Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[E-Box Mini PC] Booten via netwerk, waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11 11:14
Hoi!

Ik heb een paar van deze machientjes op de kop getikt:

Afbeeldingslocatie: http://voip-central.net/voip/zakelijk/Ebox3800.jpg

Zit een VIA 800Mhz processor in, 256 mb geheugen, maar geen HDD. Het ding moet dus booten via netwerk. Nou is het probleem dat waar ik ook zoek, alle oplossingen zijn geënt op Windows Server 2003 of Linux (Ubuntu). Ik wil echter deze machientjes laten werken met mijn Vista (Ultimate) desktop. Ik wil daar geen ander OS op zetten want dan kom ik in de knoei met alle andere toepassingen. Het is immers een doorsnee desktop.

De netwerkchip op de E-Box kastjes ondersteunt PXE. Nou gaat hij eerst DHCP zoeken en daarna zoekt hij een boot image. De vraag is: hoe deze te serveren vanaf mijn desktop, en gaat dit een beetje vlot werken of niet?

Ik zie oplossingen icm VMWare of Norton Ghost langskomen, maar ik zoek de meest lichte en simpele oplossing. Het liefst zou ik een partitie maken en die sharen, die vervolgens als harde schijf wordt gebruikt door de E-Box.
Het moet in elk geval een beetje vlot en soepel werken.

Wat is hiervoor de beste oplossing?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Als je zelf PXE al hebt gevonden; wat is dan het probleem nog? [google=pxe image vista] en je hebt voldoende pointers om dit zelf op te lossen toch?

Daarnaast heeft dit meer met Windows te maken; dus verplaats ik je topic even.

CSA > WC

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Captain Pervert
Ik vind dat iets te kort door de bocht, ik heb namelijk zoveel pointers dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Daarnaast wil ik geen Vista draaien op die clients, maar een nLited XP. Ik kom hier ook al langer dan vandaag, en ik weet dat het niet de bedoeling is een vraag te stellen en dan een uitgebreide howto te verwachten, maar ik stel deze vraag na vele uren zoekwerk, geloof me.

Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen, welke software ik op de Vista bak moet installeren om de miniPCs te bedienen.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Om ze te bedienen of te installeren?

[google=PXE install XP] > levert dat geen enkele nuttige tip op?
Kun je niks met een (virtuele) RIS server?

Netboot zal sowieso lastig worden omdat de enige native aangeboden RAMdisk based oplossing WinPE 2.0 is, en daarvoor geldt een 512MB RAM vereiste.

[ Voor 33% gewijzigd door alt-92 op 30-09-2008 12:39 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Captain Pervert
Welke opties blijven dan nog open :? Ik bedoel, ik heb de config niet zelf samengesteld, ze zijn ooit ook in een of andere thinclient situatie gebruikt.

(P.S. Bedienen èn installeren. Immers, de E-Box heeft zelf geen storage, ik zou eventueel het OS per USB stick kunnen installeren, maar uiteindelijk wil ik vanaf het netwerk booten. Alle data moet op 1 server worden opgeslagen, namelijk de Vista PC)

[ Voor 45% gewijzigd door Captain Pervert op 30-09-2008 13:09 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Even zoeken op internet verteld me dit:

De Ebox 3800 serie kan worden uitgerust met een DOM geheugenmodule van 256 mb tot 4gb, of er kan een (notebook)harde schijf in worden geplaatst.

Die interne storage kan dan voorzien worden van bv Linux of XP Embedded. Daarna kan hij dan als thin-client werken icm Windows Terminal Server of Citrix. RDP client of ICA client erop en remote werken op een server/werkstation. De PXE functionaliteit van een thin client (en dat is dit gewoon, lijtk mij), wordt meestal gebruikt voor het doorvoeren van wijzigingen in de configuratie. Indertijd deed de Wyse beheersoftware dat bij onze Netier/Wyse thin clients.

This footer is intentionally left blank

• Captain Pervert
Een notebook harde schijf kan niet in de 3800 worden geplaatst, wel in de 3850 (daar heb ik ook 1 van, maar daar gaat dit topic niet over, met die 3850 red ik me dus wel :P).

De vraag is juist wat ik kan met de 3800.

Volgens mij kan je daarmee alleen maar inloggen op terminal services, of een andere omgeving die een omgeving 'klaarzet', en kan het ding geen 100% 'eigen' OS hebben omdat een DoM ook te traag/beperkt is qua schrijfacties om een eigen OS aan te kunnen.

Met andere woorden kan je volgens mij op een DoM ook alleen maar Embedded XP of een lichte Linux zetten, om daarmee in te loggen op Windows Server 2003. En als dat zo is kan je misschien diezelfde bootrom niet aanbieden via PXE, en vanuit die omgeving inloggen op terminal services?

Of heb ik er nou helemaal niets van begrepen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Captain Pervert schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 14:19:
Met andere woorden kan je volgens mij op een DoM ook alleen maar Embedded XP of een lichte Linux zetten, om daarmee in te loggen op Windows Server 2003. En als dat zo is kan je misschien diezelfde bootrom niet aanbieden via PXE, en vanuit die omgeving inloggen op terminal services?

Of heb ik er nou helemaal niets van begrepen?
Nah, dat klopt zo ongeveer wel :)
Alleen zit je met het vraagstuk dat je nu op een client PC (Vista) een PXE boot server wil hebben én een netbootable OS voor je thinclient wat klein genoeg is voor een RAMdisk.

Blijkbaar heb je geen behoefte meer aan dit draadje omdat je Kan ik van mijn Vista desktop een PXE boot server maken? geopend hebt, dan houden we er hier maar over op.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 30-09-2008 15:12 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.