Vroegah, voor apache mod_php. Ik denk 2001 ofzo, al kan ik zo gauw geen exacte datum vinden*. In windows-serveromgevingen is het inderdaad niet aan te raden: apache op windows werd 3 jaar geleden als nog onveiliger dan IIS beschouwd, en dat was toen nog een prestatie

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
| SELECT id FROM topic WHERE valid = 1 ORDER BY timeModified DESC LIMIT 0, 30
SELECT owner, board, title, valid, UNIX_TIMESTAMP(timeCreated) AS timeCreated, UNIX_TIMESTAMP(timeModified) AS timeModified FROM topic WHERE id = 14 LIMIT 1
SELECT owner, board, title, valid, UNIX_TIMESTAMP(timeCreated) AS timeCreated, UNIX_TIMESTAMP(timeModified) AS timeModified FROM topic WHERE id = 5 LIMIT 1
SELECT owner, board, title, valid, UNIX_TIMESTAMP(timeCreated) AS timeCreated, UNIX_TIMESTAMP(timeModified) AS timeModified FROM topic WHERE id = 11 LIMIT 1
SELECT owner, board, title, valid, UNIX_TIMESTAMP(timeCreated) AS timeCreated, UNIX_TIMESTAMP(timeModified) AS timeModified FROM topic WHERE id = 13 LIMIT 1
SELECT owner, board, title, valid, UNIX_TIMESTAMP(timeCreated) AS timeCreated, UNIX_TIMESTAMP(timeModified) AS timeModified FROM topic WHERE id = 6 LIMIT 1
SELECT owner, board, title, valid, UNIX_TIMESTAMP(timeCreated) AS timeCreated, UNIX_TIMESTAMP(timeModified) AS timeModified FROM topic WHERE id = 8 LIMIT 1 |
zoiets?

Nee. Stel je een join voor over 25 tabellen, maar dan elke hop van tabel X naar tabel Y in PHP geprogrammeerd

Oh sorry, niet elke hop. Sommige queries deden 4 hops

Stel je vervolgens een CMS voor waarbij (naast die ene 25-tabellen-join) elke pagina bestaat uit meerdere onderdelen, waarbij elk onderdeel apart uit de database wordt gehaald (recursief, ik geloof dat de index-pagina 5 lagen diep was)). Een soort van meta-cms dus. Waarin wel allerlei queries worden uitgevoerd om te cachen, maar door een brakke opzet nooit gebruik wordt gemaakt daarvan...

Gelukkig is het inmiddels allemaal .NET geworden, met een custom-made interface naar Navision, die inmiddels ook weer vervangen is door de standaard-software die ik vanaf het begin aanraadde...
Het intranet was trouwens nog leuker: iemand had eens gekeken naar het unix-rechtensysteem en dat vervolgens geprobeerd na te bootsen in een database. Behalve de uitvinder kon werkelijk niemand vertellen hoe het nu echt werkte, of waarom gebruiker X nou wel of niet op pagina Y kon komen

Gelukkig zaten er eigenlijk geen bugs in, je moest alleen de rechten goed instellen. En vooral niet via phpmyadmin proberen, gaat geheid fout
Maar ondanks dat kon het best veel klanten aan, op een redelijk standaard servertje (2x P4 3GHz HT met 4GB ram ofzo, 1 voor webserver en 1 voor database). Tot een of ander licht van systeembeheer verzon dat een veel snellere PC dat ook wel uit VM-ware kon serveren... dat ging heel snel weer uit
[edit]
*) PHP3 bracht een apache-module, in 1997.
[
Voor 7% gewijzigd door
MBV op 19-11-2010 22:32
]