummers verandert weer per jaar. Er zijn jaren met 53 weken (of in ieder geval 53 weeknummers). :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Haat aan mensen die klakkeloos de regionale settings overnemen bij het parsen van CSV bestanden zodat een applicatie op de ene machine met US-en settings wel werkt, en op een machine met NL settings niet meer, met dezelfde invoerbestanden. ;)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:10

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Onbekend schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 21:43:
[...]

Wie gebruikt dan ook de punt van het numerieke eiland om een punt achter zijn zin te zetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Net als inputs in Adobe software. Bijna alles heeft een max waarde van 100 of 500 en nergens worden separators for thousands gebruikt, maar automatisch gewoon alle komma's/punten replacen in hoe de fuck zij de decimal point op willen schrijven ho maar.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:57
Toch blijf ik het grappig vinden. Software die per se localesettings van het OS overnemen. Waarom kunnen ze die niet gewoon in het document setten, zodat een document er hetzelfde uitziet op machine A als machine B?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:16

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Freeaqingme schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:43:
Toch blijf ik het grappig vinden. Software die per se localesettings van het OS overnemen. Waarom kunnen ze die niet gewoon in het document setten, zodat een document er hetzelfde uitziet op machine A als machine B?
True that!

Zooo irritant! Of software die zelf besluit "Jij bent Nederlander, hier, eet Nederlands!"

Ik wil m'n software gewoon in't Engels hebben, maar er zijn er genoeg die zonder keuzeoptie besluiten in't Nederlands te gaan werken.

En weer (US) Engels instellen is een ramp omdat dat taalpakket niet in de download-installer zat... ZUCHT!

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Firesphere schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:50:
Zooo irritant! Of software die zelf besluit "Jij bent Nederlander, hier, eet Nederlands!"
Battlefield 2... ;( "Hospik!".

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24
Freeaqingme schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:43:
Nog erger: Ik heb een Engelse Windows met een Nederlandse locale (ben ik gewoon zo gewend) en vele installers gaan er dan maar vanuit dat ik de software in het Nederlands wil installeren. l13n != i18n, mensen!

edit:
Waarschijnlijk hetzelfde probleem als Firesphere. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 26-02-2012 17:11 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Jaap-Jan schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:10:
[...]

Nog erger: Ik heb een Engelse Windows met een Nederlandse locale (ben ik gewoon zo gewend) en vele installers gaan er dan maar vanuit dat ik de software in het Nederlands wil installeren. l13n != i18n, mensen!

edit:
Waarschijnlijk hetzelfde probleem als Firesphere. :)
Check :)

Uiteraard heb ik Nederlandse locale omdat ik wel gewoon een 24H klok wil zien, de komma/punt variatie in programma's etc.

Misschien maar eens een klacht indienen. De ergste was uTorrent:
Ik stel bij installatie de taal "Engels (US)" in.
Na installatie blijkt alles Nederlands.
Ik download taalpakket en stel en_US in als taal.
Nu is't stomme ding Pools! WUT!
Ik stel maar weer Nederlands in, werkt prima
Ik stel en_US in, is'ie FRANS!!!!

Sommige programma's zijn goed met een aantal ernstige |:( |:( |:( momenten.
Dan maar Frysk, dat werkt ook zonder problemen.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24
Frysk heeft zo weer zijn eigen problemen. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 26-02-2012 17:36 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Jaap-Jan schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:35:
Frysk heeft zo weer zijn eigen problemen. :P
Niets mis mee hoor. Alleen mist er in die translations zo hier en daar een accent ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59

PeaceNlove

Deugleuter

Als er dan toch locale's mogen sterven, dan kan wat mij betreft zomertijd ook meesterven. Dat is echt zwaar irritant als er continue meetwaarden binnenkomen. Omwerken naar UTC is dan de correcte oplossing, maar zorgt wel altijd voor wat extra regels code (wij), maar je kan ook gewoon lomp in het voorjaar een uur aan meetwaarden overslaan en in het najaar een uurtje waarden overschrijven 8)7 (partijen waarmee we samenwerken en dat dus ook van ons verwachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Patriot schreef op zondag 26 februari 2012 @ 16:09:
[...]

Wie gebruikt dan ook de punt van het numerieke eiland om een punt achter zijn zin te zetten 8)7
Gebruikers die met het twee-vinger-typsysteem werken en voor elke toets 4 seconden aan het zoeken zijn. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

PeaceNlove schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:43:
Als er dan toch locale's mogen sterven, dan kan wat mij betreft zomertijd ook meesterven. Dat is echt zwaar irritant als er continue meetwaarden binnenkomen. Omwerken naar UTC is dan de correcte oplossing, maar zorgt wel altijd voor wat extra regels code (wij), maar je kan ook gewoon lomp in het voorjaar een uur aan meetwaarden overslaan en in het najaar een uurtje waarden overschrijven 8)7 (partijen waarmee we samenwerken en dat dus ook van ons verwachten).
Meeste parsers en compilers hebben toch een optie ingebouwd om te zien of het zomer danwel wintertijd is? Of om alle tijden consequent om te zetten naar UTC?
Dat lost het probleem toch op dacht ik, omdat omzetten naar UTC sowieso al rekening houdt met zomer/wintertijd, dacht ik...
Of heb ik nu twee jaar lang iets verkeerd gedaan :'( Dat kan ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Jaap-Jan schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:10:
Ach, hé. Wat denk je dat je voor je neus krijgt bij 'localised' sites als je met Chrome (preferred language = en_GB), op een nl_NL windows vanaf een Frans IP-adres iets downloadt?
Your xxx download will start shortly...
en dan na een seconde:
Votre téléchargement de xxx débutera dans n secondes...
Afbeeldingslocatie: http://i.qkme.me/36boup.jpg

Software installeren op mijn werkcomputer is ook altijd interessant. Dat wordt soms Engels (want Engelstalige windows), soms Frans (standaardlocale), soms Nederlands (mijn locale).

[ Voor 11% gewijzigd door ValHallASW op 26-02-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
[...]

Ik wil m'n software gewoon in't Engels hebben, maar er zijn er genoeg die zonder keuzeoptie besluiten in't Nederlands te gaan werken.
Google heeft daar een eindje van weg. Ik heb al mijn software in het UK Engels, met als locale en_GB. Browsers geven dat ook mooi mee door, maar Google beslist altijd dat dat niet het geval is. En je stelt die taal ook blijkbaar in per browser aangezien ze die voorkeuren in een cookie oid opslaan. Elke keer dat je ergens anders inlogd, of een nieuwe PC hebt, kan je weer overal gaan instellen dat je en_GB wilt. Aaarg, ik heb het al opgegeven om me er in kwaad te maken. Ik zucht nu enkel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:27

Priet

To boldly do what no one has..

In Firefox kun je in je opties ook aangeven welke taal de voorkeur krijgt. Die heb ik ook op engels staan, anders krijg je bij bijvoorbeeld de Debian en OpenSUSE website standaard de Nederlandstalige variant, brrr :X

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Age of Empires 3, verzamelaar 8)7

Command and Conqueror Holland Mod (Voor de koningin! _/-\o_ )

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
ZpAz schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:41:
Command and Conqueror Holland Mod (Voor de koningin! _/-\o_ )
Geh, ik heb cncholland.com gebouwd toendertijd. :D

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
[...]

True that!

En weer (US) Engels instellen is een ramp omdat dat taalpakket niet in de download-installer zat... ZUCHT!
Wees blij dat je niet in België woont. Hier is het "Jij bent een Belg, hier, eet Frans!" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bv202 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:50:
[...]

Wees blij dat je niet in België woont. Hier is het "Jij bent een Belg, hier, eet Frans!" 8)7
Ik vermoed dat software vaak deze fout maakt door naar de toetsenbordinstellingen te kijken :+. If Azerty & BE, set French; else if Querty & BE, set NL.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Sallin schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:58:
[...]

Ik vermoed dat software vaak deze fout maakt door naar de toetsenbordinstellingen te kijken :+. If Azerty & BE, set French; else if Querty & BE, set NL.
Dat kan ik nog begrijpen, maar bij software heb ik er eigenlijk weinig last van. Het zijn voornamelijk websites (Facebook :X) die alles in het Frans tonen voor ons |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
Bv202 schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:50:
[...]
Inderdaad, nog erger. (Google al een geluk niet, die beseft nog wel dat het NL is, maar dan nog). Op mijn werk is het sowieso NL aangezien wij over een Nederlandse VNC connecten (van het bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Nouja, andersom is het ook zo hoor (uit ervaring): breng je je app uit, lekker tweetalig omdat het kan, gaan mensen klagen dat de app in het Engels is... maar euh... je iphone staat dan ook op engels ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YopY schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:06:
[...]

Nouja, andersom is het ook zo hoor (uit ervaring): breng je je app uit, lekker tweetalig omdat het kan, gaan mensen klagen dat de app in het Engels is... maar euh... je iphone staat dan ook op engels ingesteld?
Nou ja, bijvoorbeeld de NS app ziet er nog al raar uit. De helft is dan in het Nederlands en de andere helft is in het Engels (als je iPhone op Engels staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
[...]

Ook knap: qwerty verkeerd spellen. Het zit notabene naast elkaar :P

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
[...]
Maar in Vlaanderen hebben wij ook azerty...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:19
Styxxy schreef op maandag 27 februari 2012 @ 08:41:
[...]

Maar in Vlaanderen hebben wij ook azerty...
Ik denk zelfs dat er weinigen zijn die een qwerty hebben terwijl ze nederlands spreken, het is in elk geval toch al altijd azerty geweest op bijna alle pc's die ik al heb zien voorbijkomen (school, bedrijven, thuis, winkels, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
wsitedesign schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:49:
[...]
Ik denk zelfs dat er weinigen zijn die een qwerty hebben terwijl ze nederlands spreken, het is in elk geval toch al altijd azerty geweest op bijna alle pc's die ik al heb zien voorbijkomen (school, bedrijven, thuis, winkels, ...)
Ik heb momenteel een Frans azerty zelfs, los toetsenbord. Maar ik ben sterk aan het overwegen om een qwerty aan te schaffen (mijn toetsenbord hebben ze niet in BE-azerty).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Styxxy schreef op maandag 27 februari 2012 @ 09:51:
Ik heb momenteel een Frans azerty zelfs, los toetsenbord.
Ik zil dqn toch even kzijt dqt ik qwerty vreselijk kut vind; zqnt ,et een co,binqtie vqn azerty gezend wijn en hqlf blind typen type je jewelf de RSI qqn: Ohjq; en het is ql hele,qql kut qls je vervolgens een lqptop hebt die zùel azerty is:

spoiler:
Ik wil dan toch even kwijt dat ik azerty vreselijk kut vind, want met een combinatie van qwerty gewend zijn en half blind typen type je jezelf de RSI aan. Ohja, en het is al helemaal kut als je vervolgens een laptop hebt die wél qwerty is.

(ik ben dus ook heel blij dat ik een qwerty-toetsenbord aan mijn franse werkcomputer heb gehangen ;-)) Then again, volgens mij is azerty, /als/ je het gewend bent, heel prettig om mee te programmeren: de ()" en ' kan je alle vier zonder modifyer keys bereiken.

[ Voor 16% gewijzigd door ValHallASW op 27-02-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Toen ik op bezoek was bij Eidos Montreal moesten die lui daar een vergunning aanvragen om mij een QWERTY-toetsenbord te mogen geven. Er zijn in Quebec allerlei regeltjes en wetjes om maar krampachtig aan de Franse taal en gewoontes vast te houden. En dat betekent dus ook verplicht AZERTY toetsenborden op kantoor.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 27-02-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
ValHallASW schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:03:
[...]
(ik ben dus ook heel blij dat ik een qwerty-toetsenbord aan mijn franse werkcomputer heb gehangen ;-)) Then again, volgens mij is azerty, /als/ je het gewend bent, heel prettig om mee te programmeren: de ()" en ' kan je alle vier zonder modifyer keys bereiken.
De Belgische azerty variant valt best wel nog mee hoor :). Je hebt gelijk dat de Franse azerty variant voor RSI zorgt, de haakjes etc zitten wel op de meest maffe plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:13:
[...]

Nou ja, bijvoorbeeld de NS app ziet er nog al raar uit. De helft is dan in het Nederlands en de andere helft is in het Engels (als je iPhone op Engels staat).
Da's (helaas) waar ja, de teksten die uit de API komen zijn (nog) allemaal Nederlands... en ik geloof niet dat ze binnenkort hun data tweetalig willen gaan invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
.oisyn schreef op maandag 27 februari 2012 @ 11:35:
Er zijn in Quebec allerlei regeltjes en wetjes om maar krampachtig aan de Franse taal en gewoontes vast te houden.
Moesten jullie dan ook per se briljante woorden als 'courriels' gebruiken? :D

spoiler:
Courriel is de term die de Franse overheid gebruikt voor e-mail, maar die verder door iedereen genegeerd wordt

[ Voor 27% gewijzigd door ValHallASW op 27-02-2012 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

Ik tik hier ook op een QWERTZ toetsenbord. Drie keer niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:25
De TNT Track&Trace site is nog veel leuker, ik heb daar iedere keer een andere taal bij een refresh. Eerst Nederlands, dan Engels, dan Frans, dan weer Nederlands. Ik geloof dat dat tegenwoordig gelukkig wel gefixt is. Fijn was het iig niet, grappig wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
alienfruit schreef op maandag 27 februari 2012 @ 17:47:
Ik tik hier ook op een QWERTZ toetsenbord. Drie keer niks...
Ik zit in Ierland en heb wel een gewone QWERTY maar met de symbolen op de verkeerde plek (" boven de 2 bijvoorbeeld, pond symbool boven de 3 in plaats van #).

Maar, waarom stellen jullie niet gewoon je toetsenbord op US in? Als je blind typt dan merk je er toch niks van :P

Ik doe dat hier ook altijd en het is altijd lachen als iemand van IT aan mijn computer moet zitten en de backslash niet kan vinden. Gna gna. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spleethoven
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01-2024
En wij belgen zitten hier met een AZERTY :( Ik werk in een internationale omgeving en iedereen buiten de belgen en fransen werken met QWERTY. Handig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
GekkePrutser schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:21:
[...]
Maar, waarom stellen jullie niet gewoon je toetsenbord op US in? Als je blind typt dan merk je er toch niks van :P
Omdat ik voor "rare" tekens nog steeds onbewust naar mijn toetsenbord kijk :P en als ik een andere indeling gebruik loopt het te vaak mis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Volgende site (job-site voor imec - HET technologie-bedrijf in vlaanderen):
[url]http://jobs.imec.be:/sap/bc/webdynpro/sap/hrrcf_a_unreg_job_search[/url]

Eerst openen met IE, daarna met firefox (laatste versie)

en dat anno 2012???
Het idiote is dat chrome dan weer wel werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ook dat hij een ISE geeft voor een niet ondersteunde browser 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

GekkePrutser schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:21:
Ik zit in Ierland en heb wel een gewone QWERTY maar met de symbolen op de verkeerde plek (" boven de 2 bijvoorbeeld, pond symbool boven de 3 in plaats van #).
Europese qwerty. Vreselijk. De Nederlandse layout heeft dat ook, maar vrijwel niemand gebruikt dat in NL (gelukkig) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

.oisyn schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 12:13:
[...]

Europese qwerty. Vreselijk. De Nederlandse layout heeft dat ook, maar vrijwel niemand gebruikt dat in NL (gelukkig) :)
Mijn vorige werkgever dus wel. Wat een nachtmerrie. :P

Mijn Library Thing catalogus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand die een ',.pyf layout gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Laatst online: 16-05 03:04
',.pyf is de enige echte, uiteraard. Op een toetsenbord met qwerty-layout, omdat ik te lui ben toetsen te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepPiep
Pff... ik moest helemaal googlen om erachter te komen dat pyf gewoon dvorak is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

PiepPiep schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:50:
Pff... ik moest helemaal googlen om erachter te komen dat pyf gewoon dvorak is :+
Ik ook... en ik typ zelf Dvorak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:21
kaesve schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:02:
',.pyf is de enige echte, uiteraard. Op een toetsenbord met qwerty-layout, omdat ik te lui ben toetsen te wisselen.
Ik ook, echter kan ik de toetsen niet verwisselen omdat ik een ergonomisch toetsenbord heb waar niet alle toetsen hetzelfde zijn. Met name de 'n' is veel groter dan waar hij eigenlijk hoort.

Voordeel is wel dat ik nu tenminste echt blind kan typen, want naar het toetsenbord kijken heeft gewoonweg geen nut (behalve voor een paar speciale toetsen dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marcj schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 16:25:
[...]

Ik ook, echter kan ik de toetsen niet verwisselen omdat ik een ergonomisch toetsenbord heb waar niet alle toetsen hetzelfde zijn. Met name de 'n' is veel groter dan waar hij eigenlijk hoort.

Voordeel is wel dat ik nu tenminste echt blind kan typen, want naar het toetsenbord kijken heeft gewoonweg geen nut (behalve voor een paar speciale toetsen dan).
Ik heb wel de moeite genomen om de keycaps van plaats te wisselen. Dat helpt wel bij het aanleren.
Ik ben nog maar kort geleden overgestapt (< 1 week geleden). Ik denk dat ik nu wel ongeveer 20 wpm kan halen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Mwa, zolang ik nog op 3 / 4 verschillende toetsenborden moet werken is het voor mij gewoon niet praktisch om over te stappen op dvorak, :+.

Plus, anders dan af en toe een tl;dr forumpost typ ik niet eens zo heel veel. Ja, code, maar daar hoef je op zich niet zo heel veel voor te typen. Een hoge WPM helpt iig niet bij het programmeren (imho). Als je veel code schrijft doe je iets verkeerd :+

[ Voor 48% gewijzigd door YopY op 02-03-2012 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepPiep
Precies! copy/paste ftw!

*duikt*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Een select-tag in HTML waarbij tijdens elke onChange de innerHTML van de actieve option werd opgeslagen in een hidden-field. "Waarom geef je niet gewoon die select een name en laat je die JS achterwege?" => "Oh, kan dat ook?"

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
laatst weer een mooie gezien op me werk... (uit me hoofd, dus typefouten daargelaten)

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
..
OracleDataReader reader = command.ExecuteReader();
while (reader.Read())
{
  decimal? d = (decimal)reader[0];

decimal? d2 = (decimal)functieMetDecimal(decimal.parse(d));
  if (d2 != null)
  {
    d = d2;

....
  } else {
    throw new Exception();
  }
}

Ik heb hem maar herschreven naar zoiets:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
..
OracleDataReader reader = command.ExecuteReader();
while (reader.Read())
{
  decimal d = functieMetDecimal((decimal)reader[0]);

...
}

en de throw Exception in de functie gezet (op de plek waar hij anders null zou retourneren)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mag ik Microsoft hier ook even aandragen

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
int __cdecl _futime32 (
        int fh,
        struct __utimbuf32 *times
        )
{
        struct tm tmb;

SYSTEMTIME SystemTime;
        FILETIME LocalFileTime;
        FILETIME LastWriteTime;
        FILETIME LastAccessTime;
        struct __utimbuf32 deftimes;

_CHECK_FH_RETURN( fh, EBADF, -1 );
        _VALIDATE_RETURN((fh >= 0 && (unsigned)fh < (unsigned)_nhandle), EBADF, -1);
        _VALIDATE_RETURN((_osfile(fh) & FOPEN), EBADF, -1);

if (times == NULL) {
                _time32(&deftimes.modtime);
                deftimes.actime = deftimes.modtime;
                times = &deftimes;
        }

if (_localtime32_s(&tmb, &times->modtime) != 0) {
                errno = EINVAL;
                return(-1);
        }

SystemTime.wYear   = (WORD)(tmb.tm_year + 1900);
        SystemTime.wMonth  = (WORD)(tmb.tm_mon + 1);
        SystemTime.wDay    = (WORD)(tmb.tm_mday);
        SystemTime.wHour   = (WORD)(tmb.tm_hour);
        SystemTime.wMinute = (WORD)(tmb.tm_min);
        SystemTime.wSecond = (WORD)(tmb.tm_sec);
        SystemTime.wMilliseconds = 0;

if ( !SystemTimeToFileTime( &SystemTime, &LocalFileTime ) ||
             !LocalFileTimeToFileTime( &LocalFileTime, &LastWriteTime ) )
        {
                errno = EINVAL;
                return(-1);
        }

if (_localtime32_s(&tmb, &times->actime) != 0) {
                errno = EINVAL;
                return(-1);
        }

SystemTime.wYear   = (WORD)(tmb.tm_year + 1900);
        SystemTime.wMonth  = (WORD)(tmb.tm_mon + 1);
        SystemTime.wDay    = (WORD)(tmb.tm_mday);
        SystemTime.wHour   = (WORD)(tmb.tm_hour);
        SystemTime.wMinute = (WORD)(tmb.tm_min);
        SystemTime.wSecond = (WORD)(tmb.tm_sec);
        SystemTime.wMilliseconds = 0;

if ( !SystemTimeToFileTime( &SystemTime, &LocalFileTime ) ||
             !LocalFileTimeToFileTime( &LocalFileTime, &LastAccessTime ) )
        {
                errno = EINVAL;
                return(-1);
        }

/* set the date via the filedate system call and return. failing
         * this call implies the new file times are not supported by the
         * underlying file system.
         */

if (!SetFileTime((HANDLE)_get_osfhandle(fh),
                                NULL,
                                &LastAccessTime,
                                &LastWriteTime
                               ))
        {
                errno = EINVAL;
                return(-1);
        }

return(0);
}

Even wat achtergrond-info: utime32() is een functie die de modificatietijd en accesstijd van een file kan veranderen. De opgegeven tijd is een UNIX timestamp (aantal seconden sinds 1 jan 1970 UTC). Dit moet uiteindelijk vertaald worden naar de win32 functie SetFileTime(), die een FILETIME verwacht - een timestamp van het aantal 100-nanoseconden intervallen sinds 1 jan 1601.

Goed, de resolutie van een FILETIME is hoger en hij begint eerder te tellen (en het verschil tussen 1 jan 1970 en 1 jan 1601 is natuurlijk constant), dus de conversie van UNIX timestamp naar FILETIME zou toch geen probleem moeten opleveren lijkt me. Om precies te zijn, je vermenigvuldigt met 10.000.000 (het aantal 100-nanoseconden intervallen in een seconde), en vervolgens tel je er 116.444.736.000.000.000 bij op (het aantal 100-nanoseconden intervallen tussen 1 jan 1601 en 1 jan 1970). En dan ben je klaar. Dit is ook wat MS zelf aanraadt.

Maar nee. Eerst convert hij de UNIX timestamp naar een lokale tijd met behulp van de functie localtime32(). Deze geeft de C struct 'tm' terug waarin componenten als jaar en maand zijn opgenomen. Dit gebruikt hij om de vergelijkbare win32 struct SYSTEMTIME in te vullen. Vervolgens convert hij dat terug naar een FILETIME timestamp, en daarna doet hij de correctie naar UTC met LocalFileTimeToFileTime().

Dat is WTF1.

WTF2 is dat LocalFileTimeToFileTime() de huidige daylightsavings-setting van de lokale tijd pakt, en niet die van de tijd die je probeert te converten. Oftewel, als je deze winter een timestamp hebt opgeslagen, en je gaat die komende zomer naar lokale tijd converten, dan telt ie er een uur bij op - je zit immers in DST |:(

WTF3 is: WAAROM ZOU JE OOIT EEN FUCKING TIMESTAMP GAAN ZITTEN CORRECTEN OP BASIS VAN TIJDZONE - HET IS EEN FREAKIN' TIMESTAMP?!!?!?!?!
Maar dat was de revue al eens gepasseerd.

Resultaat van deze clusterfuck: een filetime van een tijd van vorige zomer die ik nu instel zit er een uur naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik vind WTF1 niet eens zo'n slechte manier om het te doen toch? Behalve dat het op de door MS aanbevolen manier in 1 regel had gekund in plaats van 50 :) Hij gebruikt in elk geval wel de juiste functies van het OS om de nieuwe timestamp op te bouwen, dus het blijft ook werken als MS ooit de opbouw van hun timestamp verandert.

Maar idd, om timestamps nog te gaan correcten voor DST is inderdaad erg onzinnig.

Is die code trouwens wel Y2K-safe? Die "year+1900" doet vermoeden van niet :) Of is dat normaal bij Windows? Ik bouw nooit iets tegen de Windows API aan dus ik weet het niet.
Ram0n schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:47:
Waarom geef je niet gewoon die select een name en laat je die JS achterwege?" => "Oh, kan dat ook?"
_O-

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 02-03-2012 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

GekkePrutser schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:59:

Ik vind WTF1 niet eens zo'n slechte manier om het te doen toch?
Een UTC timestamp eerst naar local time converten om vervolgens de localtime weer te correcten naar UTC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
//<![CDATA[
if (GBrowserIsCompatible()) {
document.write('<div id="map" style="float: left; width: 700px; height: 600px"><\/div>');
} else {
document.write('<b>Javascript must be enabled in order to use Google Maps.<\/b>');
}
//]]>

Ja, dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
PiepPiep schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:01:
Precies! copy/paste ftw!

*duikt*
Pfft, ja, iOS programmeren begint al snel copy/pastewerk te worden, :/. We hebben in het afgelopen half jaar een app gebouwd met daarin... iets van 20+ UITableViews, telkens weer dezelfde boilerplate schrijven om dat kreng te vullen met je eigen data en cellen word je best wel moe van :/.

^document.write moet verbannen worden, is de voornaamste reden waarom browsers pas renderen als ze alle JS etc binnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Als je elke keer dezelfde code schrijft, doe je dan niet wat fout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

ZpAz schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:05:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
//<![CDATA[
if (GBrowserIsCompatible()) {
document.write('<div id="map" style="float: left; width: 700px; height: 600px"><\/div>');
} else {
document.write('<b>Javascript must be enabled in order to use Google Maps.<\/b>');
}
//]]>

Ja, dat gaat werken.
rofl :P

Nog een leuke snippet uit die site:

JavaScript:
1
2
//disable scripts to be executed
newHTML.replace(/<script>/,"<script defer>");

[ Voor 15% gewijzigd door Bosmonster op 05-03-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
ZpAz schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:46:
Als je elke keer dezelfde code schrijft, doe je dan niet wat fout ;)
Ja :p. Maar het is telkens net weer een beetje anders, beetje custom, etc. Waarschijnlijk moeten we gewoon opzoek naar een goeie maar toch flexibele library om tableviews te maken. Ook moet de API voor het maken van tableviews in iOS 5 beter zijn... maar ivm backwards compatibility kunnen we daar nog niet mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Net in 12 uur tijd een soort test-afname simulatie, waar de invloed van afleiding tijdens het autorijden gestest wordt, omgehacked naar een continu doorlopende exhibit geschikt voor bezoekers. Man wat kwam ik toch een super lelijke code tegen.

Elke class was pseudo singleton en wel op de volgende manier:

Java:
1
2
3
4
5
6
7
public class Experiment extends JFrame{
    public static Experiment experiment;

public Experiment(){
        super("titel");
        experiment = this;
    }

Naast het lekke van de this pointer in de constructor is dit natuurlijk ook de meest waardeloze variant van een singleton die er maar bestaat.

Ook was het zo dat elke class extende van JFrame, alles was een VIEW ook de code die het rijgedrag simuleerde. Dit resulteerde ook in hele rare effecten, waar bij de textuele GUI uit fullsreen wordt gehaald om daar dan fullscreen een OpenGL Window te plaatsen, elke vraag liet het scherm dus 2 seconden knipperen.

Verder was 80% van de code uitgecommentariseert vaak met uitleg `//proef XXXX' of wat dan ook waardoor de code nog moeilijker te volgen was, vooral omdat er dan vaak tussen grote blokken comments ineens toch nog wat live code stond. Als laatste had natuurlijk alles een referentie naar alles dus was het super moeilijk om sommige dingen los te kweken.

Zelf door de korte tijdsspanne een hoop hacks toegepast, ik had gewoon niet genoeg tijd om de code echt e verbeteren maar de stukjes die ik nu gebruik zijn iig iets opgeschoont, en tsja de bezoeker ziet het toch niet.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 21:58
Het wou gisteren op het einde niet meer echt lukken, dus heb ik een mooi stukje code getypt wat ik vanmorgen dus wou gaan testen, maar kreeg een RuntimeException..
code:
1
2
3
4
UserDotCMS user = null; //getUserDotCMS(customUser);
if(user == null){
throw new RuntimeException("Unable to login the dotCMS user for user: \"" + customUser.getName() + "\" on website: \"" + customUser.getWebsite() + "\", have you created the customDotCMSUser already? ");
            }

Best logisch 8)7

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ja, klinkt bekend... Tijdens het bouwen even een database lookup vervangen door een statische toekenning zodat je alvast de code daarna kan testen. En dan als je de database lookup gebouwd hebt, vergeten om dat statement weer weg te halen. 8)7

Vervolgens 10 minuten afvragen waarom de verkeerde gegevens er uit komen |:( |:( |:( SQL tracen enzo, en dan... Oh ja.

Dat gebeurt mij best vaak, typisch einde-dag verschijnsel. :$ Zo'n moment dat je weet dat je eigenlijk beter naar huis had kunnen gaan in plaats van doorwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

GekkePrutser schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:47:
Dat gebeurt mij best vaak, typisch einde-dag verschijnsel. :$ Zo'n moment dat je weet dat je eigenlijk beter naar huis had kunnen gaan in plaats van doorwerken.
Nope, op zo'n moment is het nog veel beter om je eens te gaan verdiepen in unittest en het gebruik van mocks. Dan kun je rustig een statisch testgeval in je mock zetten en komt deze nooit in de productiecode terecht.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
/// <summary>
/// Strings the formatter.
/// </summary>
/// <param name="template">The template.</param>
/// <param name="values">The values.</param>
/// <returns></returns>
public string StringFormatter(string templates, Dictionary<string, object> values)
{  /* ... */ }

Lekker nuttig, gegenereerde documentatie :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Strings the formatter.
_O-

Al is het natuurlijk ook niet echt een handige naam voor een methode.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepPiep
Alex) schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:33:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
/// <summary>
/// </summary>
/// <returns></returns>
public string StringFormatter(string templates, Dictionary<string, object> values)
{  /* ... */ }

Dat heb ik hier zoooooooooooo enorm veel :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 23:04
Alex) schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:33:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
/// <summary>
/// </summary>
/// <returns></returns>
{  /* ... */ }

Waarom is templates in de parameterlijst opeens template in de documentatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Soultaker schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 21:34:
[...]

Waarom is templates in de parameterlijst opeens template in de documentatie :?
Omdat ik een faalhaas ben en iets niet consistent had geanonimiseerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 23:04
Ah, dat klinkt wel aannemelijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
YopY schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:25:
[...]

Ja :p. Maar het is telkens net weer een beetje anders, beetje custom, etc. Waarschijnlijk moeten we gewoon opzoek naar een goeie maar toch flexibele library om tableviews te maken. Ook moet de API voor het maken van tableviews in iOS 5 beter zijn... maar ivm backwards compatibility kunnen we daar nog niet mee bezig.
Volgens een tweet van een app-bakker (Camera+ ofzo) draaide al meer als 92% oid op iOS5. Ben ook bezig met een app, en ga enkel voor iOS5. Veel fancyer met ARC en StoryBoard (en nog veel andere features) dan iOS4 en lager.

Maar als je al een bestaande app hebt kan dat misschien niet zo snel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:28
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
            if (_currentIndex - 1 < 0)
            {
                int tempIndex = _currentIndex;

for (int j = 0; j < 1; j++)
                {
                    tempIndex--;
                    if (tempIndex < 0)
                    {
                        tempIndex = _videoFiles.Count - 1;
                    }
                }
                thumb = new Image { Source = _videoFiles[tempIndex].Thumbnail };
            }

Waarschijnlijk een test resultaat van een collega, al stond dit bijna in de release.

[ Voor 133% gewijzigd door Paprika op 09-03-2012 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik ben zojuist vol verbazing de volgende parel van een tabel tegen gekomen in een .net omgeving :?

code:
1
[dbo].[Datum]

Met open mond kijk ik welke kolommen erin staan en mijn vermoedens worden bevestigd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[Datum]
[Jaar]
[Kwartaal]
[Weekjaar]
[Week]
[Periode]
[Maand]
[Maandnaam]
[MaandKorteNaam]
[Dag]
[Dagnaam]
[DagKorteNaam]
[WeekenddagJN]
[WerkdagJN]
[EersteWerkdagMaandJN]
[LaatsteWerkdagMaandJN]
[DagnummerWeek]
[DagnummerJaar]
[DagnummerChristelijkJaar]
[DagnummerJuliaansJaar]

Uiteraard is die table netjes gevuld vanaf 01-01-2000 tot en met 31-12-2049. :o

Ik zit me af te vragen om welke reden iemand in godsnaam een dergelijk tabel maakt / bedenkt. En of deze met de hand is gevuld :P

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het ziet er inderdaad stom uit, en grote kans dat dit het is. Maar soms kan dit handig zijn om bijvoorbeeld snel te kunnen joinen in de database.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Ik kan me niet voorstellen dat het ooit makkelijker is om 'snel te joinen', ipv die datum gewoon fatsoenlijk uitrekenen in je applicatie en dan gebruiken in een query.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Iets als geef me alle boekingen die op werkdagen zijn gemaakt?

SELECT * FROM Booking b
INNER JOIN Dates d on b.BookingDate = Dates.Date
WHERE WerkDagJN = 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

P_de_B schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:50:
Iets als geef me alle boekingen die op werkdagen zijn gemaakt?

SELECT * FROM Booking b
INNER JOIN Dates d on b.BookingDate = Dates.Date
WHERE WerkDagJN = 1
Iets met
WHERE DAYOFWEEK(`WerkDagJN`) = 1
Lijkt mij veel malen handiger dan...
Of heeft MSDB niet een optie daar voor?

[ Voor 5% gewijzigd door Firesphere op 13-03-2012 15:55 . Reden: wHeek? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

Knutselsmurf

LED's make things better

Firesphere schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 15:54:
[...]

Iets met
Door een aparte tabel te maken, kun je dmv een left join ook de datums laten verschijnen waar geen resultaten zijn. Bovendien kun je nu indeces aanmaken op de weeknummer,werkdag,etc-velden, wat in performance kan schelen. Niet ieder DBMS kan immers indexeren op een functie-resultaat.

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Iets met
Ik weet niet om hoeveel records het in betreffend voorbeeld gaat....

Simplistisch gesteld: stel je voor je hebt een grote tabel met > 1 miljoen records, dan ga jij dus nu een kopie maken van je tabel daar de functie DATEPART op loslaten en vervolgens filteren...

Derhalve KAN het helemaal niet verkeerd zijn om een tabel ala het gegeven voorbeeld te maken... :)

Toevallig lees ik net dit:
http://www.sqlservercentr...ervices+%28SSRS%29/87058/

[ Voor 8% gewijzigd door HeSitated op 13-03-2012 18:54 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 18:19
Off-topic, maar die pay/view wall stelt ook niet veel voor... Ffe met firebug de overlay verwijderen, de opacity weghalen en de 200px hoogte limiet van de inhoud container weghalen en done ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

HeSitated schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:40:
[...]

Ik weet niet om hoeveel records het in betreffend voorbeeld gaat....

Simplistisch gesteld: stel je voor je hebt een grote tabel met > 1 miljoen records, dan ga jij dus nu een kopie maken van je tabel daar de functie DATEPART op loslaten en vervolgens filteren...

Derhalve KAN het helemaal niet verkeerd zijn om een tabel ala het gegeven voorbeeld te maken... :)

Toevallig lees ik net dit:
http://www.sqlservercentr...ervices+%28SSRS%29/87058/
Heb net even voor de grap wat MySQL tests gedraaid, maar de snelheid van een extra tabel ligt echt veel lager, zelfs als ik op 6 dagen selecteer. Ik weet niet wat nou zo slecht is aan een inbuild functie eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
[...]

Iets met
Wie zegt dat er een ingebouwde functie in de db is die teruggeeft of een bepaalde datum een werkdag is? (DAYOFWEEK is het in ieder geval niet). Misschien heeft het bedrijf wel een eigen indeling van werkdagen, misschien is het in Israel actief waarbij zondag een werkdag is.

Daarnaast inderdaad de al gegeven argumenten dat het niet mogelijk is een index te gebruiken op het resultaat van een functie. Als jij een functie zet om de kolom OrderDatum zal er een tablescan moeten plaatsvinden. Als je een JOIN gebruikt met een tabel kan er wel een index gebruikt worden.

Nogmaals, grote kans dat de tabel niet efficient wordt gebruikt, maar zonder context zeggen dat het slecht is vind ik in dit geval wat kort door de bocht.

Pagina: 1 ... 82 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Uiteraard is het in dit topic niet de bedoeling dat andere users en/of topics aangehaald worden om ze voor gek te zetten. Lachen om je eigen code, of over dingen die je "wel eens tegengekomen bent" is prima, maar hou het onderling netjes. :)