[alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 103 Laatste
Acties:
  • 993.642 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

.Gertjan. schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:18:
[...]

Oeh, I like :). Neem aan dat dat VS 2010 is? Kijk dat nodigt dan wel weer uit om wat meer met jQuery te gaan doen.
Met VS2008 werkt het ook. Het is al sinds MVC 1 zo :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:43

Haan

dotnetter

Sebazzz schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:26:
[...]

Met VS2008 werkt het ook. Het is al sinds MVC 1 zo :)
Heeft niks met MVC te maken hoor.. Sinds VS2008 is er IntelliSense ondersteuning voor javascript. De grote 'truc' hier is het gebruik van de -vsdoc, die wordt door Visual Studio herkend als documentatie file. Ik geloof trouwens dat je daar voor VS2008 nog wel iets voor moest installeren, maar in VS2010 werkt dat iig standaard.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
.Gertjan. schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:13:
Nee, de developer wordt afhankelijk van jQuery en zal op een gegeven moment niet meer weten wat er onder water gebeurt. Heeft voordelen, maar ook nadelen, als er ergens iets mis gaat zal de developer niet direct weten waar te zoeken (en de frameworkcode van jQuery is vrij complex waardoor je daar ook de weg kwijt raakt).
Ik bedoelde meer van dat als je JS goed snapt en dergelijke code ook zelf kunt schrijven, dan snap je ook hoe jQuery dit voor je doet. Daarom is het ook belangrijk dat je een grondige kennis hebt van wat er precies gebeurt om met jQuery complexe problemen op een goede manier te benaderen. Ik heb zelf weinig situaties gehad waarin ik niet kon achterhalen wat er mis ging op moment dat mijn code niet klopte (zonder in de code van jQuery zelf te duiken).
Ah, dat wist ik dus niet :( Iemand dan misschien tips voor goede tutorials die te gebruiken zijn om jQuery te leren, je kunt er veel mee, maar ook weet te veel (na een dag werken kunnen mijn hersentjes dat niet altijd aan) :'(
De docs en de tutorial daarop kunnen je wel verder helpen.

http://docs.jquery.com/Tutorials:Getting_Started_with_jQuery

Verder is het gewoon zaak om dingen rustig uit te proberen en kijken wat wel en niet goed werkt. Chaining kan je code heel onduidelijk en complex maken, dus daar moet je wel goed over blijven nadenken. Verder moet je ervoor zorgen dat selecties (queries) zo min mogelijk worden uitgevoerd en je het resultaat opslaat in een variabel. jQuery kan je productiviteit een stuk verhogen, maar je moet wel alles goed in de hand houden en weten waar je mee bezig bent.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

.Gertjan. schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:13:
[...]

Nee, de developer wordt afhankelijk van jQuery en zal op een gegeven moment niet meer weten wat er onder water gebeurt. Heeft voordelen, maar ook nadelen, als er ergens iets mis gaat zal de developer niet direct weten waar te zoeken (en de frameworkcode van jQuery is vrij complex waardoor je daar ook de weg kwijt raakt).
Exactly my point. Maar dit lijkt keihard op de Arduino-vs-AVR studio-discussie die ik gisteren/eergisteren nog heb gevoerd op een andere plek in het forum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 16:55
quote: .Gertjan.
C++: Nee, de developer wordt afhankelijk van de std lib en zal op een gegeven moment niet meer weten wat er onder water gebeurt.

PHP: Nee, de developer wordt afhankelijk van Zend Framework of één van de vele andere PHP frameworks en zal op een gegeven moment niet meer weten wat er onder water gebeurt.

Nee, de developer wordt afhankelijk van de compiler en zal op een gegeven moment niet meer weten wat er onder water in machinecode gebeurt.

...Je begrijpt wat ik bedoel :+. Niks persoonlijks bedoeld hoor, maar je opmerking zou je zo door kunnen trekken naar andere frameworks, libraries, talen etc. Dat je verstand hebt van de onderliggende technologie is misschien handig, maar om nu te zeggen dat het gewoon slecht is... nee. Het valt genoeg mee, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 23:36

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Imho heeft elke goede programmeur een gezonde nieuwschierigheid naar 'how things work'. Het alsmaar gebruiken van een willekeurige API zorgt er in zo'n geval niet voor dat de programmeur in kwestie niet meer zou weten wat er onder water gebeurt. En de niet-goede programmeur gaat toch niet snel iets zelf doen of uitzoeken hoe hij het zou moeten doen.

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 14-05-2010 17:20 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Haan schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:31:
[...]

Heeft niks met MVC te maken hoor...
Nee dat weet ik ook wel, maar als referentiepunt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

YopY schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:30:
Zaken als leesbaarheid en efficiëntie is afhankelijk van de ontwikkelaar, niet van het gebruikte framework.
Mwah, niet helemaal mee eens. Beiden hebben wel degelijk invloed op efficiëntie en leesbaarheid. Als de structuur en de naamgeving van het framework bijvoorbeeld ruk is wordt het al een stuk lastiger om je code leesbaar te houden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Janoz schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 21:49:
[...]

Mwah, niet helemaal mee eens. Beiden hebben wel degelijk invloed op efficiëntie en leesbaarheid. Als de structuur en de naamgeving van het framework bijvoorbeeld ruk is wordt het al een stuk lastiger om je code leesbaar te houden.
Mijn reactie bij dezen genuanceerd :). Maar als de structuur en naamgeving van een framework ruk is, wordt het tijd om een ander te zoeken. Mits er een vergelijkbare is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiked
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 11:51
Ik kom net dit tegen in een script van iemand:

PHP:
1
if (isset($_GET['username']) && !empty($_GET['username'])) echo ''; else exit("fout: geen gebruikersnaam, ga terug naar loginpagina");

AAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaah, het hele script zit zo in elkaar. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tja, boolean expressions omdraaien blijkt soms knap lastig 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Zo kom ik ook af en toe wat in de Drupal core tegen, zoals dit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
if (!empty($filename) && file_exists($filename)) {
  $files[$type][$name] = $filename;
}
elseif (isset($files[$type][$name])) {
  // nothing
}

Heeft vast ooit code gestaan, maar ziet er toch vreemd uit zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Even crosspost:
Vandread schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:20:
Beetje flauw.... maar ook bij XS kan het fout gaan ^^
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/33ayyjm.jpg
Hoe vaak wordt er eigenlijk, professioneel (als in: je krijgt er geld voor), in het Nederlands geprogrammeerd?

En dan bijvoorbeeld boolean waardes als een string voorstellen door 'ja' en 'nee' in plaats van het correcte type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sebazzz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:54:
Even crosspost:

[...]

Hoe vaak wordt er eigenlijk, professioneel (als in: je krijgt er geld voor), in het Nederlands geprogrammeerd?

En dan bijvoorbeeld boolean waardes als een string voorstellen door 'ja' en 'nee' in plaats van het correcte type?
Maar een bool is ook zo lastig, want daar passen de waardes 'Misschien', 'Een beetje' en 'Pluto' niet in

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 16:14
Woy schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:56:
[...]

Maar een bool is ook zo lastig, want daar passen de waardes 'Misschien', 'Een beetje' en 'Pluto' niet in
Als je een vast aantal mogelijkheden hebt, zou ik toch aanraden om Enums te gebruiken :), dan hoef je geen strings te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Woy schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:56:
[...]

En FileNotFound natuurlijk.

[ Voor 80% gewijzigd door .oisyn op 27-05-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Even crosspost:

[...]

type = 'storing' :')

Normaliseren is ook een vak apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Even crosspost:

[...]

Nederlands programmeren, tot daar nog aan toe, dat ze gewoon de hele error uitspuwen op een website die live staat :X.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-09 23:08

CoolGamer

What is it? Dragons?

Boeboe schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:14:
[...]
Nederlands programmeren, tot daar nog aan toe, dat ze gewoon de hele error uitspuwen op een website die live staat :X.
Ik ben ook wel sites tegengekomen waar de connectionstring voor de database gewoon volledig zichtbaar was in het errorbericht. Compleet met wachtwoord. ;( Komt dus wel vaker voor.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

.... in het Nederlands geprogrammeerd?
Even los van het niet genormaliseerde fout getypeerde error op een live site. Wat is het probleem met nederlands programmeren? De meest grote WTF's kom ik tegen in projecten waar perse alles geforceerd naar het engels moet. Weet jij wat een Vulturebasement is?

Ik pleit in de projecten waarin ik zit er altijd voor om bij het domein altijd de terminologie over te nemen die de klant zelf ook gebruikt. Is alles in het nederlands, dan is het domein dus ook in het nederlands. De klant heeft immers een veel beter beeld bij een gierkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Giertank :?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Janoz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:33:
Even los van het niet genormaliseerde fout getypeerde error op een live site. Wat is het probleem met nederlands programmeren? De meest grote WTF's kom ik tegen in projecten waar perse alles geforceerd naar het engels moet. Weet jij wat een Vulturebasement is?
Dat lijkt hier niet het geval. Simpele webmail met storingsberichten.
Bovendien, als je met een Engelse programmeertaal werkt, met een Engels Framework, dan is de logische keuze om Engels te programmeren. Hoogstens dat je enkele dingen Nederlands houdt, of wilde zeggen van niet? Met Engelse code kan je bovendien dingen veel strakker en duidelijker én korter formuleren.

Verschikkelijk zeg...
C#:
1
2
3
4
5
6
public static IEnumerable<Gebruiker> HaalGebruikersOp(DateTime minimaleRegistratieDatum) {
    var q = from Gebruiker g in this.DataContext.Gebruikers
              where g.RegistratieDatum < minimaleRegistratieDatum && g.verbannen = 'neej'
              order by g.Achternaam;
    return q;
}

[ Voor 18% gewijzigd door Sebazzz op 27-05-2010 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Niet online
[...]

Het word problematisch als je ook gaat outsourcen, of je code publiekelijk wilt maken. Daarnaast vind ik het nogal raar als je hele programmeertaal in het engels is er vervolgens nederlands in te mixen. Uiteraard is dat gewoon persoonlijk.

Bovendien, een vulturebasement-expert welke een vulturebasement product maakt weet vast wel wat het is :).

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CyCloneNL schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:38:
[...]
Bovendien, een vulturebasement-expert welke een vulturebasement product maakt weet vast wel wat het is :).
Maar de ontwikkelaar die het product maakt is meestal niet de domein expert.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Er is an sich niets slechts aan Nederlands/Engels programmeren. Het wordt pas slecht als je je niet aan je eigen keuzes gaat houden.

Categorie tabs/spaties, accoladeplaatsing, single return/guard clauses enzovoort ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neverwinterx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:32
YopY schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:28:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
HAI
CAN HAS STDIO?
I HAS A VAR
IM IN YR LOOP
    UP VAR!!1
    VISIBLE VAR
    IZ VAR BIGGER THAN 10? KTHXBYE
IM OUTTA YR LOOP
KTHXBYE
lichtjes offtopic (hoewel...)
fun met lolcode:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
HAI
CAN HAS STDIO?

BTW This will print all prime numbers from 0 up until MAX.

I HAS A MAX ITZ 100

IM IN YR OUTERLOOPZ UPPIN YR X FROM 2 WILE DIFFRINT X AN BIGGR OF X AN MAX

I HAS A ISPRIME ITZ WIN

EITHER OF DIFFRINT MOD OF X AN 2 AN 0 AN BOTH SAEM X AN 2
    O RLY?
        YA RLY
            IM IN YR INNERLOOPZ UPPIN YR Y FROM 2 WILE BOTH SAEM Y AN SMALLR OF Y AN QUOSHUNT OF X AN 2 
                BOTH SAEM MOD OF X AN Y AN 0
                O RLY?
                    YA RLY
                        ISPRIME R FAIL
                        GTFO
                OIC
            IM OUTTA YR INNERLOOPZ

ISPRIME
            O RLY?
                YA RLY
                    VISIBLE X
            OIC
    OIC

IM OUTTA YR OUTERLOOPZ

KTHXBYE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sebazzz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:36:
Dat lijkt hier niet het geval. Simpele webmail met storingsberichten.
Je ziet 1 query. Wat er zich verder allemaal af speelt is niet te zien, maar zoals ik al aangaf wilde ik het puur op de opmerking omtrend het nederlands richten.
Bovendien, als je met een Engelse programmeertaal werkt, met een Engels Framework, dan is de logische keuze om Engels te programmeren. Hoogstens dat je enkele dingen Nederlands houdt, of wilde zeggen van niet?
Afhankelijk met wat jij met 'enkele dingen' bedoelt. Ik ben heel specifiek wanneer ik het over het domein heb.
Met Engelse code kan je bovendien dingen veel strakker en duidelijker én korter formuleren.

Verschikkelijk zeg...
C#:
1
2
3
4
5
6
public static IEnumerable<Gebruiker> HaalGebruikersOp(DateTime minimaleRegistratieDatum) {
              order by g.Achternaam;
    return q;
}
Nogmaals. Ik heb het over het domein. De rest kan gewoon in het engels blijven.

getGebruikers(DateTime minRegistratieDate)

Je voorbeeld lijkt misschien wat krom omdat je een registratie systeem gebruikt. In principe kan iedereen zich daar wel wat bij voorstellen. De vertaalslag is daar dan ook wat simpeler. Maar wat nu als je een juridisch systeem aan het maken bent. Het is dan toch weel makkelijker om gewoon de termen minderjarig, gedaagde, OM over te nemen? Of heb je liever dat je een applicatie voor het KVK maakt wat het over CoC, Nameless Company, Closed Company en RightShapes heeft?
CyCloneNL schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:38:
[...]

Het word problematisch als je ook gaat outsourcen, of je code publiekelijk wilt maken. Daarnaast vind ik het nogal raar als je hele programmeertaal in het engels is er vervolgens nederlands in te mixen. Uiteraard is dat gewoon persoonlijk.

Vulturebasement experts bestaan niet. Dat is een vertaalslag die ergens tussen de probleemomschrijving van de klant en de neergetikte code door de programeur ontstaan is. Uiteindelijk kan de programeur er zich er niks bij voorstellen en de klant zegt het ook helemaal niks.

Outsourcen is ook een kul argument. Zoals ik met Vulture basement al laat zien maakt het voor het onderhoud van de code eigenlijk al helemaal niet uit welke term je gebruikt. Voor een Indiër maakt het geen reet uit of er vultureBasement staat of gierkelder.

[ Voor 22% gewijzigd door Janoz op 27-05-2010 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Cesspit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Sebazzz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 18:36:
Met Engelse code kan je bovendien dingen veel strakker en duidelijker én korter formuleren.

C#:
1
2
3
4
5
6
              order by g.Achternaam;
    return q;
}
Kán, betekent niet dat het zo is :+. Ter illustratie:

C#:
1
2
3
4
5
6
public static IEnumerable<User> RetrieveUsers(DateTime minimalRegistrationDate) {
    var q = from User g in this.DataContext.Users
              where g.RegistrationDate < minimalRegistrationDate&& g.banished= 'nay'
              order by g.Surname;
    return q;
}

Scheelt maar twee dozijn karakters ofzo. Niet dat ik het niet met je eens ben natuurlijk, ;). Een volledig Neerlandsche programmeertaal lijkt me ook niet optimaal

C#:
1
2
3
4
5
6
publiek statische IEnumerabele<Gebruiker> HaalGebruikersOp(DatumTijd minimaleRegistratieDatum) {
    var q = van Gebruiker g in dit.DataContext.Gebruikers
              waar g.RegistratieDatum < minimaleRegistratieDatum && g.verbannen = 'neej'
              sorteer op g.Achternaam;
    retourneer q;
}
quote: janoz
Je voorbeeld lijkt misschien wat krom omdat je een registratie systeem gebruikt. In principe kan iedereen zich daar wel wat bij voorstellen. De vertaalslag is daar dan ook wat simpeler. Maar wat nu als je een juridisch systeem aan het maken bent. Het is dan toch weel makkelijker om gewoon de termen minderjarig, gedaagde, OM over te nemen? Of heb je liever dat je een applicatie voor het KVK maakt wat het over CoC, Nameless Company, Closed Company en RightShapes heeft?
Anekdote: zoiets heb ik ook eens gezien bij iets waar we nauw bij betrokken zijn, een betaalsysteem dat ze geforceerd in het engels vertaald hebben. Kwestie: Wat is de officiële engelse vertaling van 'automatische incasso' en 'acceptgiro'?
spoiler:
Ze hebben er maar 'Direct Debit' en 'GiroCard' van gemaakt

----

En nu vraag ik me af hoe een aziatisch of arabisch programma eruit ziet als ze dat in hun eigen schrift zouden maken.

code:
1
2
public static IEnumerable<*kriebel poppetje met een schep*> *krabbel poppetje dat uit een huisje komt*(DateTime *huisje boompje beestje*) {
}

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:16
[...]

Ik pleit in de projecten waarin ik zit er altijd voor om bij het domein altijd de terminologie over te nemen die de klant zelf ook gebruikt. Is alles in het nederlands, dan is het domein dus ook in het nederlands. De klant heeft immers een veel beter beeld bij een gierkelder.
Eigenlijk ben ik het er wel mee eens.
Bij m'n huidig project heb ik het domain-model ook in 't engels gedaan, maar achteraf gezien was het beter in het NL geweest .... Maarja ... les voor de volgende keer. :P

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
[...]

Misschien ligt het aan het feit dat gierkelder geen vulturebasement is maar:
NL: gierkelder EN: liquid-manure pit, liquid manure pit, liquid-muck pit, slurry pit
Verder is het voor de domein expert misschien 1x gek, maar na het initele bouwen wordt het normale werk natuurlijk gedaan via een of andere interface en MVC zorgt er voor dat daar dan slurry pit staat maar gierkelder.

@YOPY automatische incasse is Direct Debit Wikipedia: Direct debit Giro kaart is natuurlijk wel iets puur nederlands.

Tot zoverre nog geen argument gezien om niet gewoon Engels te programmeren.

[ Voor 22% gewijzigd door roy-t op 27-05-2010 20:27 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roy-t schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:23:
[...]

[...]
Dat was waarschijnlijk ook het punt, maar I will see it through the fingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

De meeste woorden die ik tot nu toe in de afgelopen posts heb gezien hebben wel een Engelse equivalent.
Gierkelders hebben ze in buitenland ook. Het belangrijkste is dat je juist vertaald. Niet zomaar even via Google Translate.

offtopic:
Bij acceptgiro, wat inderdaad Nederlands is, vindt ik het Engelse 'cheque' het dichts erbij in de buurt komen. Of je gebruikt iets ala girocheque

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

roy-t schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:23:
Het is een voorbeeld dat ik rechtstreeks uit de praktijk haal. Er zijn vele anderen te verzinnen zoals die hier in het topic ook al aangehaalde specifieke nederlandse dingen als acceptgiro en naamloze vennootschap.
Verder is het voor de domein expert misschien 1x gek, maar na het initele bouwen wordt het normale werk natuurlijk gedaan via een of andere interface en MVC zorgt er voor dat daar dan slurry pit staat maar gierkelder.
You couldn't be more wrong....

De domein experts zijn de mensen die dagelijks met 'het domein' werken. Denk je nu werkelijk dat zij zich iets aan gaan trekken van die IT dude die wel even voor alle termen die zij gebruiken wat anders verzint? Ik heb bij de IBG gezeten en daar hebben ze het gewoon over uitwonende basisbeursen, draagkrachtmetingen en informatie-inwin-verzoek. Je kunt hoog en laag springen met je non-residense-basic-scolarship, maar dat begrijpt echt niemand daar.

En het eerste stukje maatsoftware waar niet meer aan gesleuteld wordt nadat het gebouwd is moet ik nog tegen komen.
@YOPY automatische incasse is Direct Debit Wikipedia: Direct debit Giro kaart is natuurlijk wel iets puur nederlands.
Wanneer je een bestaand domein moet automatiseren dan is de kans heel groot dat er vele van deze zogenaamde 'puur nederlandse' langs gaan komen.
Tot zoverre nog geen argument gezien om niet gewoon Engels te programmeren.
Jammer. Het zou een beetje sneu zijn wanneer je straks vers uit de collegebanken in exact dezelfde valkuil trapt als velen die je voorgegaan zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 13:36
YopY schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:33:
[...]
En nu vraag ik me af hoe een aziatisch of arabisch programma eruit ziet als ze dat in hun eigen schrift zouden maken.

code:
1
2
public static IEnumerable<*kriebel poppetje met een schep*> *krabbel poppetje dat uit een huisje komt*(DateTime *huisje boompje beestje*) {
}

:+
Je bedoelt zoiets?
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
/// &#12513;&#12540;&#12523;&#12508;&#12483;&#12463;&#12473;&#12395;&#12362;&#12369;&#12427;&#12513;&#12540;&#12523;&#12398;Index&#12398;&#20516;&#12434;&#21462;&#24471;&#12375;&#12414;&#12377;&#12290;
        /// <summary>
        /// Get mail index of this mailbox.
        /// &#12513;&#12540;&#12523;&#12508;&#12483;&#12463;&#12473;&#12395;&#12362;&#12369;&#12427;&#12513;&#12540;&#12523;&#12398;Index&#12398;&#20516;&#12434;&#21462;&#24471;&#12375;&#12414;&#12377;&#12290;
        /// </summary>
        public Int64? Index
        {
            get { return this._Index; }
        }
        /// &#12371;&#12398;&#12452;&#12531;&#12473;&#12479;&#12531;&#12473;&#12434;&#29983;&#25104;&#12377;&#12427;&#12392;&#12365;&#12395;&#20351;&#29992;&#12375;&#12383;&#25991;&#23383;&#21015;&#12487;&#12540;&#12479;&#12434;&#21462;&#24471;&#12375;&#12414;&#12377;&#12290;
        /// <summary>
        /// Get text data used to create this instance.
        /// &#12371;&#12398;&#12452;&#12531;&#12473;&#12479;&#12531;&#12473;&#12434;&#29983;&#25104;&#12377;&#12427;&#12392;&#12365;&#12395;&#20351;&#29992;&#12375;&#12383;&#25991;&#23383;&#21015;&#12487;&#12540;&#12479;&#12434;&#21462;&#24471;&#12375;&#12414;&#12377;&#12290;
        /// </summary>
        public String Data
        {
            get { return this._Data; }
        }

Real thing btw... Komt uit http://csharpmail.codeplex.com/

EDIT
jammer.. code tags kunnen japanse / chinese tekens niet aan :(

EDIT2
Zo dan:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2hea73s.png

Tegenwoordig staat er al wat meer engels bij maar toen ik dit gebruikte was het merendeels japans/chinees/whatever het is :p

[ Voor 5% gewijzigd door NickThissen op 27-05-2010 21:13 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sebazzz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:34:
De meeste woorden die ik tot nu toe in de afgelopen posts heb gezien hebben wel een Engelse equivalent.
Gierkelders hebben ze in buitenland ook. Het belangrijkste is dat je juist vertaald. Niet zomaar even via Google Translate.

offtopic:
Bij acceptgiro, wat inderdaad Nederlands is, vindt ik het Engelse 'cheque' het dichts erbij in de buurt komen. Of je gebruikt iets ala girocheque
Maar waarom zou je die extra mapping laag er uberhaupt in stoppen? Het duidelijkste blijft gewoon niet vertalen. Bij het opschrijven hoef je niet op zoek naar de zo juist mogelijke vertaling. En bij het onderhoud hoef je niet telkens op zoek naar de term in de mapping documentatie (of erger nog, maar gokken welke nederlandse term er nu daadwerkelijk bij bedoeld was).

Maar goed, geef mij anders maar de compleet duidelijke en niet ambigue engelse equivalenten van:
Basisbeurs
Draagkrachtmeting
Wetenschappelijk onderwijs
Hoger beroepsonderwijs
Voortgezet middelbaar beroepsonderwijs
Naamloze vennootschap
Rechtspersoon
Tussenpersoon
Inboedelverzekering
Lozingssituatie
Kadastralegemeentecode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janoz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:22:
[...]
Basisbeurs
Draagkrachtmeting
Hoger beroepsonderwijs
Naamloze vennootschap
Rechtspersoon
Tussenpersoon
Inboedelverzekering
Lozingssituatie
Kadastralegemeentecode
Basic grant
Measurement capacity
University education
Higher professional
Secondary vocational
Limited liability company
Legal
Intermediary
Contents insurance
Discharge Status
Cadastral Municipality Code

Duidelijk toch? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Janoz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:22:
[...]

Maar waarom zou je die extra mapping laag er uberhaupt in stoppen? Het duidelijkste blijft gewoon niet vertalen. Bij het opschrijven hoef je niet op zoek naar de zo juist mogelijke vertaling. En bij het onderhoud hoef je niet telkens op zoek naar de term in de mapping documentatie (of erger nog, maar gokken welke nederlandse term er nu daadwerkelijk bij bedoeld was).

Maar goed, geef mij anders maar de compleet duidelijke en niet ambigue engelse equivalenten van:
*knip*
Ik zei ook, de woorden die de afgelopen posts voorbij kwamen. Ik was nog niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
In sommige gevallen is Nederlands wel handig voor databasevelden.

Neem het geval tussenvoegsel

http://en.wikipedia.org/wiki/Tussenvoegsel

Daar is geen 100% passende Engelse term voor.

Bij onderwijsniveaus is het ook altijd lastig en zo zijn er wel meer zaken. Soms moet je gewoon niet moeilijker doen dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:20
tussenvoegsel = surname prefix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sebazzz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:33:
[...]

Ik zei ook, de woorden die de afgelopen posts voorbij kwamen. Ik was nog niet overtuigd.
Naamloze vennootschap (Nameless Company) was anders al langs geweest ;)
De grootste grap hiervan is dat een nederlander eerst na moet denken wat je nu eigenlijk bedoeld, maar een engelsman snapt al helemaal niet waar je het over hebt :D.

[ Voor 35% gewijzigd door Janoz op 27-05-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Janoz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:50:
[...]

Naamloze vennootschap (Nameless Company) was anders al langs geweest ;)
Joint stock company?
Ik zei toch 'geen enkele van de genoemde worden is niet goed te vertalen?'. Dat klopte prima op het moment dat ik dat postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Laatst online: 30-09 14:57
Onlangs tegengekomen online:
PHP:
1
2
3
$p_bWhitespace = (boolean) $p_bWhitespace; 
// check whether whitespaces are allowed 
if (is_bool($p_bWhitespace) and $p_bWhitespace === true) {

Programmeur vertrouwt blijkbaar php echt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Hipska schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:16:

En terecht! :D

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Sebazzz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 20:34:
offtopic:
Maar een cheque is iets anders dan een acceptgiro, ;). Ik kan moeilijk met een acceptgiro bij een winkel komen. Nouja, met een cheque tegenwoordig ook niet meer, maar vooruit.

Oeh, dit wordt leuq.
quote: Janoz
uitwonende basisbeursen
Outliving basicpurses
draagkrachtmetingen
Carrypower measurements
informatie-inwin-verzoek
Information ingaining request
1. Gefeliciteerd *O*
2. Ja, :+. Maar dan ook met Japanse (als ik dat goed zie) variabelenamen - maar ik denk dat dat nou weer niet ondersteund wordt. Kan ik me iets bij indenken.

Oeh, moar!
Basisbeurs
Basic purse
Scientific schooling
Hoger beroepsonderwijs
Higher professional schooling
Continued middleable professional schooling
Naamloze vennootschap
Nameless partner(?)ship
Rechtspersoon
Rightsperson :+. Of legal person / entity.
Tussenpersoon
Inbetweenperson. Mediator?
Inboedelverzekering
uh. Furniture insurance?
Lozingssituatie
Dumping situation
Kadastralegemeentecode
...Ik ben verslagen :'(.
quote: BarôZZa
Neem het geval tussenvoegsel

Daar is geen 100% passende Engelse term voor.
quote: Caelorum
tussenvoegsel = surname prefix
^. Wij gebruiken ook gewoon prefix in de database. Maar ook 'voornaam' en 'achternaam' en 'Ptt_KlpCode', dus consequentie is ver te zoeken :+.
Hipska schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 22:16:
PHP:
1
2
3
$p_bWhitespace = (boolean) $p_bWhitespace; 
// check whether whitespaces are allowed 
if (is_bool($p_bWhitespace) and $p_bWhitespace === true) {

:D kan ik me iets bij voorstellen. Op elk moment kun je $p_bWhitespace op "HAX!" of 0x1337 instellen.

Overigens, ieuw hungarian.

/tl;dr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:20
an ik me iets bij voorstellen. Op elk moment kun je $p_bWhitespace op "HAX!" of 0x1337 instellen.
Daarom doe ik dit in sommige gevallen ook. Maar alleen als iets kan 'veranderen'. Soort extra check dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, in een loosly-typed taal vind ik het niet eens zo smerig. Hoewel Ze natuurlijk gewoon net zo goed $hasWhitespace kunnen gebruiken, dan weet je net zo veel. Maar ja, misschien ligt het wel vast in hun coding conventions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
YopY schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 09:53:
[...]

1. Gefeliciteerd *O*
2. Ja, :+. Maar dan ook met Japanse (als ik dat goed zie) variabelenamen - maar ik denk dat dat nou weer niet ondersteund wordt. Kan ik me iets bij indenken.
1. Bedankt :D
2. Dat vroeg ik me ook wel eens af... Kun je in Visual Studio bijv japanse tekens gebruiken in de code zelf (dus niet in comments)? Ik zou niet eens weten hoe ik die tekens typ :p

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

NickThissen schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:33:
Ik zou niet eens weten hoe ik die tekens typ :p
Met een toetsenbord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
En wat nu als ik zo'n praat programma gebruik (Dragon naturally speaking ofzoiets)? :+

"Square with 3 lines, one of them curving upward"
"Temple-like symbol"
"Tent"

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yup, het kan:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/iztb3c.png

En het werkt gewoon prima. 't enige probleem is dat het erg irritant is om er mee te werken. Je moet namelijk best moeite doen om engels en chinees in hetzelfde verhaal te gebruiken. En je kan niet bijv. 'string' of 'var' in het chinees schrijven, volgens mij.

NB: pin me er niet op vast, ik ben geen expert op dat gebied :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Hoe bedoel je dat? String is onderdeel van het framework, string is een keyword in de taal, en var ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:45:
Hoe bedoel je dat? String is onderdeel van het framework, string is een keyword in de taal, en var ook.
Ja, dat is precies wat ik bedoel. 't is niet handig om in een vreemd schrift (zoals chinees, arabisch, grieks wellicht) te programmeren, omdat je keywords nog steeds in het westerse schrift staan. Heel de tijd wisselen tussen input methods is niet echt efficiënt. Maar je KAN dus wel chinese karakters gebruiken voor je variabelen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 11:27:
Yup, het kan:
[afbeelding]

En het werkt gewoon prima. 't enige probleem is dat het erg irritant is om er mee te werken. Je moet namelijk best moeite doen om engels en chinees in hetzelfde verhaal te gebruiken. En je kan niet bijv. 'string' of 'var' in het chinees schrijven, volgens mij.

NB: pin me er niet op vast, ik ben geen expert op dat gebied :P
Het kan, maar niemand doet het (toch niet wanneer de source publiek is, om unicode gerelateerde problemen te vermijden), hooguit in code comments wordt het gebruikt.
Typsnelheid telt ook wel mee, zelfs met de beste IME tools zijn er nog altijd extra toetsaanslagen nodig om de juiste kanji op je scherm te krijgen, wat als programmeur alleen maar afleidt :p

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
YopY schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 09:53:
:D kan ik me iets bij voorstellen. Op elk moment kun je $p_bWhitespace op "HAX!" of 0x1337 instellen.

Overigens, ieuw hungarian.

/tl;dr.
RedHat schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 09:56:
[...]

Daarom doe ik dit in sommige gevallen ook. Maar alleen als iets kan 'veranderen'. Soort extra check dus :)
Het stond dus echt zo onder elkaar, dus na de conversie niets meer veranderd..
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 09:57:
Hmm, in een loosly-typed taal vind ik het niet eens zo smerig. Hoewel Ze natuurlijk gewoon net zo goed $hasWhitespace kunnen gebruiken, dan weet je net zo veel. Maar ja, misschien ligt het wel vast in hun coding conventions.
Laat het toch duidelijk zijn dat is_bool totaal overbodig is wanneer je ook nog eens met === checkt (dus ook het type)

if($whitespace) voldoet in dit geval toch gewoon? Of ben ik nu zelf het slechte programmeervoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

neen als je if($whitespace) doet dan kan ie ook 0 (int) zijn. Of -1 (error bvb).

Bij '===' check je eerst het type, en dan kijk je of ze hetzelfde zijn.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Het is natuurlijk wel een geweldige obfuscator. :D

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Snake schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:18:
neen als je if($whitespace) doet dan kan ie ook 0 (int) zijn. Of -1 (error bvb).

Bij '===' check je eerst het type, en dan kijk je of ze hetzelfde zijn.
Maar ervoor deed die persoon een typecast naar boolean, dus boolean is hij altijd!
en de if() doet hem eerst ook casten naar bool en dan kijken welke waarde er in zit..

Dus blijf ik bij mijn eerste idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-10 13:58
Hipska schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:25:
[...]

Maar ervoor deed die persoon een typecast naar boolean, dus boolean is hij altijd!
en de if() doet hem eerst ook casten naar bool en dan kijken welke waarde er in zit..

Dus blijf ik bij mijn eerste idee..
Beter zou zijn om gewoon de typecast en is_bool weg te laten en gelijk zo iets als dit doen:
PHP:
1
if($variable === true)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat is dus niet hetzelfde. Als de variabele '1' was, dan zal een cast naar bool true opleveren. In jouw code zal het gedeelte onder de if daarentegen nooit worden uitgevoerd. Dit is dus wél hetzelfde:
PHP:
1
2
if ($variable)
    // ...

Hipska heeft wdb gewoon gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 28-05-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 14:47

Lye

Zo juist eens even een login class doorgespit op zoek naar fouten, blijkt dat het script vol staat met dingen als

PHP:
1
2
3
if (($a && $b) || ($a && !$b) || (!$a && $b)) {
  //Code here
}

en dingen als

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
if ($a) {
  return true;
}
if ($b) {
  return true;
}
return false;

Logisch klopt het, maar echt logisch is het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Lye schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:32:
Zo juist eens even een login class doorgespit op zoek naar fouten, blijkt dat het script vol staat met dingen als

PHP:
1
[..]
Que?

PHP:
1
2
3
if (($a && $b) || ($a && !$b) || (!$a && $b)) {
  //Code here - niet uitgevoerd wanneer !$a && !$b
}

Ik neem aan dat je bedoeld dat de conditie sowieso true is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sebazzz op 28-05-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-09 23:08

CoolGamer

What is it? Dragons?

Ik neem aan dat je bedoeld dat de conditie sowieso true is.
Tuurlijk niet.

Zelfde resultaat:
PHP:
1
2
3
if ($a || $b) {
  //Code here - niet uitgevoerd wanneer !$a && !$b
}

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Laat maar, het is al laat :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
Janoz schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:50:
[...]

De grootste grap hiervan is dat een nederlander eerst na moet denken wat je nu eigenlijk bedoeld, maar een engelsman snapt al helemaal niet waar je het over hebt :D.
Dat is wel een redelijk grote grap, maar ik denk dat de grootste grap nog wel is dat elke taal / regio waar aan 'surname prefixes' gedaan wordt, er ook nog eens z'n eigen regels op na houdt wat betreft sorteren, hoofdletters, schrijfvolgorde etc. Echt zo'n fantastisch fenomeen wat de globalization/localization van een applicatie totaal onderuit schopt. :)

Er zijn hele rule engines ontwikkeld om dat probleem te tackelen.

[ Voor 5% gewijzigd door R4gnax op 28-05-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Pff, ik zat net even te graven in de CVS-repos.

In de broncode stond eerst de variabelen: Even en Uneven, in de volgende revisie hebben ze als log toegevoegd; Changed Uneven/Even-variable to Odd.
Ik denk gelukkig, toch nog iemand met verstand van Engels. Kijk ik in de broncode, staat er nu Unodd en Odd :')

Refactoring ftw :F

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 31-05-2010 08:34 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Matis schreef op maandag 31 mei 2010 @ 08:34:
Kijk ik in de broncode, staat er nu Unodd en Odd :')
:D _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk gelukkig, toch nog iemand met verstand van Engels. Kijk ik in de broncode, staat er nu Unodd en Odd :')

You're kidding me ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat een sukkel, echte Nederlanders schrijven uneven.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45

In de broncode stond eerst de variabelen: Even en Uneven, in de volgende revisie hebben ze als log toegevoegd; Changed Uneven/Even-variable to Odd.

Wel leuk om dan heel droog daaronder te zetten "Changed unodd/odd-variable to even/odd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
Die is echt gewoon briljant!

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Boeboe schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 13:43:
Typsnelheid telt ook wel mee, zelfs met de beste IME tools zijn er nog altijd extra toetsaanslagen nodig om de juiste kanji op je scherm te krijgen, wat als programmeur alleen maar afleidt :p
Nou, misschien kun je met chinese / japanse tekens juist met veel minder typen af. Voor hetzelfde is er een tekentje voor InternalFrameInternalFrameTitlePaneInternalFrameTitlePaneMaximizeButtonWindowNotFocusedState of zoiets.

Persoonlijk vindt ik unodd overigens wel koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Laatst online: 06-01 16:46
YopY schreef op maandag 31 mei 2010 @ 14:08:
[...]

Nou, misschien kun je met chinese / japanse tekens juist met veel minder typen af. Voor hetzelfde is er een tekentje voor InternalFrameInternalFrameTitlePaneInternalFrameTitlePaneMaximizeButtonWindowNotFocusedState of zoiets.

Persoonlijk vindt ik unodd overigens wel koel.
Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als er een universele plaatjestaal komt, al moeten de toetsenborden dan wel groter en ga je meer gekke shift-alt-ctrl combi's krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Davio schreef op maandag 31 mei 2010 @ 14:17:
[...]

Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als er een universele plaatjestaal komt, al moeten de toetsenborden dan wel groter en ga je meer gekke shift-alt-ctrl combi's krijgen. :)
Een groot toetsenbord zou wel leuk zijn. Dat is weer wat imponerender dan zo'n gewoon toetsenbord waar je (blijkbaar :S) heel snel op kunt typen volgens anderen.

Gekke combi's krijg ik Aldi-beelden bij - tot een paar jaar terug moesten de kassiëres daar gewoon alle producten handmatig intikken met drie of vier-cijferige codes. Skillz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Nou, misschien kun je met chinese / japanse tekens juist met veel minder typen af. Voor hetzelfde is er een tekentje voor
Op wat voor toetsenbordgedrochten denk je dat chinezen/Japanners werken? :p (hint: niet op zoiets. Zij werken op een aangepast qwerty toetsenbord)
Ze moeten evenveel letters typen als ons, met als extra verschil dat ze extra toetsen hebben om de juiste kanji's te selecteren en te switchen tussen verschillende tekentypes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Een prefix zit aan het woord vast. Bij een surname prefix gaat het dus om namen als McDonald of O'Reily.

'Prepositional particle' is een preciezere term, maar zoals gezegd maakt dat het er allemaal niet duidelijker op in een database.

Zodra je moet gaan zoeken naar correcte vertalingen, dan is het in mijn ogen tijd om te kijken of je het niet beter in het Nederlands kan houden. Aangezien een ander ook weer de vertalingen terug moet gaan zoeken wanneer diegene ermee verder moet.

[ Voor 27% gewijzigd door BarôZZa op 31-05-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
In onze database heb ik gekozen voor "middleName"...Leek mij wel zo praktisch, aangezien het tussen de voornaam en de achternaam staat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-09 19:32
TripleQ schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:14:
In onze database heb ik gekozen voor "middleName"...Leek mij wel zo praktisch, aangezien het tussen de voornaam en de achternaam staat :9
Moi aussi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Euh, dat is weer totaal iets anders.

Dat is de Rudolf in Peter R de Vries ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
BarôZZa schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:34:
[...]

Een prefix zit aan het woord vast. Bij een surname prefix gaat het dus om namen als McDonald of O'Reily.

'Prepositional particle' is een preciezere term, maar zoals gezegd maakt dat het er allemaal niet duidelijker op in een database.

Zodra je moet gaan zoeken naar correcte vertalingen, dan is het in mijn ogen tijd om te kijken of je het niet beter in het Nederlands kan houden. Aangezien een ander ook weer de vertalingen terug moet gaan zoeken wanneer diegene ermee verder moet.
Hoewel het verkeerd is om Wikipedia als bron te gebruiken wil ik het toch wel een beetje nuanceren.
Veel mensen hier denken dat het om een Nederlands probleem gaat met vertalen maar je hebt bijv ook:
Wikipedia: Family name
Het ligt dan wel aan de situatie of je het nederlands wilt houden of niet, maar als je zo rond kijkt op het internet dan is surname prefix toch wel een veelgebruikte term en volgens mij ook een heldere duidelijke term

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wikipedia: Dutch name
Een engelse pagina over Nederlandse namen, en zonder vertaling van het woord "tussenvoegsel" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
.oisyn schreef op maandag 31 mei 2010 @ 18:13:
Wikipedia: Dutch name
Een engelse pagina over Nederlandse namen, en zonder vertaling van het woord "tussenvoegsel" :)
En dat is waarom ik normaal wikipedia niet gebruik ^^
Maar volgens mij dwalen we allemaal een beetje af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
.oisyn schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 15:02:
Hipska heeft wdb gewoon gelijk.
Bedankt! Ik dacht al dat ik zo fout was in mijn denken.

Blijkbaar zijn er toch nog veel op het forum hier die de werking van php en/of typecasts niet snappen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Caelorum schreef op maandag 31 mei 2010 @ 19:14:
[...]

En dat is waarom ik normaal wikipedia niet gebruik ^^
Waarom dan? Het werd al eerder gesteld dat "tussenvoegsel" geen engelse vertaling had. Die wikipedia pagina bevestigt dat alleen maar.

In je vorige post zat je ook al te ranten op wikipedia. Ik snap niet waarom. Bronnen checken moet je sowieso, waar de informatie ook vandaan komt. Wat dat betreft is wikipedia gewoon beter dan menig andere site, daar die meestal gewoon geen bronnen erbij vermeldt.

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 31-05-2010 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
*
* log the history of the parms backup and write away
*
    I = 0
    LOOP
        I ++
        OPENSEQ "./syscontrols/parmsstat" TO PStatFD LOCKED
            CONTINUE
        END THEN
            StatMssg = "Wrote parmsbackup on ":TimeDate:@VM:LOWER(results)
            WRITESEQ StatMssg APPEND ON PStatFD THEN
                BREAK
            END
        END ELSE                                 ;* we create a new file called parmsstat
            WRITE "" ON FD,"parmsstat"      
        END
        IF I > 20 THEN
            LogRec = ""
            LogRec = "Could not open the parmsstat file"
            CALL syswritelog(LogRec)
            BREAK
        END

REPEAT

In een live systeem :(

Elke page hit word er een copie gemaakt van een configuratie file. Vervolgens word dat gelogt in een logfile. Kan je de eerste keer niet wegschrijven, dan proberen we het toch nog 20 keer 8)7

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-10 13:01
Had vandaag ook iets grappigs.

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
  public ActionResult Subscriptionlist(int id)
        {
            Person person = MemberData.GetPersonbyId(id);
            if (person != null)
            {
                List<MemberSubscriptions > NewMembersubscriptList = new List<MemberSubscriptions>();
                List<DatabaseLibrary.Models.MemberSubscription> MemberSubscriptionList = MemberSubscriptionData.GetSubscriptionsByPersonId(id);
                if(MemberSubscriptionList != null)
                {
                    foreach (MemberSubscription item in MemberSubscriptionList)
                    {
                       MemberSubscriptions NewMemberSub = new MemberSubscriptions();

NewMemberSub.PersonId = person.personId;
                        NewMemberSub.SubscriptionId = MemberData.GetSubscriptionById(item.Subscriptions.subscriptionId).subscriptionId;
                        NewMemberSub.SubscriptionName = MemberData.GetSubscriptionById(item.Subscriptions.subscriptionId).name;
                        NewMemberSub.MemberSubscriptionId = item.MemberSubscriptionId;
                        NewMembersubscriptList.Add(NewMemberSub);
                        if (NewMembersubscriptList.Count > 0)
                        return PartialView(NewMembersubscriptList);
                    }

}
            }
            return PartialView("NiksGevonden");
        }

En ik maar afvragen waarom hij elke keer maar 1 ding terugstuurde :P

[ Voor 0% gewijzigd door Irwon op 03-06-2010 23:11 . Reden: Ja c# it is :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
PHP? Zeker weten? Als ik het zo bekijk denk ik eerder aan C# :+

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Da's PHP7, een drastische verandering in de syntax en features :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    /**
     * Opens a handle with a directory
     * @access  private
     * @return bool
     */
    function writeTofile($filename, $content, $type = 'a+')
    {
        $fp = @fopen($filename, $type);
        if(!$fp)
        {
            fclose($fp);
            return false;
        }
        fwrite($fp, $content);
        fclose($fp);
        chmod

Als het niet gelukt is om een bestand te openen, sluit deze weer :+ Vandaar al die warnings...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Waarom geen file_put_contents?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffannnn
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Omdat PHP die functie pas krijgt in PHP68

Het is file_put_contents :p

Edit:
Note to self: Leer typen

[ Voor 33% gewijzigd door Steffannnn op 14-06-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
Dit is nou zo'n voorbeeld waarom ik vind dat designers zich niet moeten bezig houden met programmeren, en actionscript is programmeren:

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
// Get Hexadecimal value of color
var red:String = (tmpData.getPixel32(j, i) >> 16 & 0xFF).toString(16);
red = red.length < 2 ? "0" + red : red;
var green:String = (tmpData.getPixel32(j, i) >> 8 & 0xFF).toString(16);
green = green.length < 2 ? "0" + green : green;
var blue:String = (tmpData.getPixel32(j, i) & 0xFF).toString(16);
blue = blue.length < 2 ? "0" + blue : blue;
var strColor:Number = Number("0x" + red + green + blue);

Uiteraard is deze code ook rechtstreeks te herleiden tot de manpage van getpixel32 :s.

Heb het maar vervangen door:
JavaScript:
1
var strColor:Number = tmpData.getPixel32(j,i) & 0x00FFFFFF;

hmm, de actionscript highlighter is redelijk brak, de js highlighter doet het beter voor as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 19:40
Voor een designer vind ik het nog knap dat hij weet hoe bitshifts en -masking werkt. Of heeft hij de code ergens van het internet geplukt?

Trouwens, als je het alpha channel toch niet gebruikt, voldoet getPixel evengoed. En je krijgt geen Number terug, maar een uint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
Het voorbeeld van Adobe bij GetPixel32 drukt de individuele componenten van de kleur af. Die bitshifts komen rechtstreeks daaruit. Bedankt voor de GetPixel tip, zelf ben ik niet echt bekend met de Flash API, ik zit hier iemand zn zooi op te ruimen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
NickThissen schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 10:33:
[...]

1. Bedankt :D
2. Dat vroeg ik me ook wel eens af... Kun je in Visual Studio bijv japanse tekens gebruiken in de code zelf (dus niet in comments)? Ik zou niet eens weten hoe ik die tekens typ :p
Voor dingen zoals strings kan het volgens mij wel. Maar voor de rest niet :P. VS snapt er dan niks meer van :D

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01-2023
Ik kom nu net in code die ik moet onderhouden dit tegen :

C#:
1
2
            MNr = Mnr;
            TNr = Tnr;

De slechte naamgeving vind ik jammer, je mag best dingen voluit schrijven, zeker met de mooie intellisense van VS2008.
Op deze manier verschillende variabelen maken vind ik echt heel erg.

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:43

Haan

dotnetter

Daarvoor hebben ze dan ook het begrip CLS Compliant voor uitgevonden. In je AssemblyInfo.cs kan je de CLSCompliant property op true zetten. Ik vind het eigenlijk slecht dat deze property niet default op true staat.

Hoewel dit trouwens in deze situatie niet op zou gaan, omdat alleen gekeken wordt naar de publieke interface.

[ Voor 17% gewijzigd door Haan op 29-06-2010 16:37 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ik ben onderhoud aan het doen aan een website. Echt een genot, ik kwam net deze functie tegen:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
// Return hele string (voor zoeken)

function GetFullString($fullstring,$text)
{
        if (!(stristr ($fullstring, $text) === FALSE))
        {
            $result = "$fullstring";
        }

if ($fullstring == "")
        {
            $result = "&nbsp;";
        }

if (empty($fullstring))
        {
            $result = "&nbsp;";
        }

return $result;

}

Het is iig. nog gedocumenteerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Maar niet echt netjes. Enkel een return value, en als ik me niet vergis is voor PHP een Javadoc style documentatie standaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffannnn
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Standaard? De commentaar-/documentatiestijl die je in je team hebt afgesproken is de standaard.. heb je niks afgesproken dan is er geen standaard :P
Pagina: 1 ... 26 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Uiteraard is het in dit topic niet de bedoeling dat andere users en/of topics aangehaald worden om ze voor gek te zetten. Lachen om je eigen code, of over dingen die je "wel eens tegengekomen bent" is prima, maar hou het onderling netjes. :)