Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan ik van mijn Vista desktop een PXE boot server maken?

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11 11:14
Ik heb de hand gelegd op een paar E-Box mini-PC's. Van die dingetjes met een VIA 800Mhz processor en 256 mb RAM.

Afbeeldingslocatie: http://www.icoptech.com/ebox-pc/site_images/1EBOXPS_b.jpg

Afhankelijk van hoe snel blijken te zijn kijk ik wat ik ermee doe, zit te denken aan een DivX-toepassing voor in de slaapkamer oid.

Nou kunnen ze booten via PXE network boot, maar ik heb geen idee hoe ik dat opzet. Ik heb gegoogled, ge-wikipediaad en op GoT gezocht maar alle oplossingen zijn toegespitst op Windows Server 2003 of Linux, terwijl mijn snelste PC (met veel opslagruimte) WIndows Vista geinstalleerd heeft. En dat wil ik graag zo houden. Hij doet nu ook prima dienst als FTP server bijvoorbeeld...

1. Welke oplossing ligt het meest voor de hand? Iets freeware achtigs? Of Norton Ghost ofzo?
2. Moet een bootserver tevens dienst doen als DHCP server, of kan die E-Box gewoon gebruik maken van DHCP op mijn router (zoals mijn Vista PC ook doet) en vervolgens zijn boot image van de Vista PC trekken?
3. Verdere tips?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

virtual machine ? en dan die linux ofzo er op gooien ?

maar als ik me niet vergis kun je met met bootp/dhcp extra parameters meegeven inclusief de ftft parameters die z'n thin client nodig heeft

(Wikipedia: Preboot Execution Environment)

Nooit geprobeert maar er staat me wel bij dat het ongeveer zo gaat

[ Voor 74% gewijzigd door Fish op 29-09-2008 21:07 ]

Iperf

Verwijderd

1. Welke oplossing ligt het meest voor de hand? Iets freeware achtigs? Of Norton Ghost ofzo?
Een VM met linux voor de server lijkt mij ook het makkelijkst. Je kan daar gewoon dhcpd en tftpd op zetten. Hebben die E-boxen een harde schijf? Als dat niet zo is moet je een zo klein mogelijke live distibutie gebruiken (linux of windows pe). Als je toch een volledige distibutie wilt kan je de linux kernel ook via PXE laten booten, en dan een NFS export als / laten gebruiken. Ik heb dat hier ook draaien:
- 1 server met een DHCP en een TFTP server (en een NFS export)
- een cliënt zonder harde schijf en andere opslagmedia
2. Moet een bootserver tevens dienst doen als DHCP server, of kan die E-Box gewoon gebruik maken van DHCP op mijn router (zoals mijn Vista PC ook doet) en vervolgens zijn boot image van de Vista PC trekken?
Als je router het IP-adres van een TFTP server kan meegeven dan hoef je geen dhcp server meer te draaien op de linux VM. Maar als je een gewone consumenten-router met originele firmware hebt is dat niet waarschijnlijk.
3. Verdere tips?
Als je die E-boxen alleen als MCE wilt gebruiken: Kubuntu met LinuxMCE.
En eventueel een IR-ontvanger erbij voor een afstandsbediening: http://www.lirc.org/.

• Captain Pervert
Dat is dus het punt, ze hebben GEEN harde schijf.
Eigenlijk is de enige mogelijkheid om via het netwerk te booten, maar de vraag is hoe en met welke software.

Je stelt dus voor op de desktop een bootserver in VMware te draaien. Op zich geen slecht idee, maar het zal wel teveel van het goede zijn om heel Windows Server 2003 in VMware te draaien? :P Zo krachtig is die Vista PC ook weer niet.

Kan ik niet gewoon een share maken op de Vista PC, en de E-Box die share als C:\ laten gebruiken? En dat ik op die share een OS installeer (via USB stick of USB CD-ROM)?
Dat hij alles dus vanaf het netwerk haalt? Is dat mogelijk, en zo ja hoe realiseer ik dat?

[ Voor 25% gewijzigd door Captain Pervert op 30-09-2008 15:31 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Je stelt dus voor op de desktop een bootserver in VMware te draaien. Op zich geen slecht idee, maar het zal wel teveel van het goede zijn om heel Windows Server 2003 in VMware te draaien? :P Zo krachtig is die Vista PC ook weer niet.
Je kan op de server het beste CentOS of Debian draaien. Het is dan het handigste om tijdens de installatie ongeveer 512MB geheigen toekennen, en dat na de installatie verlagen naar ongeveer 128MB.
Kan ik niet gewoon een share maken op de Vista PC, en de E-Box die share als C:\ laten gebruiken? En dat ik op die share een OS installeer (via USB stick of USB CD-ROM)?
Dat hij alles dus vanaf het netwerk haalt? Is dat mogelijk, en zo ja hoe realiseer ik dat?
Je kan op de Linux server inderdaad gewoon een map aanmaken, die dan de root van de E-box gaat bevatten. Je moet zelf wel even de kernel compileren zodat er NFS-support in zit (als je dat niet lukt heb ik hier wel een werkende configuratie). Je kernel (bzImage) wordt geladen uit de tftp-root, en de root van je filesystem bijvoorbeeld uit /client1.
Je kan zelfs meerdere mappen met roots aanmaken (/mediacenter, /rdp_client etc.) en met een menu (of aan de hand van het MAC-adres) kiezen tussen deze filesystems.

• Captain Pervert
Ik ben wat verder, maar loop tegen een ander probleem aan.

Ik heb met Network Boot Tools een PXE server opgezet met als image Bart's Network Boot Disk (=DOS met LAN support).

De client mapt bij het aanloggen nu een share op de Vista PC als C:\.

Tot zover niet slecht!

Op die share heb ik \i386 gezet, daar dos ik dan naartoe, en ik start Windows XP setup met winnt.exe....

En dan zegt Windows setup dat je per se LOKAAL moet installeren en dat het niet mag op een netwerkshare.
En er zit geen lokale drive in die E-Box...

- Is Windows XP (al dan niet nLited) nu een nogo? Kan ik de installatiebestanden hacken zodat hij de netwerkshare wel accepteert als doelmap voor de installatie?
- Is Windows XP Embedded goed genoeg voor bijv. een licht Mediacenter om DivX e.d. af te spelen? En gaat dat werken in deze context? Dan moet ik daar eens naar kijken.
- Is er een mogelijkheid om in plaats van een 100% eigen OS te booten naar een VMware Image? Of Ghost ofzo? Werkt dat wel via Netwerk?

[ Voor 5% gewijzigd door Captain Pervert op 03-10-2008 09:12 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar dat vertelde ik je ook al in je andere topic, je moet op zoek naar een OS wat je als RAMdisk loaded OS kan gebruiken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Wel zinloos :)
- Is Windows XP (al dan niet nLited) nu een nogo? Kan ik de installatiebestanden hacken zodat hij de netwerkshare wel accepteert als doelmap voor de installatie?
Zover ik weet support Windows geen diskless setup, gezien hij de NFS/CIFS(/SMB) niet kan laden vanaf z'n kernel. Dus je hebt geen storage ter beschikking waar hij vanaf kan opstarten. XP setup draaien is nou niet echt zinnig, want je komt er toch nergens mee :)
- Is Windows XP Embedded goed genoeg voor bijv. een licht Mediacenter om DivX e.d. af te spelen? En gaat dat werken in deze context? Dan moet ik daar eens naar kijken.
Waarom ga je moeite steken in XP als Linux veel makkelijker werkt?
- Is er een mogelijkheid om in plaats van een 100% eigen OS te booten naar een VMware Image? Of Ghost ofzo? Werkt dat wel via Netwerk?
Wat wou je met Ghost doen? Volgens mij heb je niet eens een idee "wat" het doet / waar het voor is, wel dan?
Gezien je geen HDD hebt om naartoe te ghosten, en XP niet live kan starten vanuit DOS, kom je daar afaik niet verder mee.

Zet gewoon een linux bak neer, met LinuxMCE of dergelijk product. Ik heb zelf alleen ervaring met BartPE voor custom windows setup (vorige bedrijfsomgeving), en Thinstation (nieuwe bedrijfsomgeving) welke ik geheel laat boten vanaf een 30MB image + PXE. Gebruikers werken niet meer lokaal, want alle computers zijn nou "Thin Clients". :)

Windows heeft in ieder geval altijd een lokale storage nodig. That's life :+
Pagina: 1